• 0

Mijn eerste winst

Ik denk dat ik dit topic het beste in financiering kan plaatsten, aangezien het heeft te maken met low budget opstarten.

 

Op dit moment ben ik bezig met het starten van een onderneming (uz bureau). Ik heb een pand dat ik kostenloos mag gebruiken en heb zelf een budget van ongeveer 100 a 200 euro om te starten. Om zo goedkoop mogelijk te starten wil ik zoveel mogelijk zelf doen in het begin (immers daar haal ik mijn eerste winst uit). Hier zou ik graag tips over willen hebben. Ook zou ik willen weten hoe jullie dat in de startfase hebben aangepakt.

 

Je moet hierbij denken aan: zelf folders verspreiden, low budget telefoneren (skype anyone, anderen?), misschien wel zelf belettering maken, verf maken, enz.

 

Ik heb zelf een technische/grafische/commerciele achtergrond en heb 2 rechterhanden, dus lijkt het me stom als ik de kans op kostenbesparing die ik in de belangrijkste fase van mijn onderneming niet aangrijp.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Heel eerlijk gezegd denk ik dat je je nu volledig aan het focussen bent op de verkeerde dingen, en dus nu bij voorbaat je bedrijf al de nek om draait.

 

Een boekhouder, een beletteraar, een folderverspreider zijn geen ongewenste kostenposten, maar mensen die jou de bijzaken uit handen nemen, zodat jij je kunt focussen op het vinden van klanten hen blij maken en geld verdienen. Je zult zien dat je veelvouden kunt verdienen van de kosten die je aan genoemde zaken kwijt zult zijn. Dáár zit je eerste winst!

Link naar reactie
  • 0

Heel eerlijk gezegd denk ik dat je je nu volledig aan het focussen bent op de verkeerde dingen, en dus nu bij voorbaat je bedrijf al de nek om draait.

 

Een boekhouder, een beletteraar, een folderverspreider zijn geen ongewenste kostenposten, maar mensen die jou de bijzaken uit handen nemen, zodat jij je kunt focussen op het vinden van klanten hen blij maken en geld verdienen. Je zult zien dat je veelvouden kunt verdienen van de kosten die je aan genoemde zaken kwijt zult zijn. Dáár zit je eerste winst!

Dat ben ik met je eens. Het probleem is dat ik met een erg laag budget zit en dat ik geen idee heb wanneer ik mijn eerste klant binnen ga halen. Als uitzendbureau zijnde moet het pand (volgens mij) er netjes uitzien voordat je er mensen kan ontvangen die je uit kunt lenen aan klanten. Ik kan hier natuurlijk helemaal langs zitten.

Link naar reactie
  • 0

Als je je zaak van de grond wil tillen zul je héél hard en echt ontzettend hard moeten werken aan je grondstof en je markt. Hoe belangrijk een pand daarin is kan ik je niet zeggen, wat ik wel weet: zonder mensen die je kan uitzenden of zonder klanten heb je geen omzet.

 

Ofwel:

zorg ervoor dat je zo snel mogelijk CV's van mensen hebt die je aan kan bieden

 

én: vind prospects die geintereseerd zijn in je diensten

 

Al het geld dat je uitgeeft zou ik spenderen aan een database met cv's en prospects bezoeken. Je kan later altijd nog logo's en belettering toepassen als je dat wilt.

 

Heel veel succes!

 

Groet,

 

Ronnie

--

Carsulae advisering aan het MKB

http://www.carsulae.nl

Link naar reactie
  • 0

Ik had erbij moeten vertellen dat ik wil starten zonder al teveel risico. Hiervoor ben ik naar een bedrijf gestart die de loonadministratie en juridische aspecten van mij overneemt. Bij deze constructie komt het er op neer dat ik pas betaal op het moment dat er geincasseerd wordt bij de klant.

 

Als ik nu bijvoorbeeld de belettering e.d. al ga regelen, dan zit ik met kosten die ik niet kan betalen. Dit risico wil ik graag inperken.

