• 0

cv + prive-schulden beherend vennoot

Hallo Experts,

 

Als een beherend vennoot privé schulden heeft die via een incassoburo opgeeist worden, en deze vennoot heeft geen andere middelen, kan er dan aanspraak gemaakt worden op het vermogen van de cv?

 

Volgende situatie:

ik ben stille vennoot, m'n broer beherend vennoot. Van voor de oprichting van de CV heeft m'n broer een sommetje openstaan bij een bank. Bij de oprichting van de CV heb ik kapitaal geinvesteerd, m'n broer investeert "arbeid". De winstdeling is 80% voor hem, 20% voor mij. In de cv-overeenkomst is een passage opgenomen, die bepaalt, dat bij liquidatie van de cv, de waarde van de cv verdeeld wordt over de vennoten, naar gelang hun financiele inbrenk en niet uitgekeerde winstuitkeringen. Dit zou betekenen, dat bij liquidatie 100% van de waarde van de onderneming mij toe zou komen (er is een flink verlies geleden). Deze clausule is opgenomen, om problemen te voorkomen als na een jaar of zo zou blijken dat de onderneming niet levensvatbaar is. Ik zou dan min of meer m'n geinvesteerde kapitaal terug krijgen.

 

De bank in kwestie wil nu het openstaande sommetje casseren. M'n broer heeft geen middelen. Kan de bank onderdelen van de CV (voorraad o.i.d.) ten gelde maken, dan wel beslag leggen of zo op een deel ervan?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 0

Luuk,

 

ben geen expert, maar in mijn optiek kan de bank dat.

 

In dit geval is de CV niet meer dan een eenmanszaak (natuurlijk rechtspersoon dus) met een geldschieter. Wanneer een derde iets te vorderen heeft van die persoon kan die dus ook aanspraak maken op zaken die in de CV zitten.

 

Mocht ik mij hierin vergissen dan verneem ik het graag. Altijd mooi om iets te leren.

 

Groeten Ard

Link naar reactie
  • 0

Van de site van de KvK.

Aansprakelijkheid

Beherende vennoten zijn (net als de vennoten van een VOF of de eigenaar van een eenmanszaak) voor 100% aansprakelijk met hun privé- vermogen, als de vennootschap haar verplichtingen niet nakomt. Dit betekent dat als de CV failliet gaat, de beherend vennoot ook failliet gaat. Dit geldt niet voor de commanditaire vennoten. Zij kunnen slechts het bedrag kwijtraken, dat zij in de CV hebben gebracht. Zodra de commanditaire vennoot echter namens de vennootschap naar buiten optreedt, wordt de commanditaire vennoot gezien als beherend vennoot. Hij is dan ook aansprakelijk met zijn gehele privé-vermogen.

Link naar reactie
  • 0

Hartelijk dank voor jullie reakties!

 

Glassie, het arrest van de hoge raad lijkt me vrij duidelijk. Ik las iets over een geplande wetswijziging per 010106, verandert deze wetswijziging iets? Is het arrest nog van toepassing? Is deze geplande wijziging inmiddels ingevoerd?

Link naar reactie
  • 0

Waarschijnlijk heb je wat gelezen over vernieuwde regelgeving bij personenvennootschappen. Zoals niet ongebruikelijk is in de politiek, is de invoeringsdatum hiervan al een aantal keer verplaatst. Waarschijnlijk gaat de nieuwe regeling per 1-1-2007 in.

 

Ik was zelf ook wel benieuwd hoe het in de nieuwe regeling is geregeld met het afgescheiden vermogen en vond DIT PDF-BESTAND, op pagina 13 bovenaan staat vrij expliciet dat het vermogen van een c.v. in de nieuwe regelgeving afgescheiden blijft.

 

Voor zover ik kan bepalen (ben geen jurist) zit je dus veilig met het vermogen in de c.v.

Link naar reactie
  • 0

Kijk da's altijd mooi .... een uitspraak van de Hoge Raad. Dus toch een afgescheiden vermogen in dit geval.

 

Blijft de vraag overeind of de CV ook daadwerkelijk "met rust gelaten wordt". Wanneer ik als bank een vordering heb op een persoon en die persoon heeft bezittingen (een auto, een huis of een aandeel als beherend vennoot in een CV) dan zal ik als bank er alles aan doen om die persoon te bewegen het een of het ander te gelde te maken om die vordering te voldoen .... dus of in de praktijk de CV ook echt buiten schot blijft ?????

 

Ik ben benieuwd of er ervaringsdeskundigen zijn (op het forum) die een dergelijk geval in de praktijk meegemaakt hebben.

 

Groeten Ard

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    2 leden, 123 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.