• 0

Leerstoelen Entrepreneurship bij universiteiten

Dit heeft niet direct te maken met praktische ondersteuning die aangeboden wordt aan startende ondernemers, maar ik ben op zoek naar leerstoelen Entrepreneurship binnen universiteiten in Nederland.

 

Ik ben namelijk benieuwd of universiteiten die veel praktische ondersteuning aan bieden (Twente, Nijmegen) ook veel doen aan (theoretisch) onderzoek naar Entrepreneurship. De volgende leerstoelen die (indirect) te maken hebben met Entrepreneurship heb ik al gevonden. Heeft iemand hier nog aanvullingen op? Als het kan een korte omschrijving (Of verwijzing naar website waar die te vinden is) over de leerstoel en wie nu die leerstoel bezet.

 

Alvast bedankt!

 

---------------------- Overzicht leerstoelen Entrepreneurship ------------------

 

KU Nijmegen

- De Mercator leerstoel voor kennis en Ondernemersschap gevestigd in de faculteit der Natuurwetenschappen, Wiskunde en Informatica.      

- Opgericht: 1994

- prof. dr. J.T.P. Derksen (vanaf 1999)

 

KU Nijmegen

- De leerstoel Research Strategie en Management in de faculteit de Natuurwetenschappen, Wiskunde en Informatica.

- Opgericht: 1-6-2000      

- prof. dr. J. de Wit

 

KU Nijmegen

- De leerstoel Publiek-Private Samenwerking in stad en regio gevestigd in de faculteit der Beleidswetenschappen.

- Opgericht: 1-1-2001

- prof. dr. M.J.W. van Twist

 

Erasmus

Algemene leerstoel aan de Faculteit der Bedrijfskunde

- Opgericht: 1998

- prof.dr. P.H.A.M. Verhaegen

 

Uva

- Anton Dreesmann Leerstoel (in oprichting)      

- Opgericht: 2002?

 

Nyenrode      

- Philip Morris Chair in Strategic Entrepreneurship

- Prof. F.W.I. Lachotzki

 

Nyenrode      

- NCR Chair in Coöperatief Ondernemerschap

- Prof. dr. G. van Dijk

 

Nyenrode

- Chair of Entrepreneurship

- Prof. Dr. K.J. Samsom & Dr. E.B.J. Postma

 

Nyenrode      

- SVN/VROM leerstoel Duurzaam Ondernemen

- Prof. drs. G.H.J. Keijzers

 

Universiteit Twente

- 1 leerstoel. Naam?            

 

VU

- Tinbergen leerstoel?            

 

TU Eindhoven

- 1 leerstoel. Naam?            

 

Wageningen

- Bijzonder hoogleraar voor innovatief ondernemerschap

- Tom Elfring

 

RUG

- Deeltijdleerstoel 'industriële biotechnologie'

- Opgericht: 1989

Hans Derksen

Passie voor ondernemerschap en crowdfunding en HL-er van het eerste uur.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

13 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hoi,

 

Aan de RUG heb je professor Zwart zitten bij Economie (leerstoel Small Business Entrepeneurship).

En bij bedrijfskunde wordt dit vakgebied ingevuld door dr. Maryse Brand.

 

Verder maak ik je attent op het opzetten van een ondernemerscentrum aan de RUG vanuit de faculteit bedrijfskunde. Daar wordt een specifiek ondernemerscentrum opgezet met oa financiering van ondernemerschap en onderwijs (project EZ en WVC) waar een hoogleraar wordt benoemd specifiek voor entrepeneurship.

 

 

drs. Bernd W. Mintjes

Maxwell Group (van idee naar onderneming)

 

Kapitaaltrein bijeenkomsten over risicokapitaal

Link naar reactie
  • 0

Om meer te weten over nieuwe leerstoel Entrepreneurship in Maastricht kun je het beste contact opnemen met Harry Fekkers (is ook lid van ons forum).

Je reis naar de toekomst wordt een succes als je alleen die dingen uit het verleden meeneemt die je positieve energie geven. Michael Lewis, 2000.

Link naar reactie
  • 0

RUG

- Deeltijdleerstoel 'industriële biotechnologie'

- Opgericht: 1989

Hans Derksen

Ik vraag me af in hoeverre dit te maken heeft met ondernemerschap. (Ik weet het zelf niet hoor!!)

Je hebt wel meer leerstoelen in het land met industrieel ervoor, maar dat wil nog niet betekenen dat het iets met Entrepreneurship heeft te maken.

'Een vraag stellen en je even dom en onwetend voelen is beter dan je hele leven dom voelen omdat je de vraag niet hebt gesteld' - vrije vertaling van een oud Chinees gezegde

Link naar reactie
  • 0

Ik vraag me af in hoeverre dit te maken heeft met ondernemerschap. (Ik weet het zelf niet hoor!!)

