• 0

Artikel: Haaien en goudvissen

"Je bent gaan freelancen omdat de vrijheid je zo aantrok, of vanwege het avontuur, of de financiële kansen. Misschien ook wel omdat je baas je niet genoeg kon bieden aan mogelijkheden, persoonlijke groei, opleidingen, ervaringen en plezier. Of je viel uiteindelijk tóch door de mazen van het systeem omdat je te anders, te eigenwijs of te autonoom bent?

 

Hoe dan ook: je heb je bootje gebouwd en je bent de zee van zakendoen gaan bevaren ... Is het nu dan tijd om zelf te vechten met de haaien en vriendjes te worden met de goudvissen? Het onderscheiden van de welwillende opdrachtgevers en zakenrelaties van minder integere mensen, profiteurs en klaplopers, is niet altijd even gemakkelijk ..."

 

Lees het artikel "Haaien en goudvissen"

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Leuk artikel, heel herkenbaar ook. Het vermoeiende van `haaien` is dat ze je vaak veel tijd kosten in een acquistietraject. Als het daar al misloopt heb je als leverancier van een dienst vaak al snel zoiets van: als dit al zo moeizaam gaat, dan zal het mogelijke project waarschijnlijk helemaal moeizaam gaan vanwege gebrekkige informatieverstrekking of laksheid. Ik heb zelf het idee dat het niet zo rendabel is om in zee te gaan met dit soort mensen, hoewel het natuurlijk ook van het soort project af kan hangen of je uiteindelijk besluit een overeenkomst door te zetten.

 

Nog een ander punt: waar goudvissen elkaar helpen en beschermen tegen haaien, kunnen haaien dit natuurlijk ook doen. Het niet aangaan van een overeenkomst door een goudvis die een het niet aandurft een gegeven haai in de bek te kijken, kan leiden tot negatieve reclame die verspreid wordt door de haai.

Link naar reactie
  • 0
Gast Verwijderd account

Mijn ervaring is dat wanneer jezelf integer bent en blijft

je de minder integere mensen helemaal niet aantrekt.

Komen ze wel op jouw pad dan verdwijnen ze vanzelf wel weer.

 

Laat de haai haai zijn en probeer als goudvis niet die haai te zijn.

Vecht er niet mee.

 

Hetzelfde geldt als je vrouw bent probeer dan geen vent te zijn

want dat werkt NOOIT! ;)

Link naar reactie
  • 0
Gast Verwijderd account
Annedien:

Verdwijnen kunnen ze heel goed inderdaad, je achterlatend met een onbetaalde factuur...

 

Heb je tijdens het traject ergens vergeten je zaken goed te regelen,

of je laten (ver)leiden door de "onbewuste" visjes, die tijdens elk traject ergens kunnen opduiken.

Blijf alert en bijt niet te vroeg.

 

Link naar reactie
  • 0

Annedien:

Verdwijnen kunnen ze heel goed inderdaad, je achterlatend met een onbetaalde factuur...

 

Heb je tijdens het traject ergens vergeten je zaken goed te regelen,

of je laten (ver)leiden door de "onbewuste" visjes, die tijdens elk traject ergens kunnen opduiken.

Blijf alert en bijt niet te vroeg.

 

Maar waarom zou ik mijn zaken dan goed regelen als je als integer persoon helemaal geen minder integere mensen aantrekt? Dat is dan niet nodig.

Ik ben dus zelf niet integer en trek daardoor niet-integere mensen aan?

 

 

Link naar reactie
  • 0

mmmh, :o

 

Ik krijg het gevoel dat iemand hier zich aan het tegenspreken is.

 

MIM, zakendoen volgens het wie goed doet, goed ontmoet princippe vind ik nogal opportuun en ook wel een beetje naief.

 

 

Online boekhouden en dienstverlening in één met you book. Online abonnement, inclusief all-in administratieve dienstverlening al voor € 69,00 excl. BTW per maand!

Link naar reactie
  • 0
Gast Verwijderd account
Annedien:

Maar waarom zou ik mijn zaken dan goed regelen als je als integer persoon helemaal geen minder integere mensen aantrekt? Dat is dan niet nodig.

Ik ben dus zelf niet integer en trek daardoor niet-integere mensen aan?

 

Je kunt zelf bepalen of je wel / niet integer bent maar bovenal integer kunt blijven.

Op het moment dat je alleen geinteresseerd bent om de opdracht binnen te halen en niet meer geinteresseerd bent in de mens die achter die opdracht zit, ben je m.i. niet meer integer aan jezelf en is de kans groot dat je niet integere mensen aantrekt.

Daarmee is de eerste vraag ook beantwoord.

 

 

Link naar reactie
  • 0
Gast Verwijderd account
SalarisExpert

MIM, zakendoen volgens het wie goed doet, goed ontmoet princippe vind ik nogal opportuun en ook wel een beetje naief.

