• 0

concurentiebeding - nieuw bedrijf op naam partner?

Ik heb een concurentiebeding in mijn contract.

nu wil ik toch voor mijzelf beginnen in dezelfde branche (heb tenslotte jaren ervaring) maar door het beding zou dit niet mogelijk zijn de komende 2 jaar als ik nu ontslag neem.

 

is het mogelijk toch te starten en het bedrijf op naam van mijn partner te zetten..??

met de zoekfunctie heb ik over deze constructie niets kunnen vinden dus misschien een volslagen onzin idee???

 

graag advies/reacties.

hartelijk dank

 

[titel aangepast - mod]

altijd eigen baas willen zijn, gewoon een keer DOEN

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

8 antwoorden op deze vraag

  • 0

Een concurrentiebding is een concurrentiebding, of je nu zelfstandig bent of voor een ander werkt. Daar verandert je oplossing dus niets aan.

 

Echter, een concurrentiebeding mag niet zodanig beperkend zijn dat deze je belemmert werk te vinden. Wellicht is het dus mogelijk de praktische naleving ervan aan te vechten. In dat geval kan het interessant zijn de concurrentiebeding/paragraaf uit je contract hier te plaatsen, er lopen hier prima mensen rond die je van een eerste advies kunnen voorzien.

Link naar reactie
  • 0

mmmm ik bid tot God dat mijn werkgever hier niet komt want dan heb ik een probleem .... :-\

 

'Het is de werknemer verboden gedurende 2 jaar na beeindiging vd arbeidsovereenkomst, als zelfstandig ondernemer of voor derden, werkzaamheden binnen NL te verrichten op het gebied van zaken- en/of beroepengidsen op het gebied van gezondheidszorg, alternatieve behandelaars, etc. Iedere overtreding......'

 

Nu wil ik een adv.gids maken die niets met gezondheidszorg te maken heeft maar die voor een bepaalde leeftijdtijdsgroep is bestemd. Misschien dat er een stukje gezondheid in voor komt maar dat kan ik (ev) weglaten als ik daarmee uit de brand ben...

 

Zoals ik het zelf lees mag ik dus geen gids uitbrengen die iets met gezondheidszorg te maken heeft...

vr.gr

altijd eigen baas willen zijn, gewoon een keer DOEN

Link naar reactie
  • 0

Pauline,

 

Het concurrentiebeding is volgens mij best wel gewijzigd in 2005, ik heb hier een text bijgevoegd:

 

Onlangs heeft de Tweede Kamer het wetsvoorstel tot wijziging van titel 7.10 BW (arbeidsovereenkomst) aanvaard, die de bestaande regeling rond het concurrentiebeding op een aantal punten zal wijzigen. De datum van invoer is nog niet bekend, maar waar nodig kunt u zich er vast op instellen.

 

Hoofdzaak van de regeling is dat de werkgever verplicht wordt een redelijke (maandelijkse) vergoeding te betalen aan ex-werknemer(s), zolang deze geen andere dienstbetrekking hebben gevonden. Het is niet van belang of de werknemer daadwerkelijk last ondervind van het concurrentiebeding. Het hebben van een concurrentiebeding is voldoen voor het recht op maandelijkse vergoeding.

 

De wetgever geeft niet aan wat een redelijke vergoeding is. Dit wordt overgelaten aan werkgever en werknemer, met de rechter als laatste toets. Mocht het concurrentiebeding de werknemer echt hinderen bij het vinden van een nieuwe baan, dan zou een vergoeding in de richting van het laatst verdiende salaris wel eens als redelijk geacht kunnen worden.

 

Een concurrentiebeding is pas geldig als er (naast reeds bestaande eisen als schriftelijkheid en meerderjarigheid van de werknemer) niet alleen de verplichting van de werkgever is opgenomen om een billijke vergoeding te betalen aan de werknemer voor iedere maand dat het beding werkt, maar ook het bedrag ervan

 

Wel krijgt de werkgever in het nieuwe wetsontwerp drie mogelijkheden om het concurrentiebeding eenzijdig in te trekken, waarmee hij de verplichte vergoeding kan ontlopen:

 

1) Zolang de werknemer de arbeidsovereenkomst niet heeft opgezegd, kan de werkgever het concurrentiebeding altijd eenzijdig intrekken. Heeft de werknemer eenmaal opgezegd, dan is de werkgever te laat;

2) Zegt de werk zelf de arbeidsovereenkomst op, dan kan hij uiterlijk tegelijk met de opzeggingshandeling het concurrentiebeding intrekken;

3) Is een concurrentiebeding afgesloten in het kader van een arbeidsovereenkomst voor bepaalde tijd, dan kan de werkgever zich aan de werking van het beding onttrekken als hij uiterlijk een maand voor het einde van de overeengekomen tijd, aan de werknemer te kennen geeft dat hij geen beroep op het beding zal doen.

 

Laat de werkgever deze mogelijkheden ongebuikt, dan helpt het hem niet, wanneer hij de werknemer alsnog te kennen geven dat hij geen beroep op het concurrentiebeding zal doen. Die mededeling heeft alleen rechtskracht, wanneer de werknemer er mee instemt.