Je hebt wel meer leerstoelen in het land met industrieel ervoor, maar dat wil nog niet betekenen dat het iets met Entrepreneurship heeft te maken.

 

Ik ben het helemaal met je eens dat niet elke leerstoel met "industrieel" ervoor te maken heeft met Entrepreneurship. Mij werd echter verteld dat deze leerstoel een groot gedeelte Entrepreneurship bevat. Ik heb deze leerstoel expres toegevoegd, omdat ik wist dat er enkele leden van dit forum van die universiteit afkomstig zijn en ik naar hun reactie benieuwd ben. Door middel van deze posting wilde ik testen of deze leerstoelen echt een groot deel Entrepreneurship bevatten en of daar onderzoek naar gedaan wordt.

 

Is er iemand van de RUG die hier op wil reageren?

Passie voor ondernemerschap en crowdfunding en HL-er van het eerste uur.

Link naar reactie
  • 0

Een leerstoel industriële biotechnologie bestaat niet meer aan de RUG. De heer Derksen is met emeritaat. Intussen wordt er inderdaad gewerkt aan een leerstoel innovatief ondernemen, een initiatief van de Transfer & Liaison Groep en de Faculteit Bedrijfskunde van de RUG. Daarnaast zal de RUG ook invulling zoeken voor de leerstoel Life Sciences en Ondernemerschap, ingesteld door Biopartner.

Tineke Looijenga

TLG

Link naar reactie
  • 0

Tineke,

 

Hartelijk bedankt voor deze reactie.

 

Intussen wordt er inderdaad gewerkt aan een leerstoel innovatief ondernemen, een initiatief van de Transfer & Liaison Groep en de Faculteit Bedrijfskunde van de RUG. Daarnaast zal de RUG ook invulling zoeken voor de leerstoel Life Sciences en Ondernemerschap, ingesteld door Biopartner.

 

Is er ook al wat meer bekend over deze leerstoelen? Wanneer ze ongeveer opgericht worden bijvoorbeeld?

Passie voor ondernemerschap en crowdfunding en HL-er van het eerste uur.

Link naar reactie
  • 0

Nyenrode University heeft een nieuw MBA programma ontwikkeld, nl. een Masters opleiding in Business Innovation and Intrapreneurship. Dit programma is vooral bedoeld om binnen betsaande ondernemingen innovatiekracht een nieuw elan te geven en innovatieve professionals op te leiden om het innovatieproces in hun onderneming te leren managen. Doel is ook om nieuwe innovatieve ideeën uit te werken door niet alleen vertikaal binnen de eigen onderneming te kijken, maar ook door dwarsverbanden te leggen met totaal andere sectoren (bijvoorbeeld koppeling van productiebedrijven met dienstensector).

Voor meer info kijk op de website van Nyenrode. http://www.nyenrode.nl onder MBA programma's.

;)

Je reis naar de toekomst wordt een succes als je alleen die dingen uit het verleden meeneemt die je positieve energie geven. Michael Lewis, 2000.

Link naar reactie
  • 0
Gast Verwijderd account

Technische Universiteit Eindhoven heeft meer leerstoelen ondernemerschap:

 

Prof. Dr. A.G.L. Romme, entrepreneurship & innovation

Prof. Dr. P.H.A.M. Verhaegen, entrepreneurial finance

Prof. Dr. J.M. Ulijn, entrepreneurship

Prof. L.H.J. Verhoef, entrepreneurship and small business

Link naar reactie
  • 1

Grappig zo'n draadje uit het verleden. Ronald, volgens mij is het tijd voor een nieuwe inventarisatie. Overigens vrbazingwekkend veel hoogleraren ondernemerschap en toch zo weinig ondernemers. Weggegooid geld die leerstoelen?

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
  • 0

Grappig zo'n draadje uit het verleden. Ronald, volgens mij is het tijd voor een nieuwe inventarisatie. Overigens vrbazingwekkend veel hoogleraren ondernemerschap en toch zo weinig ondernemers. Weggegooid geld die leerstoelen?

 

Ik zat ook al te kijken, hoe zit ik nu ineens een bericht uit 2002 te lezen? Maar wel grappig, is mij ook wel 's overgekomen.

 

Ik denk dat hoogleraren entrepreneurship weinig kunnen doen aan het klimaat van entrepreneurship. Ik heb wel 's gastcollege gegeven bij Tsvi Vinig van de Uva (voor je nieuwe lijstje) maar daar zaten geen entrepreneurs in de zaal, alleen toekomstige adviseurs. Bij Wilfred Dolfsma van de EUR doen ze wel veel research, publiceren ze, en daar hebben ze ook een aan de EUR gekoppelde incubator. Maar het is gekoppeld aan de economie, en daar haal je nu juist weer niet de entrepreneurs vandaan. Entrepreneurs komen uit de techniek, uit studies waar je een product leert maken.

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 110 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.