• 0

Financiering aandelenovername

Per april vorig jaar ben ik gaan werken bij mijn huidige werkgever met de intentie om ook te gaan participeren in het bedrijf. Het moment zal er binnenkort zijn dat het eerste aandelenpakket wordt aangeboden. Het gaat waarschijnlijk om een bedrag van 15 à 20k euro. Er zit geen overwaarde in het huis eigen geld is er (helaas) niet in voldoende mate. Mijn vraag: wat zijn goede en veilige financieringsbronnen?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hoi Eriethorst,

 

Je vraag is al een aantal keer gesteld hier op higherlevel, hier voor de laatste keer en de keer daarvoor hier.

 

Je hebt een aantal alternatieven zoals vrienden en familie of een hogere hypotheek maar met als gezamenlijke kenmerk dat je het uiteindelijk zul je het zelf zult moeten financieren (dwz in privé).

 

Wat je wilt gaan doen is hoog risico: als het fout gaat ben je centjes kwijt en indien je voor de investering geleend hebt blijf je wel met de schuld zitten! Ik raad je aan nooit voor een koop van aandelen te lenen en sowieso erg voorzichtig te zijn. Doe je huiswerk grondig, bereid je goed voor op deze risicovolle stap.

 

Overigens bestaan er geen goede en veilige financieringsbronnen.

 

Succes ermee!

 

Met vriendelijke groet,

 

Ties

Link naar reactie
  • 0

Volgens mij zeg ik dit steeds, maar doe altijd eerst een grondig boekenonderzoek (due diligence) voordat je aandelen gaat kopen in zo een situatie, zodat je de waarde van het bedrijf en de aandelen weet, de vooruitzichten en zodat je niet voor onplezierige verrassingen komt te staan!

Ondernemingsrecht, ICT-recht, Privacyrecht, Arbeidsrecht

Juridische info: Samenwerkingsovereenkomst niet nodig, wij kennen elkaar goed

Link naar reactie
  • 0

Hoi Saskia, hoi Eriethorst.

 

Ja, Saskia je hebt gelijk: ook als je al een tijd in een bedrijf werkt is een (financieel) due diligence nodig, liefst met hulp van een boekhouder / accountant. Let wel op dat de waarde die jij op doelt slechts de netto vermogenswaarde is (nl. activa minus passiva). De uiteindelijke prijs van de aandelen is een kwestie van vraag en aanbod: deze ontstaat door onderhandeling tussen koper en verkoper.

 

Voordat ik te technisch word, veel succes Eriethorst!

 

Met vriendelijke groet,

 

Ties

 

Link naar reactie
  • 0

Dit is inderdaad een lastige zaak. Je wilt risicovol investeren, maar je hebt geen geld. Dat is lastig. Een krediet bij en bank of een financiële instelling is absoluut af te raden. Die laten niet los als het mis gaat. en dertig mille terugverdienen uit je netto salaris ....

 

De enige optie is iemand uit je directe omgeving (ouders, schoonouders. ooms en tantes) die het geld zelf niet nodig heeft. Vind je zo iemand, laat diegene dan ook zelf meekijken naar het bedrijf waar je in wil investeren. Zorg dat ze begrijpen waar je me bezig bent.

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
  • 0

Hallo Eriethorst,

 

Op dit immer zeer interessante forum kom ik jouw verhaal tegen.

Hoe is dit afgelopen?

Ikzelf sta als medewerker ook aan de vooravond van het instappen voor 1% van de aandelen van een bv met een omzet van ca. 10.000.000 en nettowinst van ca. 2.000.000.

Afhankelijk van de uitkomst is het een beter rendement dan sparen en dat doet het bedrijf al de nodige jaren.

 

Bedankt voor je reactie.

 

Mvg,

Roer om ...

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 103 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.