Link naar reactie
  • 0

Zonder startkapitaal is het vrijwel onmogelijk om een uitzendbreau te starten. Je krijgt direct een liquiditeitsprobleem aangezien je de uitzendkracht per week moet betalen. Voordat je je geld van je eerste klant gefactureerd hebt en het geld op je rekening gestort krijgt ben je al gauw een maand verder.

 

Hoe denk je dit zonder eigen middelen op te lossen ?

 

 

Gr, Niek

 

Link naar reactie
  • 0

Zonder startkapitaal is het vrijwel onmogelijk om een uitzendbreau te starten. Je krijgt direct een liquiditeitsprobleem aangezien je de uitzendkracht per week moet betalen. Voordat je je geld van je eerste klant gefactureerd hebt en het geld op je rekening gestort krijgt ben je al gauw een maand verder.

 

Hoe denk je dit zonder eigen middelen op te lossen ?

 

 

Gr, Niek

 

Dat wordt ingecalculeerd door het bedrijf die de loonadministratie+juridische zaken regelt. Hun hebben in principe een contract met de klant, ik houd er een marge aan over (de rekeningen e.d. worden met mijn naam en logo verstuurd. In de juridische informatie wordt deze partij wel vermeldt). Hierdoor heb ik meer tijd over om klanten te werven en mensen te zoeken die voor deze klanten willen werken. Uiteindelijk wil ik gaan kijken (als ik een x aantal klanten heb) of het goedkoper is om de loonadministratie zelf te gaan doen.
Link naar reactie
  • 0
Hierdoor heb ik meer tijd over om klanten te werven en mensen te zoeken die voor deze klanten willen werken.

 

Kun je dan niet een tijdelijke ruimte krijgen in hun pand zodra je die nodig hebt, zodat je niet zelf al flink hoeft te investeren?

 

Je begint trouwens dus geen uitzendbureau, maar een reseller van een uitzendbureau. Dat is nogal een verschil. Als het uitzendbureau waar je mee werkt slim is, zetten ze in een overeenkomst met jou dat je hún klanten niet mee mag nemen. Let daar op :)

Link naar reactie
  • 0
Kun je dan niet een tijdelijke ruimte krijgen in hun pand zodra je die nodig hebt, zodat je niet zelf al flink hoeft te investeren?

Ik heb nu in principe een gratis pand in het centrum van een dorp met meer dan 30.000 inwoners. Het bedrijf met wie ik dat contract aanga zit aan de andere kant van nederland en er is geen mogelijkheid om hier een bureau te beginnen. In principe is het een payroll bedrijfje en geen uitzendbureau.

 

Volgens het contract mag ik het contract opzeggen wanneer ik wil en ben ik vrij om te doen en te laten wat ik wil. Ze zeggen zelf dat ze dit doen omdat "ik het in het begin zelf niet goedkoper kan doen" en "als ik niet tevreden meer ben het toch geen nut heeft om verder samen te werken" al zeiden ze me dat ze nog geen een ontevreden klant hebben gehad. Verder nemen een hoop risico voor me weg.

Link naar reactie
  • 0

Dat is niet een heel goed uitgangspunt als je zo low budget start.

Helaas heb ik geen keus. Alle kosten die ik maak hebben een redelijke impact op mijn persoonlijke situatie.Toch ben ik in een zover gevorderd stadium dat ik er zeker wel mee door ga. Ik zie het ondanks de tegenslagen als een uitdaging en kan niet wachten om daadwerkelijk aan de slag te gaan.

 

Zoals het er nu uitziet ben ik (worst case scenario) maximaal een paar honderd euro kwijt. Maar aan de andere kant hoeft ik dan ook maar 1 klant te hebben om winst te maken.

Link naar reactie
  • 0

Winst maken is 1, maar er ook van kunnen leven is 2. Of wordt dit een soort bijverdienste naast een andere baan?

 

De uitzendbranche is nu niet bepaald een vetpot dacht ik, met bijv. intercedent als een van de wat minder betaalde beroepen.

 

Nu wordt die marge ook nog gedeeld tussen jou en het payroll bedrijf?

 

Ook vraag ik me af of werkgevers happig zijn op een dergelijke vage constructie met 2 tussenpersonen tussen mij en mijn werknemer.

