• 0

Unplugged: ondernemen/leven _zonder_ internet?!

De laatste tijd ben ik een erg groot gedeelte van mijn tijd online. Mailen, bloggen, searchen, posten, mijn traffic analyseren, kranten lezen, research doen, tijdverspillende filmpjes downloaden, noem het maar op.

 

Mijn brein is een soort symbiotische relatie aangegaan met mijn ADSL-verbinding. En als ik niet aan mijn computer zit, komt er al snel een moment dat ik bedenk dat ik nog meer wil bloggen, mailen, posten, searchen....

 

En een partij MOE dat ik me hierdoor voel. Telkens die straling in mijn ogen, die druk op mijn hoofd, de angst niet genoeg online aanwezig te zijn en op te vallen. Gatverdamme.

 

Ik ga de komende paar weken wat minder online zitten. Ik ga 's ochtends mail beantwoorden en de rest van de dag even niets meer online doen. Natuurlijk, ik schrijf, dus de computer zal ik nog wel gebruiken. Maar even geen 1010101010101001 meer.

 

Nu zit ik me af te vragen: in hoeverre zijn wij ondernemers nog in staat om zonder internet te overleven? Ik bedoel, stel je ADSL valt uit voor een hele maand, ga je dan faillier? Hoe belangrijk is internet _echt_ als het er op aankomt? Gaat bellen gewoon niet meer? In acute gevallen een fac sturen? Of anders een postduif.

 

Is ADSL naast water, voedsel en zuurstof de noodzakelijke randvoorwaarde van het leven?

 

 

 

 

 

Download: Capture. Deliver. Excel. to learn about the principles, strategies and processes of business writing.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

8 antwoorden op deze vraag

  • 0

De TU Delft voorziet mij van een vaste verbinding met het Internet maar omdat die er 5 dagen per jaar uit ligt heb ik ook een ADSL abonnement. Daarnaast zijn twee machines nog voorzien van ISDN adapters om in te bellen mochten beide verbindingen tegelijk down zijn. Dus ja, past wel in het rijtje gas, water en licht (je bent de electra vergeten ;))

 

Belangrijkste reden van de redundantie is niet zo zeer dat ik niet kan werken zonder Internet verbinding maar dat is nu eenmaal de manier waarop ik werk. Ik ontbijt ook altijd met een boterhammetje jam, als de jam op is kan ik nog steeds ontbijten maar het is wel vervelend.

 

Het grappige is dat veel mensen zo'n vervelend iets zien als een reden om niet te hoeven werken, ondanks dat het gewoon kan. Als systeembeheerder moet ik wel eens een server plat gooien. Op zich kan iedereen wel wat werk verzetten maar om één of andere reden zie je toch de helft van het personeel ineens in de hal staan kletsen, uit het raam staren etc.

Link naar reactie
  • 0

Zonder internet: back to the old school: faxen, tekeningen uitdraaien en per post of koerier versturen, meer bellen, nog meer faxen. En het betekende vooral veel naar bibliotheken (boeken lezen, nieuwste arborichtlijnen, nieuwe wettelijke regelingen, vakbladen) en fysieke abonnementen.

Ik heb nog net de tijd meegekregen dat een boekje maken voor de klant betekende veel tekenen (met de hand), tekeningen verschalen op het kopieerapparaat, knippen, plakken en het eindresultaat weer onder de kopieermachine. Een presentatie geven: je tekeningen op dia zetten,naar de één-uurs-service en dan inramen. het kon allemaal. Toen had het bedrijf waar ik werkte 1 (één) e-mailadres.

Nu heb ik er in mijn eentje ongeveer vier (naam@, mail@, nieuwsbrief@ en boek@...).

En zo'n forum als dit betekende dan gewoon met zijn allen afspreken in een zaaltje en praten. Het kon allemaal.....

