• 0

Vaste / Variabele accountantskosten?

Geachte forumlezers,

 

Na dit forum uitgespit te hebben heb ik de volgende vraag die ik in de groep wil gooien. Ik heb zelf een zeer klein accountantskantoor die binnenkort opgaat in een groter kantoor. Momenteel werk ik bij een accountantskantoor dat werkt via het principe: uurtje factuurtje. Elke mederwerker heeft een vast tarief maal het aantal verbruikte uren. Voor een klant absoluut niet inzichtelijk.

 

Ons nieuwe kantoor (wordt medeondernemer) werkt met vaste prijsafspraken. Wij maken per jaar een indicatie voor de totale kosten. De klant weet waar hij aan toe is en hoeft geen hoge kosten te vrezen. Ondanks dat zijn we uitstekend in staat om een prima prijs aan te leveren.

 

Hoe werkt jullie accountant als ik vragen mag? Zien jullie iets in onze werkwijze? Of hebben jullie er bedenkingen bij? Ik sta open voor zowel positief als negatief advies.

 

MTF

MORE THAN FINANCE

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0

Het enige dat ik heb geleerd de afgelopen jaren is om niet voor een goedkoop eenmanskantoor te kiezen. Een goede accountant verdient zichzelf terug en is het ook waard. Als starter ga je in het begin op zoek naar dat soort mensen en vind je al vrij gauw alles te duur. Als je zaakje eenmaal loopt en je meer tijdige en op maat gesneden (proactieve) input nodig, loop je vast op de accountant als eenmanszaak, hoe aardig hij ook is, vandaar dat dit soort eenmanszaken ook vaak waarschijnlijk eenmanszaken blijven ;)

 

E'en keer gehad dat mijn boekhouder halverwege het jaar een hart aanval kreeg, sindsdien een groter kantoor genomen.

 

Wat betreft prijzen, intussen weet je hoeveel tijd iets kost. Je kiest er voor om het zelf niet meer te doen. Je rekent voor jezelf uit wat het ongeveer op jaar basis mag gaan kosten, als je dat tegen je boekhouder aan houd kom je er samen volgens mij wel uit. Goedkoop is duurkoop, hoge fakturen kunnen niet betaald worden:-)

 

Perry

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Vaste prijzen zijn moeilijk vol te houden. Voor 'vaste werkzaamheden' (jaaropgaven, IB, loonadministratie) kan het prima, maar er zullen altijd andere zaken tussendoor komen die extra, onvoorzien werk met zich meebrengen.

 

Voorbeeld: wij hebben een brief gekregen van de Belastingdienst dat is gebleken dat we geen werknemers meer hebben. Dat is niet waar, dus wil ik graag uitgezocht en rechtgezet hebben. Achteraf was er een 'logische' verklaring (de Belastingdienst had weer eens zelf een fout gemaakt), maar daar heb ik toch de accountant even opgezet. Voor hetzelfde geld was het wèl iets dat serieus geregeld moest worden en waar uren voor gemaakt zouden moeten worden. Dat de accountant daar iets voor in rekening brengt is niet meer dan logisch.

 

Hoe wil je dat gaan doen als je een all-in fixed price hebt afgesproken?

Link naar reactie
  • 0

 

Voorbeeld: wij hebben een brief gekregen van de Belastingdienst dat is gebleken dat we geen werknemers meer hebben. Dat is niet waar, dus wil ik graag uitgezocht en rechtgezet hebben. Achteraf was er een 'logische' verklaring (de Belastingdienst had weer eens zelf een fout gemaakt), maar daar heb ik toch de accountant even opgezet. Voor hetzelfde geld was het wèl iets dat serieus geregeld moest worden en waar uren voor gemaakt zouden moeten worden. Dat de accountant daar iets voor in rekening brengt is niet meer dan logisch.

 

Hoe wil je dat gaan doen als je een all-in fixed price hebt afgesproken?

 

Via een prijsafspraak waar niet alleen duidelijke een prijs staat, maar ook precies de werkzaamheden die daaronder vallen. Komt er iets "extra's" bij dan gewoon even terugkoppelen naar de klant, die weet dan waar de extra kosten vandaan komen.

 

Het is inderdaad onmogelijk om te zeggen voor die prijs doen wij alles, maar zoals hierboven staat werkt in de praktijk prima.

 

Groet

 

Rob

Link naar reactie
  • 0

Via een prijsafspraak waar niet alleen duidelijke een prijs staat, maar ook precies de werkzaamheden die daaronder vallen. Komt er iets "extra's" bij dan gewoon even terugkoppelen naar de klant, die weet dan waar de extra kosten vandaan komen.

 

Zo exact werkt onze huidige accountant dus inderdaad ook. Vooraf krijgen we per jaar een offerte van de verwachte werkzaamheden, als er tussentijds nieuwe zaken bijkomen pakken ze die op basis van nacalculatie op, en zijn het echt grote dingen die moeten gebeuren, dan krijgen we vooraf bericht daarover. Werkt inderdaad prima :)

Link naar reactie
  • 0

Via een prijsafspraak waar niet alleen duidelijke een prijs staat, maar ook precies de werkzaamheden die daaronder vallen. Komt er iets "extra's" bij dan gewoon even terugkoppelen naar de klant, die weet dan waar de extra kosten vandaan komen.

 

Zo exact werkt onze huidige accountant dus inderdaad ook. Vooraf krijgen we per jaar een offerte van de verwachte werkzaamheden, als er tussentijds nieuwe zaken bijkomen pakken ze die op basis van nacalculatie op, en zijn het echt grote dingen die moeten gebeuren, dan krijgen we vooraf bericht daarover. Werkt inderdaad prima :)

 

 

Zo gaat het dus inderdaad werken. En de kleine tussendoor vragen kun je dan enigszins rekening mee houden of service van de zaak. Dat kan tegenwoordig ook nog wel hoor ;)

MORE THAN FINANCE

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 158 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.