• 0

Eigen coffeehouse beginnen

Ik loop al een paar maand rond met het idee om een eigen coffeehouse te beginnen (zo'n cafe als in Friends). Het gaat een huiselijke sfeer krijgen met veel plek om ontspannen te zitten en zal voor middernacht sluiten, aangezien de doelgroep eigenlijk het winkelende/werkende volk is en mensen die veel in het centrum zijn. Hoofdzakelijk wordt er een breed scala aan verschillende koffiesoorten verkocht, maar ook broodjes, bagels, muffins, etc. Typisch Amerikaans eigenlijk. Alcohol wordt in kleine mate verkocht en ik zal me enkel beperken tot whiskey (voor de Irish coffee), wijnen en bier uit flesjes.

Ik zie de laatste tijd overal dergelijke 'houses' geopend worden, maar geenéén heeft naar mijn mening de juiste insteek: om er juist een soort gezellige woonkamer van te maken. Ook is er weinig concurrentie, afgezien van de café's, aangezien er in het centrum weinig plekken zijn om even bij te komen, onderuit te zakken of om even gezellig te kletsen.

Ik ben van plan dit in de nabije toekomst samen met een vriend van mij te doen. Ik heb zelf veel ervaring in de horeca (danssalon, biercafé, Irish pub, Ikea restaurant) dus wat dat betreft zit het wel goed. Ik heb echter weinig ervaring als ondernemer, dus ik hoop dat jullie mij willen helpen met duidelijk krijgen wat de vereisten zijn, waar rekening mee gehouden moet worden, kortom: hoe ik dit het beste aan zou kunnen passen.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 0

Welkom op het forum! Er lopen hier een aantal mensen met ervaring op dit gebied rond, dus je vragen meoten hier zeker beantwoord kunnen worden. Over welke gemeente heb je het eigenlijk?

 

Verder is het handig als je vertelt wat je al hebt en weet, en gericht vragen stelt waar je het antwoord niet zelf op hebt kunnen vinden. En maak ook gebruik van het enorme archief dat Higherlevel.nl inmiddels is geworden, er zijn al zeer veel antwoorden te vinden als je slim gebruik maakt van de zoekfunctie. Succes!

Link naar reactie
  • 0

Ik zie een paar belemmeringen/cruciale punten in je plan.

 

a] Nederland heeft een andere koffiecultuur dan Amerika. In Amerika wordt koffie onderweg gedronken, tussen werk en huis in 'huiskamersetting' (Starbucks omschrijft zichzelf als verlengstuk van de living/porch). Nederland heeft van oudsher een thuiskoffiecultuur, waar de laatste tijd een nieuwe koffiecultuur bij komt: gericht op de snelle kofie onderweg. De markt voor stamkroegkoffie zul je moeten ontginnen.

 

b] net als bij andere horeca draait alles hierbij om locatie, locatie, locatie. De friends-doelgroep zijn werkende, single of dink'ies die in steden werken en wonen. Hiermee kom je als snel uit op de grote zes of de grote vier steden in Nederland, op locaties waar wonen en werken samengaan. In highrise-amerika is dat meer dan in Nederland. De enige plaatsen waar wonen en werken zo sterk vervlochten zijn als in de grote steden in amerika of in Londen zijn hartje Rotterdam (nabij de Blaak, Boompjes en Kop van Zuid, daar heb je al een voorbeeld: Hotel New York fungeert ook zo); het gebied rondom de Zuid-as in Amsterdam (inclusief een deel van 'plan van Eesteren' (westelijke tuisnteden) en Berlage (Amsterdam zuid). IN de Zuid-as zullen wonen wen werken in hoogbouw echt vervlochten worden, en dat lijkt me de ideale voedingsbodem voor zo'n concept.

Wil het echt een huiskamer worden, dan heb je een specifiek woonklimaat nodig (wat niet uitnodigt om veel bij elkaar thuis rond te hangen), een dicht werkklimaat met korte woon-werk-afstanden, en een specifiek sociaal klimaat (van jonge mensen die graag uithuizig zijn).

 

c] die jonge doelgroep is ook de groep die graag hippe, bijzondere locaties opzoekt, zoals Club 11, Jimmy Whoo, Fifteen (alledrie Amsterdam) of de Now&Wow, Hotel New York, Club Rotterdam (alledrie Rotterdam). Ik vraag me af of het kopieren van de set van Friends die doelgroep ook aanspreekt. Je moet ze eerst binnen zien te krijgen, voordat het een thuishonk kan worden. Is het al te hip, dan doet word-of-mouth-marketing zijn werk, maar ben je ook op een gegeven moment gedateerd, is het te 'oubollig', dan zijn er nog niet genoeg binnen geweest voordat je uit de rode cijfers bent. Het is een concept en een doelgroep die zeer specifiek aangesproken moet worden.

 

Waar je analyse terecht in is: je iets dat Starbucks in veel vestigingen ook de tweede verdieping heeft (zie je in nederlandse horeca zelden) en dat ze die extra ruimte gebruiken om in plaats van tafeltjes, hangbanken neer te zetten. Daar is de Nederlandse horeca nog weel eens te zuinig in. Je ziet dan ook dat die tweede verdiepingen goed gebruikt worden.

