• 0

1ste keer omzetbelasting aangifte invullen. Doe ik het goed?

Ik ben starter en heb dus voor de eerste keer een mooie enveloppe gekregen van de belastingdienst voor aangifte omzetbelasting.

Deze moet ik dus invullen en terug sturen.

 

Ik had geen inkomsten in die periode. Dus ik neem aan dat 1 tot 4, allemaal met 0 ingevuld behoort te worden?

1: leveringen en/of diensten binnenland

2: verleggingsregelingen BTW naar u verlegd

3: leveringen naar het buitenland (vanuit nederland)

4: leveringen vanuit het buitenland (naar nederland)

 

Bij vraag 1d Privegebruik, weet ik niet precies wat ik daar in moet vullen. Ook 0?

 

5a, totaal word dan uiteraard ook 0.

 

5b: Voorbelasting.

Ik heb wel dingetjes gekocht zelf. Deze dingen heb ik via de prive rekening of contant betaald. Het bedrag is euro 55,45 incl btw (kvk inschrijving niet meegerekend, moet dat er nog bij?)

Wat vul ik bij 5b nu precies in dan?

 

5d: Vermindering volgens de kleine ondernemersregeling.

Ik heb eventjes geen flauw idee of en wat ik hier dan in moet vullen.

 

Ik wil het wel graag zelf invullen, maar ben bang dat ik het misschien helemaal fout doe.

Sorry voor de typfouten, mijn toetsenbord is aan vervanging toe.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

14 antwoorden op deze vraag

  • 0

Beetje kennis opbouwen over BTW is wel supermakkelijk als je nog wat wil ondernemen de komende jaren.

 

Dus even het Handboek Ondernemen van de Belastingdienst halen, pagina of 80 met de rode lijn van belastingen in een onderneming.

 

Natuurlijk de site raadplegen.

 

Vervolgens hebben de belastingdienst/KvK een gratis spreekuur voor ondernemers. Dus formuliertje meenemen en je eerste inkoop/verkoop gegevens en er naar toe.

 

In dit geval praat je over een teruggaaf van 10 euro of zo, al zou je hier een fout in maken dan hoef je hooguit 10 dagen naar het gevang ....(grapje ;D .... )

 

Groeten Ard

Link naar reactie
  • 0

volgens mij is de 1e vraag of je ook iets moet aangeven. kan je ook nee invullen.

 

het invullen is niet zo moeilijk als je de velden volgt en een beetje logisch nadenkt.

 

ik neem aan dat je een boekhoudpakket gebruikt voor je administratie? deze kan (misschien) ook een aangifte uitprinten en die vul je dan op de site van de belastingdienst in.

Link naar reactie
  • 0

5b: Voorbelasting.

Ik heb wel dingetjes gekocht zelf. Deze dingen heb ik via de prive rekening of contant betaald. Het bedrag is euro 55,45 incl btw (kvk inschrijving niet meegerekend, moet dat er nog bij?)

Wat vul ik bij 5b nu precies in dan?

 

 

het totaal van de bedragen aan btw op de facturen, staat er geen btw op dan mag je deze ook niet aftrekken.

 

de kleine ondernemingsregeling is een speciale regeling, waarbij je bij weinig af te dragen omzetbelasting (nu niet het geval) deze kan verminderen tot nul.

 

Het is inderdaad verstandig om je in (de basis van de) omzetbelasting te verdiepen of een boekhouder in te schakelen.

 

Succes

 

Rob

Link naar reactie
  • 0

Ik denk dat de antwoorden die ik zou willen invullen op het formuliertje toch aardig correct zouden zijn.

Het is voor mij meer het gevoel van, het dood eng vinden om te doen.

 

Als ik het goed begrijp kan ik de antwoorden zolang even op klad zetten en dan eens bij de belastingdienst binnen wandelen om "te laten controleren" of ik het idd goed doe?

Dat wist ik niet, maar zou mij wel een fijner gevoel geven idd.

Sorry voor de typfouten, mijn toetsenbord is aan vervanging toe.