 

Volgende week los ikhet altijd on-line probleem even op: vier dagen op een paalkampeerterrein van Staatsbosbeheer: alleen een waterpomp (natuurwater) en een stukje gras. Ruimte voor max drie tenten, alleen te bereiken door te lopen. Tent mee, gasbrander, pan/bord, slaapzak. gps. That's it. (en mijn pda/telefoon ;) ).

Link naar reactie
  • 0

Van december tot 1 maart jl. heb ik bewust geen internetcconnectie gehad. Ik was net verhuisd, kreeg toch serieuze verslavingsverschijnselen in mijn oude huis, vandaar de keuze om - naast overstappen op een andere provider - even een paar maanden geen internet te hebben. Wanneer ik iets moest regelen, kon ik altijd bij een paar goede en dichtbij wonende vrienden terecht.

 

Wat heeft het me gebracht?

 

Een hoop. Ik ben een stuk rustiger geworden. Ik zit niet meer continue online, heb ook niet altijd de behoefte om mijn mails e.d. te checken en ben gerichter gaan internetten. Dat wil zeggen, je dagelijkse rondje en onderzoek naar nieuwe zaken. Niet meer steeds ellendig lang hangen her en der.

 

Het gaat goed. Soms ben ik iets meer online dan de andere keer. Maar het meest van de tijd niet, ik krijg hierdoor ook meer gedaan op een dag. Internet kan serieus afleiden en tot werkvertraging leiden.

 

Succes Ilja, het zal je goed doen.

 

[edit mod] ha Turbo: je avatar was wel errug groot dus die heb ik even uitgeschakeld [/edit]

Turbo Turbo | Audiovisueel & Media.

Link naar reactie
  • 0

Nu zit ik me af te vragen: in hoeverre zijn wij ondernemers nog in staat om zonder internet te overleven? Ik bedoel, stel je ADSL valt uit voor een hele maand, ga je dan faillier?

 

Nou, het zou bij niet veel langer moeten duren, nee. Doch ben soms wel eens blij als het er een half uurtje uit ligt.

 

Maar, stel internet valt uit in een hele stad.

 

Wat zal het dan weer druk worden bij de bank gebouwen:-)

 

Misschien wordt het tijd voor een workshop rooksignalen en Jambee.

Mocht alles uitvallen kunnen we elkaar altijd nog oproepen.

Workshop: Hoe overleef je zonder internet?

 

 

Perry

 

Link naar reactie
  • 0

Kan prima zonder, maar echt handig is het niet. Denk dat het ook in menig ondernemend karakter besloten zit om 'alles te willen weten' en dat kan nou net via internet.

 

Maar wat Turbo Turbo zegt, kan ik ook nog wel in meegaan: probeer ervoor te zorgen om bewuster/gerichter te internetten. Gebruik het als je het nodig hebt, wordt geen virtuele hangjongere. Het offline leven in de vorm van een biertje op het terras of een goed gesprek met een goede vriend of vriendin is namelijk nog altijd een veel betere tijdsbesteding dan een forum checken.

Link naar reactie
  • 0

mijn traffic analyseren

 

 

Doet me denken aan een ontzettende 'verkoper' in Seo (vers afgestudeerd) die tijdens een borrel zijn dienst probeerde te slijten aan een grijze snor. Na dik een half uur alles over Seo en marketing gespuid te hebben antwooordde de snor met 'het ging al 25 jaar zonder seo, dus meer dan een digitale folder heb ik niet nodig, genoeg netwerk, genoeg business'. En toen bleef het stil.

Link naar reactie
  • 0

In het Harvard Business Review artikel "Overloaded circuits. Why smart people underperform" wordt aangegeven dat steeds meer mensen met constante lichte paniek en schuldgevoel door hun werkend bestaan heen ploeteren. "Attention Deficit Trait" is iets wat je gewoon kan oplopen (is dus geen aangeboren aandoening) door onder te dompelen in het moderne leven: mailen en bellen tegelijk, vier soorten agenda's tegelijk, gadgets (telefoon/pda/mp3speler/routeplanner), blackberries, email, msn, sms...

