• 0

Vraagje over invullen IB2005 voor ondernemers

Hallo forum leden,

 

Hier een newbie :) wellicht dat jullie mij kunnen helpen, hopelijk wel.

Vorig jaar oktober een eigen eenmanszaak gestart, (een autorijschool),naast mijn vaste baan, en nu moet ik nog het IB2005 invullen. Ik heb nog uitstel tot 1 juli 2006.

In eerste instantie, dacht ik, dat vul ik wel even in, maar dat valt nog wel even tegen.

 

Uiteindelijk loop ik vast op het volgende punt, dat het saldo fiscale winstberekening niet gelijk is aan het saldo winst en verliesrekening, of winstdeel van uw onderneming.

Ik heb hier al wat topics door gelezen, maar daar kom ik niet echt uit op het moment.

 

Op papier heb ik alles kloppend, mijn debet en credit bedragen zijn gelijk, en ik heb een winst van 69 euro.

 

Als ik in het programma mijn winst/verlies rekening wil invullen, moet ik eerst mijn netto omzet invullen. 676 euro

Inkoopkosten heb ik volgens mij niet (of ik moet iets over het hoofd zien)

Vervolgens rekent het programma € 5000 mee voor mijn fiscale partner, maar deze werkt niet mee in de onderneming. Overigens zie ik dit bedrag nergens meer terug in het totaal overzicht.

 

Dan kom ik uit bij het overzicht Passiva:

Hier heb ik de vorderingen (de btw) die ik terug kan vragen ingevuld

 

Naar mijn idee heb ik alleen nog maar mijn liquide middelen in te vullen, en vermoed dat dit het begin- en eind-saldo van mijn bankrekening is.

 

Vervolgens aangekomen bij het het overzicht Activa:

Bij ondernemings vermogen weer de begin- en eind-saldo stand van mijn bankrekening ingevuld, en bij schulden en overlopende passiva, mijn omzetbelasting ingevuld.

 

Dit krijg ik naar mijn inzien allemaal kloppend, en de activa en passiva, vallen tegen elkaar weg.

 

Tot zo ver dacht ik redelijk op het goede spoor te zitten, maar als ik nu mijn totaal overzicht kijk, heb ik een winst staan van € 650,- wat bij mijn totaal inkomen wordt opgeteld.

Dit bedrag is het verschil tussen mijn begin en eindstand van mijn bankrekening.

 

Waar ik nu tegenaan loop is dat ik even niet weet, waar ik mijn uitkomst van mijn balans en resultaten overzicht in kan vullen.

Volgens mijn uitdraaien, heb ik een winst van € 69 euro.

Maar waar doe ik dat invoeren.

Voorlopig kijkt het programma alleen maar naar mijn begin en eindstand van mijn Liquide middelen.

 

Ik dacht, dat het programma simpel was, maar ik zie het op het moment even niet. Misschien kijk ik verkeerd

Dit alles voor 2 maanden van het afgelopen jaar, wilde daarom ook nog niet een boekhouder nemen.

 

Voor de rest wil ik het allemaal heel simpel houden qua invullen, geen afschrijvingen, gewoon omzetbelasting en winst gedeelte. en inkomen uit overige arbeid.

 

Is hier iemand die mij verder op weg kan helpen??

 

Alvast bedankt en vriendelijke groeten.

 

René Muller

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

16 antwoorden op deze vraag

  • 0

1 simpele vraag hoor

 

als je verschil op je rekening die 676 euro is

en je hebt geen kosten gemaakt, hoe kan je winst dan maar 69 euro zijn??

 

wat heb je met die andere 607 dan gedaan....???

(niet precies waar je t aan uitgegeven hebt, maar op welke grootboekrekening die dan staan volgens jou :S)

Link naar reactie
  • 0

rene,

 

In principe hoor je alle posten als vermeld in de jaarrekening (inclusief specificaties) over te nemen op de aangifte inkomstenbelasting.

 

Dus ik bedoel echt alles, als je 676 omzet maakt en 69 winst maakt, dan heb je zoals Gretha terecht opmerkt 607 aan zakelijke kosten gemaakt, deze zijn als het goed is gespecificeerd op de toelichting op de resultatenrekening.

