• 0

Betaling op factuur...wie heeft dat verzonnen?

Wil toch eens peilen hoe de rest er tegen overstaat....

 

Mijn stelling is dat het in maar in een paar gevallen het eigenlijk "normaal" is om goederen op factuur te sturen.

 

Ik kan het begrijpen in een relatie groothandel-winkel waarbij een groothandel zijn klant de mogelijkheid geeft om zjn investering terug te verdienen en zo hem weer kan betalen...bankje spelen dus.

 

Maar hoe groter mijn klanten worden hoe vaker ik het tegenkom dat het van mij verwacht wordt dat ik volgens hun spelregels speel. 60 dagen is normaal en als je dan degene spreekt die de bestelling heeft geplaatst moet je het doen met reacties als meneer waarom belt u nu want de afdeling boekhouding is daar toch voor.

 

De grotere bedrijven vertellen je dat de afdeling boekhouding niet kan omgaan met proforma facturen en dat het helemaal niet mogelijk is om vooraf te betalen .....

 

Ik lever kadoartikelen. Gepersonaliseerd en kleine aantallen en het is meestal rechtstreeks naar de eindklant dus er is geen sparke van tussenhandel. Er is dus wel of niet budget voor mijn produkt en ik kan er maar niet bij dat als je vandaag iets van me wilt je het pas over 60 dagen wil betalen omdat dat je interne procedure is. Daarnaast gaat het niet om vaste klanten want daar ben ik niet zo heel strikt bij maar voornamelijk om nieuwe klanten en eerste bestellingen.

 

Niet zo lang geleden hebben we besloten om helemaal niets meer te leveren op factuur....en dan stuit je wel eens op inbegrip.

 

Bij de bakker en de slager betalen we wel meteen maar omdat we ondernemer zijn zouden we alles zo mee mogen nemen en dat slaat natuurlijk nergens op.

 

Bekrompen, smallbusiness mind.. roep het maar ik ben benieuwd wat jullie hiervan zeggen.

 

Edwin

 

 

gratis wordpress templates

www.edynas.com

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

16 antwoorden op deze vraag

  • 0

 

Bekijk het positief. Blijkbaar trekt je winkel (die bedoeld is voor particuliere klanten) ook zakelijke afnemers. Alleen hebben die andere betalingsgewoonten. Bekijk nou je hele order- en leveringsproces nog eens vanuit een business-to-business perspectief en maak een zijdeurtje voor zakelijke klanten. Met aangepaste producten en aangepaste prijzen, en aangepaste leverwoorwaarden.

 

Er is vast wel iemand die hier kan uitleggen hoe je dat moet opzetten. ;)

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Het grootste deel van mijn omzet is zakelijk...

 

De website die je gezien hebt is idd gericht op particulieren en ja ik ben zeker blij met de stroom zakelijke klanten die me weet te vinden maar dat is niet het punt.

 

Je zegt min of meer als ik het goed begrijp en tussen de regels mag lezen ...maak een andere website zet daarop wel als voorwaarde levering op factuur want dat is de betaalgewoonte van een ondernemer.

 

Mijn punt is juist dat ik de discussie eens zou willen waarom wij als ondernemers onderling elkaar vertellen dat we alles maar op factuur moeten kunnen krijgen...waarom zou ik bij jou iets kunnen bestellen, het ontvangen en vervolgens wanneer het mij uitkomt de betaling doen.

 

Waar het me om gaat is dat ik merk dat het maar normaal wordt gevonden door bedrijven om te bestellen en er dan vervolgens automatisch van uit gaan dat ze het op factuur krijgen. Ookal zijn ze een nieuwe klant en helemaal als het gaat om hele grote bedrijven want die hebben hun hele administratie zelf zo ingericht dat het heel moeilijk is om daar van af te wijken.

 

En ik heb als ik er over nadenk eigenlijk geen redelijk verklaring waarom ik dat zou moeten accepteren.

 

voorbeeldje van verleden week....Bank X bestelt 40 mokken die we moeten personaliseren. Kiest als betaalwijze overmaking vooraf. Hebben we contact over en ik maak een proforma factuur. Afspraak is dat de mokken geleverd worden als de betaling in orde is en ze hadden ze woensdag nodig. dinsdag wordt er gevraagd hoe het met de levering staat...betaling was nog niet gedaan dus mokken nog niet gemaakt. Komt uiteindelijk het vaag verhaal boven dat de tekeningsbevoegde er niet was en daarna dat de boekhouding geen proforma nota's wil/kan verwerken. Of we ze toch maar willen maken en versturen...

 

Wat denk je dat mijn reactie was

gratis wordpress templates

www.edynas.com

Link naar reactie
  • 0

 

Wat denk je dat mijn reactie was

 

Wat denk je dat hun reactie in het vervolg is.................. de concurrent opzoeken.

