• 0

Marketing in krappe tijden

Het marketingbudget is meestal het eerste waar een bedrijf is gaat snijden als er dalende lijntjes in de grafieken verschijnen en het economisch klimaat als "slecht" betiteld wordt. Of als "mailaise". Of "recessie".

 

Logisch, want het is meestal een flinke portie van het totale budget en het is meestal toch minder duidelijk of er wel return on investment komt, en hoe effectief het met een groots gebaar uitgegeven marketingbudget is moet maar afgewacht en geschat worden.

Dit geldt voor organisaties van alle formaten.

 

In de traditionele marketingbudget-afhankelijke organisaties is het daarom nu sappelen geblazen. (Reclamebureaus, advertentieruimte-resellers etc.)

Bovendien komen veel bedrijven op het punt dat ze inzien dat ze niet geheel zonder marketing kunnen.

 

Wat ik me nu afvraag is in welke mate er bij ondernemers en starters een beeld is van de vormen van marketing die er zijn die uiterst geschikt zijn voor dit soort economische periodes.

 

Wat denk je als je achter de computer gaat zitten om een plan te maken, waar zoek je, welke resources spreek je aan, hoe pak je het aan?

 

Ook concrete vragen kun je stellen en misschien heb ik er wel een antwoord op.

 

Groet,

Annedien

 

 

 

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

25 antwoorden op deze vraag

  • 0

De bronnen die ik tot nu toe heb bekeken zijn:

 

1) Bedrijven in een aanverwante branche.

Via die bedrijven de dienst promoten en bekend maken. (Wordt goed ontvangen door de ondernemers).

 

2) Lokale kranten en blaadjes.

Ik weet niet of ik hier iets mee ga doen, het effect is me onbekend en de mensen worden al overvallen door dit soort informatie.

 

3) Beurs.

Heb er nog niet naar gekeken, maar zie er wel een waardevolle promotie mogelijkheid in, mede door het persoonlijk contact op zo'n beurs.

 

De beste en goedkoopste manier is je eigen kennisenkring, als iedere bekende jou naam weer positief doorspeeld naar drie andere en die doen het ook weer, gaat het heel hard!

Leer alsof je eeuwig leeft, leef alsof het je laatste dag is!

Link naar reactie
  • 0

Marketingbudget? Hoezo marketingbudget?

 

Het eerste waar ik naar kijk is hoe je geld kunt verdienen aan marketing. Niet alleen meer omzet, want dat is lastig te meten, maar dierect. Marketing plegen die waarbij de marketingactie al geld oplevert. Dus geen reclame in de media of dure bureaus, maar acties.

 

Het begint natuurlijk met een goede naam en een vlotte huisstijl. Die heb je absoluut nodig, maar dat kost ond gem. 500 euro.

 

Daarna heb je een goed verhaal nodig. Dat schrijf je zelf

 

Ga eerst kijken op beursen en evenementen van anderen. Praat daar met iedereen. Zorg dat mensen je kennen.

 

Als je over goede adressen beschikt ga je mailen en bellen. Desnoods zelf folderen langs de deuren.

 

Als je iets verder bent kun je zelf borrels of bijeenkomsten organiseren. Als je het handig doet kan je daar zelfs geld voor vragen en er geld aan overhouden. Zo wordt marketing een omzetpost i.p.v. een kostenpost.

 

Je kan ook persberichten versturen, artikelen inzenden aan kranten en tijdschriften, je kan je profileren op internetfora, je kan je eigen site maken, je kan een boekje schrijven of onderzoek doen en publiceren en je kan de regering en het parlement bestoken met vragen.

 

Allemaal acties die weinig kosten en de nodige aandacht opleveren.

 

Voor zover ik weet heeft bijna geen één startende onderneming een marketingbudget. Investeerders schrappen het meteen. In het begin heb je best wat tijd, dus moet je de marketing slim aanpakken. Zo doen wij het in ieder geval. Het kost wel veel tijd.

 

Groeten,

Nils

 

 

 

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
  • 0

 

Marketingbudget-afhankelijke ondernemingen werken doorgaans voor opdrachtgevers met enorme budgetten. Heb je minder dan een miljoen te besteden, dan hoef je bij de grotere adviesbureaus niet aan te kloppen. En onder de ton word je snel doorverwezen naar de studiootjes en eenpitter-adviseurs om de hoek. Nogal wiedes, want een beetje bureau rekent uurtarieven in honderdjes.

