• 0

Inkomstenbelasting en je zakelijke eenmanszaakbankrekening

Wellicht is de vraag ooit al gesteld, maar kon het niet terugvinden omdat het nogal een combinatie van verschillende dingen bij elkaar is.

 

Tot voorkort dacht ikzelf altijd dat als je een eenmanszaak hebt alles zakelijk/prive gewoon een geheel was en wanneer je je inkomsten opgeeft bij 'resultaat uit overige arbeid' (dus alleen btw-aangifte bij belastingdienst, geen IB voor ondernemers) dat je je zakelijke bankrekening gewoon op moest geven voor het berekenen van de rente (box 3 even uit hoofd).

 

Maar zojuist hoorde ik van een college ondernemer dat je je zakelijke bankrekening verder niet hoeft te noemen voor je IB (T(j)) aangifte (oftwel: je noemt hem dus nooit en het bedrag wat eropstaat staat alleen in je zakelijke balans).

 

De vraag is heel simpel klopt dit? Of haald mijn collega nu dingen door elkaar met het volledig ondernemer zijn voor de belastingdienst?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

12 antwoorden op deze vraag

  • 0
Maar zojuist hoorde ik van een college ondernemer dat je je zakelijke bankrekening verder niet hoeft te noemen voor je IB (T(j)) aangifte

 

Even zonder specifieke kennis van zaken, maar afgaand op logisch redeneren: als je door de belastingdienst niet als ondernemer gezien wordt ben je dus particulier, en is je 'zakelijke' rekening dat ook.

 

Los daarvan - je dacht toch niet dat je zomaar ergens een rekening kon hebben met potentieel veel geld erop zonder belasting over de rente te hoeven betalen? Het lijkt me dat ze dat echt wel hebben afgedekt... ;)

Link naar reactie
  • 0

Tsja, nogmaals alleen logisch geredeneerd: dan zou je dus op 30 december even alles van je prive rekeningen op je zakelijke rekening kunnen storten, om het op 1 januari weer terug te storten, om zo geen prive-vermogen te hebben - dat lijkt me stug.

 

Hahaha... tja... lijkt me nogal makkelijk te zien ;)

 

 

Op http://www.belastingdienst.nl/particulier/aangifte2005/aangifte2005-117.html lijkt het me inderdaad duidelijk te staan.

Link naar reactie
  • 0
Hahaha... tja... lijkt me nogal makkelijk te zien ;)

 

Och, aan de andere kant mag je van de belastingdienst alles doen om zo weinig mogelijk belasting te betalen, zolang het wettelijk is toegestaan.

 

En zo te zien is dit inderdaad toegestaan, dus zolang je vermogen boven de vrijgestelde 19K uitkomt lijkt dit een goede manier om onder die belasting uit te komen.

Link naar reactie
  • 0
en wanneer je je inkomsten opgeeft bij 'resultaat uit overige arbeid' (dus alleen btw-aangifte bij belastingdienst, geen IB voor ondernemers)
Wat bedoel je precies met dit stukje?

Want ik begrijp het niet helemaal. Ik werd in de war gebracht met het feit dat je als ondernemer (eenmanszaak) jouw inkomen gewoon op moet geven bij "winst uit onderneming" en niet bij "resultaat uit overige arbeid".

 

Als je ondernemer bent, krijg je ook een andere aangifte.

 

Ten aanzien van het saldo op de rekening heb ik ook hier wel eens vernomen dat daar op een bepaalde manier fiscaal naar gekeken wordt. Maar ik kon het zo snel in de zoekmachine niet terugvinden. Een expert met een mening wellicht?

Overzichtelijke website statistieken van ICStats, Visitor Engagement praktisch toepasbaar!

Link naar reactie
  • 0

Een bankrekening die je opent voor zakelijk gebruik, is fiscaal geen zakelijke rekening. Zakelijk vermogen is het vermogen dat je binnen de onderneming aanwendt. Geld wat je binnen de onderneming nodig hebt, valt daar ook onder. Overtollige liquide middelen echter niet, ook al staan ze op de bankrekening die je alleen voor zakelijke betalingen gebruikt. (Even heen en weer storten van geld heeft dus geen zin).

 

Het maakt in beginsel niet uit of je daarbij ondernemer of resultaatgenieter bent. Fiscaal heeft een ondernemer overigens veel meer faciliteiten dan een resultaatgenieter.

 

Eventuele rente die je krijgt over je ondernemingsvermogen, is trouwens gewoon in box 1 belast, dus als je veel verdient, kan dat onvoordelig zijn.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

Ik ben bezig IB biljet in te vullen en zit even met wat begripsverklaringen. Nu zul je net zien, dat de belastingtelefooon niet op vrijdagavond beschikbaar is, dus hier gezocht maar helaas nog niet kunnen vinden. Dit onderwerp lijkt er echter het meest op.

 

Ik ben in loondienst en heb ernaast een eenmanszaak (handel) die niet voldoet als onderneming voor de IB, alleen voor de OB. Dit betekent, dat ik de brutomarge plus overige baten moet opgeven als Inkomsten uit overige werkzaamheden en de kosten die ik daarvoor gemaakt heb als Aftrekbare kosten. Wat resteert (zakelijke winst) zijn dus de extra inkomsten, waarover de belasting wordt geheven.

 

Nu mijn vraag:

 

Op dezelfde pagina wordt gevraagd naar de totale waarde van overige zakelijke bezittingen (dus niet onroerend). Is dit dan niet gewoon het Activa gedeelte van mijn balans? Ik gebruik zakelijk geen onroerend goed, heb alleen ingekochte voorraad, geld en een lap-top. Behoort dit allemaal tot de overige zakelijke bezittingen en wordt hier dan hetzelfde mee bedoeld als met de vermogensbestanddelen in de toelichting?

 

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 253 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.