• 0

"How to be Silicon Valley" in Nederland

Paul Graham, ondernemer/investeerder/adviseur in technologiebedrijven, rept in zijn nieuwste artikel over de kopieerbaarheid van Silicon Valley naar andere gebieden/steden in de VS. Omdat de Nederlandse overheid graag om zich heenkijkt naar andere gebieden en landen, zijn de tips ook vanuit Nederland prima te lezen.

 

Allereerst een vraag die snel neergesabeld wordt door Graham, over iets dat de Nederlandse overheid ook al diverse malen heeft geprobeerd: kan de overheid de van investeerder rol op zich nemen:

 

Do you really need the rich people? Wouldn't it work to have the government invest in the nerds? No, it would not. Startup investors are a distinct type of rich people. They tend to have a lot of experience themselves in the technology business. This (a) helps them pick the right startups, and (b) means they can supply advice and connections as well as money. And the fact that they have a personal stake in the outcome makes them really pay attention.

 

Bureaucrats by their nature are the exact opposite sort of people from startup investors. The idea of them making startup investments is comic. It would be like mathematicians running Vogue-- or perhaps more accurately, Vogue editors running a math journal.

 

Vele te overdenken quotes in dit artikel:

 

So if you want to reproduce Silicon Valley, what you need to reproduce is those two or three founders sitting around a kitchen table deciding to start a company.
Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Ik vind de arrogantie van de schrijver, Paul Graham, wel leuk. Over hoeveel mensen hij nodig heeft om van Buffalo een "start-up hub" te maken: "Probably just thirty, if I could pick them".

 

Zou het verhaal ook opgaan voor Nederland? Gaan rijke Nederlanders, zelfs rijke nerds, met arme nerds samen iets leuks doen? En lekker hard werken dus? Arme nerds die werken wel, maar verder...?

Bert mijn website>

Link naar reactie
  • 0

Paul Graham vervolgt op zijn vorige column met 'Why startups condense in America'. Vooral het eerste punt is iets waar Nederland zich momenteel flink mee in de voet aan het schieten is, en ook punt 5 is een oude bekende:

 

1. The US Allows Immigration.

 

A silicon valley has to be a mecca for the smart and the ambitious, and you can't have a mecca if you don't let people into it.

 

2. The US Is a Rich Country.

 

3. The US Is Not (Yet) a Police State.

 

4. American Universities Are Better.

 

5. You Can Fire People in America.

 

I think one of the biggest obstacles to creating startups in Europe is the attitude toward employment. The famously rigid labor laws hurt every company, but startups especially, because startups have the least time to spare for bureaucratic hassles. The difficulty of firing people also hurts startups disproportionately because startups have no redundancy. Every person has to do their job well. But the problem is more than just that some startup might have a problem firing someone they needed to.

 

6. In America Work Is Less Identified with Employment.

 

7. America Is Not Too Fussy.

 

8. America Has a Large Domestic Market.

 

9. America Has Venture Funding.

 

10. America Has Dynamic Typing for Careers.

Link naar reactie
  • 0

Overigens, een flink aantal investeerders zijn sowieso ex-ondernemers. Die hebben al eens succes gehad, flink daarmee verdiend, om vervolgens anderen een kans te gunnen en en passant zelf lol te hebben en wellicht een mooie return. niets mis mee lijkt me :)

 

Het probleem in Nederland is dat er te weinig van dat soort mensen zijn. Of in ieder geval te weinig die investeerder worden. Alle VC's in Silicon Valley zijn ex-ondernemers die rijk zijn geworden met hun eigen tech bedrijf. VC's in Nederland zijn allemaal ex-investment bankers die helemaal geen verstand hebben van technologie en daar dus ook niet in durven investeren. Zoals vorige week een VC me toevertrouwde, in ons land investeren VC's allemaal niet in IT security omdat ze daar geen verstand van hebben. Elders in de wereld is IT security juist heel hot.

 

Link naar reactie
  • 0

8. America Has a Large Domestic Market.

 

9. America Has Venture Funding.

 

Die twee zijn heel belangrijk. Hoeveel investeerders hier mij niet hebben verteld dat ik "eerst de thuismarkt op orde moet hebben". Maar die thuismarkt is zo ontzettend klein dat me dat niets oplevert. Ik merk nu dat nu ik ook in andere landen verkoop, de zaak op gang begint te komen. In de VS heb je gelijk een grote uniforme thuismarkt, veel handiger.

Venture Funding voor tech startups bestaat niet in ons land. Dat is een groot probleem.

