• 0

Accijns en BTW

Aanbevolen berichten

11 antwoorden op deze vraag

  • 0

Zaph,

 

Ik ben het helemaal met je eens, hier wordt belasting over belasting geheven ???, zijn hier geen regels voor dan??

 

Als je een auto aanschaft wordt de BTW immers niet over het gedeelte van de BPM gerekend.

 

Of wordt accijns soms niet als belasting gezien?

Link naar reactie
  • 0

Tja, ik heb het ook altijd vreemd gevonden, vooral dat verschil tussen sigaretten, drank en benzine wat het heffen van btw betreft.

 

Ergens is het dubbele belasting, maar ergens ook logisch dat over accijns wel -omzet- belasting (want dat is het officieel toch, die btw?) wordt geheven.

 

Natuurlijk zag ik ook liever lagere belastingtarieven (onder welke naam dan ook), maar ik vrees dat dat er niet in zit... zou men de btw op brandstoffen afschaffen, dan zou men de accijs zondanig verhogen dat het aan de pomp even duur (of duurder...) uitvalt.

 

Link naar reactie
  • 0
...maar ergens ook logisch dat over accijns wel -omzet- belasting (want dat is het officieel toch, die btw?) wordt geheven.

 

Dat vind ik niet. Accijns is toch geen omzet? Het is belasting die door bijvoorbeeld de pomphouder namens de belastingdienst wordt geind, en 1 op 1 weer afgedragen wordt.

 

Het klinkt een beetje hetzelfde als inkomstenbelasting moeten betalen over je belastingteruggave...oeps, maak ik nu slapende honden wakker?

Link naar reactie
  • 0

Tja, waarom is het geen omzet?

 

Ergens kun je omzet interpreteren als alles dat je verkoopt in een periode, ongeacht hoe de waarde van die producten is opgebouwd. Wat natuurlijk wel mogelijk is: accijns vrijstellen van btw (indelen in het 0% tarief). Dan zou je aan de pomp dus alleen btw afrekenen over de werkelijke (accijnsloze) waarde van brandstof.

 

Wellicht dat de overheid daar dan weer niet aan wil, omdat je meteen op de kassabon ziet dat je aankoop voor 3/4e uit belasting bestaat - gaan mensen tegen protesteren enzo ;)

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    11 leden, 262 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.