• 0

welke vorm van financiering?

Beste ondernemers (in spe),

 

ik ben aardig gevorderd met het ondernemingsplan voor mijn nieuwe bedrijfje.

 

Nu zit ik met de vraag te stoeien hoe ik de boel zou willen financieren.

 

Ik zit in een aardige luxe situatie.

 

Situatieschets:

 

* Ik ben in gesprek met mijn huidige werkgever, hij heeft 3 jaar geleden het bedrijf opgezet waar ik op dit moment werkzaam ben. De vraag is of hij al de liquuide middelen heeft, maar wil op zich wel investeren. (natuurlijk in ruil voor een percentage)

* Ik heb twee gesprekken gehad met de bank, en beide waren positief.

Ik kan hier het startbedrag lenen, om iig de eerste stap te nemen.

* het eigen vermogen dat ik heb opgebouwd is miniem, maar met geld van "Tante Kaa" kom ik een aardig eind.

 

Wat zouden jullie nu aanraden, wat zijn volgens jullie de voordelen en nadelen van de verschillende opties.

 

Misschien dien ik er nog bij te zeggen dat het bedrijf zo gaat groeien dat er snel meerdere fillialen zullen ontstaan. (wat een vertrouwen.... ;)) Dit betekent dus ook dat als ik dit snel wil doen, er meer kapitaal beschikbaar zou moeten zijn. Of is het beter het uitbreiden op eigen kracht te doen.

 

Bedankt alvast voor de reactie.

 

 

Groet,

 

Niels

 

[edit mod] titel aangepast [/edit]

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

8 antwoorden op deze vraag

  • 0

je zit in een behoorlijk goede positie zo te horen. Vanzelfsprekend heeft iedere vorm van financiering zijn voor en nadelen. Wat is voor jouw het belangrijkst? Wil je je eigen risico zo veel mogelijk verminderen of vind je bijvoorbeeld het vasthouden van de controle binnen je onderneming het belangrijkst? Ben je bereid om je onderneming te bootstrappen (minder snel groeien en alleen bij gebleken success uitbreiden) of wil je "world domination by friday"?

HL-er van het eerste uur (& proud of it)

follow me on twitter http://www.twitter.com/dhettema

fuk spelvouten

Link naar reactie
  • 0

Ja, positie is niet verkeerd, echter is enige duidelijkheid wel noodzakelijk.

 

World domination by friday klinkt goed ;D.

 

Nee, het is wel de bedoeling om pas uit te breiden als het een succes blijkt, maar het is weer niet de bedoeling om daar heel lang mee te moeten wachten, mocht het een succes zijn.

 

Natuurlijk kun je op eigen kracht wel expanderen als het succes daar is, maar ik heb het idee dat het dan heel snel moet gaan. (i.v.m. kapers met WEL voldoende liquide middelen.)

 

Voor mij is op dit moment het volgende duidelijk:

 

* Investeerders willen doorgaans een % van je bedrijf, dit is in principe in order (als het mijn huidige baas is) maar ik wil niet het zeggenschap verliezen. Wat zijn doorgaans accpetabele percentages om mee te werken als er een bedrag van 30.0000 mee gemoeid is.

 

* banken geven je geld, en dat moet je gewoon terug betalen. volgens de ABN is een gesprek later voor verdere uitbreiding (de financiering ervan) altijd mogelijk, maar dan wel met het een positief resultaat over de geleden periode.

 

* Eigen vermogen is leuk voor de eerste vestiging, maar als ik dan wil uitbreiden dien ik alsnog bij de bankl aan te kloppen. Wordt het daardoor makkelijker (als het een succes is) of hangen ook hier weer nadelen aan vast.

 

Wat een hoop vragen. ???

 

 

Groet,

 

Niels

Link naar reactie
  • 0

Ik heb redeljik wat ervaring met financiering als de ontvangende ondernemer.

 

Voor 30k zou ik naar de bank gaan als je je huidige werkgever niet perse als partner in crime wilt hebben. Het voordeel is dat je 100% zeggenschap houdt, het nadeel is misschien dat je minder kennis in je onderneming betrekt.

 

Als je huidige werkgever voor 30k investeerd moet jij mbv je businessplan / liq. prognose / eigen financieele input een percentage bepalen voor die 30k. Omdat het volgens mij om een nog niet bestaand concept gaat zal het uiteindelijk de vraag zijn "wat een gek er voor geeft".

 

Als je de mogelijkheid hebt om je formule op te zetten, snel business te genereren en aan te tonen dat het slechts een kwestie van copy/paste is om het te doen groeien. Dan zou ik persoonlijk allereerst zo veel mogelijk zelf investeren en zo min mogelijk weg geven. Als je kan bewijzen dat het trucje werkt dan is het vinden van een grotere investeerder dan: 1. een stuk makkelijker en 2. je staat een stuk sterker.