 

 

Waarmee ik niet wil zeggen dat het geen onzinsmoesjes zijn van bank x. Afspraak is namelijk nog altijd afspraak

 

Link naar reactie
  • 0

:)

 

ik heb heel veel klanten die regelmatig opnieuw bestellen en dat komt door dingen als kwaliteit en snelheid van levering omdat we alles zelf doen....alleen het flexibele begint er af te slijten als het gaat om betalingen

 

 

 

 

gratis wordpress templates

www.edynas.com

Link naar reactie
  • 0

Beste,

 

Is het niet eens verstandig om met banken of financiers om de tafel te gaan zitten om er voor te zorgen dat je dit probleem kan voorfinancieren. Zo krijg je geen probleem in je liquiditeit, en kan je blijven leveren, ook op rekening.

 

Het is echter wel verstandig om in de gaten te houden of 'grote' afnemers wel goede cijfers hebben (als je het niet vertrouwd). Zodra deze grote afnemers goede cijfers hebben of reeds vertrouwen op hebben gebouwd in de markt, kan je blijven leveren. Dit door middel van de financier waarover ik het heb in mijn eerste alinea.

 

Mvg,

 

Johan

Link naar reactie
  • 0

Hoewel ik jouw hekel aan de betalingstermijnen van grote bedrijven deel, denk ik dat leveren "op factuur" een heel logische wijze is voor bepaalde producten:

 

  • Betalingsbevoegdheid en bestelbevoegdheid gesplitst
  • Het is geen directe ruil, dus speelt vertrouwen een rol. Risico leg je niet bij de klant

 

Wat echter ook gebruikelijk is bij leveringen van "maakproducten" is een aanbetaling verwachten. Je zou er voor kunnen kiezen standaard een x% te factureren en na ontvangst de order uit te voeren. Of te wel in jouw voorwaarden staat dat betaling van die factuur een orderbevestiging is. Dat is wat anders dan een proformafactuur vind ik.

 

Zelf heb ik niet zo'n probleem met levering op factuur, maar in ons geval zijn er dan ook slechts marginale kosten bij de opening van een account. Een vriend van me handelt in bedrijfskleding, waarbij natuurlijk een bestelling op maat gemaakt wordt (logo, kleuren). Hij werkt voor alle internetbestellingen niet op factuur, ongeacht de grote van het bedrijf dient alles vooraf betaald te worden of onder rembours.

Overzichtelijke website statistieken van ICStats, Visitor Engagement praktisch toepasbaar!

Link naar reactie
  • 0

Beste Edynas,

 

jij vraagt van klanten om vooraf te betalen, omdat zij er op kunnen vertrouwen dat jij goede spullen levert.

 

Jouw klanten willen eerst de goederen zien en beoordelen, omdat jij er op kan vertrouwen dat zij hun factuur binnen de termijn betalen.

 

Dus eigenlijk hetzelfde vertrouwen aan beide kanten, maar met de bekende slag om de arm. Ik raad je aan om klanten gewoon op factuur te leveren en hierop duidelijk een betalingstermijn aan te geven, alsmede de klant duidelijk te wijzen op jouw algemene voorwaarden.

 

Vanaf dat moment er kordaat op zitten, bij overschreiding even telefonisch vriendelijk informeren of er een speciale reden is dat de factuur nog open staat. Toon in dit stadium nog veel coulance voor overschrijding, er kan altijd iets fout gaan (menselijk)

 

Daarna een een schriftelijke aanmaning, waarin je de klant de kans geeft om alsnog binnen xxx dagen te betalen, omdat je anders de wettelijke rente in rekening zal brengen.

 

Mocht dit nog niet werken dan kan je ze middels een aangetekende laatste aanmaning in gebreke stellen en mededelen dat de zaak uit handen gegeven gaat worden.

 

In al mijn jaren als ondernemer heb ik (behoudens failissementen) nog nooit één niet betaler gehad, maar ook dit risico is goed in te perken door bij grotere bedragen wel met voorschoten te werken (grote bedragen noem ik dus duizenden en geen honderd euro ofzo)

 

Succes!

 

Rob

 

Link naar reactie
  • 0

Hoewel ik jouw hekel aan de betalingstermijnen van grote bedrijven deel, denk ik dat leveren "op factuur" een heel logische wijze is voor bepaalde producten:

 

  • Betalingsbevoegdheid en bestelbevoegdheid gesplitst
  • Het is geen directe ruil, dus speelt vertrouwen een rol. Risico leg je niet bij de klant

 

Zelf heb ik niet zo'n probleem met levering op factuur, maar in ons geval zijn er dan ook slechts marginale kosten bij de opening van een account. Een vriend van me handelt in bedrijfskleding, waarbij natuurlijk een bestelling op maat gemaakt wordt (logo, kleuren). Hij werkt voor alle internetbestellingen niet op factuur, ongeacht de grote van het bedrijf dient alles vooraf betaald te worden of onder rembours.

 

Dit kost je helaas klandizie. Er zijn bedrijven die het vervelend vinden als je niet op rekening kan kopen. Ons personeel gaat niet betalen voor een bestelling. Om zoiets direct door te drukken naar de administratie gaat gewoon lastig als je met batch betalingen betaald. Daarom worden dit soort bedrijven vaak vermeden, omdat bij de concurrent wel op rekening gekocht mag worden.

