• 0

1 eenmanszaak, 2 bedrijfjes, kan dat?

1 eenmanszaakje, kunnen daar 2 bedrijfjes onder vallen?

Ieder bedrijf zijn eigen naam, eigen website, eigen rekeningnummer enz?

Allebei op het zelfde gebied alleen de een gaat om betaalde banen en de ander om "vrijwilligers".

 

Nu begreep ik dat dat bij de kvk zo gepiept is, maar hoe werkt dat bij de belastingdienst? Zijn er nog meer dingen om rekening mee te houden?

Of misschien kan het wel helemaal niet?

Sorry voor de typfouten, mijn toetsenbord is aan vervanging toe.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

11 antwoorden op deze vraag

  • 0

Bij de kvk begreep ik inderdaad dat dat zo gepiept is.

Maar hoe zit het dan als ik hiervoor een nieuwe rekening zou openen en dat soort toestand. Zijn er dingetjes waarbij ik uit moet kijken?

 

Nee, twee activiteiten is niet anders dan één activiteit, probeer het echter wel gescheiden te houden zodat je goed weet of beide activiteiten voldoende opleveren.

 

Heb je al een boekhouder gevonden ?

Link naar reactie
  • 0

Het is iets waar ik over na denk, aan doen ben ik nog niet toe ;D

 

Ik wil het idd gescheiden houden. Maar dat geeft geen problemen?

Het is bv niet zo dat 2 rekeningen, lastig zijn voor elkaar bij de belastingdienst?

Sorry voor de typfouten, mijn toetsenbord is aan vervanging toe.

Link naar reactie
  • 0

Wat is eigenlijk precies je bedoeling? In die zin, waarom kies je voor de rechtsvorm eenmanszaak? Zou je de enige eigenaar zijn van die eenmanszaak. Je kan altijd meerdere activiteiten onder die ene eenmanszaak, maar besef wel dat het ondanks verschillende activiteiten 1 onderneming, waarvoor 1 persoon aansprakelijk zal zijn, namelijk jij. Het is niet zo dat als er iets 'mis zou gaan' met de ene activiteit het de andere activiteit niet zou aantasten. Met andere woorden, de onderneming is niet gescheiden van de persoon in prive, hoeveel verschillende activiteiten er ook worden verricht. Dus van belang is goed vast te stellen voor jezelf wat je precies wilt met het bedrijf en wat je organisatorisch en juridisch de belangrijkste vereisten vindt (bv. zo makkelijk mogelijke vorm, het drijven van de onderneming met meerdere mensen, of het beperken van persoonlijke aansprakelijkheid ondanks de goede bedoelingen, of het scheiden van prive vermogen van ondernemingsvermogen, etc.).

 

Dus.. :D wat wil je precies?

Ondernemingsrecht, ICT-recht, Privacyrecht, Arbeidsrecht

Juridische info: Samenwerkingsovereenkomst niet nodig, wij kennen elkaar goed

Link naar reactie
  • 0

Ongeacht je bedoelingen en de vraag of het verstandig is, kan je net zoveel bedrijfjesbeginnen als je wil, net zo veel rekeningen openen als je wil en net zo veel websites starten als je wil. Er zijn geen beperkingen.

 

Juridisch gezien ben jij persoonlijk aansprakelijke voor al die bedrijfjes (handelsnamen) en rekeningen.

 

Fiscaal gezien moeten al die activiteiten geconsolideerd worden op jouw persoonlijke IB aangifte en doe je ook maar 1 btw aangifte.

 

Veel succes.

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
  • 0

Ongeacht je bedoelingen en de vraag of het verstandig is, kan je net zoveel bedrijfjesbeginnen als je wil, net zo veel rekeningen openen als je wil en net zo veel websites starten als je wil. Er zijn geen beperkingen.

 

Juridisch gezien ben jij persoonlijk aansprakelijke voor al die bedrijfjes (handelsnamen) en rekeningen.

 

Fiscaal gezien moeten al die activiteiten geconsolideerd worden op jouw persoonlijke IB aangifte en doe je ook maar 1 btw aangifte.

 

Veel succes.

 

De belastingdienst kan het standpunt innemen dat er per bedrijf een eigen BTW-nummer wordt verstrekt en elk een eigen bedrijfsadminstratie dient te voeren.(dit kan met name voorkomen als beiden ondernemersactiviteiten geen enkele binding met elkaar hebben, stel dat b.v. een accountant naast zijn eigen praktijk ook nog een relatiebureau als activiteiten ontplooit dan zal dit voor de BD veelal onder een eigen BTW-nummer en administratie dienen te worden geadministateert.

 

Aan het einde van het jaar worden beiden balans en resultaatrekeningen in de fiscale aangifte digitaal meegezonden en het gezamelijk resultaat als het fiscale resultaat naar voren gebracht.

 

Uiteraard mag er (ondanks het feit dat er twee ondernemersactiviteiten zijn) maar een keer gebruik worden gemaakt van de zelfstandige aftrek en eventueel startersaftrek. (vermits men daar natuurlijk recht op heeft.)

 

Ted Maton

 

www.belastingpapieren.nl.

www.erotiekbelastingen.nl

www.opting-in.info

Link naar reactie
  • 0

De belastingdienst kan het standpunt innemen dat er per bedrijf een eigen BTW-nummer wordt verstrekt en elk een eigen bedrijfsadminstratie dient te voeren.

 

Komt dit vaak voor? En zo ja, wanneer hoort een ondernemer dit, achter? Het lijkt me voor de belanstingdienst niet interessant om dit vakinhoudelijk uit te splitsen, waarom zouden ze dat willen doen? Waar heeft het 'samenvoegen' en consolideren van de boekhouding van twee activiteiten dan negatieve gevolgen voor?

Link naar reactie
  • 0

wat als er in één van de twee bedrijfjes stille reserves zijn en je wilt dat bedrijfje sanneren, moet je dan afrekenen met de fiscus of kun je gewoon doorschuiven onder de andere handelsnaam??

 

Nee, je hoeft niet af te rekenen. De aktiviteiten kunnen adminstratief dan wel gesplitst zijn, fiscaal wordt alles afgehandeld onder een noemer. Die noemer ben jij als IB-ondernemer.

 

Succes

www.camelot-legal.nl

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    10 leden, 292 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.