HL-er van het eerste uur (& proud of it)

follow me on twitter http://www.twitter.com/dhettema

fuk spelvouten

Link naar reactie
  • 0

Ik zou het maximum lenen van Tante Agaath en de bank e.d. Dan hou je 100% controle. Vervolgens zou ik investeerders of participanten om een investering in kapitaal vragen, aandelenpercentage dus, en niet een lening. Leningen van de bank en van jezelf, zeker als het relatief kleine bedragen zijn, helpen je in het begin goed en zijn makkelijk af te lossen. Zodra het om grotere bedragen gaat staan b.v. achtergestelde leningen heel erg slecht op je balans. Een investeerder moet commitment aangaan door het volledige bedrag te storten als aandelenkapitaal. Het percentage aandelen wat ze krijgen moet afhangen van wat je in volgende ronden wilt. Een te groot percentage in het begin weggeven belemmert sterk je mogelijkheden voor volgende ronden van funding, een te klein percentage weggeven maakt de waardering van je bedrijf te hoog, waardoor je ook geen volgende ronden kan doen (je wilt een volgende ronde immers tegen een hogere waardering doen).

Been there, done that.

Link naar reactie
  • 0

Ben eht wel met je eens Christine, maar ik neem aan dat je die investeringen/participanten pas zou willen doen als het nodig is. Als hij met Tante Agaath genoeg bij elkaar krijgt voor de start dan zou dat perfect zijn.

 

Zodra hij dan business heeft kan de juiste commitment tegen de juiste participatie realiseren.

HL-er van het eerste uur (& proud of it)

follow me on twitter http://www.twitter.com/dhettema

fuk spelvouten

Link naar reactie
  • 0

Oke, bedankt.

 

Zoals het er nu voorstaat (moet de preciese begroting nog maken) kom ik er bijna met het geld.

Toch zit het me niet helemaal lekker, aangezien ik ook niet bij de eerste de beste tegenslag alsnog snel naar de bankwil gaan.

 

Waarom gaat jullie voorkeur precies uit naar "Tante Agaath", de bank ontvangt toch ook geen zeggenschap voor het geleende geld?

Het nadeel hiervoor is toch enkel dat je het (met rente) moet terugbetalen.

 

De overweging is dus nu om :

 

* "eigen vermogen" te investeren met het risico dat ik alsnog naar de bank moet om uit te breiden.

* naar de bank om een ruimer bedrag los te peuteren.

 

Dit is een overweging die ik zelf moet maken, dat begrijp ik.

 

Bedank voor jullie advies, en ik hou jullie op de hoogte.

 

 

Groet,

 

Niels

Link naar reactie
  • 0

Je zou ook alvast een krediet aan kunnen vragen bij de bank maar daar nog geen gebruik van maken. Je wil hoe dan ook voorkomen dat je met je rug tegen de muur komt te staan. (believe me ;))

 

Als je kan laten zien dat je van 10 euro 100 euro kan maken dan is het gemakkelijker en vaak ook voordeliger om geld aan te trekken. Als je in de "ik heb niks maar het wordt heel veel" fase zit dan zullen je voorwaarden voor het aantrekken van geld vaak stukken slechter zijn.

 

Tante Agaath heb ik zelf nooit gebruikt, dus dat weet ik niet zeker. Of je nou Tante Agaath gebruikt of je spaarvarken kapot slaat. Hoe meer zeggenschap je hebt vanaf het begin deste beter (volgens mijn ervaring iig). :)

HL-er van het eerste uur (& proud of it)

follow me on twitter http://www.twitter.com/dhettema

fuk spelvouten

Link naar reactie
  • 0

Je zou ook alvast een krediet aan kunnen vragen bij de bank maar daar nog geen gebruik van maken. Je wil hoe dan ook voorkomen dat je met je rug tegen de muur komt te staan. (believe me ;))

 

 

 

Zrski raakt voor wat betreft het financieren van een (startend) bedrijf hier de kern van dit verhaal. Hierbij zal ik dan ook de belangrijkste les vertellen die ik in mijn leven geleerd heb t.a.v. financiering:

 

Vraag om geld als je het NIET nodig hebt ....

 

Bijvoorbeeld:

Je hebt in het totaal 50K nodig om te starten, je hebt zelf 5K, familie 25K, een geldschieter doet de resterende 20K.

 

Op het moment dat je nu stelt: ik heb de bank niet nodig maak je een denkfout .... dit is namelijk wel het moment om bij de bank aan te kloppen, je staat immers financieel sterk .... en onder die omstandigheden zal de bank bereid zijn je een mooi bedrag te lenen of je een mooie rekening-courant positie aanbieden.

 

De grote les die je hieruit kunt leren is:

maak je financiele speelruimte altijd zo groot mogelijk .... zorg er dus zoveel mogelijk voor dat je bij wijze van spreken met 1 druk op de knop bij extra geld kunt komen voor je onderneming.

 

Wanneer je krap zit en het geld echt nodig hebt, blijk je opeens niet meer interessant te zijn voor een bank ....

 

Veel succes !!!!

 

Groeten Ard

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 217 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.