• 0

Factuur naar buitenlandse klant, is dat anders?

Ik ben starter en dus nog lerende op allerlei gebieden.

Ik had een factuur gemaakt en laten nakijken door iemand die belasting aangiftes doet. Dat was prima en deze heb ik dan ook al een aantal keren mogen gebruiken voor nederlandse klanten.

 

Nu heb ik een klant waar ook weer een factuur naar toe moet, maar deze keer betreft het het buitenland. (israel om precies te zijn :o)

Ik heb dat nog niet eerder hoeven doen, maar wil ook geen fouten maken.

Graag vraag ik daarom waar ik rekening mee moet houden.

Zijn er dingen die anders zijn bij een factuur naar het buitenland?

 

(misschien handig te vermelden dat ik geen producten lever. Het betreft een factuur voor inschrijfkosten)

Sorry voor de typfouten, mijn toetsenbord is aan vervanging toe.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

17 antwoorden op deze vraag

  • 0

Dus als ik het goed begrijp moet ik zorgen dat het BTW-nummer van de klant er op staat + mijn IBAN en SWIFT/BIC?

Ik reken ook gewoon de BTW zoals ik met een factuur binnen nederland zou doen?

Sorry voor de typfouten, mijn toetsenbord is aan vervanging toe.

Link naar reactie
  • 0

Vergeet ook niet het land te vermelden bij de adres gegevens voor de volledigheid. Uit mijn hoofd (ik weet zo niet welke wet het is) hoef je trouwens geen BTW te berekenen (het gaat om een factuur aan een persoon of bedrijf buiten de EU).

 

Aangezien het een klant in Israel betreft hoef je je IBAN niet te vermelden, hier heeft je klant niet veel aan. Geef je klant echter wel je rekeningnummer en de SWIFT/BIC code van je bank (deze is te vinden op www.ibanbic.nl ).

 

Het IBAN nummer is enkel bruikbaar binnen de EU officieel en daarbij is geen SWIFT/BIC code nodig. Eventueel kun je eventuele teksten op de factuur naar het Engels vertalen voor het geval dat nog niet het geval is.

Met vriendelijke groet,

Mark Scholten

Link naar reactie
  • 0

Uit mijn hoofd (ik weet zo niet welke wet het is) hoef je trouwens geen BTW te berekenen (het gaat om een factuur aan een persoon of bedrijf buiten de EU).

 

Moet ik nu wel of niet de BTW er gewoon bij zetten?

 

Nogmaals ik lever geen producten. Het betreft een factuur voor inschrijfkosten. (zeg maar, een plekkie op mijn website)

Het is trouwens wel een bedrijf waar de factuur naar toe moet.

 

Sorry voor de typfouten, mijn toetsenbord is aan vervanging toe.

Link naar reactie
  • 0

ik heb ook een vraag betreffende het btw bedrag wel of niet op een factuur naar een klant in duitsland.

Ik werk met een online webwinkel Element en wanneer de duitse klant het artikel bestelt wordt direct de btw door webwinkel ingehouden en daar in het land afgedragen!

Dus ik draag dat zelf niet af. Nu is de vraag hoe moet ik de factuur in mijn eigen boekhouding boeken. Inclusief of exclusief btw. En dan uiteraard het btw percentage van duitsland 16%.

Link naar reactie
  • 0

Als je aan een particulier verkoopt in het buitenland moet je zelf altijd de btw in nederland afdragen.

 

Voorbeeld, iemand besteld van jou een paar sokken en de klant woont in italie. Jij moet dan de prijs inclusief btw aan hem berekenen.

 

Als diegene die besteld een zakelijk klant is dan heb je van die klant een geldig btw nummer nodig. Dan en alleen dan kun je leveren zonder btw (die hoef jij dus niet af te dragen).

 

Volgens mij moet je aan zakelijke klanten buiten de eu ook btw rekenen.

 

gr. Rogier

www.ca-electronics.com

Link naar reactie
  • 0

Volgens mij moet je aan zakelijke klanten buiten de eu ook btw rekenen.