 

Het recht op de vergoeding vervalt, als de werknemer terecht op staande voet wordt ontslagen of de arbeidsovereenkomst door de rechter wordt ontbonden wegens een dringende reden die aan de werknemer te wijten is.

Bovendien vervalt een eenmaal ingegaan concurrentiebeding, waarvoor een vergoeding wordt betaald, wanneer de werknemer het concurrentiebeding overtreedt.

 

Zoals het er nu naar uitziet zal het wetsvoorstel niet van toepassing zijn op bestaande concurrentiebedingen, die overeengekomen zijn voor het tijdstip van inwerkingtreding van de nieuwe wet (datum nog niet bekend). Weliswaar ontstaat hierdoor een dubbel regime, maar op deze wijze wordt voorkomen dat werkgevers in een onmogelijke onderhandelingspositie belanden.

 

Relatiebedingen vallen niet onder het wetsvoorstel. U blijft vrij die overeen te komen. Dat kan voor u een aantrekkelijke optie zijn, omdat deze bedingen in de praktijk vaak voldoende blijken te zijn.

 

Nu kan ik alleen niet zeggen of dit wetsvoorstel reeds is ingevoerd, maar het lijkt mij wel. Ik denk dat alle deskundigen op dit forum hier meer over kunnen vertellen.

 

Groet

Erik

Link naar reactie
  • 0

ja dat verhaal van dat wetsvoorstel ken ik maar het is er nog niet door.

 

de vergoeding waar over gesproken word is volgens mij ook alleen van toepassing op arbeidsovereenkomesten gesloten na december 2001.

de mijne is van daarvoor.

 

maar dat is niet waar het mij om gaat want ik wil geen vergoeding ik wil voor mijzelf beginnen.

ik wil simpel weten of ik wel of niet zelfstandige kan worden. ???

 

 

 

altijd eigen baas willen zijn, gewoon een keer DOEN

Link naar reactie
  • 0

'Het is de werknemer verboden gedurende 2 jaar na beeindiging vd arbeidsovereenkomst, als zelfstandig ondernemer of voor derden, werkzaamheden binnen NL te verrichten op het gebied van zaken- en/of beroepengidsen op het gebied van gezondheidszorg, alternatieve behandelaars, etc. Iedere overtreding......'

 

Ik ben een tijdje geleden ook bezig geweest met mijn concurrentiebeding. Een concurrentiebeding is zeker iets wat je serieus moet nemen. Alleen er zijn wel een aantal eisen. Zo mag een beding max een jaar geldig zijn en het gebied is ook beperkt (ik weet niet precies hoeveel, maar zeker niet heel nederland). Dit beding is dus volgens mij ongeldig.

Ik zou het eens laten checken door een jurist, volgens mij zijn er zeker mogelijkheden om eronder uit te komen (maar ik ben geen jurist...). De oplossing die je aandraagt om via je partner een onderneming te stichten is niet verstandig, omdat het beding dat ook verbied. Bovendien wek je zo de schijn dat je je ex-werkgever wilt oplichten.

Link naar reactie
  • 0

ik heb maar een afspraak met het juristenloket want misschien weet die wat

 

als hier iemand is met een juristen achtergrond en verstand van deze zaken hoor ik het graag. als het geld kost zo'n advies dan is dat gewoon zo....

 

 

thx

 

altijd eigen baas willen zijn, gewoon een keer DOEN

Link naar reactie
  • 0

mmmm ik bid tot God dat mijn werkgever hier niet komt want dan heb ik een probleem .... :-\

 

'Het is de werknemer verboden gedurende 2 jaar na beeindiging vd arbeidsovereenkomst, als zelfstandig ondernemer of voor derden, werkzaamheden binnen NL te verrichten op het gebied van zaken- en/of beroepengidsen op het gebied van gezondheidszorg, alternatieve behandelaars, etc. Iedere overtreding......'

 

Nu wil ik een adv.gids maken die niets met gezondheidszorg te maken heeft maar die voor een bepaalde leeftijdtijdsgroep is bestemd. Misschien dat er een stukje gezondheid in voor komt maar dat kan ik (ev) weglaten als ik daarmee uit de brand ben...

 

Zoals ik het zelf lees mag ik dus geen gids uitbrengen die iets met gezondheidszorg te maken heeft...

vr.gr

 

Zo op het eerste gezicht bezien is hiervoor geen beletsel om zelf te beginnen, zolang de belangen van de werkgever niet worden doorkruist.

Het is ook de vraag in hoeverre het beding rechtsgeldig is, maar dat komt op de tweede plaats. Op HL is al het nodige te vinden overr concurrentiebedingen. Voor een echte toetsing is het misschien verstandig om dit even met een jurist persoonlijk te bespreken.

 

jurist - interim manager legal - maar bovenal ondernemer 4legal ||legalalert | JuridischActueel |

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    10 leden, 210 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.