• 0

Burgerinitiatief Arbeidsjaren voor Zelfstandig Ondernemer

Hallo

 

Mag ik jullie aandacht vragen voor het zojuist gestarte Burgerinitiatief "Arbeidsjaren voor Zelfstandig Ondernemer"?

 

Wij willen meer dan 40.000 handtekeningen verzamelen om deze via het landelijke Burgerinitiatief, dat per 1 mei 2006 van kracht is geworden, aan te bieden bij de Tweede Kamer.

Zelfstandige ondernemers bouwen volgens de overheid geen arbeidsverleden op doordat zij geen WW premie afdragen. Zij voldoen dus niet aan de jaren/wekeneis om voor een WW uitkering in aanmerking te komen, indien zij na het staken van hun bedrijf in loondienst bij de nieuwe werkgever “niet verwijtbaar” ontslagen worden.

 

Dit ondanks het feit dat deze ondernemers jarenlang gemiddeld 60 tot 70 uur per week werkzaam geweest zijn, arbeidsplaatsen creëerden en voldaan hebben aan vele lasten, verplichtingen, en belastingen, echter niet onder “de noemer” WW premie.

Ook worden alle arbeidsjaren, opgebouwd in loondienst voor het ondernemerschap, gewist indien men langer dan 1.5 jaar ondernemer is geweest!

Deze ongelijkheid in de wetgeving is desastreus voor bepaalde groepen burgers die na jaren hard werken geen recht hebben op een WW uitkering indien zij binnen 26 weken in loondienst ontslagen worden door hun werkgever. ( b.v. failliet gaan)

 

Wij vinden dat de Zelfstandig Ondernemer het recht moet hebben om in loondienst opgebouwde arbeidsjaren te behouden en verder op te bouwen met het recht om daarvoor WW verzekerd te zijn zodat zij een beroep kunnen doen op een WW uitkering nadat zij wederom in loondienst zijn gegaan en niet “verwijtbaar”worden ontslagen.

 

Wilt u ons helpen zo veel mogelijk handtekeningen te verzamelen?

 

Voor meer informatie: http://www.wijzigdewet.nl

 

Burgerinitiatief: WijzigdeWet

Opaal 9 3641 XH Mijdrecht

 

 

Met vriendelijke groet,

 

M.Kemper

 

[veranderd in 'initiatief' - moderator]

 

 

Moon

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

12 antwoorden op deze vraag

  • 0
Deze ongelijkheid in de wetgeving is desastreus voor bepaalde groepen burgers die na jaren hard werken geen recht hebben op een WW uitkering indien zij binnen 26 weken in loondienst ontslagen worden door hun werkgever. ( b.v. failliet gaan)

 

Wat heeft dát met ondernemers te maken?

 

Ik vind persoonlijk niet dat dit nodig is. Ondernemerschap is ondernemerschap en dat betekent risico (en dus de bijbehorende kans op hoge inkomsten als het wél lukt). Wil je geen risico, dan is het ondernemerschap niets voor.

Link naar reactie
  • 0

Lekker op de zaterdagmorgen ... even analyseren waar we het over hebben ...

 

de WW ... is een verzekering tegen inkomensderving voor werknemers ....

 

nu wil dit burgerinitiatief dat een ondernemer ook recht heeft op WW ....

 

als je het zo al leest, lees je in feite al hoe tegenstrijdig dit is .....

 

welke mogelijkheden heeft de ondernemer wel:

- hij kan reserveren voor slechte tijden (ziekte, minder winst etc)

- hij kan bij tegenvallende resultaten een beroep doen op de BBZ regeling of de andere regelingen die Wet Werk en Bijstand gerelateerd zijn.

- hij kan zich particulier verzekeren tegen inkomensderving

etc.etc.

 

(trouwens zo'n prettig vangnet is de WW ook niet, veel bureaucratie .....)

 

Op dit gebied is mijn motto: je beste verzekering ben je zelf .....

Dus goed voor je gezondheid zorgen (jezelf dus ook niet letterlijk en figuurlijk kapotwerken) en verder altijd rekening met mindere tijden (want die komen altijd) en hiervoor reserveren.

 

Groeten Ard

 

P.S. trouwens ook het woord "burgerinitiatief" dekt hier de lading niet, ik zou het "ondernemersinitiatief" noemen .... ;D

Link naar reactie
  • 0

Tja, ik vind het een wat vreemde zaak, ondernemers en de WW. Het behoud van de rechten die je in loondienst hebt opgebouwd voordat je met ondernemen begon klinkt echter wel redelijk - de premie is betaald tenslotte.

