• 0

Zakendoen, grote bek of niet?

In de nieuwe Quote las ik een uitspraak van een ondernemer uit de Quote junior die iets zei van: "Als ondernemer moet je gewoon een grote bek hebben".

 

Nu vroeg ik me af in hoeverre mijn mede-ondernemers, of de ondernemers in spe het hiermee eens zijn.

 

Ikzelf geloof hier niet in, net zo min als het mensen moeten bedriegen om verder te komen. Tuurlijk hoef je geen watje te zijn en alles te slikken en iedereen over je heen te laten walsen, maar ik zie voor mezelf goed ondernemerschap niet als de man die de grote bek opzet en als het hem uitkomt partijen zomaar laat vallen en eventueel bedriegt.

 

Ben in nou nog zo blue, of kan het ook gewoon anders. Is mijn visie op ondernemerschap door de dagelijkse realiteit niet (meer) mogelijk?

 

Betekenen partnerships en eerlijk zakendoen uberhaupt nog wat in de zakelijke wereld van vandaag de dag? Of is het toch gewoon liegen en bedriegen en je zakken proberen te vullen?

 

Ik hoor graag of ik mijn zakelijke wereldbeeld moet aanpassen.... ;)

 

Groet, Martin

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

15 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ik als starter in spe heb net een paar ervaringen opgedaan met offertes zien te 'bemachtigen'... Ik geloof dat een "grotere" bek dan dat ik nu heb me verder zal brengen.

 

Maar misschien geld dat alleen voor vrouwen hoor.... je meer laten gelden

Pauline

altijd eigen baas willen zijn, gewoon een keer DOEN

Link naar reactie
  • 0

Van mij mag dit topic wel naar leiderschap en zelfmanagement, zo offtopic istie niet.

 

Ontopic: een grote bek en mensen bedriegen zijn twee verschillende dingen. Ik heb niet snel een grote bek, maar als ik met aannemers aan tafel zit zou je me als vreselijk bot,en met een zeer dikke huid kunnen ervaren. Aannemers hebben dat ook.

Een aannemer genereert werk door de goedkoopste bieding te doen. Zij verdienen geld door steeds weer goedkopere materialen dan in het bestek omschreven staan voor te stellen, die je als architect dan goed- of af moet keuren.

Bij sommige projecten mag je zelfs blij zijn als je het nog te zien krijgt voor verwerking in het project, bij andere moet je gewoon zeggen 'het is inferieur, trek het er maar weer vanaf' terwijl het al toegepast is. Er zijn aannemers die bewust een bord voor hun kop hebben, je overschreeuwen, en vooral hopen dat de opdrachtgever meer naar hen luistert dan naar jou. Als ik daar als beleefde Calimero tussen ga staan heeft mijn opdrachtgever ook niets aan me, tenslotte wil ik de kwaliteit van het ontwerp bewaken. Dus sta ik daar maar als onbeleefde Calimero.

 

 

Link naar reactie
  • 0
Ik hoor graag of ik mijn zakelijke wereldbeeld moet aanpassen.... ;)

 

Dat moet je natuurlijk niet aan ons vragen. Ben jij zelf tevreden met de manier waarop jij zaken doet? Volgens mij wel...lekker zo houden, dus.

 

Wat die grote bek betreft - voor zover dat betrekking heeft op een betje bluffen en dergelijke om een mooie opdracht binnen te halen ben ik het daar wel mee eens. Ik denk alleen niet dat dat de achterliggende gedachte was.

Link naar reactie
  • 0

Zonder grote bek was ik nooit gekomen waar ik nu ben. Zakelijk gezien is mijn grote bek mijn meest belangrijke lichaamsdeel. ;)

 

Ik bedoel dit niet slecht want met intimidatie etc kom je volgens mij niet ver. Daarmee babbel je jezelf alleen slechte kringen in en kan je uiteindelijk s'ochtends niet meer lekker in de spiegel kijken.

 

Ik zie een grote bek instelling als: Ik weet wat ik wil en ik ga er achter aan. Ik droom niet alleen, ik doe ook. Als je dit op een onhandige manier aan de pers verteld dan wordt je (vooral in Nederland) neergezet als een klootzak.

 

Wat mij betreft dus niet, bijdehand zijn is iets dat je vaak erg ver op weg kan helpen. Je moet er alleen voor zorgen dat je je bluf ook waar kan maken... Als dat niet lukt moet je er je lessen uit trekken en de volgende keer ietsje minder bluffen ;)

HL-er van het eerste uur (& proud of it)

follow me on twitter http://www.twitter.com/dhettema

fuk spelvouten

Link naar reactie
  • 0

Ik ben een studentje die ook denkt dat ondernemen iets is wat ik kan. Om een opdracht van een paar duizend euro binnen te halen is een goede babbel gewoon onmisbaar om succes uit je netwerk te halen. Je moet op de een-of-andere manier toch wat gewicht in de schaal proberen te leggen. Als je eenmaal een flink bedrijf hebt hoef je hier wat minder moeite voor te doen verwacht ik.