 

Uit de reacties op dit forum is op te maken dat de meeste starters al moeite hebben om een paar duizend Euro uit te geven aan marketing. Van een 'budget' lijkt me amper sprake, laat staan van budgetverlaging. Wat gebeurt, heeft een hoog doe-het-zelf en dicht-bij-huis gehalte. Advies is vrijwilligerswerk. Niks mis mee trouwens, zo'n pragmatische instelling.

 

Misschien is het dan ook interessanter (met permissie van Annedien?) om van geval tot geval te bekijken in hoeverre de malaise starters een kans biedt. In een teruglopende economie verandert de vraag van richting: hoe kun je als aanbieder alvast op het juiste plekje zitten?

 

Neem bijvoorbeeld de programmeurs die zich op de piek van het detacheringstijdperk verhuurden voor toptarieven; die vliegen er waarschijnlijk als eersten uit. Wat doen die nu? Worden dat echte ondernemers?

 

De grap is trouwens dat starters bijna altijd te maken hebben met een moeizame markt, recessie of niet. Een starter moet zich immers invechten. En bij gebrek aan geld moet je dan slim zijn. Daar is veel over geschreven, onder de noemer guerrilla marketing of (van recenter datum) smart marketing, ten behoeve van grote bedrijven die de starter-spirit willen handhaven. Big brother is copying you

8)

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Ik ben me heel erg aan het verdiepen in guerillamarketing omdat ik denk dat deze vorm een vlucht gaat nemen binnen de komende economische periode (tenzij er als bij toverslag een enorme opgang in de curve te zien is en dat is onwaarschijnlijk). Probeer daarom ook in te schatten hoeveel daarover bekend is bij ondernemers, hoeveel resources er al in Nederland zijn en hoeveel specialisten.

Dat valt nog wel mee, terwijl in Amerika guerillamarketing-initiatieven zeer populair zijn! Daar heeft de economische krapte ook wat eerder ingezet dan hier ::)

Ik moet ten slotte ook mijn diensten zien aan te passen aan de vraag vanuit de markt. Daar komt bij dat ik er bij blijf het te weigeren teveel geld uit te geven aan ineffectieve marketing-manieren.

Veel starters doen het wel, en gooien er geld tegenaan om in de krant te staan, op kabelkrant, op speurdertjes enzovoorts maar ik denk niet dat dit de meest efficiente manier is.

De eigenschap "creativiteit" is hierin ook heel erg belangrijk voorzie ik, vandaar dat ik probeer deze materie uit te diepen. Het lijkt me ook ongelofelijk leuk en stimulerend om andere ondernemers guerillamarketing als dienst aan te bieden omdat het zo gaaf is dat je voor weinig veel effect kunt behalen en je een zorg minder hebt (geen giga marketing budget en TOCH heel erg aan de weg kunnen timmeren dmv guerillamarketing).

Malaise zou in dat geval mij als ondernemer de kans kunnen bieden het low budget alternatief voor een duur reclame/communicatiebureau te zijn omdat ik geen duizendjes kost. (Zou ik ook niet erg vinden trouwens, haha!)

De uitvoerders van b.v. guerillamarketing-gerelateerde acties (kan alle kanten op, ik begrijp dat dit lichtelijk abstract is) hebben ook een opportunity.

 

In het begin is TIJD je hoofd-resource, je marketingbudget bestaat uit uren en je creativiteit is daarbij je kans je te onderscheiden.

 

Fascinaterend!

 

Groet,

Annedien

 

 

 

 

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Ik meen dat je hier in utrecht een of ander clubje had dat voor weinig geld de halve stad onderplakt met jouw posters. Vraag me alleen wel af of je met een dusdanige aanpak geen problemen kunt krijgen (verwijderingskosten oid).

 

Overal stickers (laten) plakken is ook geen gek idee, dat kan - afhankelijk van je doelgroep - best aardig uitpakken.

Link naar reactie
  • 0

Guerilla marketing kenmerkt zich door bijzondere gerichtheid, persoonlijkheid, originaliteit en lage kosten.

 

Spammen of de stad vies maken heeft niets met GM te maken. Goede kaartjes wel. De juiste feesten en partijen aflopen om die kaartjes aan de juiste mensen te overhandigen (alsof het een kostbaar geschenk is) ook. De discussie hier bevat goede tips voor het netwerken.

 

Een nette flyer die eruit ziet alsof het om een echt bedrijf gaat. Een artikel in een toonaangevend blad etc etc etc.

 

Er kan geen handleiding of cursus voor GM bestaan, omdat persoonlijkheid en originaliteit erg belangrijk zijn.