Ja he, dat dacht ik toch ook. Toch, nu ik dat ben gaan navragen, blijft de één zeggen, ja en de ander nee.

 

Weet iemand trouwens hoe een BTWnummer van Israel er correct uit hoort te zien? Ik heb deze namelijk van de klant ontvangen, maar volgens mij mis ik er iets aan. (kan ik dat ergens opzoeken ofzo)

Sorry voor de typfouten, mijn toetsenbord is aan vervanging toe.

Link naar reactie
  • 0

Van landen buiten de EU weet ik het niet,

 

Maar als je eens binnen de eu een btw nummer wil controleren:

 

http://ec.europa.eu/taxation_customs/vies/nl/vieshome.htm

 

Toevoegen aan je favorieten dus!

 

Als het btw nummer nl ongeldig blijkt te zijn bij controle bij de belastingdienst ben jij de pineut en moet jij alsnog de btw afdragen.

 

Als iemand een link heeft voor een controle van een buiten-europeesch btw nummer hou ik me ook aanbevolen!

 

gr. Rogier

 

 

 

 

www.ca-electronics.com

Link naar reactie
  • 0

Ok, bij levering aan bedrijven buiten de eu hoef je dus geen BTW te berekenen, als het bedrijf tenminste een geldig BTW nummer heeft.

 

 

 

Buiten de EU: invoer en uitvoer

Voor handel met landen buiten de EU zijn de begrippen invoer en uitvoer van toepassing. In dit geval controleert de Douane nog wel aan de buitengrens van de EU.

 

Er is sprake van invoer als goederen van buiten de EU Nederland worden binnengebracht. Er is sprake van uitvoer als goederen vanuit Nederland buiten de EU worden gebracht.

 

Invoer

Invoer betekent: goederen binnen Nederland in het vrije verkeer brengen vanuit een land buiten de EU. De BTW bij invoer wordt geheven van ondernemers, maar ook van particulieren en lichamen. Lichamen zijn: verenigingen en andere rechtspersonen, maatschappen, vennootschappen, ondernemingen van publiekrechtelijke personen en doelvermogens.

 

U voert goederen in, als u:

 

goederen binnenbrengt in Nederland die van oorsprong uit een niet-EU-land komen;

goederen binnenbrengt in Nederland uit bepaalde gebieden die wel voor de douanewetgeving tot het grondgebied van de EU behoren, maar niet voor de BTW;

goederen die zich in Nederland onder douanetoezicht bevinden in het vrije verkeer brengt;

vervoermiddelen bevoorraadt in Nederland vanuit een entrepot.

Uitvoer

Uitvoer betekent: goederen verzenden naar een land buiten de EU of goederen opslaan in een douane-entrepot. Bij uitvoer zijn de leveringen van goederen belast met 0% BTW.

 

Buiten de EU: invoer en uitvoer

Voor handel met landen buiten de EU zijn de begrippen invoer en uitvoer van toepassing. In dit geval controleert de Douane nog wel aan de buitengrens van de EU.

 

Er is sprake van invoer als goederen van buiten de EU Nederland worden binnengebracht. Er is sprake van uitvoer als goederen vanuit Nederland buiten de EU worden gebracht.

 

Invoer

Invoer betekent: goederen binnen Nederland in het vrije verkeer brengen vanuit een land buiten de EU. De BTW bij invoer wordt geheven van ondernemers, maar ook van particulieren en lichamen. Lichamen zijn: verenigingen en andere rechtspersonen, maatschappen, vennootschappen, ondernemingen van publiekrechtelijke personen en doelvermogens.

 

U voert goederen in, als u:

 

goederen binnenbrengt in Nederland die van oorsprong uit een niet-EU-land komen;

goederen binnenbrengt in Nederland uit bepaalde gebieden die wel voor de douanewetgeving tot het grondgebied van de EU behoren, maar niet voor de BTW;

goederen die zich in Nederland onder douanetoezicht bevinden in het vrije verkeer brengt;

vervoermiddelen bevoorraadt in Nederland vanuit een entrepot.

