• 0

Import van chinese electronica: rechten, plichten, garanties, keurmerken..?

Goedenavond,

 

Ik ben een student van 20 jaar met een chinees achtergrond, helaas kan ik niet vloeiend chinees. Hoewel het redelijk gaat met mijn studie ben ik totaal neit de type die zijn best doet om een mooie diploma te halen. Als ik zo naar mezelf kijk ben ik een echte ondernemer.

 

Ik wou graag electronica importeren en via internetwinkeltje het weer verkopen. De dingen waar ik geinteresseerd ben zijn Portable Media Players, nogal waardevolle spelers dus. Ik wil iets beginnen in de trent van mmport.nl, maar alleen dan op kleinere schaal. Verder heb ik al contact opgenomen met chinees en koreaanse bedrijven en kunnen ze wel wat leveren.

 

Nu zit ik het de volgende problemen. Het chineze product bestaat al bij mmport.nl, moet ik deze nog laten keuren? En over het keuren hoe gaat dit in process? wat zijn de kosten en hoe lang gaat dit duren? We weten allemaal dat electronica sneller vergaat dan een eendagsvlieg. Na het keuren moet ik me ook natuurlijk inschrijven bij de KVK, dit moet geen probleem zijn maar aangezien ik een klein bedrijfje ben (wordt) ben ik bang dat de kosten dan te hoog zullen zijn. Ik zal mijn product moeten aanbieden tegen zelfde prijs als een gerenommeerde site. hiervan verlies ik natuurlijk de slag. en hoe zit het met de garantie? moet IK de garantie geven of de fabrikant? want het opsturen naar china zal ongetwijfeld een maand of 2 wegnemen voordat het terug is....

 

Bedankt voor het beantwoorden voor mijn vele vragen

 

[Edit: even de titel verduidelijkt.]

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

10 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hoi

 

Ik werk toevallig ook met spul uit china, net iets anders. maar wat ik zo zie is dat ze zelf erg veel belang bij een CE keurmerk hebben en daar ook mee adverteren. Zonder CE wordt export lastig voor deze fabrikanten. Volgens mij haal je je alleen maar een bult elllende op de hals als je al te goedkope Chinese producten wilt importeren, denk bijvoorbeeld aan het aantal defekte apparaten dat je terug krijgt (heeft dan wel niets met CE te maken maar toch). Een mailtje naar de fabrikant geeft meestal wel uitsluitsel over een CE keuring lijkt me.

 

Groeten Panky

Link naar reactie
  • 0

Hoi

 

Ik werk toevallig ook met spul uit china, net iets anders. maar wat ik zo zie is dat ze zelf erg veel belang bij een CE keurmerk hebben en daar ook mee adverteren. Zonder CE wordt export lastig voor deze fabrikanten. Volgens mij haal je je alleen maar een bult elllende op de hals als je al te goedkope Chinese producten wilt importeren, denk bijvoorbeeld aan het aantal defekte apparaten dat je terug krijgt (heeft dan wel niets met CE te maken maar toch). Een mailtje naar de fabrikant geeft meestal wel uitsluitsel over een CE keuring lijkt me.

 

Groeten Panky

 

Het is een misverstand de CE een keurmerk is, het gaat om een CE markering. Met deze CE markering stelt de fabrikant zich verantwoordelijk voor bepaalde zaken, e.e.a. afhankelijk van het product.

Zoek even aar CE op deze site, er staa wel wat links hier die meer uitleg geven.

Link naar reactie
  • 0

Als je gaat importeren denk ook aan de garantie die je moet geven, hou rekening met uitval van apparaten, het vertalen van eventuele handleidingen indien nodig etc.

 

Let ook op met welk bedrijf je zaken gaat doen. Ik ken verhalen dat de kwaliteit en uiterlijk enorm kan afwijken. Bijvoorbeeld een importeur die ik ken liet 100 versterkers komen. Er zaten 3 afwijkingen in het geleverde, bij de een was de kleur ineens anders, bij de ander zaten de bedieningsknoppen ineens andersom, lampjes hadden andere kleuren...

 

Ander verhaal is de kwaliteit, ik weet van een bedrijf dat dvd spelers liet komen, en die bestelden standaard 2 keer zoveel, omdat ongeveer de helft het niet deed.. Dit is iets om rekening mee te houden bij het bepalen van de marge!

 

Een CE markering is verplicht. Wanneer iemand schriftelijk om het testrapport vraagt dien jij als importeur het te kunnen overleggen binnen enkele weken. Kun je dat niet ben jij als importeur aansprakelijk. Een keuring is duur by the way. Vraag dus vooraf of de apparaten ce goedgekeurd zijn, dus of er al een testrapport is. Zo ja, dan hoef je je daar iig niet druk om te maken.

 

Gr. Rogier

 

www.ca-electronics.com

Link naar reactie
  • 0

Ahumm, ik wil niet vervelend doen hoor, maar de suggestie in de eerste alinea van dit topic, dat iemande die zijn best niet doet op school, dus een goede ondernemer zou zijn is onzin.

 

Volgens mij moet je als ondernemer JUIST je best doen en in alles de beste willen zijn (ook op school, ook al lukt dat niet altijd). Als je graag de kantjes er van af loopt, moet je geen ondernemer worden.