Link naar reactie
  • 0

Winst maken is 1, maar er ook van kunnen leven is 2. Of wordt dit een soort bijverdienste naast een andere baan?

 

De uitzendbranche is nu niet bepaald een vetpot dacht ik, met bijv. intercedent als een van de wat minder betaalde beroepen.

 

Nu wordt die marge ook nog gedeeld tussen jou en het payroll bedrijf?

 

Ook vraag ik me af of werkgevers happig zijn op een dergelijke vage constructie met 2 tussenpersonen tussen mij en mijn werknemer.

Er van kunnen leven is geen probleem aangezien mijn partner gewoon werkt. We zullen het in het begin niet al te breed hebben, maar van wat ik heb uitgereken kunnen we redelijk ruim leven als ik 2 klanten zou hebben.

 

Het "payroll" bedrijf neemt een klein percentage voor haar rekening. Hiervoor doet zij dan wel de loonadministratie, loonstroken, jaaropgaves e.d. Het overige bedrag komt richting mij, hiervan moet ik nog zelf belasting afdragen.

 

De vage constructie valt over het algemeen wel mee en voor mijn klanten is er weinig aan de hand. In principe merken ze er niets van behalve dat het eenmaal vermeldt wordt in de juridische informatie. De loonstroken, facturen e.d. lijken uiteindelijk door mij gedaan en verstuurd. Deze zijn voorzien van mijn logo en naam. De kosten van de klant vallen uiteindelijk ook mee en ik kan prima opboksen tegen de overige uitzenders en eventueel nog onder hun tarieven gaan zitten.

Link naar reactie
  • 0

Maar aan de andere kant hoeft ik dan ook maar 1 klant te hebben om winst te maken.

 

Misschien moet je je daar druk over maken, en niet over de belettering op je voorgevel. Hoe ga je die eerste klant vinden?

Allereerst in mijn nog veel te kleine (maar dagelijks groter wordende) netwerk rondvragen "of ze nog iemand kennen".

Ten tweede proberen mbv een stukje marketing naamsbekendheid te krijgen.

Ten derde ontzettend veel bellen, netwerk uitbreiden en de rest van de gebruikelijke media toepassen.

Link naar reactie
  • 0

Ten tweede proberen mbv een stukje marketing naamsbekendheid te krijgen.

Ten derde ontzettend veel bellen, netwerk uitbreiden en de rest van de gebruikelijke media toepassen.

 

Marketing kost ook geld, en wat denk je van ontzettend veel bellen dan? Dan krijg je ook een ontzettend hoge (mobiele) belrekening. Dit neem je allemaal niet mee in je kosten?

 

Je zegt dat je in het worst case scenario maximaal een paar honderd euro kwijt bent. Dat kan ik niet rijmen met wat je wil doen om je klanten te vinden?

 

Groet, Martin

Link naar reactie
  • 0

Misschien een idee om het startpakket van de ABU, dat is de branchevereniging voor uitzendbureau's, aan te vragen.

Zie deze link

 

Ik krijg sterk de indruk dat je onderschat wat er allemaal bij komt kijken.

Uitzendkrachten hebben tegenwoordig meer rechten dan 10 jaar geleden.

Dat heeft nogal wat financiele consequenties.

Verder vind ik de rol van het pay-roll bedrijf ook nogal vreemd, waarom zouden die voor jou voor financieren ?

Link naar reactie
  • 0

Marketing kost ook geld, en wat denk je van ontzettend veel bellen dan?

Ik ben van mening dat effectieve marketing niet veel geld hoeft te kosten en in sommige gevallen alleen moeite kost. Een recent voorbeeld hiervan is dit: http://webwereld.nl/articles/41434/youtube-niet-gehackt-grap-van-techneuten.html . Kostenloos en effectief, zo effectief dat ik het bericht nu als voorbeeld gebruik.

 

Over het bellen: Het topic ging in eerste instantie over kostenbesparing, waaronder ik bellen via internet genoemd heb. Ik nog geen tests gedaan met de verschillende internet-bel-providers, maar ik denk dat dit een zeer goed en kostendrukkend middel kan zijn voor de uitgaande telefoontjes.