Bezoekhetziekenhuis.nl: Eenvoudig bezoeken plannen aan de patiënt en communiceren met patiënt, familie en vrienden. ! Maak een account aan als een familielid in het ziekenhuis ligt en je kunt gezamenlijk de bezoektijden inplannen.

Link naar reactie
  • 0

Wat is een grote bek? Bluf, durf, onderscheiden, collega's afzeiken?

 

Onderhandelingen vragen om je imago. Hoe opereert je bedrijf? Pas daar dan je gesprekstechniek op aan. Integriteit is een goed en waardevol handelsmerk. Genereert klantenloyaliteit en partnerships.

 

Uiteraard wel je mannetje staan, zeker, maar voor mij blijft de grote bek toch de "gladde" vertegenwoordiger met weinig knowhow.

Link naar reactie
  • 0

Ondernemen is risico's nemen om die éné opdracht nou net wel binnen te krijgen, maar of dat met een 'grote bek' moet is afhankelijk van de branche.

 

voorbeeld 1)

In mijn branche gaat alles om vertrouwen tussen de ondernemer en de adviseur. Schaad je dat vertrouwen een keer dan kom je er bij een klant nooit meer in. Een grote bek voor mij kan het niet.

 

voorbeeld 2)

Bij grote salespitches voor een softwarehuis was het vaak noodzakelijk om een grote bek te hebben om alleen maar in de race te blijven. De verwachting van de klant moest daarna ook waargemaakt worden. Voor het betreffende softwarehuis was het telkens een kunst om de 'grote bek' van sales te doen slagen. Gezien de huidige groei van het bedrijf is het voor hen een succesvolle strategie gebleken.

 

Groet,

 

Ronie

--

Carsulae advisering aan het MKB

http://www.carsulae.nl

Link naar reactie
  • 0

Persoonlijk denk ik dat grote bek niet per se nodig is. Hoewel bij gebrek aan 1... er 1 hebben beter is dan helemaal geen.

Wat bedoel ik te zeggen? Bij zaken doen gaat het vaak om dealssluiten.

 

Je moet goed kunnen aangeven wat je wil, en daaraan voor zover mogelijk proberen vast te houden. Mocht het niet lukken dan moet je dus over gaan op compromissen, maar dan moet je dus wel blijven zorgen dat de deal nog in evenwicht is (voor jou gevoel).

 

Een grote bek helpt veel in zulke gevallen. Maar je kan uiteraard ook op je strepen staan, en zeer duidelijk overkomen, zonder een grote bek te hebben, maar dit vergt enigzins meer tact.

 

Kortom een grote bek schept (mogelijk) duidelijkheid. En dat is vrij belangrijk in het zakenleven.

 

Link naar reactie
  • 0

Tsja, "Brutale mensen hebben de halve wereld" is natuurlijk niet zomaar een cliché. Ik denk dat 'grote bek' symbool staat voor iemand die zijn of haar plek op het toneel inneemt, zelfvertrouwen heeft (niet uitsluitend, trouwens, ik ken ook mensen met een combinatie van zelfvertrouwen en onzekerheid en die zijn toch behoorlijk succesvol zijn), zegt wat hij of zij vindt en daar ook voor stáát.

"Grote bek" is trouwens wel iets waar mannen beter mee wegkomen dan vrouwen, krachtig communiceren wordt bij vrouwen vaak anders (negatiever!) geduid.

Link naar reactie
  • 0

Volgens mij heeft iedereen z'n eigen stijl. Of je nou een grote bek hebt of handig kunt manipuleren, essentieel is dat je een gesprek met een klant kan domineren, en in de richting van een deal kan sturen. Ik ben het wel met Annedien eens dat mannen prima wegkomen met een grote mond, terwijl vrouwen dan voor haaibaai worden uitgemaakt. Als Nina Brink een man was geweest had ze veel minder negatieve publiciteit gehad.

 

 

Link naar reactie
  • 0

na..."grote bek" heft een beetje een negatieve klank.

 

Als ik een grote bek opzet zie ik er ongeveer zo ;D uit. Dat lijkt me helemaal niet slecht, en ik moet zeggen dat ik behoorlijk wat voor elkaar krijg op die manier. Het gaat er gewoon om dat je niet bang moet zijn om het over bepaalde dingen te hebben met diegene waar je zaken mee wil doen.

Om maar even een heel simpel voorbeeld te geven:

- Leuk sportschoenen gezien voor 100 euri, ff passen, ja doe mij die maar. Tijdens het inpakken zeg ik met een grote smile op mijn grote bek dat ik toch wel studentenkorting krijg? Die man schrikt daar een beetje van, zit te dubben tussen 10% of een gratis basketbal. Dus uiteindelijk loop ik de deur ui met nieuwe schoenen en een gratis bal die ik weer aan mijn neefie kan geven.

 

Geinig toch? Dat doe ik dus altijd, scheelt me op jaarbasis toch een behoorlijke duit geld. Precies hetzelfde geldt voor zaken. Als je het maar leuk brengt, dan is staat iedereen open om over dingen te babbelen.

 

;D

www.jsbs.nl/phpBB2

Initiatief tot zakelijk inter-net-werken

 

www.e-car.nl

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 221 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.