• 0

Ondernemerschap wereldwijd in de verdrukking

In Memoriam
Retired Mod     11,3k 479

Uit een internationale studie naar ondernemerschap in 37 landen komt naar voren dat het aantal mensen dat de oprichting van een bedrijf voorbereidt of sinds kort een eigen bedrijf heeft, sterk gedaald is in het afgelopen jaar. De economische groeivertraging is de belangrijkste oorzaak voor deze wereldwijde achteruitgang van ondernemerschap. De relatieve verschillen tussen de landen in de mate van ondernemerschap blijven voor het grootste gedeelte gehandhaafd.

Vergeleken met vorig jaar komt de internationale positie van Nederland iets beter uit de bus. Deze bevindingen zijn te lezen in de Global Entrepreneurship Monitor 2002, die 13 november jl. in New York is gepresenteerd.

De Global Entrepreneurship Monitor (GEM) geeft jaarlijks een vergelijking van de ondernemersdynamiek in het ondernemersklimaat in een groot aantal landen.

Onderzoeksbureau EIM heeft in opdracht van het Ministerie van Economische Zaken het Nederlandse gedeelte van het onderzoek uitgevoerd.

 

Het volledige persbericht kun je lezen op de website van EIM

 

Eind november publiceert EIM een rapport, getiteld 'Entrepreneurship Under Pressure', over de Global Entrepreneurship Monitor vanuit Nederlands perspectief. Naast een uitgebreide internationale vergelijking van de mate van ondernemerschap behandelt dit rapport de kenmerken van de Nederlanders die bezig zijn als starter of nieuwe ondernemer en geeft het een korte beschrijving van de sterke en zwakke punten van het ondernemersklimaat in Nederland. Deze publicatie (bestelnummer A200205, Euro 40,-) kunt u telefonisch of per fax bestellen bij EIM.

De Global Entrepreneurship Monitor kun je ook gratis downloaden

 

Netwerken: Het gaat er niet om wie je bent, maar wie je kent !

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

8 antwoorden op deze vraag

  • 0

Bij hoogconjunctuur heb je veel opportunisten die een gokje wagen als zelfstandig ondernemer. In laagconjunctuur beginnen DIE mensen er niet aan. Er is wel degelijk een dipje in het aantal mensen dat voor zichzelf wil beginnen. Daar tegenover staat een wat kleinere groep die voor zichzelf MOET beginnen, omdat hun andere opties zijn afgesloten of omdat DAT is wat zij willen. Zij zijn super gemotiveerd en erg vasthoudend. Uit ervaring weet ik dat een laagconjunctuurperiode vrij veel succesvolle ondernemingen opleverd.

 

Wat mij opvalt, is dat er momenteel veel goed gemotiveerde mensen rondlopen met goede plannen die echt willen beginnen. Zij lijden echter een eenzaam bestaan. Ze willen wel starten, maar het lukt niet. Niemand wil ze ff helpen. Partners, toeleveranciers, personeel, klanten, investeerders en zelf de overheid keren zich af van de starters onder het motto: het zal toch wel niks worden. EN DAT VERDIENEN DIE DOORDOUWERS NIET Niemand kan zonder een mazzeltje op zijn tijd, of een duwtje in de rug.

 

Ik hoop dat de zwoegers wat meer fans krijgen en in ieder geval een klein deel van het respect dat zij verdienen.

 

groeten,

Nils

 

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
  • 0

Waarom niet?

 

Een Ondernemerspartij met standpunten voor de ondersteuning van (innovatief) ondernemerschap? Als "protest-partij" tegen de huidige partijen, maar voor de "onderdrukte" ondernemers?

 

Volgens mij kunnen we hjier met z'n allen wel een aantal standpunten verzinnen!!

 

Voor wanneer kunnen we een nieuwe partij aanmelden?

 

Ronald

Passie voor ondernemerschap en crowdfunding en HL-er van het eerste uur.

Link naar reactie
  • 0

Ik heb even geïnformeerd, we zijn helaas twee weken te laat met indienen. We kunnen niet meer mee doen aan de volgende verkiezingen.

 

Als we wat muntjes bij elkaar leggen, kunnen we altijd nog proberen een bestaande politieke partij te kopen!

 

Groeten,

Nils

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
  • 0

lijkt me een contradictio in terminus (of zoiets . . . ): de ondernemer wordt dan een ambtenaar, lijkt me echt een nieuwtje . . . ::)

 

Verder beweert VNO-NCW sinds kort het belang van innovaties te verdedigen, maar de vraag is of de leden zich dat ook helemaal bewust zijn, wie sponsort zijn concurrenten??

 

Kortom: ondernemer word je tegen de stroom in!! Da's dan misschien lastig, maar het schijnt ook een positieve vorming te zijn. ;D

 

Succes!!

Link naar reactie
  • 0

Tegen de stroom inroeien goed voor je karakter? Poeh, dan moet ik wel een geweldige vent zijn zo langzamerhand. ;D En daar ben IK het zelfs niet mee eens.

 

Ik geloof wel dat ik een van de kandidaten ben voor het "nationaale kampioenschap langeafstandsroeien tegen de stroom in". Maar een echt kampioenschap is er nog niet geweest.

 

Groeten,

Nils

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    3 leden, 135 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.