• 0

Buitenlandse bank financiert wel!

Af en toe lees ik op internet dat mensen een krediet hebben gekregen van een of ander bank, terwijl ik in mijn omgeving niemand ken die ooit een grote lening van een bank heeft gekregen. En ik heb een erg grote netwerk kan ik wel zeggen.

 

Een aantal maanden geleden ben ik met een project begonnen dat als doel heeft om een klein datacentrum op te zetten in mijn gemeente (www.opencenter.nl). Ik heb daarvoor een website opgezet en sinds die tijd hebben 86 bedrijven zich aangemeld als potentiele afnemer, waarvan ik met 20 bedrijven al contracten heb afgelosten. Ik heb een orderportefuile van ongeveer 11.000 euro per maand.

 

Daarnaast willen grote leveranciers kortingen geven tot 50% omdat ze toekomst in het project zien. Zo wil Essent Kabelcom 50% korting geven op de maandelijkse IP transit bandbreedte. Dat is 3.900 euro per maand ipv 8.000 euro. Ook andere leveranciers, bijv. leverancier van racks geven 50% korting.

 

In de regio waarin ik woon zijn er nog geen datacentra en na onderzoek bleek dat er erg veel interesse was.

 

Ten slotte heb ik veel media aandacht gekregen in mijn gemeente.

 

In het kort:

1. Ik heb een eigen vermogen van 20.000 euro

2. Ik heb al contracten afgesloten met 20 bedrijven

3. 66 bedrijven zijn bereid om na de start diensten af te nemen

4. Leveranciers willen samenwerken en geven tot 50% korting

5. Media aandacht

6. Veel geinteresseerde bedrijven in mijn regio

 

Om het project van de grond te krijgen had ik een bedrag van 55.000 euro nodig. De investering is dus 75.000 euro. Solvabiliteit is ongeveer 26%. 75.000 voor een datacentrum is erg weinig, maar door afspraken te maken met leveranciers had ik dit probleem opgelost (kortingen, samenwerking, etc).

 

Met een goed uitgewerkte ondernemingsplan ben ik bij een aantal banken geweest zoals ABN AMRO en Rabobank. ABN AMRO heeft afgewezen vanwege te weinig eigen vermogen. De Rabobank had speciale regelingen voor starters waar je weinig eigen vermogen voor nodig had.

 

Nu komt het: Een brief terug van de Rabobank met de mededeling: "Wij zien hier geen toekomst in". Ik heb notabene zeker 20 klanten voordat ik het bedrijf heb opgezet en 66 klanten die willen afnemen.

 

Dus wat heb ik gedaan? Een buitenlandse bank benaderd die niets te maken heeft met Nederland en de branche waarin ik wil beginnen. Tot mijn verbazing willen ze een krediet verlenen. Dus het krediet die Nederlandse banken niet willen geven. Ik hoef zelfs het eerste 3 jaar niet eens af te lossen.

 

Ik wilde even mijn frustratie kwijt hier. Ik ben namelijk van mening dat het gedaan is met Nederland op het gebied van innovatie, investering en verstrekken van (risico) kredieten. Dat je helemaal naar het buitenland moet om een krediet te krijgen voor een bedrijf in Nederland?

 

[onderwerp toegespitst - mod]

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Hallo,

 

Ik herken jouw frustratie goed voor wat betreft de Nederlandse financieringsinstellingen. Ik heb een zeer sterk onderbouwd businessplan in gediend voor een zeer innovatief online platform in sector. Mijn ervaring is dat er echter helemaal niet meer naar de inhoud wordt gekeken, maar alleen nog maar naar de zekerheden erom heen. Deze houding staat innovatieve start-ups in Nederland enorm in de weg. Als je het nieuws mag geloven heeft NL een echt start-up klimaat. Persoonlijk vind ik dat een enorme wassen neus, want zonder financiering in het aanlooptraject komt er geen plan meer van de grond!

 

Mocht het echt niet gaan lukken hier in NL, ga ik het ook overwegen om een buitenlandse bank te benaderen. Mag ik vragen bij welke buitenlandse bank het bij jou wel gelukt is?

 

Ik hoor graag van je.

 

Met vriendelijke groet,

 

Barry

Link naar reactie
  • 1

Hallo,

 

Ik herken jouw frustratie goed

 

welkom op HL Barry,

Je hebt wel een erg oud topic gekozen om ervaring te vragen, dit topic is nog van voor de bankencrisis

 

laten we hopen dat hij zijn frustratie 10 jaar na de start van dit topic wel heeft afgeschud..

10 jaar is wel erg lang om een topic te kicken om te vragen welke bank wel financierde.

 

Ik zet dit topic daarom op slot met het verzoek om bij een volgende reactie even te letten op de ouderdom van topics.

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 173 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.