• 0

Google start online betaaldienst "GBuy"

Google gaat beginnen met een online betaaldienst. Eind juni zal GBuy van start gaan, zo meldt analist Jordan Rohan van RBC Capital Markets. Met GBuy krijgt Google provisie, meer advertenties en zoekinformatie. Als de dienst aanslaat, zal Google een provisie van 1,5 tot 2% in rekening brengen. Dat ligt iets lager dan het tarief van Paypall van concurrent eBay.Directeur Eric Schmidt van Google heeft laten weten inderdaad met een dergelijke dienst te komen. Analisten verwachten, aangezien de zoekmachine voor veel surfers een vertrouwd uitgangspunt is op internet, dat GBuy het online winkelen kan stimuleren.Met GBuy krijgt Google nog gedetailleerdere zoekinformatie binnen, bijvoorbeeld welke zoektermen een aankoop tot gevolg hebben. Daarmee wordt Google nog interessanter voor de online adverteerders. Google overweegt verder een onlineretailplatform op te zetten. Daar kunnen consumenten producten en prijzen van onlineaanbieders met elkaar vergelijken.

 

bron: automatiseringgids.nl (13-06-06)

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

10 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ik weet niet of lagere transactiekosten alleen genoeg zullen zijn voor mensen om te switchen naar de dienst van Google. PayPal is inmiddels bekend en vertrouwd en het zou met niet verbazen wanneerindividuen en kleine handelaren het wel best vinden.

 

Immers, de switch naar een ander betaalmiddel kost ook weer tijd/geld en voor lage verkoopvolumes hoeft dat niet te lonen. Besides, als PayPal besluit zijn transactiekosten te verlagen, dan wordt het voordeel van switchen nog lager. Ik zou eerder benieuwd zijn naar wat Google voor nieuws te bieden heeft op het gebied van features en het gemak van integratie in bestaande sites, advertentieprogrammma's etc.

 

Hoedanook, Google heeft weer een stap gezet richting world domination.

Download: Capture. Deliver. Excel. to learn about the principles, strategies and processes of business writing.

Link naar reactie
  • 0

Immers, de switch naar een ander betaalmiddel kost ook weer tijd/geld en voor lage verkoopvolumes hoeft dat niet te lonen.

 

Dat is inderdaad wel waar, het hangt een beetje van de omzet van de acceptant af of zoiets lonend is. Aan de andere kant kost het nu bijna $4 op een transactie van $100. Als je een een shop hebt lopen obv oscommerce of iets anders gangbaars zal inbouwen van het nieuwe systeem vrij eenvoudig gaan, en heb je dat wellicht al na een paar 1000 omzet terugverdiend.

 

Vermoeddelijk is het vertrouwen in google ook best groot, het is geen clubje nieuwkomers die er zomaar met de poen vandoor gaan.

 

Het evildoer-gevoel heb ik er sowieso steeds meer bij. Google is niet de club die je kaalplukt, maar onderhand wel een aardige big brother die zo'n beetje alles in de gaten kan houden. Dit alles t.b.v. targetted advertising voorlopig, maar ik denk dat hun reputatie met een paar scheve stappen wel snel kan omslaan.

Link naar reactie
  • 0

Ik denk dat GBuy niet onderschat moet worden omdat het, imho veel beter dan Paypal, de reputatie van een gebruiker kan bepalen. Ik heb het vermoeden dat een dergelijke 'eReputation' het USP van GBuy is/wordt.

 

Zie voor meer informatie over eReputation ook dit interessante artikel op Frankwatching.

Link naar reactie
  • 0

Ik denk dat GBuy niet onderschat moet worden omdat het, imho beter dan Paypal, de reputatie van een gebruiker kan bepalen. Ik heb het vermoeden dat een dergelijke 'eReputation' het USP van GBuy is/wordt.

 

Op welke wijze beinvloedt PayPal nu de reputatie van de gebruiker en wat zou GBuy beter doen?

Download: Capture. Deliver. Excel. to learn about the principles, strategies and processes of business writing.

Link naar reactie
  • 0

Op welke wijze beinvloedt PayPal nu de reputatie van de gebruiker en wat zou GBuy beter doen?

 

Nou, volgens mij is het nu zo dat PayPal de garantie geeft dat de transactie goed verloopt. Hoe die constructie precies in elkaar zit, weet ik niet, want ik werk er zelf heel weinig mee. Op zich doet PayPal niet veel voor/tegen de reputatie van de gebruiker, maar is het een aanvulling op ratingsystemen van bijv eBay, dat wel reputatiebepalend is. In principe kan je dan ook eerder zeggen dat PayPal te vertrouwen is, waar je dat niet kan zeggen over de individuele gebruikers van PayPal.

 

Wat GBuy zou kunnen doen is aan de hand van de enorme hoeveelheid data die is verzameld over een gebruiker op allerlei andere sites (zoals veel mensen nu zelf ook op een naam googlen om achter de reputatie van een gebruiker te komen) zelf de reputatie bepalen van een individuele gebruiker.

 

Door mensen zelf beter te kunnen laten bepalen wie ze betalen en of die persoon te vertrouwen is, scheelt dat weer in de kosten van frauduleuze transacties (zoals PayPal dat oplost).

Link naar reactie
  • 0

In principe kan je dan ook eerder zeggen dat PayPal te vertrouwen is, waar je dat niet kan zeggen over de individuele gebruikers van PayPal.

 

Klopt helemaal, bij online fraude/oplichting en dergelijke is het belangrijk te kijken wie nou eigenlijk de schuld moet krijgen.

 

In geval van belazerij via marktplaats en dergelijke wordt heel vaak een betaling per giro gevraagd, en vervolgens geen producten verzonden. Niemand geeft in die situatie de schuld aan de bank, maar wel aan de frauduleuze handelaar.

 

Besteld iemand iets op een website met creditcard, paypal, of iets anders 'nieuws' krijgt al snel het betaalsysteem de schuld, terwijl de ontvanger meestal de eigenlijke boef is.

Link naar reactie
  • 0

En inmiddels is hij er, als 'google checkout':

http://googleblog.blogspot.com/2006/06/find-it-with-google-buy-it-with-google.html

 

Zoals verwacht met kosten die ongeveer de helft van die van paypal bedragen, en een extra kickback voor adwords gebruikers.

 

Ik ben benieuwd naar zowel gebruikers- als technische ervaringen die nu opgedaan zullen worden, maar het ziet er allemaal niet slecht uit :)

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 202 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.