 

Als je alleen inkoopkosten kan vermelde zal je je gemaakte kosten daar moeten specificeren, anders zal je aangifte nooit sluiten.

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor je antwoord, ondertussen even verder gezocht en het een en ander gevonden, dus hier een korte aanvulling:

 

Navraag bij de belastingdienst omtrent het programma en de meewerkaftrek.... Vul hier dus geen "0" in, maar laat dit veld helemaal leeg. Dan wordt er dus ook niets meegeteld :) en scheelt dit weer op de winst/verlies rekening.

 

Als volgt mijn winstverlies rekening ingevuld:

Opbrengsten ---> Netto omzet: euro 676

Inkoopkosten ---> euro 607 (gemaakte kosten om de opbrengst te bereiken)

Saldo winst en verlies fiscaal: euro 69 (plus)

 

Zoals ik het nu op bovenstaande manier ingevuld heb, is het beeld iets duidelijker voor mij, en kan ik hiermee een vergelijking treffen naar mijn balans op papier.

 

Of bovenstaande juist geformuleerd is, hoor ik graag??

 

Vervolgens heb ik de overzichten van de Activa en Passiva, hetzelfde gelaten zoals eerder vermeld in dit topic.

 

Uiteindelijk bij Box1 met de Prive Storingen de zaak rechtgetrokken, om zo mijn saldo Fiscale Winst en Winst/Verlies rekening gelijk te krijgen.

 

Of dit de juiste manier is weet ik niet :) ik ben al blij dat alles gelijk is in de overzichten

 

antwoord op de ingemomen reacties:

 

Omzet was euro 676

gemaakt kosten 607

Verschil = euro 69 (plus)

Dit staat allemaal netjesvermeld op de balans en resultaten rekening, en is geboekt op diverse grootboekstukken.

 

Nog andere dingen die ik misschien over het hoofd zie??

 

Wederom bedankt,

 

Groeten René

Link naar reactie
  • 0
Opbrengsten ---> Netto omzet: euro 676

Inkoopkosten ---> euro 607 (gemaakte kosten om de opbrengst te bereiken)

Saldo winst en verlies fiscaal: euro 69 (plus)

 

Dit klopt zo. Daar zou ik niets meer aan veranderen.

 

 

 

Uiteindelijk bij Box1 met de Prive Storingen de zaak rechtgetrokken, om zo mijn saldo Fiscale Winst en Winst/Verlies rekening gelijk te krijgen.

 

Dit snap ik niet helemaal. Privestortingen komen tot uiting in je kapitaal, welke bij ondernemingsvermogen dient te worden opgegeven. Dus beginsaldo + winst - prive onttrekkingen (+ eventuele privestortingen) = kapitaal.

Link naar reactie
  • 0

Quote:

Uiteindelijk bij Box1 met de Prive Storingen de zaak rechtgetrokken, om zo mijn saldo Fiscale Winst en Winst/Verlies rekening gelijk te krijgen.

 

Quote

Dit snap ik niet helemaal. Privestortingen komen tot uiting in je kapitaal, welke bij ondernemingsvermogen dient te worden opgegeven. Dus beginsaldo + winst - prive onttrekkingen (+ eventuele privestortingen) = kapitaal.

 

Door de prive storting in te vullen, kan ik de fiscaal winst en winst/verlies rekening gelijk krijgen.

Ik weet dat dit waarschijnlijk niet helemaal klopt.

 

Het euvel zit hem nu nog in overzicht activa en passiva, en het opgeven van liquide middelen en ondernemingsvermogen.

Mijn beginsaldo bank was 208 euro, en eindsaldo was 858 euro, een verschil van 650 euro. Dit wordt door het programma opgeteld als winst in onderneming...... Misschien dat ik in de verkeerde invulvelden zit???

 

Maar dit kan ik nog niet terug vinden op mijn resultaten rekening en balans.Wel op mijn Grootboekrek. staat netjes bij postbank, de begin en eindsaldo vernoemd.

