• 0

(Extra) investeren in werkmaatschappij vanuit holding

Beste experts,

 

Ik zit met een klein vraagstuk waarmee hopelijk iemand mij kan helpen. Er lopen namelijk een paar zaken door elkaar heen, waar ik niet goed raad mee weet.

 

De facts:

 

1) Ik ben al enige jaren in het bezit van een holding, die tot voor kort niet veel deed. Nu is het zo dat ik met de holding voor 50% aandeelhouder wil worden van een werkmaatschappij (en dus 9.000 EUR ga storten).

 

2) Ik werk sinds een klein jaartje als freelancer vanuit een eenmanszaak (hiervoor heb ik destijds gekozen om te kunnen profiteren van wat startersaftrekken etc). Werkzaamheden zijn trouwens vrijwel zonder risico.

 

Aangezien ik het niet ondenkbaar is dat ik vanuit de holding vaker in werkmaatschappijen ga investeren zit ik met de vraag of het handig is geweest om de eenmanszaak op te zetten en of het niet handiger was geweest vanuit de holding te gaan werken (wat fiscaal wellicht aantrekkelijker was dan de startersaftrek etc).

 

Ik betaal nu namelijk over alle inkomsten uit de freelance werkzaamheden het volle pond loonbelasting. Vervolgens stop ik dat netto geld terug in de holding en ga daar mee investeren. Dit klinkt mij als niet slim.

 

Wat ik nu bedacht heb is het volgende:

 

- Ik registreer een extra handelsnaam voor mijn holding en ga van daaruit voor mijn (risicoloze) freelance werkzaamheden factureren.

 

- Ik laat mij een minimaal DGA-salaris uitbetalen door de holding (en betaal daar loonbelasting over)

 

- Van het bedrag dat in de holding blijft zitten ga ik (voor belasting!) investeren in de werkmaatschappij en later wellicht in anderen.

 

Kan iemand mij raad geven of dit kan en slim is?

 

Alvast bedankt voor het meedenken!

 

Bert

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0

Beste Nils,

 

Bedankt voor je snelle reactie! Ik hoop dat er inderdaad meer personen zijn die dit ook vinden.