• 0

Urencriterium Startende ondernemer

Wie kan me helpen? Hoe zit het met de uren die je maakt in het jaar voordat je voor de belasting als ondernemer wordt aangemerkt?

Die uren zouden toch als voorloop-uren kunnen worden meegeteld voor het 1225 uren-criterium net alsdat de kosten die je maakt als voorloop-kosten worden meegeteld.

 

Dank voor het advies.

 

Groetjes

Arthur

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Stel dat ik niet aan mijn uren kom (minder dus dan 1225 uur) en een bedrag van ongeveer 3000 euro verdiend heb dit jaar uit mijn onderneming.

 

Moet ik hier dan inkomstenbelasting over betalen, of blijf ik onder een bepaalde grens waardoor ik niets hoef af te dragen?

 

Je betaalt inkomstenbelasting over je gehele inkomen, waarvan deze winst neem ik aan slechts een onderdeel is. Voor de heffingskortingen en tarieven kun je een van de vele bekende informatiebronnen raadplegen.

Link naar reactie
  • 0

Interressant onderwerp, ik ben starter (eenmanszaak) sinds september '06...Bij de kvk als part-time ondernemer aangemeld, ik zal per jaar (ivm mijn studie) niet meer dan 8500 euro inkomsten halen (uit eigen onderneming en overige werkzaamheden).

 

Maar ik neem aan dat ik tot 8850 euro wel ben vrijgesteld van inkomstenbelasting? ondanks mijn part-time ondernemerschap?

Link naar reactie
  • 0

Voor de inkomstenbelasting moet je om voor de ondernemersfaciliteiten in aanmerking te komen als starter aan de ureneis voldoen: in het kalenderjaar 1.225 uur Als je die niet haalt geen zelfstandigenaftrek, startersaftrek etc.

Heb je inkomsten uit onderneming en overige werkzaamheden, dan tellen uitsluitend de de uren uit ondernemer mee voor het vaststellen van de 1.225 urengrens.

 

Verder zal de belastingdienst aan de hand van de aangifte de inkomsten kunnen aanmerken als winst uit onderneming of als overige werkzaamheden. (Dit staat los van de beoordeling voor de BTw aan de hand van het startersformulier), maar is b.v. wel van belang in verband met de VAR-WUO.

 

Ik neem aan dat je met de vrijstelling van 8.850 de zelfstandigenaftrek en startersaftrek bedoelt. Ik ben bang dat je hiervoor niet in aanmerking komt voor 2006 omdat je zoals hierboven aangegeven niet aan de 1.225 uren komt. Of dat voor latere jaren ook zo is kan ik niet beoordelen, maar gezien je winst zet ik daar twijfels bij. Houd in ieder geval je uren goed bij, want het bewijs van de uren ligt bij de ondernemer.

Administratiekantoor Frelo

Link naar reactie
  • 0
Bij de kvk als part-time ondernemer aangemeld

 

Sorry, maar dit is apekool. De KvK kent geen ondernemers, laat staan parttime ondernemers. De KvK kent slecht eenmanszaken, BV's etc.

 

Maar ik neem aan dat ik tot 8850 euro wel ben vrijgesteld van inkomstenbelasting? ondanks mijn part-time ondernemerschap?

 

Zelfs de leden van het Koninklijk Huis zijn belastingplichtig voor hun inkomen. Waarom meen jij hierop een uitzondering te zijn?

 

Link naar reactie
  • 0

Dank je voor je reactie, maar hoe zit het als ik in bijvoorbeeld 2002 ben gestart, daar 500 uren heb ge-investeerd en in 2003 1000 uur heb ge-investeerd en in 2004 1950 uur.

2002 kan dan toch als voorloop-jaar gezien worden en de uren van 2002 en 2003 samentellen?

 

Voor uitgaven gemaakt voor de onderneming gelt dit ook.

 

Dank en groetjes

Arthur

 

In jou geval maakt wat betreft de startersaftrek niets uit als die in andere jaren leidt tot een verlies. Je mag je startersaftrek namelijk maximaal 3 jaar toepassen in een periode van vijf jaar.

Link naar reactie
  • 0

Interressant onderwerp, ik ben starter (eenmanszaak) sinds september '06...Bij de kvk als part-time ondernemer aangemeld, ik zal per jaar (ivm mijn studie) niet meer dan 8500 euro inkomsten halen (uit eigen onderneming en overige werkzaamheden).

 

Maar ik neem aan dat ik tot 8850 euro wel ben vrijgesteld van inkomstenbelasting? ondanks mijn part-time ondernemerschap?

 

Je bent alleen vrijgesteld van de IB als je onder de Vennootschapsbelasting valt. Dan zijn vaak rechtspersonen.

Link naar reactie
  • 0

Ik ben tevens student, wellicht dat dat er nog mee te maken heeft. (maar dat blijft momenteel nog gissen) Ik ga het zeer binnenkort eens goed controleren.

Tot voor kort hoefde ik alleen nog maar een TJ biljet in te vullen, omdat ik naast mijn studie alleen een part-time baan had, die heb ik in principe nog steeds alleen op basis van een nul urencontract.

 

Link naar reactie
  • 0

Het feit dat je student bent heeft verder voor de inkomstenbelasting geen invloed. Maar als je een heel laag inkomen uit je parttime baan hebt, waarover wellicht loonheffing wordt ingehouden, dan zal je na aftrek van de algemene heffingskorting + arbeidskorting wellicht geen inkomstenbelasting hoeven e betalen. De ingehouden loonheffing krijg je dan terug via het Tj biljet.