 

Ik moet dus nog iets aanpassen bij mijn overzicht activa en passiva, en vermoed dat het te maken heeft met liquide middelen.

Dit zal ik dus nog recht moeten zetten op de een of andere manier.

 

Als iemand daar meer informatie over weet, dan hoor ik dat nu graag??

 

Bedankt, ik kom vanavond laat nog even terug, moet zo de auto weer in :)

 

Prettige avond!

 

Gr. René

Link naar reactie
  • 0
Maar dit kan ik nog niet terug vinden op mijn resultaten rekening en balans.Wel op mijn Grootboekrek. staat netjes bij postbank, de begin en eindsaldo vernoemd.

 

Dat klopt, dit is een grootboekrekening die terug moet komen op de balans, NIET de resultatenrekening.

 

De resultatenrekening geeft weer wat je winst is.

 

De balans geeft weer wat je aan bezittingen (activa, [inclusief liquide middelen] debetzijde van de balans), Eigenvermogen (ondernemersvermogen) en vreemd vermogen (passiva, creditzijde van de balans) hebt.

 

Mijn beginsaldo bank was 208 euro, en eindsaldo was 858 euro

Komen deze saldi ook overeen met je balans (beginsaldo v.s. eindsaldo)?

Link naar reactie
  • 0

Beste Eric,

 

Het programma berekend 2 maal je eigen vermogen, eenmaal via de balans en winst en verliesrekening en eenmaal met de vermogensvergelijking.

 

Het verschil beslaat je prive opnames en je prive bijtelling van de bedrijfsauto. De kosten volgens de winst en verliesrekening dient met dit verschil verminderd te worden zodat de twee waarden gelijk aan elkaar worden. De privebijtelling is namelijk een geen bedrijfseconomisch cijfer maar een fiscaal cijfer. Als je deze bijtelling opneemt in het fiscale stuk van de aangifte kan dit nooit gelijk blijven met je bedrijfseconomische deel van je aangifte

 

Ik heb een administratiekantoor en ik kan je (goedkoop) helpen. Je kunt je aangifte evt naar mij mailen of je kunt mij bellen.

 

Indien je geen boekhouder bent is deze aangifte (zeer) lastig als je een bedrijfsauto hebt. Je hebt alles goed ingevuld maar toch is het niet correct.

 

Manni

 

Link naar reactie
  • 0

Knip

Mijn beginsaldo bank was 208 euro, en eindsaldo was 858 euro

Komen deze saldi ook overeen met je balans (beginsaldo v.s. eindsaldo)?

 

Nee dat is het hem nu juist, deze bedragen komen niet overeen met elkaar, en ik heb nog niet kunnen vinden hoe dat nu zo kan zijn.

 

Ik ben begonnen met een bepaald bedrag op de rekening 208, en heb er prive 1000 euro in gestort. Vervolgens inkomsten gehad van de rijlessen en daarnaast een aantal kosten gemaakt enz.

Tussentijdse stortingen gedaan om het ontvangen lesgeld op de bankrekening te krijgen.

Dit bij elkaar, ga als eindresultaat op 31-12-2005 een bedrag van 858 euro.

Kennelijk zal ik dus nog ergens wat moeten tegenboeken denk ik of ik moet het anders invullen (de activa en passiva)

 

suggesties???

 

thanx

 

Gr. René

 

Link naar reactie
  • 0

Manni, bedankt voor je reactie, mag ik aannemen dat de reactie voor mij bedoeld was, en niet voor Eric?

In mijn geval heb ik geen bedrijfsauto, deze heb ik nog prive gehouden, dus zaken met bedrijfsauto gaan voor mij nu niet op in dit geval.

 

Bedankt voor je eventuele aanbod, maar ik wil eerst proberen er zelf uit te komen, mocht dat niet lukken, dan kom ik er misschien nog wel op terug.

 

Groeten René

Link naar reactie
  • 0

Ok, laten we er niet omheen draaien.

 

Hoe heb je je balans, verlies en winst samengesteld?

 

Uiteindelijk komt het er namelijk op neer dat de balans overgenomen dient te worden in de aangifte.

