• 0

Hellup..wat is mediawaarde?

ik ben contacten aan het leggen voor distributie van een gids.

 

nu kreeg ik de vraag: "Kunt u een inschatting maken van de mediawaarde die u zou kunnen genereren" ???

 

ik heb geen idee wat hier bedoeld wordt. kan iemand mij vertellen wat mediawaarde is???

 

Pauline

altijd eigen baas willen zijn, gewoon een keer DOEN

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 0

Media Value opgezocht en dan kom ik deze tabel tegen:

http://www.clickz.com/stats/sectors/advertising/article.php/3524386

 

Met bijschrift:

"Chart represents the value of display advertising in both standard and non-standard ad formats. Media expenditure estimates do not always take into account special considerations including publisher discounts, barter agreements, co-sponsorship, affiliate relationships, etc."

 

Maar ik betwijfel dat dit is wat ze bedoelen...

 

ErnoHannink helpt zelfstandigen internet slim toe te passen zodat ze meer klanten kunnen krijgen

http://www.ernohannink.nl

http://www.enthousiasmeren.nl

Laat de klant naar jou

komen

Hyves voor freelancers

Link naar reactie
  • 0

Mediawaarde: hoeveel mediarespons krijg je op jouw product? En met welke waarde is deze te identificeren.

 

 

Kortom, hoeveel publiciteit trekt jouw product? Dit kan free publicity zijn, maar ook het budget wat jij steekt in marketing en promotie. Hoe meer je hierin investeert, hoe meer mediawaarde je ook automatisch realiseert.

 

Dit moet het liefst allemaal meetbaar zijn, want hoe meer attentiewaarde jouw product heeft hoe interessanter dit kan zijn voor je klanten. En dit moet je wel aantoonbaar kunnen maken.

 

Verder geldt: hoe unieker je product, hoe meer mediawaarde je kunt realiseren.

 

O ja, en mediawaarde heeft ook te maken met HOE je publiciteit trekt. Sta je op de voorpagina van de telegraaf? Kom je in het RTL nieuws? Of is deze beperkt tot het plaatselijke, regionale krantje. Dit zijn ook factoren die meespelen bij de bepaling van mediawaarde.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Maar hoe wordt dat dan gemeten?

 

ik zie als ik google echt bedragen staan zoals Sensoa : "Ook financieel haalde senseo doelstellingen: met een basisinvestering van 65.000 realisseerde we zowel een kwaliteitsvolle productie als een mediawaarde van 400.000 euro"

 

hoe is te bepalen wat dat in euro's oplevert??

het lijkt mij moeilijk om dat nu al aan te geven wat wij gaan verwachten. natuurlijk kun je aangeven dit is het bedrag wat we aan reclame willen uitgeven ... maar dan heb je nog geen mediawaarde

 

Pauline

altijd eigen baas willen zijn, gewoon een keer DOEN

Link naar reactie
  • 0

De mediawaarde is ook pas achteraf meetbaar, dus je kunt nu geen exacte bedragen gaan geven. Dat is ook niet zo van belang denk ik.Je kunt wel aangeven dat jullie dat zullen meten, en eventueel daarvoor een onafhankelijk orgaan voor inzetten.

 

Ik denk alleen dat de vraag: hoeveel mediawaarde denk je te gaan realiseren? Je moet beantwoorden met deze vragen:

 

1. Hoe ga je mediawaarde realiseren --> welke media ga je inzetten om publiciteit te genereren?

2. Hoe uniek is jouw product? Trek je daardoor free publicity bijv?

3. Hoeveel budget heb je om te investeren in publiciteit?

 

Je moet een gevoel gaan geven van wat je gaat verwachten aan publiciteit en promotie, als je enkel maar een bedrag zou noemen is dat niet interessant. Het gaat om bereik (welke doelgroep, hoeveel? Massa of bepaald segment? en effectiviteit (hebben we de doelstellingen bereikt die we wilde halen? en wat is dus de gebleken mediawaarde?) en dat kun je dus onderbouwen met cijfers, maar met alleen cijfers kun je op dit moment nog niet de mediawaarde uitdrukken.

 

Ik weet niet wat je precies allemaal van plan bent, maar je kunt ook d.m.v. bijv. het uitknippen van krantenartikelen waar gesproken wordt over je product aantonen dat je daadwerkelijk publiciteit hebt getrokken. Of een foto van een spandoek op een evenement.. wees creatief!

