• 0

hoe btw verrekenen bij inruil auto

zit hier en daar te zoeken naar een antwoord op de volgende situatie:

ik heb nu een auto (btw auto) van bijv 9000 euro

 

Nu wil ik een nieuwe auto kopen (via mijn eigen bedrijf) van bijv 20.000 euro.

hoe wordt de btw dan verrekend?

Ik weet dat ik van 9000 euro btw moet afdragen (want deze verkoop ik indirect).

 

Hoe wordt de btw van de nieuwe auto verrekend? van de nieuw prijs (20.000-bpm) of van de prijs na inruil (dus 20.000 - 9000 - bpm).

 

Daarnaast is de afschrijving zeker van 11.000 euro (aanschaf waarde en de btw moet er nog vanaf) ipv 20.000 Euro (hiervan moet eveneens btw af). Dan lijkt het me practisch om de auto particulier te verkopen.. (hogere afschijving en misschien meer btw terug?)

 

wie geeft mij het verlossend antwoord? ???

 

 

Het leven wordt alleen maar complexer, zal de Chaos theorie toch kloppen?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

  • 0

Een eerste aanzet:

 

het maakt niet uit of je de auto aan een bedrijf of particulier verkoopt, in beide gevallen zul je btw in rekening moeten brengen en afdragen.

 

indien het een bestelauto is en je hebt hier in het verleden investeringsaftrek over gehad, dan dien je bij verkoop binnen 5 jaar weer een gedeelte van die aftrek bij je winst op te tellen (desinvesteringbijtelling)

 

Succes

 

Rob

Link naar reactie
  • 0

Ik ga er vanuit dat de in te ruilen auto op de zaak staat.

Als je de auto particulier verkoopt zal je de BTW moeten berekenen. Over de restwaarde BPM wordt geen BTW berekend.

dus excl btw waarde + 19% btw + rest bpm = verkoopwaarde

 

als de auto via de garage wordt ingeruild zijn er 2 opties. De garage zorgt voor een BTW rekening waaruit zowel de BTW op de oude als op de nieuwe auto blijkt en deze wordt in je aangifte BTW straks verwerkt.

Soms willen gagrages een factuur van je voor de in te ruilen. Deze is gelijk aan de factuur voor de particulier. De garage geeft dan een factuur voor de nieuwe auto. Belangrijk is bij inruyil dat je tijdig laat weten dat het om een BTW-auto gaat.

 

Als de oude auto NIET op de zaak staat, heb je niets met de BTW daarop te maken. zorg dan dat je 2 facturen hebt de inruil op naam van "jezelf" en de faktuur voor de nieuwe auto "op naam van de zaak"

(het kenteken komt, bij een eenmanszaak" altijd op je prive naam, maar factuur en verzekering kunnen op naam van de zaak).

 

Administratiekantoor Frelo

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 233 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.