• 0

Nieuwe wet: vooraf melden extern personeel

Hoi allemaal,

 

Vandaag in de Computable:

 

Nieuwe wet frustreert flexibele inhuur

hoge boetes voor niet vooraf aanmelden extern personaal (1134 euro per dag!)

 

ICT'ers zijn per 4 juli a.s. niet meer op afroepbasis beschikbaar. Nieuwe wetgeving eist dat ze eerst worden aangemeld bij de Belastingdienst en dan pas aan het werk gaan.

 

 

Ik kreeg een rolberoerte toen ik dit las! Ik doe veel freelance werk, ook vaak op basis van 'uurtje-factuurtje' bij bedrijven. Ik had nog nooit iets gehoord van deze nieuwe wet! Heb keurig een VAR enzo, en tot nu toe nog nooit gelazer met de Belastingdienst. En dan nu dit!

 

Weet iemand meer gedetaileerd hoe dit zit? Welke gevolgen gaat dit hebben voor de ICT Freelancer?

 

Volgens het artikel is deze wet aangenomen om illegale arbeid tegen te gaan. Kennelijk is men even vergeten te denken aan de vele ZZP'ers in dit land, die door deze wet -lijkt mij- toch behoorlijk gedupeerd raken!

 

Aaaarghh "minder regels" noemen ze dit in Den Haag?

www.pimbliek.nl - IT Consultant

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

9 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hoi Zaphod,

 

Ik kan je het antwoord niet geven helaas, maar heb het ook gelezen vandaag in de computable.

Ook ik werk veel als freelancer, en heb tot nu toe nog nooit gehoord hiervan, dus ik ben erg benieuwd, zeker in de ict wereld is dit veel voorkomend, en wordt ik ook regelmatig ingehuurd om "brandjes te blussen", dat lijkt dus niet meer te kunnen maak ik hieruit op.

Ik ben iig erg benieuwd

 

groetjes martijn

 

Link naar reactie
  • 0

De meldingsplicht geldt uitsluitend voor personeel dat in dienst treed bij de werkgever. Dus niet voor uitzendkrachten, gedetacheerden en/of zzp'ers.

Niek, waar heb je die info vandaan? Want dat is niet wat ik opmaak uit het artikel in Computable... helaas.

www.pimbliek.nl - IT Consultant

Link naar reactie
  • 0

Interessant. Heb het artikel in Computable nog eens nageplozen en bij tweede lezing wordt het toch vrij cryptisch. Ze spreken over "freelance medewerkers" in de "payroll service"... En vervolgens wordt verteld dat de grote ICT dienstverleners er wel klaar voor zijn.. en workshops voor hun klanten hebben gehouden. Maar in de kop van het verhaal hebben ze het toch echt over 'externe personeel'.

 

Heel vaag. Ik denk dat ik dinsdag de Belastingdienst maar eens ga bellen, want ik ben nu toch wel erg benieuwd hoe het nu precies zit!

www.pimbliek.nl - IT Consultant

Link naar reactie
  • 0

Interessant. Heb het artikel in Computable nog eens nageplozen en bij tweede lezing wordt het toch vrij cryptisch. Ze spreken over "freelance medewerkers" in de "payroll service"... En vervolgens wordt verteld dat de grote ICT dienstverleners er wel klaar voor zijn.. en workshops voor hun klanten hebben gehouden. Maar in de kop van het verhaal hebben ze het toch echt over 'externe personeel'.

 

Heel vaag. Ik denk dat ik dinsdag de Belastingdienst maar eens ga bellen, want ik ben nu toch wel erg benieuwd hoe het nu precies zit!

 

Ik heb de Computable ook gelezen maar vind het het beetje stemmingmakerij. Doel van de maatregel is zwartwerken tegen te gaan. Ik denk hierbij met name aan de tuinbouw,horeca en detailhandel.

Voor opdrachtgevers is het wel essentieel dat ze controleren op een VAR-verklaring bij een zzp'er om niet achteraf dubbel gepakt te worden. ( Werkgeverslasten plus boete).

 

Gr, Niek

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 217 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.