• 0

opties of aandelen?

stel je wilt je personeel laten meedelen in de successen van je bedrijf. Het mooiste zou zijn als je ze aandelen kunt geven, dan zijn ze mede-eigenaar en delen mee in de winst. Maar dan komt de fiscus met een claim die ze niet kunnen betalen.

Opties kan ook, maar dan zijn ze niet mede-eigenaar. De fiscale toestanden rond opties waren altijd dramatisch ingewikkeld, dat is ook niet wat je wilt.

Wat is tegenwoordig de eenvoudigste regeling om personeel te laten meedoen? Kun je ze gewoon aandelen geven om niet zonder dat de fiscus moeilijk doet?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0

Een mogelijkheid is om middels de spaarloonregeling (hierbij mag het bedrag worden verdubbeld) aandelen, certificaten of opties te verstrekken aan het personeel. Op deze wijze worden de aandelen niet om niet verstrekt waardoor de fiscus niet wordt benadeeld.

 

Het is wel raadzaam om hiervoor een stichting werknemersaandelen op te richten. Deze stichting geeft de certificaten uit en staat garant voor de inkoop van de certificaten indien werknemers het bedrijf verlaten. Daarnaast voorkomt deze stichting dat werknemers ineens hun dividend op kunnen eisen hetgeen lastig kan zijn.

www.camelot-legal.nl

Link naar reactie
  • 0

Gert-Jan, dank voor je advies. Ik denk aan aandelen, niet certificaten, dus dan heb ik geen stichting nodig. het gaat ook om een beperkt aantal mensen die ik ook als gewone aandeelhouders wil beschouwen.

in geval van opties ben ik er wel voor om het eenvoudig te houden, geen ingewikkelde constructies zoals tijdens de internet boom wel werd gedaan, waar achteraf de werknemers veel slechter van werden. als ik opties uitgeef die normaal belast worde bij uitoefening, heb ik dan wel een stichting nodig? die b.v. de aandelen in beheer heeft totdat de opties worden uitgeoefend?

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 105 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.