 

Het opbouwen van arbeidsjaren -tijdens- het ondernemerschap lijkt me niet zo'n goed idee... als je dat iets te hard roept kunnen we straks met zn allen ook nog WW-premie gaan betalen - no thanks!

Link naar reactie
  • 0

Met de gegeven respons wordt de indruk gewekt dat met dit Burgerinitiatief voor de ondernemer WW wordt gevraagd.

 

In de stelling staat echter heel duidelijk "zodat zij een beroep kunnen doen op een WW uitkering nadat zij wederom in loondienst zijn gegaan en niet “verwijtbaar” worden ontslagen.".

 

Ik praat dus niet over ondernemers die tijdens hun ondernemerschap WW willen aanvragen, maar over ex ondernemers, en zoals u kunt zien op de UWV afwijzing 1 week tekort komen voor het aanvragen van een WW.

 

Wij vinden het "afpakken" van de opgebouwde arbeidsjaren en betaalde WW premie de zoveelste "diefstal" en deze informatie wordt ( tenzij je er specifiek naar vraagt) nooit door betreffende instanties gegeven.

 

En sinds wanneer is een ondernemer geen burger?

 

( opmerking burgerinitiatief dekt de lading niet, ik zou het ondernemersinitiatief noemen

Moon

Link naar reactie
  • 0

 

Wij vinden het "afpakken" van de opgebouwde arbeidsjaren en betaalde WW premie de zoveelste "diefstal" en deze informatie wordt ( tenzij je er specifiek naar vraagt) nooit door betreffende instanties gegeven.

 

En sinds wanneer is een ondernemer geen burger?

 

 

Je hebt gelijk als je stelt dat de reacties niet alle facetten van jouw post behandelen.

 

Wellicht zou je kunnen toelichten hoe dat afpakken van arbeidsjaren in de praktijk werkt aan de hand van een voorbeeld ....

 

Mijn opmerking dat je het een ondernemersinitiatief zou moeten noemen is om aan te geven dat een ondernemer in mijn ogen een bijzondere burger is ..... burgerinitiatief is typisch een "Den Haag/Piet-Hein Donner woord" , een technisch staatsrechtelijk begrip.

 

Dus om de ondernemer een beetje meer te zien als een bijzondere burger heb ik bij wijze van ludieke opmerking de term "ondernemersinitiatief" genoemd, een beetje een geuzenterm.

 

Succes met het initiatief !!!

 

Groeten Ard

 

 

Link naar reactie
  • 0

Ik kan wel een voorbeeld geven van het afpakken van arbeidsjaren.

 

Persoon X heeft 10 jaar in loondienst gewerkt, is daarna een onderneming begonnen en heeft deze na 12 jaar weer beeindigd wegens tegenvallende en verminderde inkomsten. Gaat met onmiddelijke ingang in loondienst bij een bedrijf en ontvangt na 4.5 maanden een brief van de curator dat het bedrijf failliet wordt verklaard en hij per direct is ontslagen.

Vervolgens wordt hem meegedeeld dat hij zich bij het CWI moet melden voor een WW aanvraag welke vervolgens afgewezen wordt omdat deze persoon tenminste 26 weken van de afgelopen 36 weken gewerkt moet hebben en hij er maar 25(!) heeft opgebouwd. Bij navraag blijken de daarvoor opgebouwde arbeidsjaren wegens politieke beslissingen te zijn gewist!

Dit gebeurt ook bij een persoon die na tegenvallende resultaten zijn bedrijf na een periode van tenminste anderhalf jaar beeindigd. ( weg 15 jaar in loondienst opgebouwde arbeidsjaren).

 

De opmerking die tevens werd gemaakt dat er dan weer een ww premie wordt geheven en men daar geen zin in heeft...Tja wij vragen o.a het recht om arbeidsjaren verder op te bouwen met het recht op WW verzekerd te zijn. Daarmee proberen we te bewerkstelligen dat de ondernemer vrijwillig kan kiezen voor een WW verzekering. Een vrijwillige WW verzekering is nu alleen mogelijk voor Alpha hulpen, particuliere hulpen, in buitenland werkzame personen met o.a buitenlandse werkgever.