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
  • 0
uit FD

 

Chinese oplichters duperen Nederlandse ondernemers

 

Ten minste dertig Nederlandse mkb-bedrijven zijn de dupe van fraude door Chinese zakenpartners. De meldingen komen uit alle delen van China. Hoe groot de totale schade is, is niet bekend.

 

lees verder ...

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
  • 0

Hoi

 

Ik ben bezig een aantal producten ( electronica o.a.) te importeren o.a. uit China en uit de VS. Nieuwe producten die nog niet eerder hier ingevoerd zijn. Ik heb me al een slag in de rondte gesurft maar zit nog met een aantal vragen.

 

Het product uit China heeft een CE keurmerk en waarschijnlijk al een WEEE. (Waste Electrical and Electronic Equipment) registratie voor 1 EU lidstaat (niet Nederland). Wat ik er van begrepen heb is dat ik voor elk land waar ik dit product aan wil leveren (als EU distributeur) een nieuwe WEEE moet aanvragen. ala 500,- euro.

 

Ik vind de hele keurmerk branche erg onoverzichtelijk. Die normen zijn nergens te vinden zonder dat je een smak geld moet betalen om ze in te zien. De EU is namelijk op het briljante idee gekomen om auteursrecht te heffen op deze teksten.

 

Wat ik me nu afvraag: er zijn verschillende notified bodies die keurmerken uitdelen en WEEE registraties verzorgen. Ik ben er achter dat deze bodies onderling een factor 5 kunnen verschillen in prijs. Een keurmerk of en een registratie is overal geldig.

 

Heeft er iemand ervaring in het shoppen naar goedkope notified body's die CE, WEEE approvals en registraties verzorgen? Het hoeft niet perse in de EU te zijn. Ik heb het vermoeden dat ook dit stukken goedkoper is in Azie.....

 

Groeten Roland

Hightech van binnen, schattig van buiten.

 

www.crafty.nl

Link naar reactie
  • 0

Ik ben zelf ook bezig met de import uit China. Graag heb ik is contact met je om het eea te overleggen.

 

Niet alleen het CE keurmerk is verplicht maar ook het roHS-keurmerk.

 

Verder moet je nog met erg veel dingen rekening houden die ik nu aan het onderzoeken en uitzoeken ben.

Zelf ben ik ook bezig met de garantie.

Ondernemen, mijn passie!!

Link naar reactie
  • 0

Komende uit de test business:

- CE, RoHS en WEEE keurmerken bestaan niet (zoals hierboven ook al aangegeven)

- Er zijn Europese richtlijnen (25 stuks) en daar moet je aan voldoen. Welke richtlijn(en) van toepassing is (/zijn), is afhankelijk van het product. richtlijnen zijn gratis te vinden op de site van de EU, voorbeeld:

http://ec.europa.eu/enterprise/electr_equipment/index_en.htm

- Welke standaarden van toepassing zijn is eveneens afhankelijk van het product. Standaarden zijn te vinden op www.nen.nl

- Als importeur ben je fabrikant volgens de Europese richtlijnen, dat betekend concreet dat je verantwoordelijk én aansprakelijk bent voor de producten

- Garantie is in Europa 2 jaar, houdt daar ook rekening mee

- WEEE (recyclingsrichtlijn) is per land anders ingericht, maar over het algemeen houdt het in dat je als importeur je in ieder land van verkoop aan moet melden en een fee moet betalen voor de producten die je in dat land verkoopt. Soms neemt de retailer dit over, meestal niet

- Verpakkingen: voor de WEEE moet je niet alleenopgave doen van het product, maar ook van de verpakkingen. Gewicht, soort, afmetingen.

- CE dossier: als importeur/fabrikant moet je de beschikking hebben over een CE dossier. Dit is een technisch dossier met testrapporten van het product, (technische) gegevens van het product, CE verklaring, risico-analyse. Ieder dossier moet tot 10 jaar na uitfasering van het product beschikbaar blijven.

- naw gegevens van jouw bedrijf als importeur moeten op t product / verpakking staan.

 

Er komt dus nogal wat bij kijken. Pas op met rapporten van de fabrikant, aangezien zij vaak voor de goedkoopste weg gaan en de inhoud niet altijd in orde is. Uiteindelijk ben jij aansprakelijk en moet je daarna zien dat jij je geld terug krijgt van de fabrikant uit China.

 

Natuurlijk is eea veel moeilijker te traceren wanneer je vanuit een internetbedrijf werkt dan wanneer je aan winkels verkoopt, maar het kan altijd misgaan. Je zult niet de eerste zijn die failliet gaat door foutieve leveringen.

 

Het kan overigens wel hoor. Begin met beleid en alles kan. Kleine hoeveelheden, werk met goede fabrikanten en niet met Jan en alleman.

 

Heel veel succes!

 

Groet Erik

Eigenaar www.heho-id.com

Link naar reactie
  • 0

Dank je Erik!

 

Ik ben zelf ook al weer een stuk verder. Elk land heeft een koepel organisatie waarbij je je kan aanmelden voor een collectief afval verwijderings programma om aan de weee te kunnen voldoen. In Nederland regelt de NVMP dit. Het kan dus ook zonder expertise buro.... ;D

http://www.nvmp.nl/index.php?option=pages&id=5

 

Een overzicht van deze organisatie per eu land is hier te vinden:

http://www.buyusa.gov/europeanunion/weee.html

 

Groeten Roland

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 266 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.