 

Misschien een idee om het startpakket van de ABU, dat is de branchevereniging voor uitzendbureau's, aan te vragen.

Zie deze link

 

Ik krijg sterk de indruk dat je onderschat wat er allemaal bij komt kijken.

Uitzendkrachten hebben tegenwoordig meer rechten dan 10 jaar geleden.

Dat heeft nogal wat financiele consequenties.

Verder vind ik de rol van het pay-roll bedrijf ook nogal vreemd, waarom zouden die voor jou voor financieren ?

Bedankt voor de link.

Een van mijn slechte eigenschappen is dat ik overkom alsof alles eenvoudig is. Ik weet dat dit niet zo is en ik ben dan ook dag in, dag uit bezig met alles op een rijtje te krijgen in mijn ondernemingsplan en in mijn hoofd. Ik heb geen ervaring met het opzetten van een onderneming, maar ik zie het als een leerzame uitdaging waarvan ik een succes wil maken.

Het is juist de opzet van het payroll bedrijf om mensen die een uitzendbureau gaan beginnen te helpen en de financieen via hun te laten lopen. Voor dat voorfinancieren betaal ik wel wat extra.

Link naar reactie
  • 0

Steefie,

 

waar liggen jouw eigen persoonlijke kwaliteiten ???

 

Om even op je antwoord vooruit te lopen, als je iemand bent met gouden handjes, dan kun je daar vandaag de dag een prima boterham in verdienen. Een vakman hoeft bij wijze van spreken alleen maar in de Gouden Gids te gaan staan, de orderportefeuille vult zich nagenoeg vanzelf.

 

Dus wat zou je je dan druk gaan maken met een uitzendbureau .... verkopen is ook een vak, en bij een uitzendbureau een vak wat je tot in je vingers moet beheersen ..... wordt een moeilijk verhaal anders ...

 

Groeten Ard

Link naar reactie
  • 0

Steefie,

 

waar liggen jouw eigen persoonlijke kwaliteiten ???

 

Om even op je antwoord vooruit te lopen, als je iemand bent met gouden handjes, dan kun je daar vandaag de dag een prima boterham in verdienen. Een vakman hoeft bij wijze van spreken alleen maar in de Gouden Gids te gaan staan, de orderportefeuille vult zich nagenoeg vanzelf.

 

Dus wat zou je je dan druk gaan maken met een uitzendbureau .... verkopen is ook een vak, en bij een uitzendbureau een vak wat je tot in je vingers moet beheersen ..... wordt een moeilijk verhaal anders ...

 

Groeten Ard

Ik heb mij de afgelopen jaren bezig gehouden met programmeren, elektrotechniek, verkoop (retail/telefonisch), ontwerp en webscripting.

 

De redenen waarom ik deze kant op wil gaan zijn:

- Ik electrotechniek als hobby leuk vind, niet als werk.

- De concurrentie is te groot op het gebied van webdesign.

- Ik ben niet iemand die 40 uur per week bezig kan zijn met programmeren.

 

Ik wil graag meer ervaring krijgen in het opbouwen van een onderneming en alles wat daarbij komt kijken. Iedere stap die ik maak om dichter bij mijn doel te komen geeft me een kick en overtuigd me dat dit het juiste is om te doen.

Link naar reactie
  • 0

Waar komt de keuze om actief te worden met een uitzendbureau vandaan ???

Sinds een paar maanden geleden heb ik een winkelruimte (volgens het bestemmingsplan mag ik mezelf hier ook met diensten bezig houden) gekregen waarin ik mocht doen wat ik zelf wilde (ik heb deze persoon geholpen en hij gebruikt zijn winkelruimte niet meer, maar huurt dit pand in combinatie met zijn appartement wat boven de ruimte gevestigd is).