Link naar reactie
  • 0

Ik weet dat ze niet veel participaties hebben, de laatste (publieke althans) alweer van enige tijd terug en dat die qua omvang niet erg indrukwekkend zijn, maar toch. Een ander voorbeeld is bijvoorbeeld Stirr IT up, met bijvoorbeeld een particpatie in Oxxio, of Prime (met ook een aantal mooie participaties).

 

Ik ken nu ook weer niet zoveel voorbeelden - Nils wellicht een stuk meer - maar even een stapje terug: ik denk dat we ons beide goed in de punten van het artikel kunnen vinden. Alleen jij wellicht iets meer met een directe financieringsbehoefte en concrete ervaring dan ik :)

Link naar reactie
  • 0

Ik heb beide artikelen nu eens goed doorgelezen.Als je het leest is het allemaal heel logisch, creeer een verzamelplek voor een goede Uni en een lading nerds en ex nerds met geld.

 

Kijk je naar Nederland dan denk ik dat je het in de Randstad kunt schudden, zoals ik al eerder melde lijkt er in Brabant en Limburg meer te gebeuren. Is dat misschien door de bourgondische levensstijl die voor voldoende ontspanning zorgt en zo een voedzame bodem creeert voor nieuwe spannende techniek. Als Uni stad past Maastricht wel erg mooi in het plaatje, misschien Nijmegen ook wel.

 

[quote author=Merkava link=board=20;threadid=7479;start=0#msg61838 date=1117695142

Het wordt tijd dat er in Europa ook wat investeerders dit soort initiatieven gaan ontwikkelen.

 

Euro valley of zo, gelegen in de Zuid Frankrijk of de Toscane. Lago d'Iseo is ook goed.

 

 

 

Europees gezien moet ik weer aan bovenstaande opmerking denken.

Ik ken Firence niet als stad, maar het lijkt mij een pracht omgeving voor een dergelijk project.

Kijk je naar de auto industrie dan zitten veel topmerken ook in een mooie inspirerende omgeving. Stuttgart, Weissenach, Modena. Is dat misschien waarom de mooiste auto's uit Italie komen ?

 

Paul Graham heeft het over Portland, Google maar eens op Hillsboro, dat is een mooie nieuwe subsurb van Portland, doet bijna Eurpees aan.

Link naar reactie
  • 0

Ik weet dat ze niet veel participaties hebben, de laatste (publieke althans) alweer van enige tijd terug en dat die qua omvang niet erg indrukwekkend zijn, maar toch. Een ander voorbeeld is bijvoorbeeld Stirr IT up, met bijvoorbeeld een particpatie in Oxxio, of Prime (met ook een aantal mooie participaties).

 

Ik ken nu ook weer niet zoveel voorbeelden - Nils wellicht een stuk meer - maar even een stapje terug: ik denk dat we ons beide goed in de punten van het artikel kunnen vinden. Alleen jij wellicht iets meer met een directe financieringsbehoefte en concrete ervaring dan ik :)

 

Voor een wat meer uitgebreid, maar vast niet vollledig overzicht van ict/internet financieringen in Nederland, zie onderstaande link:

http://www.venturecapitalcoach.nl/page/17/nl/VCinNederland

 

Pitch Coach | Pitch Trainer | Public Speaker | Sparring Partner | Mentor | Pitcholoog (c)

"Your product, idea or business deserves a great pitch. I love to help you!"

Link naar reactie
  • 0

Voor een wat meer uitgebreid, maar vast niet vollledig overzicht van ict/internet financieringen in Nederland, zie onderstaande link:

http://www.venturecapitalcoach.nl/page/17/nl/VCinNederland

 

Zylom staat daarbij, maar dat is een overname door een bedrijf in Silicon Valley. Safeboot staat erbij (voorheen Ctrl Break), dat was een overname. Q-Go staat erbij, dat bestaat al heel lang en er is een karige 1M geinvesteerd door 3 investeerders. Wat is nou 300k per investeerder voor een bedrijf dat al vele jaren bestaat? Dan moet je toch 10M investeren?

Avensus staat erbij, dat is een erg goed bedrijf, maar een reseller/dienstverlener, geen producent. Verkopen wel goed Izemail trouwens. Lost Boys staat erbij, ook zo'n typisch voorbeeld van Nederland als Silicon Valley.

Backbase staat er niet bij, want die hebben eieren voor hun geld gekozen en zitten nu in Silicon Valley (het echte).

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 218 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.