• 0

(Extra) investeren in werkmaatschappij vanuit holding

Beste experts,

 

Ik zit met een klein vraagstuk waarmee hopelijk iemand mij kan helpen. Er lopen namelijk een paar zaken door elkaar heen, waar ik niet goed raad mee weet.

 

De facts:

 

1) Ik ben al enige jaren in het bezit van een holding, die tot voor kort niet veel deed. Nu is het zo dat ik met de holding voor 50% aandeelhouder wil worden van een werkmaatschappij (en dus 9.000 EUR ga storten).

 

2) Ik werk sinds een klein jaartje als freelancer vanuit een eenmanszaak (hiervoor heb ik destijds gekozen om te kunnen profiteren van wat startersaftrekken etc). Werkzaamheden zijn trouwens vrijwel zonder risico.

 

Aangezien ik het niet ondenkbaar is dat ik vanuit de holding vaker in werkmaatschappijen ga investeren zit ik met de vraag of het handig is geweest om de eenmanszaak op te zetten en of het niet handiger was geweest vanuit de holding te gaan werken (wat fiscaal wellicht aantrekkelijker was dan de startersaftrek etc).

 

Ik betaal nu namelijk over alle inkomsten uit de freelance werkzaamheden het volle pond loonbelasting. Vervolgens stop ik dat netto geld terug in de holding en ga daar mee investeren. Dit klinkt mij als niet slim.

 

Wat ik nu bedacht heb is het volgende:

 

- Ik registreer een extra handelsnaam voor mijn holding en ga van daaruit voor mijn (risicoloze) freelance werkzaamheden factureren.

 

- Ik laat mij een minimaal DGA-salaris uitbetalen door de holding (en betaal daar loonbelasting over)

 

- Van het bedrag dat in de holding blijft zitten ga ik (voor belasting!) investeren in de werkmaatschappij en later wellicht in anderen.

 

Kan iemand mij raad geven of dit kan en slim is?

 

Alvast bedankt voor het meedenken!

 

Bert

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0

Beste Nils,

 

Bedankt voor je snelle reactie! Ik hoop dat er inderdaad meer personen zijn die dit ook vinden.

 

Weet je toevallig ook of het geen belemmering is een extra handelsnaam voor een holding te registreren van waaruit je heel andere zaken onderneemt? (Holding heeft namelijk als doel: 'Beheren en beleggen' en de te registreren handelsnaam waarmee ik wil gaan factureren gaat ICT dienstverlening aanbieden).

 

Bert

Link naar reactie
  • 0

Beste Nils,

Weet je toevallig ook of het geen belemmering is een extra handelsnaam voor een holding te registreren van waaruit je heel andere zaken onderneemt? (Holding heeft namelijk als doel: 'Beheren en beleggen' en de te registreren handelsnaam waarmee ik wil gaan factureren gaat ICT dienstverlening aanbieden).

 

Misschien moet je het doel van je holding aanpassen en er een gewone BV van maken? Ik weet het niet precies. Dat is net iets te veel detail. Het is mijn nooit helemaal duidelijk geworden wat juridisch en fiscaal het verschil is tussen een gewone BV en een Holding.

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
  • 0

Als je als freelancer (of ZZP-er, wat je wil) werkt, kun je een verklaring arbeidsrelatie (VAR) aanvragen bij de belastingdienst. Daarmee kun je voorkomen dat je opdrachtgever loonbelasting moet inhouden. Wel moet je dan nog steeds inkomstenbelasting betalen. Als je voldoende uren werkt, kun je een beroep doen op de ondernemersfaciliteiten, die bieden veel fiscaal voordeel.

 

Als je de werkzaamheden vanuit de holding doet, krijg je daar salaris voor vanuit de BV. Je hebt dan geen ondernemersfaciliteiten meer. Het salaris is gewoon belast, eventueel dividend is belast tegen 25%, maar niet aftrekbaar bij de BV. Dat schiet dus niet heel erg op, behalve dat je heffing uitstelt zolang je geen dividend uitkeert. Salaris is in beginsel verplicht.

 

Meestal breng je juist risicovolle activiteiten onder in een BV, bijvoorkeur via een holdingstructuur. Gaat dat fout, heb je er zelf minder last van. Ook voor bedrijfsopvolging is het vaak handig.

 

Als je vanuit de holding andere activiteiten gaat verrichten dan in de statuten vermeld, zul je die door een notaris aan moeten laten passen. Dan kun je het beter meteen in een werkmaatschappij onder de holding onderbrengen. Een extra handelsnaam is op zich geen probleem.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor de reactie. Ik ben er inmiddels uit, mede door advies op dit forum en advies van mijn accountant. Wel een kleine reactie.

 

Wat betreft de VAR, deze is voor zover ik weet ook te verkrijgen bij het werken vanuit een (Holding) BV.

 

Ook is het zo dat (mijn accountant heeft dit inmiddels uitgezocht en bevestigd) investeringen vanuit een holding in een werkmaatschappij weliswaar na belasting plaatsvinden, maar er geen volledige loonbelasting over betaald hoeft te worden ('slechts' de +-30% VPB).

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    12 leden, 231 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.