Ik zag dit als een kans en heb vervolgens op papier gezet waar ik goed in ben, wat ik graag zou willen en wat ik absoluut niet zou willen (zie o.a. hierboven). Hierna heb ik uitgezocht wat ik zonder al teveel risico kon starten en ben zo doende uitgekomen op een (technisch) uitzendbureau. Verder ben ik aan een andere uitdaging toe en ik weet van mezelf dat ik niet iemand ben die voor een baas wil werken. Ontdanks dat ik er weinig ervaring in heb, ben ik iemand die er wel achterkomt hoe ik de zaken het beste kan regelen. Mocht ik er zelf niet uit kunnen komen, dan heb ik altijd nog een aantal experts uit verschillende vakgebieden om me heen.

Link naar reactie
  • 0

Steefie, ik sluit mij aan bij de andere die zeggen dat het niet noodzakelijk verstandig is om alles low cost te doen. Low cost onderneming is al snel low cost klanten en tenzij je dan volume kun draaien, zoals Easyjet, is het moeilijk leuke winst te maken.

 

Jij zegt: maar ik heb geen keus. Dit betwijfel ik. Desnoods leen je geld van familie, verkoop je je auto (of iets anders) of vraag je wat extra crediet bij de bank. Aan geld is altijd wel te komen, je hebt er alleen geen zin in.

 

Ondernemerschap is risico lopen. Jij wil geen risico lopen, dan moet je ook geen ondernemer willen zijn. Een miljoenenbudget heb je niet nodig, maar ik krijg ook de indruk dat je het werk onderschat.

 

Ik vraag me ook af of je 'berekening' wel klopt, want je zegt dat je met 1 of 2 klanten 'breed' kunt leven. Ga je dan duizenden euro's per klant opstrijken? Dacht het niet. En hoeveel uur werk (die gratis marketing van je) heb je daarvoor moeten verzetten?

 

Trouwens, nog een ander punt: die winkelruimte mag je gebruiken. Voor hoe lang? Wat is de kans dat die persoon van wie de ruimte is opeens besluit die ruimte verhuren? Staat er iets op papier, dat je recht hebt op x maanden gratis huur en een opzegtermijn van y maanden?

 

Je moet er niet aan denken dat je naamsbekendheid hebt opgebouwd en in je ruimte hebt geinvesteerd, en dan opeens moet verkassen....

 

 

Download: Capture. Deliver. Excel. to learn about the principles, strategies and processes of business writing.

Link naar reactie
  • 0

Steefie, ik sluit mij aan bij de andere die zeggen dat het niet noodzakelijk verstandig is om alles low cost te doen. Low cost onderneming is al snel low cost klanten en tenzij je dan volume kun draaien, zoals Easyjet, is het moeilijk leuke winst te maken.

 

Jij zegt: maar ik heb geen keus. Dit betwijfel ik. Desnoods leen je geld van familie, verkoop je je auto (of iets anders) of vraag je wat extra crediet bij de bank. Aan geld is altijd wel te komen, je hebt er alleen geen zin in.

Geen zin in zou ik niet willen zeggen... eerder liever niet. Maar ik neem aan dat iedereen dat wel begrijpt.

 

Ondernemerschap is risico lopen. Jij wil geen risico lopen, dan moet je ook geen ondernemer willen zijn. Een miljoenenbudget heb je niet nodig, maar ik krijg ook de indruk dat je het werk onderschat.

 

Ik vraag me ook af of je 'berekening' wel klopt, want je zegt dat je met 1 of 2 klanten 'breed' kunt leven. Ga je dan duizenden euro's per klant opstrijken? Dacht het niet. En hoeveel uur werk (die gratis marketing van je) heb je daarvoor moeten verzetten?

Risico durven lopen is een ding, ik wil gewoon graag mijn partner ervoor behoeden dat als het fout gaat zij niet de pineut wordt van mijn "risico". Natuurlijk staat ze voor de volle 100% achter me, maar dat ik wil dat risico niet op haar naam zetten.

 

Over die berekening: Mijn partner werkt en verdient (voor onze standaard) redelijk. Als ik geen klanten zou hebben, dan hebben we het gezamelijk zwaar en moeten we op de kleintjes letten. Met 2 klanten kunnen we volgens onze standaard redelijk breed leven. Om mijn standaard te beschrijven kunnen we dan 1 keer per maand naar een goed restaurant zonder ons zorgen te hoeven maken over geld.