 

Ik denk dat het een kwestie van tijd is voordat (wereldwijd) een nieuwe beweging ontstaat: de DMN (Doe Maar Normalers) of Unplugged Brains of Recovering Attention Deficit Traiters Anonymous ofzo... ik zou zelf wel eens een stickertje op mijn voicemail of inbox willen plakken waarin ik duidelijk maak dat ik tot die beweging behoor ;-). Ik ben ook niet iemand die constant mobiel bereikbaar is. Een mens heeft (schijnbaar) loze (denk)tijd nodig om te verwerken, creatief te zijn, onbewust ingrediënten te mixen in z'n hoofd, niet steeds ter beschikking te staan. Ik merk wel dat mensen dat van je verwachten, dat je snel reageert en altijd je mobiel opneemt (en dat je dan ook meteen terugbelt als je in bespreking was en de voicemail hoort). Hoe vaker ik dit bespreekbaar maak hoe meer mensen ik hetzelfde hoor zeggen: ze willen het niet meer! Ze drukken oproepen op hun gsm weg (mét schuldgevoel, dat dan weer wel), laten mail rustig een weekje (of 2, of 3) liggen voordat ze het beantwoorden, gaan niet voor elk wissewasje meer vergaderen.

 

Ik verwacht dat binnenkort de eerste Professioneel Vereenvoudigers hun intrede zullen doen. Bovendien is meditatie volgens wetenschappelijk onderzoek iets dat heel heilzaam werkt in zulke situaties; je wordt weer gefocusd en volgens sommigen word je er zelfs intelligenter en creatiever van :-) Aangezien je zulks terug zou zien in de netto resultaten van een onderneming verwacht ik dat het wel eens een volkomen normale activiteit kan worden binnen bedrijven. De kans is wel groot dat hele volksstammen eerst helemaal moeten crashen en in de soep draaien voordat er op zo'n manier wordt gereageerd.

 

Met een internetverbinding is trouwens wel iets heel raars aan de hand :-) Zodra die er bij mij uitligt krijg ik ineens zin om mijn kantoor te stofzuigen of mijn harde schijf te defragmenteren, om mensen te gaan bellen en allerlei andere lang uitgestelde dingen vol goede moed te gaan doen. Alsof de hypnose is verbroken.

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Nu zit ik me af te vragen: in hoeverre zijn wij ondernemers nog in staat om zonder internet te overleven? Ik bedoel, stel je ADSL valt uit voor een hele maand, ga je dan faillier?

 

Naja, aan een maand gemiste omzet zal ik niet failliet gaan, maar het kost wel een hoop geld in ieder geval. Mocht dit gebeuren regel ik uiteraard voor die maand gewoon een andere werkplek waar wel netwerk ligt, desnoods met een laptop aan de wifi van starbucks ;)

 

Voor mij is de verbinding cruciaal, maar dat lijkt me als leverancier van websites, shops en dergelijke ook wel vrij logisch. Bouwen en testen in een locale omgeving kan natuurlijk tot op zekere hoogte, maar de klant wil ook wel zien wat er zoal gebeurd, en even iets opzoeken moet soms ook gebeuren.

 

Ik denk echter dan veel bedrijven die niet direct internetgerelateerde diensten of producten leveren best wel even zonder verbinding kunnen... maar wel op zn onhandig en waarschijnlijk effectief op halve kracht.

 

Maar, stel internet valt uit in een hele stad.

 

Wat zal het dan weer druk worden bij de bank gebouwen:-)

 

Dat hangt er ook een beetje vanaf wat je nog 'internet' noemt. Als het zich beperkt tot alleen aansluitingen die gebruikt worden om te browsen en dergelijke, zal de complete paniek wel even uitblijven.

 

Maar als alles dat formeel gezien aan het internet hangt er opeens mee stopt... dan is het eind wel eventjes zoek. Overigens acht ik de kans klein dat je dan bij de bank wel geld kunt opnemen, of zouden ze echt vanaf ieder kantoor een prive-kabel hebben liggen naar de centrale mainframes met accountgegevens?

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    3 leden, 199 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.