 

EN LET OP HE! GM IS ALTIJD GERICHT!!!

 

Schieten met scherp op de juiste doelen.

 

Groeten,

Nils

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
  • 0

Als je gaat zoeken naar Guerilla Marketing tref je al snel de boekjes van Conrad Jay Levinson aan. Persoonlijk vind ik dat Amerikaans geouwehoer over low budget-marketing. Ietwat beter onderbouwd is de omschrijving van Al Ries en Jack Trout in het reeds ouwe boek Marketing Warfare. Zij stellen simpelweg dat kleine ondernemingen niet moeten proberen de grote bedrijven op eigen terrein te verslaan. Zoek je eigen hoekje in de markt en probeer dat met doelgerichte prikacties te overmeesteren.

 

Wat nou goeie prikacties zijn, is heel erg afhankelijk van de markt waarin je actief bent. Slagers nemen het bijvoorbeeld op tegen supermarkten door barbecue en fondue service te bieden. Ook geinig zijn de eigen loyaliteitsprogramma's van middenstanders: kruidkoek kado bij volle stempelkaart.

 

Ik veronderstel echter dat de meeste deelnemers aan dit forum net als mijzelf in B2B zitten waarbij ze afhankelijk zijn van slechts een handjevol opdrachtgevers. De grap van B2B is dat je met een uitgekiend product, een redelijke prijs, een beetje sociale vaardigheid en een tikkeltje lef al snel een boterham kunt verdienen. Als je boodschap bij de eerste klanten niet goed doorkomt, heeft het ook geen zin meer reclame te gaan maken.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Ha Twa,

 

Mooi huiswerk. Je verdient een reusje. GM werkt in de B2B net zo goed als in de consumentenmarketing. Misschien is boekjes lezen goed voor de inspiratie. Maak echter wel je eigen plan.

 

Ik denk dat één van de kernaspecten van GM in de B2B sfeer is, laat anderen reclame voor je maken! Denk aan de pers, fora maar vooral je klanten. Zijn je klanten bovenmatig tevreden, dan zullen zij dat doorvertellen.

 

Groeten,

Nils

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
  • 0

Amerikaans geouwehoer of niet; ik vind het geniaal!

;D

Heb je overigens de artikelen van Levinson gelezen? Of alleen naar het marketingpraatje op de openingspagina gekeken?

 

Het kenmerk van een guerilla-strijder is dat deze zich met onconventionele wapens 'schuilhoudt' in de gebieden die voor hen vertrouwd zijn, waar ze de grote troepen van de gevestigde orde kunnen verslaan door creativiteit en doelgerichte 'aanvallen'.

Nota bene, ik ben pacifist en hang de oorlogs-gedachte niet aan, maar de metafoor van de guerilla wel.

Volgens mij was ik zelfs een guerilla-marketeer avant la lettre.

 

Wat de GM ook duidelijk stelt is dat je met ALLES aan het 'marketen' bent.

Je zendt bewuste boodschappen uit (een advertentie in de krant), maar wat straal je zelf als persoon voor boodschappen uit over jezelf (je eigen merk, "The Brand Called You" (zie hiervoor Fastcompany.com) en hiermee ook over je zaak?

Is je taalgebruik enthousiasmerend en positief of een klaagzang?

Heb je het in je DM alleen maar over jezelf of spreek je de klant aan met kreten die hem overhalen? (Gratis, Nieuw, Belangrijk, Gemakkelijk, 10 manieren om meer geld te verdienen)

Speel je in op de hoofdredenen van mensen om iets te kopen (angst, status) of draag je te slappe redenen aan?

Ben je opvallend door je 'lef' om iets net iets anders dan de ander te vermarkten of bewandel je gebaande wegen?

Staar je je blind op je product of laat je je snufferd zien op belangrijke gebeurtenissen en bijeenkomsten?

 

IKEA heeft onlangs ook een guerilla-marketing actie gebruikt om de aandacht te richten op de nieuwe vestiging.

http://www.marketing-online.nl/nieuws/moduleitem20509.html

 

Wat me vooral zo enthousiast maakt over GM is de creatieve ruimte en de gigantische impact die je kunt hebben door op conceptniveau onderscheidend te zijn en mensen te activeren!

 

Persoon; wie IS je doelgroep?

 

Groet,

Annedien

 

 

Link naar reactie
  • 0

lees ook eens Sun Tzu, de kunst van het oorlog voeren. 3000 jaar oud en nog steeds up to date.