 

Zoals ik al zei is het verstandig om te gaan praten met financiers / banken om er voor te zorgen dat jou voorfinanciering naar de klant door deze financiers wordt voorgefinancierd. Hierdoor loop je ook geen klanten mis, en wordt het gemak voor klanten ook stukken beter.

 

Je moet niet verlegen zijn om te vragen naar een handtekening op een overeenkomst of offerte. Daarnaast doe je er verstandig aan voordat je op rekening verkoopt het uittreksel van de KVK op te vragen en een kopie van het legitimatiebewijs van de handtekeningsbevoegde.

Link naar reactie
  • 0

Het is een kwestie van kiezen of delen vrees ik... je kunt ervoor kiezen om niet langer op factuur te leveren, maar dat kost je geheid een aantal klanten. Voordeel is wel dat je geen risico meer loopt op wan/laatbetalers, en dat kan best een stukje omzetverlies waard zijn. Hoe de voor- en tegens zich verhouden is voor ieder bedrijf natuurlijk anders, maar je zou het eens tegen elkaar kunnen zetten.

 

Overigens vind ik het vrij belachelijk als een bedrijf vanwege 'interne procedures' niet in staat zou zijn binnen 2 maanden iets te betalen.

 

Voor vaste klanten die je vertrouwd kun je uiteraard altijd uitzonderingen maken, dat lijkt me zelfs vrij gebruikelijk. Zelf laat ik ook aanbetalingen etc. vallen voor terugkerende klanten die altijd netjes en (tamelijk) tijdig hun rekeningen betalen. Maar voor de eerste order van een maatwerk product lijkt me het gewoon heel redelijk (aan)betaling vooraf te vragen.

Link naar reactie
  • 0

Je probleem is als ik het goed begrijp niet dat je op factuur moet leveren, maar dat die factuur vervolgens wordt betaald als de klant daar zin in heeft.

 

Dit is een probleem dat mij ook al lang intrigeert.

 

Het is het verhaal van de kip en het ei. Veel ondernemers lossen hun probleem met te laat betalende klanten of hun eigen structurele liquiditeitsproblemen op door hun eigen leveranciers te laat te betalen. En zo gaat het verder tot iedereen steeds later betaalt.

 

Wat mensen vergeten is dat je bij je leverancier flink wat goodwill kweekt als zijn factuur de volgende dag op zijn rekening is bijgeschreven. En dat die goodwill ook geuit zal worden in kortingen etc. Zowel als leverancier als klant heb ik daar ruime ervaring mee.

De laat-betaler is naar mijn mening en ervaring dus regelmatig duurder uit, ookal heeft die dat zelf niet in de gaten.

 

Maak voor jezelf een keuze en aanvaardt de bijbehorende gevolgen. Vooruitbetaling vragen en de klanten die naar een ander gaan voor lief nemen, dus wat minder omzet of andere omzet is niet per definitie dom. "Wij verkopen geen nee" is een nobel streven maar kan veel frustratie geven.

Het is een keuze voor een bepaald type klanten waar jij je prettig bij voelt. Als je dat je zakelijk kan en wil veroorloven (de klanten voor het uitkiezen) moet je dat dan ook gewoon doen. Ik kan het je aanraden.

 

Niet bepaald een super-klantgerichte benadering maar naar mijn mening moet de verhouding klant-leverancier in gezond evenwicht zijn, een sfeer van samenwerking en gelijkwaardigheid.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Waarom biedt je geen korting op de factuur aan indien die binnen bijvoorbeeld 14 dagen betaald wordt? Volgens mij is dat nog steeds een effectief middel om je klanten te motiveren wat sneller te betalen.

 

Er zijn grote bedrijven die dan evengoed de rekening betalen wanneer ze willen en evengoed de korting inhouden. Dan kan je gaan bellen of ze ook nog even die paar euro willen overmaken.

Link naar reactie
  • 0

Klopt dat komt voor... hoewel ik het vaker heb meegemaakt dat "kredietbeperkingstoeslag" niet betaald wordt, ongeacht wanneer er betaald wordt...

 

Bij het aftrekken van korting zonder aan de daaraan gestelde voorwaarden te voldoen, wordt er inderdaad vanuit gegaan dat je niet meer achter die laatste euro aan gaat...

 

Je kunt de korting bij tijdig betalen eventueel ook opsparen als een soort bonus... hele jaar op tijd betaald? bonus binnen... Daar stuur je dan een creditnota voor die met de eerstvolgende bestelling verrekend mag worden... meteen weer een trigger om nog een keer bij je te bestellen ;)

Comfi puzzelt aan comfort in de afstemming tussen mensen, systemen en strategie.

Comfi vervult hierbij een brugfunctie tussen management, automatisering, controlling en de uitvoerende organisatie.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 268 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.