• 0

Rechten contractspartij bij omzetting Eenm --> BV

Hallo,

 

Wat zijn de rechten van een partij die ooit een contract is aangegaan met een eenmanszaak, welke eenmanszaak inmiddels is ingebracht in een BV. Is deze partij nu gehouden zaken te doen met de BV? Gaat dat contract gewoon over naar de BV? Of ontstaat er een nieuw (wellicht stilzwijgend) contract met de BV (met een andere ingangsdatum dus).

 

Wie kan mij hier het een en ander over vertellen?

 

Alvast bedankt!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0

Bedankt, ik kreeg de poll niet weg (was me eerlijk gezegd ook niet bewust van het feit dat ik er eentje had ingesteld).

 

Er zijn i.c. geen AV opgemaakt.

 

Heb zeker gezocht, maar niet gevonden wat ik zoek.

 

Het gaat mij vooral om de ingangsdatum. Art. 6:159 BW geeft de regels voor contractsovername prima weer, maar het is mij niet duidelijk of er een nieuwe ingangsdatum van het contract tussen de partij en de BV ontstaat.

Link naar reactie
  • 0

En voor zover ik weet gaan de rechten en plichten van de ene partij naar de andere over. E.e.a. staat ook als het goed is in de Algemene Voorwaarden.

 

Niet helemaal juist. De juridische entiteit van een der contractspartijen is gewijzigd. Je kunt er niet zonder meer vanuit gaan dat de overeenkomst dan ook stand houdt. (tenzij anders overeengekomen) Dit zou namelijk een ideale vlucht kunnen zijn om o.a. de prive aansprakelijkheid te verhuizen naar -in dit geval- de rechtspersoon zonder dat de belanghebbende daar toestemming voor geeft.

www.camelot-legal.nl

Link naar reactie
  • 0

Uit de regeling van art. 6:155-159 BW blijkt dat enkel met toestemming van de wederpartij de contractsplaats van een partij kan worden overgedragen aan een derde. Als hiervoor tevoren al toestemming is gegeven door de wederpartij geldt de overdracht meteen door mededeling van de overdracht aan de wederpartij.

 

Er komt geen nieuwe ingangsdatum van een nieuw contract. Het betreft overname van hetzelfde contract dat wordt voortgezet door dezelfde wederpartij en een nieuwe partij. Die nieuwe partij neemt de positie over van de oude partij die geldt op dat moment, dus ook in geval van achterstallige betalingen bijvoorbeeld.

 

Dus zonder toestemming geen overdracht.

Ondernemingsrecht, ICT-recht, Privacyrecht, Arbeidsrecht

Juridische info: Samenwerkingsovereenkomst niet nodig, wij kennen elkaar goed

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    12 leden, 214 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.