 

Ben zelf ook redelijk pacifist, maar commercie is niets anders dan oorlog. Vergis je alleen niet in wie de vijand is. Dat zijn niet je klanten (zij zijn het overwonnen volk) maar je concurrenten.

 

ALLE krijgskunsten zijn toepasbaar in het ondernemerschap.

 

Groeten aan alle pacifisten.

Nils

 

(PS ga ook eens paintballen, dan merk je werkelijk hoe pacifisties je bent)

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
  • 0

Thanks voor alle uitleg tot zo ver, heb het met veel interesse gelezen. Zo'n soort van marketing was ik ook min of meer van plan, maar dan had ik het zelf "bedacht". (Had er geen GM naampie aan hangen, maar het idee blijft hetzelfde).

 

Hoe ik het exact moet gaan invullen weet ik nog niet...

 

Over mijn markt: de focus komt te liggen op het MKB. Alles en iedereen binnen het MKB die veel achter de pc zit, valt binnen de doelgroep.

Het gaat echter alleen om de bedrijven die hun personeel belangrijk vinden en willen investeren in het personeel en hun kennis.

 

Greetz,

Persoon

 

 

Leer alsof je eeuwig leeft, leef alsof het je laatste dag is!

Link naar reactie
  • 0

 

Als we toch met boeken aan het gooien zijn, kan ik het werk van John Grant (After Image) en George Lois (What's The Big Idea) aanraden.

 

De meeste reclamemakers besteden het budget van hun opdrachtgevers bij voorkeur aan grote media-campagnes. Daar hoef je dan ook niet aan te kloppen als je weinig te besteden hebt. Het is echter veel leuker om voor een dubbeltje op de eerste rang te zitten. Daar zijn Grant en Lois beiden erg goed in. De grap is dat zij veel ideeën 'lenen' van kleine bedrijven en starters, om die in te zetten voor grote opdrachtgevers.

 

IKEA is een goed voorbeeld. Bij de opening van de eerste vestiging in Amsterdam (we praten prehistorie hier) werden gratis klapstoelen uitgedeeld. Het stond zwart van de mensen!

 

Heeft het nou zin om als starter al die boeken te lezen? Eigenlijk alleen als je op zoek bent naar een marketingvondst. Totaal verrassend, maar toch nog betaalbaar. De ideeën liggen op straat.

 

Een voorbeeld uit mijn ouwe doos: een startend netwerkinstallatiebedrijf stuurde een speciaal aangepaste versie van het spel Electro naar enkele tientallen potentiële klanten. Bovenop lagen twee nieuwe kaarten: eentje met foto's van mensen, eentje met foto's van apparaten. Je snapt het al: het lampje ging branden als de juiste verbinding gemaakt werd. De doos had een nieuwe omslag gekregen, met ipv Electro de naam Contact en de tekst 'een link spel voor volwassenen'. De kosten: een paar duizend gulden, die vooral uitgegeven werd aan de studio die alle drukwerk op maat maakte. Het effect: 80% positieve respons op het verzoek om eens kennis te maken.

 

Een ander voorbeeld: een groot bedrijf wilde op een vakbeurs verschillende producten demonstreren op een kleine stand. Omdat er geen goeie inhoudelijke boodschap was (de producten waren voor verschillende doelgroepen) werd een oude truc aangepast. Eten! En wel verse popcorn die werd uitgedeeld in papieren bolhoeden. Het effect: nieuwe bezoekers zagen overal mensen rondlopen die uit een bolhoed aan het eten waren. Attention!

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Paintball klinkt als een leuke HL nieuwjaarsactiviteit!

(ik ben wel peace-minded... zeg niet dat ik geen oerinstincten heb en weet dat er iets 'oorlogszuchtigs' in den onderneemenden mensch moet zitten om uberhaupt die aandrang te voelen... winnen en verliezen!.... maar als nazaat van een long line of survivors kan het niet anders of er zit iets competetiefs, iets want-to-be-a-winner in me, onze voorouders hebben al die honderden duizenden jaren overleefd... realiseerde ik me laatst ineens, dat wij het genetisch materiaal van een enorme geschiedenis van de mensheid in ons dragen!)

 

Dat soort acties bedoel ik, TwaLevel, echt heeeeel gaaf zulke dingen.

Erg inspirerend.