 

Zoals manni al zei, je hebt een economisch gedeelte (het gedeelte waar je je balans op invult) en een fiscaal gedeelte (je aangifte zeg maar).

 

Als de balans sluit kan je hem volgens mij gewoon overnemen op je aangifte (ik neem aan dat je het programma van de bel.dnst hebt gedownload?)

 

Hier heb ik weinig ervaring mee dus ik zal even gaan kijken. Kom er nog op terug.

Link naar reactie
  • 0

Thanx we zijn er weer,

 

als ik mijn balans bekijk, heb ik diverse grootboek reknr. en omschrijvingen staan, en de bekende Debet en Credit kolommen.

Links aan de debetzijde een aantal bedragen wat totaal uitkomt op een bedrag van 1672 euro

En aan de Creditzijde idem bedragen (maar dan op andere grootboekreknr.) en de winst vermelding (69 euro) wat ook weer uitkomt op 1672 euro.

 

Het gaat idd om het programma van de bel.dnst.

 

Aardig van je dat je zover mee wilt kijken !!

 

Gr. René

 

 

Ps. waarschijnlijk is dit nog te weinig aan gegevens, en dat voor 2 maanden ondernemen :)

 

Link naar reactie
  • 0

ook ik heb een vraag over het invullen IB2005.

 

(bijtelling) auto.

 

Op de fiscale winst en verliesrekening moet je de totale autokosten (incl. afschrijving) minus bijtelling auto opgeven bij auto en transportkosten.

Bijtelling van de auto is 6.553.

Aschrijving is 3.883.

Autokosten op de commerciele winst en verlies (incl. correctie btw prive) zijn 3.998.

 

Welk bedrag zet ik nu neer bij de auto en transportkosten op de fiscale winst en verliesrekening?

3.888+3.998-6.553=1.328 of (omdat het bedrag van de afschrijving ook al is opgenomen onder afschrijving): 3.998-6.553?

 

En klopt het dat je voor de fiscale winstberekening het ondernemersvermogen aan het eind van boekjaar moet verminderen met de bijtelling van de auto?

 

Hoop dat iemand mij hier antwoord op kan geven.

 

 

Link naar reactie
  • 0

ook ik heb een vraag over het invullen IB2005.

 

(bijtelling) auto.

 

Op de fiscale winst en verliesrekening moet je de totale autokosten (incl. afschrijving) minus bijtelling auto opgeven bij auto en transportkosten.

Bijtelling van de auto is 6.553.

Aschrijving is 3.883.

Autokosten op de commerciele winst en verlies (incl. correctie btw prive) zijn 3.998.

 

Welk bedrag zet ik nu neer bij de auto en transportkosten op de fiscale winst en verliesrekening?

3.888+3.998-6.553=1.328 of (omdat het bedrag van de afschrijving ook al is opgenomen onder afschrijving): 3.998-6.553?

 

En klopt het dat je voor de fiscale winstberekening het ondernemersvermogen aan het eind van boekjaar moet verminderen met de bijtelling van de auto?

 

Hoop dat iemand mij hier antwoord op kan geven

 

****************************************************************************

Tja, eerlijkshalve moet wij stellen dat dit voor iemand die zelf geen boekhouder of adviseur is een niet direkt te begrijpen materie is.

 

Sinds de zg. digitale winstaangifte per 2004 bij de fiscale aangifte dient te worden bijgevoegd is met name het onderdeel auto op de zaak wat bewerkelijker geworden om korrekt te verwerken.

Naast korrekte verwerken voor de IB dien je er ook nog zorg voor te dragen dat de zg. 12% regeling ten aanzien van de BTW-bijtelling aan het einde van het jaar van de auto ook nog korrekt in de BTW-administratie is verwerkt.

(als het een margeauto is dan is de bijtelling inzake de BTW mogelijk zelfs 6% ipv 12%)

 

In de praktijk wordt eerst de zg. winstaangifte/berekening opgesteld conform de gegevens afkomstig vanuit je balans en resultatenrekening van het jaar in kwestie.