 

 

 

 

Moon

Link naar reactie
  • 0

Hai,

 

indien de persoon wel voldaan had aan de wekeneis:

 

Voldoet u wel aan de wekeneis van de WW, maar niet aan de jareneis, dan krijgt u een kortdurende WW-uitkering. Deze duurt een half jaar en bedraagt 70% van het minimumloon, of als u jonger bent dan 23 jaar, 70% van het minimumjeugdloon.

 

 

Jareneis:arbeidsverleden duur uitkering

 

4 jaar ½ jaar

5 tot 10 jaar 9 maanden

10 tot 15 jaar 1 jaar

15 tot 20 jaar 1½ jaar

20 tot 25 jaar 2 jaar

25 tot 30 jaar 2½ jaar

30 tot 35 jaar 3 jaar

35 tot 40 jaar 4 jaar

40 jaar of meer 5 jaar

 

Voor meer informatie zie link:

 

http://www.kennisring.nl/smartsite.dws?id=22808

 

Het maakt dus wel degelijk uit wanneer je arbeidsverleden wordt "afgepakt".

:(

 

Groeten Monique

Moon

Link naar reactie
  • 0

Die wekeneis dat is wetgeving, net zoals btw, accijns, en andere zaken dingen waar je niet op zit te wachten, maar daar leg ik mij bij wijze van democratie maar bij neer.

 

Als ze het arbeidsverleden "uit de boeken" halen, dat klinkt mij meteen vrij onwettig in de oren. Nu begrijp ik ook waarom je de termen afpakken en diefstal noemt.

 

Ik heb zelf periodes van werknemerschap en ondernemerschap afgewisseld, dus in die zin voel ik me wel aangesproken. Ik zit als ondernemer niet te wachten op een WW uitkering, heb ook weinig trek om premie te betalen, reserveer liever zelf.

 

Maar een opgebouwd arbeidsverleden moet natuurlijk braaf overeind blijven .....

 

Wellicht is het daarom ook een suggestie om je burgerinitiatief iets meer te focussen op met name de diefstal van het arbeidsverleden. Ondernemers hebben vermoed ik weinig trek in vrijwillige/onvrijwillige ww verzekering.

 

Veel succes ermee!!! Groeten Ard

Link naar reactie
  • 0

 

 

Ik zit als ondernemer niet te wachten op een WW uitkering, heb ook weinig trek om premie te betalen, reserveer liever zelf.

 

 

Een mooi voornemen, maar werkt het ook in de praktijk? Reserveer je daadwerkelijk?

Stop je met je onderneming wanneer je de reserve moet gaan aanspreken?

 

In ieder geval bedankt voor je respons.

groets

Monique

Moon

Link naar reactie
  • 0

Deze duurt een half jaar en bedraagt 70% van het minimumloon

 

Jeez.. 70% minumumloon, is dat meer of minder dan bijstand? Leuk schijntje voor zij die ivm vermogen oid niet in aanmerking komen voor bijstand in zo'n situatie.

 

Ik zit als ondernemer niet te wachten op een WW uitkering, heb ook weinig trek om premie te betalen, reserveer liever zelf.

 

Zelf reserveren is altijd een mogelijkheid natuurlijk. Blijft de vraag of iets WW-achtigs voor ondernemers erg zinvol is natuurlijk... de meeste ondernemers beginnen na een mislukt avontuur toch vrij snel weer aan iets anders (mits de landing niet al te hard was). Genoeg geld om bijv een half jaar van de overleven kun je reservering noemen, of spaarsaldo ;)

 

Maar een opgebouwd arbeidsverleden moet natuurlijk braaf overeind blijven

 

Dat klinkt inderdaad best redelijk. Idealiter zou het dan zo werken dat de tijd die je ondernemer was gewoon "gedelete" wordt, zodat je rechten dezelfde zijn als op het moment dat je aan ondernemerschap begon.

 

Link naar reactie
  • 0

Ja, ik reserveer daadwerkelijk. Ik maak ook wel eens gebruik van deze reserve's. Heb voor mij enkele ijkpunten ingebouwd (vergelijk het met alarmfase 1,2,3 ....)

 

Het voordeel hiervan is dat ik altijd voldoende solvabel/liquide ben, dus ook voor een bank steeds gesprekspartner ben. Ik heb een vrij eigenzinnige visie op geld en financien, maar tot op heden werkt hij voor mij prima.

 

 

Groeten Ard

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 275 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.