Link naar reactie
  • 0

Weet je wat de belastingdienst mij zei. Nee dat moet je invullen bij 1d (privegebruik)

Tja ::)

 

Je hebt ook de opstart tijd he, dus de uren en kosten die je hebt gemaakt voordat je je hebt ingeschreven bij de kvk en belastingdienst.

Valt dat onder een latere aangifte of reken ik die hier bij?

Sorry voor de typfouten, mijn toetsenbord is aan vervanging toe.

Link naar reactie
  • 0

Weet je wat de belastingdienst mij zei. Nee dat moet je invullen bij 1d (privegebruik)

Tja ::)

 

Je hebt ook de opstart tijd he, dus de uren en kosten die je hebt gemaakt voordat je je hebt ingeschreven bij de kvk en belastingdienst.

Valt dat onder een latere aangifte of reken ik die hier bij?

 

Dit heeft niet te maken met de Omzetbelasting oftwel BTW maar met de inkomstenbelasting (denk aan het zg. urencriterium)(de bestede tijd aan de onderneming)

 

De zakelijke kosten zijn uiteraard aftrekbaar.

 

Het lijkt me een goed idee dat je als starter een kijkje neemt op de site van de belastingdienst of anders hier het gratis handboek voor startende ondernemers haalt om wat meer achtergrondinformatie en kennis te verkrijgen.

 

Mocht je onderneming gaan groeien dan is het misschien raadzaam een adviseur of boekhouder te raadplegen.

 

Succes met je onderneming.

 

Ted Maton

www.belastingpapieren.nl.

www.erotiekbelastingen.nl

www.opting-in.info

Link naar reactie
  • 0

Ik voel me echt compleet blond en verdwaald.

Belastingdienst heb ik geen drol aan, maar ook met ons prive belastinginvulmannetje kom ik niet verder.

 

Zit ik dan en moet er weer een invullen.

Ik heb inmiddels een kantoor achter de hand waarmee ik een afspraak kan maken, wanneer nodig, maar verdorie zoiets simpels moet ik toch ook zelf kunnen.

 

Steek ik weer bij de voorbelasting. Wat valt daar nu allemaal onder?

(de btw van de gekochte nietmachine, dat snap ik, maar vergeet ik verder nog veel?)

Ik heb een pc en telefoon. Verder geen kantoor maar gebruik ik gewoon een kleine plek in mijn huisje. Waarvoor ik trouwens nieuwe vloerbedekking heb gekocht en geschilderd omdat de ruimte eraan toe was opgeknapt te worden om fijn in te kunnen zitten. Ik neem aan dat ik die BTW ook mag meerekenen?

 

 

Sorry voor de typfouten, mijn toetsenbord is aan vervanging toe.

Link naar reactie
  • 0

Zo te lezen zeker aan te raden om niet alleen naar je BTW te laten kijken maar ook wat andere zaken.

B.v. BTW op je vloerbedekking is bijna zeker niet aftrekbaar omdat dit tot de inrichting van je werkruimte hoort en die is weer onderdeel van je eigen / huurwoning. Hiervoor gelden allereli "aanvullende regels".

Voorbelasting is in feite alle BTW die je op je als zakelijk (fiscaal gezien)kan aanmerken.

 

Succes Fred - Administratiekantoor Frelo, Kortenhoef

Administratiekantoor Frelo

Link naar reactie
  • 0

Zo te lezen zeker aan te raden om niet alleen naar je BTW te laten kijken maar ook wat andere zaken.

B.v. BTW op je vloerbedekking is bijna zeker niet aftrekbaar omdat dit tot de inrichting van je werkruimte hoort en die is weer onderdeel van je eigen / huurwoning. Hiervoor gelden allereli "aanvullende regels".

Voorbelasting is in feite alle BTW die je op je als zakelijk (fiscaal gezien)kan aanmerken.

 

Succes Fred - Administratiekantoor Frelo, Kortenhoef

 

Ik sluit bij deze mening aan, maak een afspraak met je adviseur, dat is in dit geval nodig, anders maak je fouten.

 

Succes.

 

Ted Maton

www.belastingpapieren.nl.

www.erotiekbelastingen.nl

www.opting-in.info

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 229 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.