De heffingskorting + arbeidskorting zijn bedragen waarop je altijd recht houdt. Is de inkomstenbelasting over je inkomen minder dan deze twee samen, dan betaal je geen inkomstenbelasting (loonbelasting wordt terugbetaald). Je krijgt als je geen fiscale partner hebt nooit meer terug dan de ingehouden loonheffing ook al is dat minder dan de heffingskorting en arbeidskorting.

Is de inkomstenbelasting hoger dan de heffingskorting+arbeidskorting, dan zal je moeten bijbetalen. De ingehouden loonheffing wordt verrekend.

 

 

Fred Londema

 

Administratiekantoor Frelo

Link naar reactie
  • 0

Miscchien een gekke vraag. Maar als je wel aan de uren komt voor de startende ondernemer en zelfstandige aftrek. Maar je hebt ongeveer 3000 euro omgezet. Krijg je dan wel die aftrek? En hoe zit dat dan, je kunt toch niet meer belasting terug krijgen dan je betaald hebt?

 

Of krijg je wel meer (bijna 11.000 euro aftrek(zelfstandige en startende ondernemer) terug en hoeveel daarvan?

Link naar reactie
  • 0

Miscchien een gekke vraag. Maar als je wel aan de uren komt voor de startende ondernemer en zelfstandige aftrek. Maar je hebt ongeveer 3000 euro omgezet. Krijg je dan wel die aftrek? En hoe zit dat dan, je kunt toch niet meer belasting terug krijgen dan je betaald hebt?

 

Of krijg je wel meer (bijna 11.000 euro aftrek(zelfstandige en startende ondernemer) terug en hoeveel daarvan?

 

Wanneer je aannemelijk kan maken dat je inderdaad die uren gemaakt hebt, dan kun je ook de ondernemersaftrek toepassen, zodat een verlies resteert.

 

Een verlies is verrekenbaar met de betaalde belasting van de afgelopen drie jaren. Indien dit nog niet volstaat is het onbeperkt verrekenbaar met toekomstige positieve inkomsten.

 

Daar het belang vrij groot is, kan je in deze situatie dus zeker op aandacht van de belastingdienst rekenen.

 

Groet

 

Rob

Link naar reactie
  • 0

Oftewel: Als je niet in loondienstbent (je hebt geen werkgever of uitkeringsinstantie die belasting voor je afdraagt), en je heb geen belasting betaald aan de belastingdienst (voorlopige aanslagen) dan krijg je dus ook geen belasting terug.

 

Je kan alleen belasting terug krijgen als je ook betaald hebt.

Online boekhouden en dienstverlening in één met you book. Online abonnement, inclusief all-in administratieve dienstverlening al voor € 69,00 excl. BTW per maand!

Link naar reactie
  • 0

Zoals Rob reeds aangaf, kan.

 

Stel je behaalt een negatief resultaat (verlies) dan mag je dit verrekenen met voorgaande jaren (dit heet carry back).

 

Mocht dan blijken dat er op eerder loondienst verband te veel belasting is ingehouden dan zou je dat kunnen terugkrijgen.

 

Let wel, voor het bepalen van je inkomen wordt het hele jaar gerekend.

 

Dus:

 

Loon uit loondienst + winst of -/- verlies(inclusief eventuele fiscale aftrekposten) = inkomen -/- persoonlijke aftrekposten (bijv. hypotheek) is het inkomen waarover belasting betaald dient te worden.

 

het bedrag wat daaruit komt is de te betalen belasting, hiervan trek je af wat de werkgever reeds heeft afgedragen, is dit negatief dan krijg je dat terug.

 

dus stel loon uit loondienst is 10.000

Het betaalde bedrag aan belasting hierop is 3000 (bedargen geleend van Rob ;)),

Als je dan een bedrijfsresultaat behaalt van bijvoorbeeld -5000

 

dan is je inkomen 5000. hierover zou je bijvoorbeeld 500 aan belasting moeten betalen, dan krijg je 2500 terug omdat deze teveel door de werkgever is ingehouden en aan de belastingdienst afgedragen.

 

Snap je hem nog ???

Online boekhouden en dienstverlening in één met you book. Online abonnement, inclusief all-in administratieve dienstverlening al voor € 69,00 excl. BTW per maand!

Link naar reactie
  • 0

Nog een vraagje: Als ik mijn bedrijf bijvoorbeeld onder een bepaalde naam start, ben ik dan verplicht mezelf in te schrijven onder die naam, of mag het ook onder mijn eigen naam.

 

B.v.: Ik start het bedrijf 'voorbeeld a' maar meldt mezelf aan onder de naam 'Karel Voorbeeld'

Link naar reactie
  • 0

Nog een vraagje: Als ik mijn bedrijf bijvoorbeeld onder een bepaalde naam start, ben ik dan verplicht mezelf in te schrijven onder die naam, of mag het ook onder mijn eigen naam.

 

B.v.: Ik start het bedrijf 'voorbeeld a' maar meldt mezelf aan onder de naam 'Karel Voorbeeld'

Waarom zou je je anders in willen schrijven? Je kunt eventueel wel meerdere handelsnamen aangeven bij de KvK.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    11 leden, 187 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.