 

Ik doe zaken op mijn manier, vertrouw op mijn innerlijke wijsheden en intuitie. Het heeft mij nog nooit in de steek gelaten.

Dat dit voor jouw niet werkt ook prima. ;)

 

Link naar reactie
  • 0

Ik kan volgens mij op een hele integere manier meer geïnteresseerd zijn in de opdracht (het plezier, het geld of de prestige die hiermee gemoeid gaat) dan in de mens. Zolang ik daar (naar mezelf) eerlijk over ben lijkt me dat niet oninteger.Ook een opdrachtgever kan meer geïnteresseerd zijn in de oplossing die ik hem bied (en daarmee de winst die ik voor hem of haar boek) dan in mij als mens, en dat is ook een duidelijke deal en daar heb ik geen enkele moeite mee.

 

Link naar reactie
  • 0

Ach ja ::),

 

Ik heb niet gezegd dat dit niet werkt voor mij (ik doe daar niet aan), ik vind het alleen opportuun. Om in zaken uit te gaan van de filosofie: "ik ben goed, dus zal die klant ook wel goed zijn" dat vindt ik naief.

 

De slechtheid van een haai, wordt niet uitgebannen door de goedheid van een goudvis

 

Je kan namelijk altijd die goed vermomde haai tegenkomen, en dan ben je al te laat.

 

En dat jouw intuitie en wijsheden je nog nooit in de steek hebben gelaten, goed voor je, ik hoop dat dat zo blijft.

 

Maar helaas stoot iedereen wel eens zijn neus, hoe goed je ook je best doet. Dus zeg nooit nooit, dat vind ik trouwens ook opportuun.

Online boekhouden en dienstverlening in één met you book. Online abonnement, inclusief all-in administratieve dienstverlening al voor € 69,00 excl. BTW per maand!

Link naar reactie
  • 0
Gast Verwijderd account

Ik kan volgens mij op een hele integere manier meer geïnteresseerd zijn in de opdracht (het plezier, het geld of de prestige die hiermee gemoeid gaat) dan in de mens. Zolang ik daar (naar mezelf) eerlijk over ben lijkt me dat niet oninteger.Ook een opdrachtgever kan meer geïnteresseerd zijn in de oplossing die ik hem bied (en daarmee de winst die ik voor hem of haar boek) dan in mij als mens, en dat is ook een duidelijke deal en daar heb ik geen enkele moeite mee.

 

Het is en blijft een kwestie van "bewust" keuzes maken en

de interesse houden in zowel het een als het ander.

 

Dan blijf ik toch benieuwd naar:

Waarom jouw rekeningen niet betaald worden als de deal zo duidelijk is ?

Link naar reactie
  • 0
Gast Verwijderd account

Haaien (niet integere mensen) hebben vaak een neus voor 'goeierds'. Mensen waar wat te halen valt. Bad guys have intuition, too :)

 

Alles heeft te maken met er "bewust" bij zijn.

Als bij zaken mijn ego de overhand heeft dan kom ik die Haaien tegen.

Bad guys maken gebruik van hun ego, zelden van hun intuitie. :)

 

 

 

Link naar reactie
  • 0
Gast Verwijderd account
SalarisExpert

Om in zaken uit te gaan van de filosofie: "ik ben goed, dus zal die klant ook wel goed zijn" dat vindt ik naief.

 

Is volgens mij een SalarisExpert-aanname. Geen filosofie. ;)

 

De slechtheid van een haai, wordt niet uitgebannen door de goedheid van een goudvis.

 

Het is voor de goudvis zaak om die haai te herkennen.

 

Je kan namelijk altijd die goed vermomde haai tegenkomen, en dan ben je al te laat.

 

De oplossing is er altijd eerder dan het probleem!

 

Maar helaas stoot iedereen wel eens zijn neus, hoe goed je ook je best doet. Dus zeg nooit nooit, dat vind ik trouwens ook opportuun.

 

"Wanneer je van je geschiedenis iets leert zal de geschiedenis zich niet herhalen."

 

 

Link naar reactie
  • 0

De oplossing is er altijd eerder dan het probleem!

Dat is natuurlijk pure onzin en ik denk dat je zelf ook weet.

Ik vind het een probleem, dat het mij meer dan twee minuten kost om naar Middelburg te gaan voor familiebezoek. Is er al een oplossing om in minder dan twee minuten in Middelburg te zijn, als ik vertrek vanuit Dordrecht? Dan zou ik die graag horen eigenlijk...

 

Oh, ik heb ook familie in Canada trouwens, dus als dat er ook mee kan..? :)

Link naar reactie
  • 0

Wat een onzin zeg,

 

Het is voor de goudvis zaak om die haai te herkennen

 

Dat zeg ik toch, je quote het zelfs, je kan namelijk die goed vermomde haai tegenkomen........

 

"Wanneer je van je geschiedenis iets leert zal de geschiedenis zich niet herhalen."