Vervolgens dien je de zg. fiscale aangifte op te stellen, op deze aangifte dien je nog te verwerken de z.g priveopnames en ontrekkingen, alsmede eventuele privestortingen, als je dat goed verwerkt hebt dan zou de fiscale winst moeten kloppen met de winst conform de winstaangifte.

Heb je echter nog te maken met de zg. bijtelling voor de auto in het kader van de wet IB dan dien je deze post ook nog korrekt te verwerken.

Dat kan door vervolgens deze als bijtelling op te nemen (conform het bij te tellen percentage van de cataloguswaarde van de auto(let op wel de prijs van een nieuwe auto invullen ook al is de auto b.v. 2 jaar oud) inclusief BTW

en bijkomende kosten. (dus gewoon het eindbedrag wat je zou moet betalen als je de auto nieuw zou kopen)

Dit bedrag kun je eventueel weer in mindering brengen in de winstaangifte bij de autokosten.(probleem is dat sommigen computerprogrammas dit automatisch doen maar bij andere je dit apart dient te corrigeren in de winstaangifte)

Daarnaast moet je ook nog de BTW-bijtelling korrekt verwerken, in de praktijk zullen sommigen deze bijtelling pas administratief vastleggen na verwerking van de betaling van de BTW over het laatste kwartaal van het jaar

in januari daarop volgend.

Andere zullen deze schuld apart opnemen in de balans per 31-12-2005 en deze vervolgens als prive-post verwerken in de fiscale aangifte.

 

Het is dus niet direkt simpel uit te leggen, mede gezien het feit dat het digitaal aangeven nu sprake is van een zg. winstaangifte en een fiscale aangifte waarop de privebijtelling en stortingen korrekt dienen te worden verwerkt om tot een sluitend geheel te komen met de winstaangifte.

 

Tja, leuker kunnen wij niet maken zullen wij maar stellen.

 

Misschien is het toch verstandig als je er niet helemaal aan uit komt om toch eens met iemand met meer kennis van zaken van gedachten te wisselen.

Adviseurs en boekhouders kosten inderdaad geld, maar je moet het ook afzetten tegen de tijd die je mogelijk kwijt bent met dit soort zaken waar je mogelijk onvoldoende kennis van hebt.

 

Blijft altijd een afweging, er zijn inderdaad ondernemers die hun complete administratie tot en met de jaaraangifte zelf verwerken.

In de praktijk laat echter (en dat is zeer zeker voor de jaarrekening en aangifte van toepassing) een groot gedeelte dit verzorgen door derden.

 

grz.

 

 

Ted Maton

 

www.belastingpapieren.nl.

www.erotiekbelastingen.nl

www.opting-in.info

Link naar reactie
  • 0

Ted,

 

Dank voor je heel uitgebreide reactie. Alle aspecten waarmee rekening gehouden moet worden had ik al in de administratie verwerkt. Ik weet nu dus ook wat ik als autokosten op de fiscale winst en verlies moet invullen en bij het kapitaal het eigen vermogen einde boekjaar, waardoor het resultaat van mijn commerciele winstaangifte gelijk is aan mijn fiscale winstberekening.

 

En ja, ik denk dat dit jaar het laatste jaar is dat ik mijn aangifte zelf doe....

 

Groeten, Marijke

Link naar reactie
  • 0

Ted,

 

Dank voor je heel uitgebreide reactie. Alle aspecten waarmee rekening gehouden moet worden had ik al in de administratie verwerkt. Ik weet nu dus ook wat ik als autokosten op de fiscale winst en verlies moet invullen en bij het kapitaal het eigen vermogen einde boekjaar, waardoor het resultaat van mijn commerciele winstaangifte gelijk is aan mijn fiscale winstberekening.

 

En ja, ik denk dat dit jaar het laatste jaar is dat ik mijn aangifte zelf doe....

 

Groeten, Marijke

 

Beste Marijke, hoop dat je nu een sluitend geheel krijgt, veel succes verder met je onderneming.

 

grz.

 

Ted.

www.belastingpapieren.nl.

www.erotiekbelastingen.nl

www.opting-in.info

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    2 leden, 197 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.