 

Link naar reactie
  • 0

Maar hoe wordt dat dan gemeten?

 

ik zie als ik google echt bedragen staan zoals Sensoa : "Ook financieel haalde senseo doelstellingen: met een basisinvestering van 65.000 realisseerde we zowel een kwaliteitsvolle productie als een mediawaarde van 400.000 euro"

 

hoe is te bepalen wat dat in euro's oplevert??

het lijkt mij moeilijk om dat nu al aan te geven wat wij gaan verwachten. natuurlijk kun je aangeven dit is het bedrag wat we aan reclame willen uitgeven ... maar dan heb je nog geen mediawaarde

 

Pauline

 

Tja, dat is een vorm van management accountancy, lijkt me. Wat je zou kunnen doen is een aantal 'vuistregels' voor jezelf opstellen.

 

Stel bijvoorbeeld dat mediawaarde bestaat uit 2 variabelen: geld en bereik.

Laten we dan het volgende scenario bekijken: Je stuurt nu een persbericht tijdens de lancering van je gids naar de volkskrant en naar een regionale krant. Daarnaast stuur je 100 gratis gidsen naar relaties.

 

De nationale krant (oplage 100.000) nodigt je uit voor een interview voor de zaterdageditie. Het interview is 1 full page. De regionale krant (oplage 20.000) neemt je persbericht over en besteed er 2 kolommen aandacht aan.

 

Je mediawaarde(geld) is dan ongeveer:

* De prijs van een fullpage ad in een zaterdageditie van een nationale krant

* De prijs van een 2 koloms ad in een regionale krant

* De 'prijs' van de word of mouth reclame van 100 relaties, die zal je zelf moeten bepalen.

 

Je mediawaarde(bereik) is dan ongeveer:

* 100.000 nationaal

* 20.000 regionaal

* 100 gericht

 

Dit is vrij grof. Hoe preciezer je kosten en bereik kan toewijzen aan dit soort dingen, hoe beter je kan bepalen wat je mediawaarde is. Ik weet dat een organisatie als Heineken hier erg goed mee bezig is, die houden over ALLES bij hoeveel mediawaarde ze genereren en kunnen dat tot ongeveer op de euro nauwkeurig bepalen.

Link naar reactie
  • 0

Nog even een toevoeging:

 

Meetbaarheid van mediawaarde is altijd belangrijk, laten we dat voorop stellen.

 

Alleen in dit geval, nu je nog niet weet hoeveel mediawaarde je precies zult realiseren adviseer ik je dus om een globale schatting te gaan geven van wat jij denkt aan publiciteit te gaan genereren. En hoe je dit gaat vormgeven.

 

Dus je kunt bijvoorbeeld (terugkomend op dentist) aangeven dat je binnenkort een interview hebt met een nationale krant waarbij ze hebben aangegeven dat deze een fullpagina zal omvatten en de oplage ..... is. Ook vertel je dat je 100 brochures naar contacten gaat versturen en dit mond tot mond reclame oplevert en je verteld ook dat je ervan uitgaat dat in de plaatselijke krant ook aandacht zal worden besteedt aan jouw product omdat...... (vul zelf in)... Daarbij kun je dit nadien aantonen door de artikelen te laten zien, en reacties te pijlen.

 

Eventueel kun je dan ook de mediawaarde in cijfers schatten, alleen een onderbouwing hiervan lijkt me meer dan logisch.

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Een distributeur wil zich best inspannen, maar alleen als hij of zij een inschatting kan maken van je activiteiten om media-aandacht te genereren. Met andere woorden: hoe snel ben ik dat spul weer kwijt?

 

Als je nog geen track-record hebt kun je het beste je mediaplan laten zien. Waar wil je adverteren, hoe vaak, hoe opvallend? Wat is je persbeleid, met welke journalisten heb je afspraken? Kortom: schrijf al je plannen en eventueel gemaakte afspraken op.

 

Het is heel simpel: het liefst zien je 'partners' dat je zegt: "ik heb een mediabudget van 10 miljoen en dat ga ik op tv vertimmeren..." Maar een slim en goedkoper plan kan minstens zo overtuigend zijn, ga ervoor! (en lees de tips over guerilla-marketing elders op dit forum).

 

 

www.businessbox.nl | www.zonneveldmarks.nl |

www.tekstschrijverdeventer.nl

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 147 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.