Link naar reactie
  • 0

Hallo Vinvega,

 

Twee weken geleden was ik in Singapore en toen heb ik in een boekhandel uitgebreid het schap met engelstalige boeken voor ondernemers doorgenomen. Wat mij opviel was dat er veel Amerikaanse boeken zijn voor mensen die in de horeca willen starten. Denkend aan een andere HL-er heb ik onthouden dat er ook een boek bij stond over het opzetten van je eigen koffiehuis. Nonex heeft natuurlijk gelijk als hij aangeeft dat onze koffiecultuur totaal anders is dan de Amerikaanse, maar dit lijkt me voor jou wel een interessant boek.Ik heb even gezocht bij Amazon en het is dit boek:

http://www.amazon.com/gp/product/047112138X/qid=1150187503/sr=1-3/ref=sr_1_3/102-7067340-9355302?s=books&v=glance&n=283155

 

Kijk ook even op www.horecastartersloket.nl van Horeca Nederland voor informatie en meld je aan voor een van hun horeca startersdagen. Daar kun je aan veel informatie over de Nederlandse situatie/eisen komen.

 

Nog even ter aanvulling op Nonex over onze Nederlandse koffiecultuur. Ik las laatst dat die steeds meer aan het veranderen is richting theecultuur. Steeds minder jonge mensen beginnen met koffiedrinken en koffiedrinkers gaan er steeds minder van drinken. Een koffie/theekroeg is dus wellicht kansrijker.

 

Succes met je plannen

 

Karen

Ondernemer achter dé lesmethode ondernemerschap voor het MBO www.isondernemenietsvoorjou.nl

Daarnaast die van www.calimeromarketing.nl en www.ondernemersfacts.nl

Link naar reactie
  • 0

 

 

Nog even ter aanvulling op Nonex over onze Nederlandse koffiecultuur. Ik las laatst dat die steeds meer aan het veranderen is richting theecultuur. Steeds minder jonge mensen beginnen met koffiedrinken en koffiedrinkers gaan er steeds minder van drinken. Een koffie/theekroeg is dus wellicht kansrijker.

 

 

 

Dat klopt, zelfs een doorgewinterde capuccinofreakals ik heeft tegenwoordig een design-theezeefjes (lichtelijk onhandig ding, maar mooi!) en thee varianten die op de oorspronkelijke Holland_americalijn werden geschonken.

 

Thee blijft nog wel achter:

 

een nederlander drinkt per jaar: 142 liter koffie, 101 liter thee (bron 2003).

 

Interessant is dat de theeconsumptie in Engeland is afgenomen sinds Starbucks is neergestreken:

 

Londen heeft al meer vestigingen van de bekende coffeeshop (200) dan New York, dat er slechts 190 heeft. In het hele land zijn er 466, waar nog eens een aantal Britse ketens als Caffe Nero en Coffee Republic bijkomen. Intussen laat de Brit zijn traditionele kopje thee steeds vaker staan. De verkoop van thee is de laatste vijf jaar met 12% afgenomen, zo berekende onderzoeksbureau Mintel.
bron: koffienieuws.nl
Link naar reactie
  • 0

Volgens mij heeft Nonex gelijk als hij (vrij vertaald door mij) stelt dat de meest waarschijnlijke doelgroep op dit moment hippe yuppen zijn.

 

In mijn omgeving (double income two kids) is het wel gebruikelijk om prive of zakelijk in een rustige gelegenheid gourmet coffee te gaan drinken. Ik zou zelfs durven beweren net zo gewoon als in Londen, maar nog niet zo gewoon als in New York.

 

Zaken als Dudok, Schlemmer (Den Haag) en Hotel New York (R'dam) zijn in mijn "wereld" in ieder geval gemeengoed.

 

Andere doelgroepen zul je denk ik meer moeten verleiden om hun gewoonten aan te passen.

 

Misschien een idee: in zuid-europa is "even koffie drinken" zo mogelijk nog gewoner dan in New York. En Nederlanders vallen meestal wel op die levensstijl. Misschien zie ik het verkeerd, maar volgens mij heeft de gemiddelde Nederlander positievere connotaties bij Rome en Parijs dan bij New York.

 

Niet dat je nou een traditionele Italiaanse koffiebar zou hoeven beginnen, maar je zou misschien op een of andere manier kunnen aanhaken bij die levensstijl. Dan zou je mensen zowel iets bekends bieden (mensen weten waar ze jouw concept moeten plaatsen) als iets hips en nieuws.

Link naar reactie
  • 0

Volgens mij heeft Nonex gelijk als hij (vrij vertaald door mij) stelt dat de meest waarschijnlijke doelgroep op dit moment hippe yuppen zijn.

 

 

Vanochtend in de auto bedacht de beste menaming: de kosmpolieten. geeft meteen aan waarom zoiets in Harlingen niet zo ge-wel-dig zou lopen.

 

 

 

Misschien een idee: in zuid-europa is "even koffie drinken" zo mogelijk nog gewoner dan in New York. En Nederlanders vallen meestal wel op die levensstijl. Misschien zie ik het verkeerd, maar volgens mij heeft de gemiddelde Nederlander positievere connotaties bij Rome en Parijs dan bij New York.

 

 

Maar in bv. Italie is het vooral iets wat in ca. 30 sec. kan plaatsvinden, ex. tijd voor koffiezetten. nederlandsen hebben wel iets met de uitstraling ervan, maar nemen de finesse niet over (zoiets als de oerhollandse macaroni. Dat geld weer niet voor kosmopolieten bijvoorbeeld....

 

Is Vinvega eigenlijk nog online?

Link naar reactie
  • 0

Maar in bv. Italie is het vooral iets wat in ca. 30 sec. kan plaatsvinden, ex. tijd voor koffiezetten.

 

Klopt, maar je kan er ook cornetti (croissant-variaties) en andere zoetwaren kopen om ter plaatse op te eten. En je hebt ook de terras-varianten.

 

Ik zat inderdaad aan een verhollandsde versie te denken (net anders dan de eenpanspastakwak... ;D).

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 206 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.