 

Ik zeg dat iedereen wel eens zijn neus kan stoten, omdat jij zegt nog nooit zoiets meegemaakt te hebben, dan kom je vervolgens met een doodoener van leren van je fouten, daar gaat het toch niet om.

 

Dat hele verhaal waar dit draadje mee begon is toch eigenlijk ook bedoeld om te leren van je ervaringen :P

 

Martijn, als je het antwoord weet dan hoor ik het, ik woon namelijk 25 minuten van mijn werk. En nee ik ga niet dichter bij mijn werk wonen.

 

;)

Online boekhouden en dienstverlening in één met you book. Online abonnement, inclusief all-in administratieve dienstverlening al voor € 69,00 excl. BTW per maand!

Link naar reactie
  • 0
Gast Verwijderd account
Mim:

De oplossing is er altijd eerder dan het probleem!

 

Martijn:

Ik vind het een probleem, dat het mij meer dan twee minuten kost om naar Middelburg te gaan voor familiebezoek.

Is er al een oplossing om in minder dan twee minuten in Middelburg te zijn, als ik vertrek vanuit Dordrecht? Dan zou ik die graag horen eigenlijk...

Oh, ik heb ook familie in Canada trouwens, dus als dat er ook mee kan..? :)

 

Nu een probleem, dan ligt de oplossing altijd in het verleden. :)

 

Wanneer je 2 minuten van Middelburg was gaan wonen en niet in Dordrecht had je nu geen probleem.

 

De oplossing was er dus eerder dan het probleem. :)

 

Stel je familie in Canada ook even op de hoogte met de groetjes en veel liefs van Mim ;).

Link naar reactie
  • 0
Gast Verwijderd account
SalarisExpert

 

Ja zo kan ik 'm ook:

Als ik eerst een broodje had gegeten, dan had ik nu geen honger gehad. ::)

 

Yippie .... en zo eenvoudig is dat. Blij voor je dat je um snapt :D

Link naar reactie
  • 0

Ik vind het niet erg als een opdrachtgever meer geïnteresseerd is in de oplossing die ik lever dan in mij als mens. Dat is de 'duidelijke deal' waar ik het over heb.

Onbetaalde rekeningen heb ik eigenlijk geen meer last van :)

Rijkelijk laat betaalde rekeningen wel, maar aangezien het goudvissen betreft komt dat uiteindelijk altijd goed.

Haaien zijn goed af te weren door een aantal handigheidjes in te bouwen in de afhandeling van opdrachten, o.a. door een voorschot te vragen. Je legt de vertrouwensbal dan in feite ten dele ook bij de opdrachtgever neer en dat werkt heel goed. De Arabieren zeggen het mooi, vind ik... "Vertrouw op Allah maar bind wel je kameel vast.".

Ik denk niet dat ik het fenomeen 'onbetaalde rekening' nu voorgoed uit mijn leven gebannen heb maar ik heb er dus niet echt last meer van. (Anders zou zo'n artikel ook een beetje ongeloofwaardig zijn

;)

Link naar reactie
  • 0
Gast Verwijderd account
Mim:

Het is voor de goudvis zaak om die haai te herkennen

 

SalarisExpert:

Dat zeg ik toch, je quote het zelfs, je kan namelijk die goed vermomde haai tegenkomen........

 

Jouw hele quote luidt:

 

"Je kan namelijk altijd die goed vermomde haai tegenkomen, en dan ben je al te laat".

 

Als je te laat bent heb je die vermomde haai niet herkent.

Je had de haai wel "willen" herkennen maar nog niet "kunnen" herkennen. ;)

 

Hetzelfde als:

Als hadden komt is...... hebben te laat :)

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Haaien (niet integere mensen) hebben vaak een neus voor 'goeierds'. Mensen waar wat te halen valt. Bad guys have intuition, too :)

 

Alles heeft te maken met er "bewust" bij zijn.

Als bij zaken mijn ego de overhand heeft dan kom ik die Haaien tegen.

Bad guys maken gebruik van hun ego, zelden van hun intuitie. :)

 

Ik denk dat veel bad guys die erg goed zijn in wat ze doen (oplichten, sektes oprichten, dictator zijn) hierbij gebruik maken van hun intuïtie. Ik denk namelijk niet dat intuïtie oordeelt over goed en kwaad, het is volgens mij een neutrale kwaliteit die je als mens kunt hebben. Ook denk ik dat veel mensen met weinig ego juist de klos zijn, en dat 'egoloos zakendoen' een kunst is die maar weinig mensen gegeven is....überhaupt is zonder ego zijn of deze kunnen managen een kunst die maar weinig mensen gegeven is. In mijn ervaring zijn juist de mensen die beweren dat ze geen last van hun ego hebben al snel te 'betrappen' op subtiele of luid galmende ego-oprispingen.

 

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 212 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.