• 0

Moet ik mij als freelance fotograaf ook inschrijven bij KvK?

Ik heb wel eens gehoord dat mensen met een vrij beroep zich niet aan hoeven te melden bij KvK. Laatst heb ik met de KvK in mijn regio gebeld en de persoon die ik sprak zei dat dit niet nodig is...

 

Ik ben freelance fotograaf en ben pas begonnen, als ik straks opdrachten ga krijgen zal ik mezelf in moeten schrijven denk ik.

 

Weet iemand van jullie hier iets van?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

9 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ik heb wel eens gehoord dat mensen met een vrij beroep zich niet aan hoeven te melden bij KvK. Laatst heb ik met de KvK in mijn regio gebeld en de persoon die ik sprak zei dat dit niet nodig is...

 

Ik ben freelance fotograaf en ben pas begonnen, als ik straks opdrachten ga krijgen zal ik mezelf in moeten schrijven denk ik.

 

Weet iemand van jullie hier iets van?

 

Fotograaf is geen vrij beroep, zie de lijst van de KvK. Freelance is wat anders, en als fotograaf kun je wel free lancer zijn.

 

Als ik de KvK erop na lees valt fotograaf niet onder een uitzondering en is er dus sprake van een eensmanszaak met verplicht inschrijving. Toch meen ik dat je als fotograaf op freelance basis kunt werken zonder inschrijving, maar kan dat dus niet hard maken.

 

KvK geeft ook seminars specifiek voor startende freelancers en ze beloven op de site dat daarin je vraag beantwoord wordt. Kost wel 30 euri.

 

Afhankelijke van je verwachte inkomsten heeft de eenmanszaak nog een BTW voordeel. Als die klein zijn en je minder dan €1.345 aan BTW zou moeten afdragen mag je die in je zak steken. Da's toch ineens 19% winst... (die je weer als inkomen moet opgeven en dan gaat er weer wat af, maar toch!)

 

Ik zit op hetzelfde punt als jij, dus ik blijf deze thread volgen...

 

Link naar reactie
  • 0

Wellicht is het ook zinvol om het vanuit een ander perspectief te bekijken.

 

Moeten is dwang en dat is nou net een van die redenen om ondernemer te worden .... dat JIJ zelf kiest.

 

Dus los van het feit wat de regels zijn, en hoe spannend zijn die trouwens, als jij ieder weekend een fotoreportage maakt, daar 200 euro netto aan verdient en per jaar 9000 bij overige inkomsten aangeeft bij de belastingdienst, dan zul je echt geen inval van de fiod krijgen.

 

Een eenmanszaak inschrijving bij de KVK kost zegge en schrijve een 60 euro per jaar .....

 

Veel belangrijker dan dit alles is in mijn optiek, wat wil jij zelf???

 

Blijft het een activiteit die je er de komende jaren "een beetje bijdoet" of heb je allerlei mooie plannen om een echte onderneming te beginnen.

 

Een KvK inschrijving kun je ook zien als een "ondernemingspaspoort" het geeft identiteit.

 

Succes met plaatjes schieten !!!!

 

Groeten Ard

Link naar reactie
  • 0

Beste Ard,

Stel deze situatie eens voor: momenteel werk ik in het buitenland als fotograaf. Heb de NL nationaliteit en een adres in NL.

1. Kan ik mij als fotograaf in NL inschrijven?

2. Moeten mijn buitenlandse klanten mijn facturen betalen via mijn NL bankrekening of mag dat ook een buitenlandse rekeningnummer zijn?

3. Voor de belastingdienst dien ik dan het inkomen van de fotografie als apart inkomen op mijn persoonlijkinkomen te specificeren (heb trouwens geen ander inkomen naast de fotografie) of moet ik een eenmanszaak registeren?

 

Momenteel werk ik als fotograaf in een zuid europees land en de kosten zijn hier behoorlijk: behouder rekent EUR 150-200/maand (exclusief mijn persoonlijke belastingzaken), premie die ik als zelfstandige dien te betalen EUR 250/maand aan het ministerie. Dan heb ik de aansprakelijkheidsverzekering van EUR 100/mnd en andere zaken niet meegenomen.

 

Je moet hier behoorlijk wat geld maken om je rekeningen te betalen voordat je zelf nog wat overhoudt. Om die reden overweeg ik de terugstap maar het NL systeem. Hier werken met mijn locale klantenkring, BTW afdragen in NL, premies en verzekeringen/boekhouder/etc in NL betalen.

 

Groetend,

Dré

Link naar reactie
  • 0

 

Een KvK inschrijving kun je ook zien als een "ondernemingspaspoort" het geeft identiteit.

 

 

Daar wordt het vaak voor gebruikt, maar ik ben het met je oneens. Het geeft vooral de KvK inkomsten, voor de rest heb je er, laat ik het diplomatiek zeggen, veel minder aan dan veel startende ondernemers denken. Het zijn salondernemers daar ;-) In sommige gevallen geeft het houvast bij het zaken doen maar het zegt uiteindelijk helemaal niks, het is namelijk geen filtermechanisme malafide/bonafide. Dat kan daar alleen maar in de categorie 'verdronken kalveren, gedempte putten'. Ik zie het altijd als bedrijven heel 'trots' hun KvK nummer vermeld hebben, ik denk dan "Ja ja, het zegt niks.". Maar wellicht dat anderen denken: Hé, wat een credibility zo met dat KvK nummer erbij.

 

@topicstarter Je kunt ook even research doen op/via www.lancelots.nl

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 166 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.