Uitvoer

Uitvoer betekent: goederen verzenden naar een land buiten de EU of goederen opslaan in een douane-entrepot. Bij uitvoer zijn de leveringen van goederen belast met 0% BTW.

 

http://www.belastingdienst.nl/zakelijk/omzetbelasting/ob06/ob06-22.html

 

Had ik dus ook fout, gelukkig heb ik daar nog niet mee te maken gehad.

 

 

www.ca-electronics.com

Link naar reactie
  • 0

Eigelijk is het heel simpel mits het even in een duidelijk overzicht zet. Ik heb een webwinkel en lever wereldwijd en bendaar van begin gelijk goed ingedoken. Alles wordt in de webwinkel afgevangen behalve de check van de Europese BTW nummers, die doe ik handmatig en plaats dan het betreffende account op BTW vrij leveren.

 

Er zijn in principe 3 groepen waar je aan kan leveren:

 

1. Leveringen in Nederland

Aan particulieren (Altijd BTW plichtig)

Aan Bedrijven (Altijd BTW plichtig)

 

2. Leveringen in de officiele EU landen (maar buiten nederland)

Aan particulieren (Altijd BTW plichtig)

Aan Bedrijven (Mits gecontroleerd BTW Nummer en op factuur vermeld BTW vrij, intracommunautaire levering)

 

3. Leveringen buiten de officiele EU landen (Export)

Aan particulieren (IS Export en dus altijd BTW Vrij)

Aan Bedrijven (IS Export en dus altijd BTW Vrij)

 

Voor punt 2 geld: Altijd BTW nummer van beide bedrijven op de factuur en zal de levering naar het betreffende land van BTW nummer moeten plaatsvinden

 

Tevens is het zo dat als je intracommunautaire leveringen doet dan zal je die per kwartaal moeten aanleveren aan de belasting dus houdt er een lijstje van bij, wel zo handig. Je levert alleen het BTW nummer en totaal bedrag ex BTW aan, hebben ze een mooi lijstje voor.

 

Punt 3. b.v. Zwitserland is geen EU land en dus export en dus kan er BTW vrij geleverd worden.

 

 

A friendship founded on business is better than a business founded on friendship

Link naar reactie
  • 0

Ok, bij levering aan bedrijven buiten de eu hoef je dus geen BTW te berekenen, als het bedrijf tenminste een geldig BTW nummer heeft.

 

Dit is dus onjuist, buiten de EU heeft het BTW nummer geen betekenis ook niet voor de belastingdienst. Belasting kan ter controle wel verzend documenten opvragen waaruit blijkt dat die zijn verzonden naar buiten de EU.

 

Zie hier onder, er worden geen voorwaarden genoemd ook geen BTW nummer

 

 

Uitvoer betekent: goederen verzenden naar een land buiten de EU of goederen opslaan in een douane-entrepot. Bij uitvoer zijn de leveringen van goederen belast met 0% BTW.

 

Ik weet het, 't is niet makelijk allemaal, maar je moet er even induiken.

 

 

A friendship founded on business is better than a business founded on friendship

Link naar reactie
  • 0

leuk om al deze goedbedoelde adviezen te lezen...maar ik snap dat 2lollypop2 er nu helemaal niet uitkomt.

 

Alle adviezen gaan ten eerste over een "levering" van goederen. 2lollypop2 levert een dienst tenminste dat zegt hij/zij..

 

-Bij een dienst is het van belang "waar de dienst" heeft plaatsgevonden. Als dat Nederland is geldt de nederlandse btw en moet je inderdaad gewoon nederlandse BTW berekenen. (er zijn hierop nogal wat uitzonderingen dus deze diensten-regeling dient enige bestudering op de belasting-site)

**************

Verder nog een stukje uitleg over leveringen.

