• 0

Vraag: bijtelling auto hoger dan standaard 22% ?

Hallo,

 

Inleiding

Ik wil een goedkope auto kopen van minimaal 15 jaar oud en alle kosten via de zaak (BV) laten lopen. Met deze auto wil ik ook privé gaan rijden. Omdat ik privé waarschijnlijk meer dan 500 km ga rijden en tevens geen rittenadministratie ga bijhouden, moet ik minstens 22% bijtelling rekenen over de waarde in het economisch verkeer. Zakelijk zal ik met de auto niet zeer veel km’s maken (zeg 1000 tot 5000 per jaar), aangezien ik ook een NS kaart heb. Deze kaart betaal ik in privé en declareer ik 0,19 per km aan de zaak. Voor een volgende opdracht is het goed mogelijk dat ik meer gebruik van de auto ga maken en de NS kaart weg doe of minder ga gebruiken, maar dat is nu nog niet duidelijk.

 

In de handboeken van de Belastingdienst las ik dat de bijtelling minstens 22% is. Als de waarde van het privé gebruik meer is, moet ook meer bijtelling worden gerekend. In het IB aangifte programma las ik hier echter niets over en ook zag ik geen invulmogelijkheden voor een hogere bijtelling dan standaard.

 

Mijn situatie

In mijn situatie is de kans erg groot dat ik meer privé km’s met de auto ga maken dan zakelijke km’s. De werkelijke waarde van het privé gebruik van de auto zal zeer waarschijnlijk (veel) hoger zijn dan de standaard 22% bijtelling. Bij de relatief lage bijtelling over de waarde in het economische verkeer zal daar al snel sprake van zijn. Immers b.v. 750,- of 1000,- bijtelling is zeer gering in verhouding tot de werkelijke kosten van b.v. 10.000 km privé gebruik.

 

Vragen

Mijn vraag is of iemand in de praktijk ervaring heeft met een soortgelijke situatie en dan m.n. inzake de houding van de fiscus in dit soort gevallen?

B.v. accepteert de fiscus zondermeer de standaard 22% bijtelling of controleren ze in dit soort gevallen heel strikt; loop ik een groot risico op naheffing; hoe bepaalt de fiscus de waarde van het privé gebruik als er geen rittenregistratie is; hanteert de fiscus bepaalde standaard normen voor de verhouding zakelijk / privé gebruik waar ik mijn gebruik evt. op zou kunnen afstemmen?

 

Erg veel vragen, ik weet het. Maar hopelijk kan iemand hier iets over roepen. Alvast dank voor jullie reactie!

 

Groet,

 

Richard

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0

Op de website gribb.nl vond ik nog de volgende info:

 

Voor een auto die ouder is dan 15 jaar, geldt niet de catalogusprijs maar de waarde in het economisch verkeer.

Is het aandeel privégebruik aanmerkelijk hoger dan 22% van het totale autogebruik, dan kan de bijtelling hoger zijn.

 

Het kan zijn dat uw privé-voordeel volgens de Belastingdienst hoger is dan 22%. U krijgt dan te maken met een navordering. Uiteraard moet de Belastingdienst wel kunnen aantonen dat uw privé-voordeel hoger is.

 

Strikt genomen wil dat zeggen dat als de kosten van het privé gebruik hoger zijn dan 22% van de waarde in het economisch verkeer er meer bijtelling gerekend moet worden. Dat maakt het m.i. een stuk minder aantrekkelijk om een heel goedkope 15 jaar oude auto van de zaak ook privé te gaan rijden.

 

Hoe de werkelijke kosten voor privé gebruik precies bepaald moeten worden (door de ondernemer danwel fiscus), is mij echter niet duidelijk. Zonder rittenadministratie lijkt dat nagenoeg niet mogelijk.

 

Richard

Link naar reactie
  • 0
Hoe de werkelijke kosten voor privé gebruik precies bepaald moeten worden (door de ondernemer danwel fiscus), is mij echter niet duidelijk. Zonder rittenadministratie lijkt dat nagenoeg niet mogelijk.

 

Klopt. Er wordt ook nergens aangegeven dat je verplicht bent bepaalde informatie bij te houden die het mogelijk maakt aan te tonen hoeveel je prive danwel zakelijk rijdt.

 

Bovendien zal het over het algemeen om relatief kleine bedragen gaan, wat het voor de belastingdienst niet echt de moeite waard maakt om er uitgebreid onderzoek naar te doen.

Link naar reactie
  • 0

Hallo,

 

Vandaag met de Belastingtelefoon gebeld en mijn situatie voorgelegd.

 

Ze geven aan dat het geen probleem is zowel de auto kosten via de zaak te laten lopen als 19 cent per km netto te declareren voor zakelijke trein km's.

 

Inzake de bijtelling van minstens 22% geven ze aan dat het belang van het woord 'minstens' in de praktijk verwaarloosbaar is. Er hoeft geen rittenadministratie te worden bijgehouden en de Belastingdienst moet zelf aantonen / bewijzen dat het privé voordeel hoger is dan de bijtelling (b.v. middels brandstofbonnen uit verre oorden). Degene die ik hierover sprak, gaf aan dat het om een zeer ongebruikelijke / zeldzame situatie gaat. Tot nu toe schijnt de Belastingdienst er niet of nauwelijks in geslaagd te zijn met bewijsmateriaal te komen. Mogelijk dat ze hier ook geen of nauwelijks capaciteit voor vrij maken gezien de uitzonderlijkheid van de situatie en de veelal geringe belangen. Met het woord 'minstens' houden ze echter wel de deur open om toch te kunnen optreden als ze daar noodzaak tot zien.

 

Ik ben weer wat gerust gesteld :)

 

Mochten er nog mensen zijn die praktijkervaring hebben met (naheffing van de Belastingdienst in) een dergelijke situatie dan hoor ik dat uiteraard nog steeds graag!

 

Groet,

 

Richard

 

 

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    11 leden, 261 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.