Nederland wil online stemmen

Aanbevolen berichten

Den Haag, 13.29 uur - Internettend Nederland zou de komende verkiezingen al online willen stemmen. Dat concludeert het platform burger@overheid uit een onderzoek onder de leden van zijn eigen publiekspanel dat bestaat uit 1400 personen met een internetaansluiting. Maar liefst 62 procent van de respondenten wil via het internet zijn stem uitbrengen. Het oude stemhokje heeft de uitgesproken voorkeur van 22 procent van de ondervraagden.

 

Geheel naïef is het panel niet. 60 Procent van de ondervraagden ziet de fraudegevoeligheid van deze manier van stemmen als een belangrijk risico. Maar de plaatsonafhankelijkheid van het internet-stemmen wordt gezien als een groot voordeel. Ruim 80 procent van de ondervraagden denkt dat daardoor de opkomst ook hoger zal zijn dan tot dusver.

 

De Nederlandse burgers zullen nog even moeten wachten. Het eerste experiment met ‘kiezen op afstand’ gaat in 2004 van start en moet het mogelijk maken dat mensen in het buitenland online kunnen stemmen en dat stemmers binnen de eigen gemeente een stemlokaal kunnen uitzoeken. Dinsdag stemt de Tweede Kamer over een motie van de kamerleden Te Veldhuis en Rehwinkel om het stemmen via internet in 2007 volledig mogelijk te maken. (fbl)

 

Zie: http://www.automatiseringsgids.nl/news/default.asp?nwsId=19609

 

Passie voor ondernemerschap en crowdfunding en HL-er van het eerste uur.

Link naar reactie

Wat vinden jullie? Ik zou het wel wat vinden (maarja, ik doe ook erg veel via internet). Ik zie oudere mensen het nog niet zo snel doen. Die zouden het liefste nog steeds een hokje inkleuren....;)

 

Onderzoek is natuurlijk ook totaal niet representatief voor alle Nederlander, maar op zich geeft het wel een richting aan natuurlijk.

 

Ronald

Passie voor ondernemerschap en crowdfunding en HL-er van het eerste uur.

Link naar reactie
In Memoriam
Retired Mod     11,3k 479

Ik ben wel voor online stemmen! Vind het nix om in een lange rij te staan om vervoglens 3 seconden op de juiste knop te drukken (want rode hokjes invullen was de laaste keer al done).

 

Voor oudere mensen is het inderdaad wat minder. Alhoewel momenteel ongeveer 60% van de 50+ zich regelmatig op internet bevindt.

 

Maar het zou toch beide mogelijk moeten zijn. Wie niet on line wil stemmen kan naar het stemhokje ?

 

Het lijkt mij in ieder geval een ideale situatie!

Netwerken: Het gaat er niet om wie je bent, maar wie je kent !

Link naar reactie

Als het technisch mogelijk was, een ideale oplossing!

 

Alleen zijn online verkiezingen natuurlijk wel een ultimate challenge voor een aantal hackers/scriptkiddies. Ik zie het al in de kranten staan, 'online verkiezing ongeldig door dDos attack' of iets in die geest. Het ontwikkelen van een betrouwbaar systeem zou trouwens wel een hele mooie opdracht zijn voor een groep webprogrammeurs.

 

Enne, met realtime tussenstanden, en natuurlijk een uitslag die meteen bekend is als de digitale stembus gesloten wordt :)

Link naar reactie
In Memoriam
Retired Mod     11,3k 479

Alleen zijn online verkiezingen natuurlijk wel een ultimate challenge voor een aantal hackers/scriptkiddies.

 

Waaorm leven we niet in een betrouwbare wereld :'( waar ligt dat toch aan ?

 

 

Voor oudere mensen is het inderdaad wat minder. Alhoewel momenteel ongeveer 60% van de 50+ zich regelmatig op internet bevindt.

 

Hoe kom je aan deze cijfers?

 

Ik graag heel wat statitische rapporten binnen, heb een heel goed geheugen wat de grofe lijnen betreft. Helaas heb ik dit rapport als URL niet bewaard (dacht niet dat het van toepassing zou komen) ... QXSsssssss ....

Maareh Persoon ... wel een doelgroep voor je bedrijf I think !

 

Netwerken: Het gaat er niet om wie je bent, maar wie je kent !

Link naar reactie

Als ik de Computable (een blad voor IT-ers) mag geloven schiet het allemaal niet zo op met betrekking tot de automatisering bij die overheid en dan met name het online beschikbaar zijn van diensten.

Het genoemde stem-experiment is daar een voorbeeld van.

Dat terwijl ze zelf het nodige geld pompen in het "Nederland gaat digitaal" project.

Misschien moet de overheid zelf ook eens naar zo'n voorlichting...

 

Serenity systems design

www.serenity.nl

Link naar reactie

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 230 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.