 

Persoon, ik doelde eigenlijk ook op dit soort marketing met mijn "american coach'-idee. Je onderscheidt je enorm en je kunt het toch serieus oppakken. Je krijgt media-aandacht waarschijnlijk (organiseer een 'sportieve' wedstrijd voor kantoor-tegen-kantoor of bedrijf-tegen-bedrijf, weet ik het, een perforatorsnipperknipconcours of een bureaustoelrace (whehe).... vraag de pers op de koffie en de TrainingTimeTrophy is een feit!)

Nou ja hupsakee daar gaat mijn brein alweer...

 

Succes en wie weet er nog een leuke guerillamarketingactie?

 

Annedien

Link naar reactie
  • 0

Voor meelezers die op zoek zijn naar low-budget marketingtips: er bestaat een aparte website over guerillamarketing (ontdek ik net / ik kende alleen de boekjes) waar best wat lezenswaardigs staat. Ik voeg ter illustratie een link toe naar aan artikel over analyse-verlamming, dat op menig starter van toepassing lijkt te zijn.

 

http://www.gmarketing.com/tactics/weekly_170.html

 

Analyse-verlamming ontstaat als er zoveel (aan marketing) te doen is, dat de ondernemer niet meer weet waar te beginnen. In plaats van een samenhangend plan te maken, richt de ondernemer zich op losse activiteiten en blijft te lang hangen in gefilosofeer, bijvoorbeeld over de naamkeuze en visitekaartjes. De geheime truc is jezelf te dwingen om snel tot actie over te gaan. Niet te lang nadenken over de perfecte marktbenadering, maar met vallen en opstaan leren lopen. Enfin: lees het artikel zelf maar.

 

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Wat denk je als je achter de computer gaat zitten om een plan te maken, waar zoek je, welke resources spreek je aan, hoe pak je het aan?

Hoi Annedien,

Ik heb qua marketing oa best practices geraadpleegd, bv. gekeken wat concurrenten doen. Constant persoonlijk gekeken wat ik als irritant, attractive en uiteindelijk betaalbaar ervaar. Dan doorgetrokken naar doelgroep.

Mijn concept is een gezond fastfood concept.

Qua ideeen is tijdrovende akties voor de start nummer 1. Ik kom naar je toe deze zomer!!! Alle mogelijke gelegenheden waar ik als 'concept' mezelf kan laten zien, zal ik proberen. Daarnaast links leggen met bedrijven die 'iets' met gezondheid te maken hebben; zoals sportschool, maar heb inmiddels ook leuk contact met een dietiste, waar ik mijn menu cq flyer wil neerleggen.

Tevens het pand, wanneer de verbouwing begint, de sfeer laten uitstralen waar dit naartoe gaat en iedere week uitprinten hoeveel weken nog te gaan. Via een vriendin tegen de ramen sfeer foto's hangen die spreken voor het concept in combinatie met het menu. Waar wel meer geld in gaat zitten is alvast investeren in juiste verlichting, om dit pand aandacht te laten trekken en niet de gebruikelijke bouwput.

Via school (ik ben nog studente aan de Hotelschool) is mijn reclame voor nop, tevens promotie binnen haar deuren.

Verder is het plan een direct-mail te doen naar bedrijven vnl. servicegerichte bedrijven (dus geen industrie, bouw ed.) om het eerste praatje onder de borrel in die wereld te stimuleren. Meer verwacht ik er niet van, aangezien dit concept ervaren moet worden, het moet beleefd worden...

Tuurlijk heb ik gedacht aan meerder vormen van media, vnl. krant en radio. Ook advertenties in Openbaar Vervoer, het is allemaal erg duur. De ROI voelt ver van m'n bed, mijn voorkeur gaat uit naar samenwerking cq spelen via een bestaand bedrijven dus tastbaar kanaal.

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Haai allen,

 

Kan iemand mij aan het ISBN nummer van het veelgeprezen boek van Sun Tzu geven??

 

Marketing in krappe tijden:

 

Zorg dat jij het beste product van je branche levert tegen een concurrerende prijs en de beste reclame zal jouw deel zijn (beug lekker kort door de bocht..)

 

 

Wie de spijker op zijn kop slaat... weet hoe hij moet timmeren

Link naar reactie
  • 0
Wie de spijker op zijn kop slaat... weet hoe hij moet timmeren

 

Tenzij je hem in een stenen muur probeert te slaan. Je moet er natuurlijk wel voor zorgen dat je marketingactiviteiten passen bij de identititeit die je wilt uitstralen. GM en low-budget M-activiteiten kunnen ook als goedkoop en stijlloos worden ervaren. Pas dus op met TE radicaal en confronterend marketen! Het kan wel eens tegen je gaan weken.

 

Evert

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 248 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.