• 0

VPB verlaging door inkoop via buitenland

Beste,

 

Voor ons als onderneming begint het zeer aantrekkelijk te worden om inkopen te regelen via het buitenland waar de VPB aanzienlijk lager ligt dan hier in Nederland. Ik heb zelf een grove schatting gemaakt wanneer dit aantrekkelijk wordt en dat is vanaf een bedrijfsresultaat van 100 000 EUR of meer. Graag zou ik bij mijn mede ondernemers willen informeren waar ik op moet letten en waar het fout kan gaan. Uiteraard allemaal via een legale manier.

 

Ikzelf heb begrepen dat je de inkoop van investeringen kan laten geschieden via bijvoorbeel curacao. Doordat jij de investeringen inkoopt via Curacao kan jij deze investeringen tegen een redelijk tarief (moet wel een logisch tarief zijn volgens de fiscus) verhuren aan de Nederlandse BV. Hierdoor weet je het resultaat in de Nederlandse BV dermate te beïnvloeden waardoor je met een lager resultaat zit en hierdoor minder VPB hoeft af te dragen.

 

Ik heb mij ook laten vertellen dat er 'body' aanwezig moet zijn in het land waar vandaan jij de inkoop regelt. Hier kan uiteraard rekening mee gehouden worden, door dit in eerste instantie zelf te regelen en eventueel op later termijn door een werknemer uit curacao.

 

Daarnaast heb ik mij ook laten vertellen dat het niet mogelijk is een lening te verstrekken aan de NV of welke andere maatschapsvorm ook vanuit je Nederlandse BV. Er moet in eerste instantie geld op Curacao komen door een gedeelte van je salaris daar naar door te storten. Dit is mogelijk, alleen dan wel moeten wij het salaris bijvoorbeel met 5000 EUR per maand verhogen waardoor wij uiteindelijk 5000 EUR per maand doorstorten naar de NV op Curacao, of een eventuele spaarrekening.

Zo komt er 20 000 EUR per maand, 240 000 EUR per jaar binnen op de NV in Curacao. Hiermee creeeren we genoeg geld om uiteindelijk naar deze constructie toe te stappen.

 

Aangezien onze fiscalist een behoorlijk uurtarief berekend voor expertise zal ik dit zover mogelijk zelf proberen uit te voeren, vandaar dit topic.

 

Mijn vraag rest nog of ik nog op andere punten moet letten, en dat de fiscus niet opeens raar gaat denken als er zulke bedragen maandelijks naar Curacao wordt doorgestort?

 

Wat anders ook een optie is (ontmijden van loonbelasting), is dat er al een onderneming in Curacao op wordt gericht, en deze zogenaamd diensten levert aan de Nederlandse BV. Deze diensten worden maandelijks gefactureerd voor het bedrag wat eigenlijk aan lonen uitgekeerd dient te worden.

 

Nog een andere optie is, is dat onze Personal holdings gefactureerd worden door de onderneming op Curacao.

 

De reden waarom wij voor Curacao zullen gaan kiezen is omdat het even op Curacao niet duur is in vergelijking met andere 'belastingparadijzen'. Of heeft iemand anders nog een suggestie?

 

Ik hoop dat andere ondernemers hier ook wat aan zullen gaan hebben. Over een resultaat van 100 000 heb ik de volgende berekening:

 

Over dit bedrijfsresultaat gaat tot de eerste € 25 000 20% VPB naar de fiscus (€ 5000,00)

Over € 35 000 gaat een bedrijfsresultaat van 23,5 % VPB naar de fiscus (€ 8225,00)

Er blijft dan nog € 40 000 bedrijfsresultaat over waar 25,5% VPB naar de fiscus gaat. Dit komt neer op € 10 200.

Er wordt dan een totaal van € 23 425 overgedragen aan de fiscus wat bedrijfsresultaat betreft.

 

Kan iemand mij tevens vertellen wat het VPB bedraagt in curacao?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0

Beste Fusionmedia

 

Ik ben geen fiscalist en niet op de hoogte van evt. belastingverdragen tussen Nederland en Curacao, maar bij mijn weten maakt het eiland nog steeds deel uit van ons koninkrijk. Is het derhalve niet handiger in het 'echte' buitenland te gaan kijken, er zijn meer belastingparadijzen dan de Antillen.

 

Je ontkomt er overigens niet aan professionele fiscale hulp in te schakelen bij het bedenken van dit soort constructies, de tips die je op dit forum zult krijgen zijn hoogstens aanknopingspunten om verder aan te werken.

 

succes

 

Koen

Link naar reactie
  • 0

Ja, daar heb je inderdaad gelijk in. Echter is het zo dat naar mijn weten curacao een lager VPB tarief hanteerd dan Nederland. Curacao heb ik alleen als voorbeeld genomen. Ongetwijfeld dat er inderdaad andere landen zullen zijn waar ik goed terecht kan.

 

Wat betreft het fiscale advies, kan ik inderdaad gelijk inschakelen. Ik wil wel eerst een onderbouwing hebben en alvast een beetje een idee van wat ik wil doen. Ik kan hen de volledige constructie laten maken, maar dan loop ik gelijk tegen torenhoge kosten waardoor het voor de eerste vijf jaar (bijvoorbeeld) al niet meer interessant is om daar te gaan ondernemen.

 

Ik kan wel alvast bepaalde werkzaamheden doorvoeren. Gelukkig is er bij het accountantskantoor waar wij op aangesloten zitten genoeg expertise in huis over de gehele wereld, en kan ik in ieder geval overal terecht. De kaaiman eilanden zijn ook interessant heb ik mij laten vertellen.

 

Mijn vraag is wat voor ons het beste land is, en er voor te zorgen hoe wij geld daar kunnen krijgen om deze inkoop te regelen. Onder het beste land versta ik: een goede levenssfeer, politiek stabiel en waar je tegen normale tarieven kan leven.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 229 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.