 

Trouwens, nog een ander punt: die winkelruimte mag je gebruiken. Voor hoe lang? Wat is de kans dat die persoon van wie de ruimte is opeens besluit die ruimte verhuren? Staat er iets op papier, dat je recht hebt op x maanden gratis huur en een opzegtermijn van y maanden?

 

Je moet er niet aan denken dat je naamsbekendheid hebt opgebouwd en in je ruimte hebt geinvesteerd, en dan opeens moet verkassen....

Ik mag de ruimte voor onbepaalde tijd gebruiken. Uiteindelijk wil ik er niet van afhankelijk zijn, maar een paar maanden in blijven zitten. Van de eigenaar mag ik er doen wat ik wil, voor de huurder (voor wie ik wat zaakjes heb opgeknapt) is het geen probleem. De huurder mag het niet onderverhuren aan de eigenaar. In dit geval is er geen huur mee gemoeid. Mochten ze me uiteindelijk liever kwijt dan rijk zijn, dan moet ik ervoor zorgen dat ik kan aantonen dat ik afhankelijk ben van dat pand en dan is er op zich niet zo heel veel aan de hand en kunnen ze me niet wegwerken.

Link naar reactie
  • 0
Mochten ze me uiteindelijk liever kwijt dan rijk zijn, dan moet ik ervoor zorgen dat ik kan aantonen dat ik afhankelijk ben van dat pand en dan is er op zich niet zo heel veel aan de hand en kunnen ze me niet wegwerken.

 

Tenzij het een kippenschuurtje ergens achteraf is, is elke ruimte geld waard. Ik kan me niet vóórstellen dat men je dit aanbod niet "tijdelijk, tot ik binnenkort een echte huurder heb" heeft gedaan.

 

 

Iets heel anders: ik denk eerlijk gezegd dat je een probleem hebt, als je deze zin serieus meent:

 

Hierna heb ik uitgezocht wat ik zonder al teveel risico kon starten en ben zo doende uitgekomen op een (technisch) uitzendbureau.

 

Als je dit wél meent, dan moet je je eens goed gaan verdiepen in wat hier allemaal wel niet bij komt kijken, en welke verplichtingen en verantwoordelijkheden er zijn.

Link naar reactie
  • 0

Steefie,

 

Ik begrijp dat je met het oog op je gezin of partner niet teveel risico wilt lopen; op zich een begrijpelijke en goede instelling. Er blijkt uit dat je weet dat ondernemen kosten en risico's met zich meebrengt.

 

Sommige soorten onderneming brengen meer kosten en risico's met zich mee dan anderen. Afhankelijk van je eigen talenten kun je volgens mij ook best op bepaalde dingen besparen.

 

Als jij met jouw achtergrond zelf een professionele website, huisstijl en folders kunt ontwerpen, dan hoef je dat niet door een ander te laten doen. Als je experts op andere gebieden in je omgeving hebt die jou gratis van degelijk advies willen dienen (dus advies waar echt even over is nagedacht): niets mis mee.

 

Alleen, voor zover ik weet, is het uitzend-/payrollbedrijf niet echt een branche waar je met beperkte risico's of geringe investeringen aan de gang kunt. Je moet heel veel regelen om zeker te weten dat je met alle sociale premies goed zit; je zit ook wat aansprakelijkheid betreft als een spin in het web tussen de uitzendkracht en de inlener; je moet een pand aankleden om relaties te ontvangen en veel tijd besteden aan het onderhouden van opgebouwde relaties.

 

Zelfs als je alleen marketingkosten, verzekeringspenningen en administratiekosten moet betalen, ben je al flink wat kwijt.

 

Vandaar de - volgens mij redelijk algemene - verbazing over jouw keuze voor het uitzendbedrijf. Zeker voor iemand met twee rechterhanden zijn er bedrijven met minder schakels die minder risicovol en kostbaar zijn.

 

Als je toch voor het uitzendbedrijf kiest, laat je dan goed voorlichten; door de brancheorganisatie, door een kennis met expertise of iemand die al in de uitzendbranche werkt.

 

Hoe dan ook: Succes!

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 251 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.