**************

**Bij levering aan klanten buiten de EU is je factuur niet btw-vrij, maar hanteer je het 0-tarief. Of het nou bedrijven zijn of privé-personen. BTW-nummers zijn niet van belang en hoef je ook niet bij te houden of te noteren op de factuur

**Bij levering aan bedrijven binnen de EU mag je de ICL regeling toepassen voor bedrijven met een geldig BTW-nummer. DIT NUMMER MOET JE CONTROLEREN en via de http://ec.europa.eu/taxation_customs/vies/nl/vieshome.htm-site is niet voldoende hiervoor. Je moet deze laten controleren bij de belastingdienst (afdeling douane). Dit gecontroleerde btw-nummer van de klant dien je ook op de factuur te zetten.

**Bij levering aan prive-personen binnen de EU moet je gewoon nederlandse BTW berekenen.

 

----Bij al deze leveringen is het tevens van belang dat JIJ duidelijk kan maken middels vervoersbewijzen etc. dat deze goederen inderdaad naar het land gegaan zijn waar jij zegt dat ze heengegaan zijn.

 

----Let op: de plaats van levering is bepalend en niet de plaats waar de klant woont.

Op deze opmerking een paar voorbeeldjes.

A Jij levert voor een Nederlands bedrijf in Finland.

Dan moet je nederlandse BTW berekenen tenzij de klant een Fins BTW-nummer heeft.

 

B Jij levert voor een Fins bedrijf in Nederland.

Dan moet je Nederlandse BTW berekenen.

 

C Een Fins bedrijf komt bij jou goederen ophalen.

Dan moet je Nederlandse BTW berekenen, tenzij het Fins bedrijf een geldig Fins BTWnummer kan leveren en een afhaalverklaring tekent waarin hij verklaart de goederen mee te nemen naar Finland.

 

D Jij levert goederen in Finland aan een Russisch bedrijf.

-Dan moet je Nederlandse BTW berekenen, tenzij het Russisch bedrijf ook een Fins BTW-nummer heeft.

-Of het russisch bedrijf kan jou met getekende douanedocumenten aantonen dat de goederen gelijk daarna doorgegaan zijn naar Rusland, in dit geval reken je 0%

 

E Jij levert goederen goederen naar Rusland voor een Fins bedrijf.

in dit geval reken je 0%

 

 

Hopelijk is alles zo een beetje duidelijker geworden.

 

Ik raad een ieder aan eens een BTW-cursus bij de KvK te gaan volgen. Want zo te lezen bestaan er nogal wat onduidelijkheden...

Egbert Punter

Link naar reactie
  • 0

Hallo Allemaal,

 

Ik zit met een luxe probleem. :-\

 

Ik heb een zeer grote order vanuit het buitenland (Belgie) gekregen.

 

Het totaalbedrag is zo'n € 100.000 ex BTW

 

Ik moet geen BTW (€ 19.000,-) rekenen voor mijn klant in Belgie, maar ik moet het bedrag wel betalen aan mijn leverancier in Nederland. Die rekent gewoon 19% aan mij door.

 

Er zit maar een paar % marge op de bestelling....betekent dit dat ik tot ik het terug krijg van de belastingdienst met een gat van ca. € 19000,- zit? Of is dit anders op te lossen?

Vragen over webdesign, zoekmachineoptimalisatie of Google Adwords? Laat het weten.

Link naar reactie
  • 0

Volgens mij heb je het helemaal goed. Ik weet niet wat voor opdracht is maar kan je niet met je leverancier afspreken dat hij direct aan hen een factuur stuurt (misschien kan het niet omdat je dan je klant kwijtraakt of zo???) En anders vraag je toch toch wat langer krediet bij je leverancier en als laatste kan je natuurlijk de belastingdienst vragen of je eerder teruggaaf kan krijgen, gewoon uitleggen en vragen! (ze zijn niet zo eng hoor…)

geverifieerd-adres.nl Laat maar zien wie je bent met logo & online certificaat Dat ben ik En ook een keurmerk oplossing voor je Belgische webshop geverifieerd-adres.be
Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 106 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.