• 0

Hoe exclusief is exclusief dealerschap?

Wij verkopen produkten (gefabriceerd in China) van een leveramcier die exclusief dealerschap heeft in de benelux.

 

Hoewel het produkt goed is, is de exclusief dealer bar en boos.

Vaak is de levertijd lang, omdat ze geen voorraad hebben, en reageren ze niet op emails.

 

Is het in strijd met de wet als wij een bedrijf in china de produkten rechtstreeks van de fabriekant in china laten kopen, deze verkoopt het vervolgens door naar ons, en wij leveren het hier op de Nederlandse markt?

 

Wat houdt "exclusief dealerschap" nu eigenlijk precies in?

 

[titel aangepast - mod]

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

13 antwoorden op deze vraag

  • 0

exclusief dealerschap houd in dat jouw leverancier een overeenkomst heeft met de fabrikant voor de exclusieve levering van deze fabriek.

Het komt ook voor dat een bedrijfexclusiviteit heeft om spullen binnen een afgebakende markt te verkopen.

Dank bv aan satelietnavigatie en de verkoop via autozaken, en een aparte distributeur voor de watersport.

 

Of jullie ook mogen leveren hangt van de welwillendheid van de fabrikant af, in principe schend deze daarmee het contract dat hij met de andere distributeur heeft. Soms worden contracten opengebroken, soms worden er meerdere distributeurs aangesteld, soms geeft iemand zich uit als exclusief distributeur zonder het te zijn.

 

Neem contact op met de Chineze fabrikant en zie welke mogelijkheden er zijn.

Link naar reactie
  • 0

In feite is dat ook de opzet.

Ik wil een dealer in een ander land aan mij laten leveren.

Vervolgens verkoop ik de producten op de Nederlandse markt.

 

Als ik het goed begrijp, is dit dus op geen enkele wijze in strijd met de wet?

Exclusief dealerschap is dus alleen een afspraakje tussen fabriekant en dealer?

Link naar reactie
  • 0

Als ik het goed begrijp, is dit dus op geen enkele wijze in strijd met de wet?

Exclusief dealerschap is dus alleen een afspraakje tussen fabriekant en dealer?

 

Ja, in principe is het niet strafbaar.

Hou alleen in de gaten dat als het om merkartikelen gaat, je deze alleen van leveranciers binnen de EU kunt betrekken.

Al geloof ik niet dat het hier om merkartikelen gaat.

 

Hou er ook rekening mee dat er problemen kunnen ontstaan tussen jouw buitenlandse leverancier en de fabrikant in China.

Link naar reactie
  • 0

Waar wij als exclusief importeur vaak tegenaan lopen is de enorme lange levertijd vanuit het verre oosten. Reken toch zeker op 2 weken levering na bestelling naar het contact in het verre Oosten. Dan transport naar de haven en vervolgens een geschikt schip naar Nederland. Dit verhaal duurt toch zeker 12 weken. Incluis de douane.

Misreken je niet, de kosten van douane (NL)en transport naar je opslag zijn vaak 2 à 3 keer zo duur als het gehele transport uit Azie.

 

Mijn advies is gewoon de exporteur benaderen en je grief vertellen. Ben je helemaal wild van dit artikel, dan kan je jezelf naar voren schuiven.

Gaan, zou ik zeggen! Maar denk aan je voorraad, THT's etc.

 

Verder kan ik je vertellen dat met wijn bv. een exclusief dealerschap is afgesproken en als die dealer niet genoeg verkoopt het zo kwijt is aan een ander.

 

Het is meer een gentlemen's agreement dan een wettelijk vastgelegd feit.

 

SUCCES! ::)

 

Link naar reactie
  • 0

Wij verkopen produkten (gefabriceerd in China) van een leveramcier die exclusief dealerschap heeft in de benelux.

 

Hoewel het produkt goed is, is de exclusief dealer bar en boos.

Vaak is de levertijd lang, omdat ze geen voorraad hebben, en reageren ze niet op emails.

 

Is het in strijd met de wet als wij een bedrijf in china de produkten rechtstreeks van de fabriekant in china laten kopen, deze verkoopt het vervolgens door naar ons, en wij leveren het hier op de Nederlandse markt?

 

Wat houdt "exclusief dealerschap" nu eigenlijk precies in?

 

[titel aangepast - mod]

Zoals Technico al opmerkt een garantie die de fabrikant of handelsmaatschappij aan de dealer heeft gegeven. In hoeverre de fabrikant c.q. zijn tussenpersoon alert is op parallele acties is een groot vraagteken. Het risico zit in de dealer die exclusiviteit geniet. Wanneer deze constateert dat zijn inkomsten in rook opgaan doordat via een andere weg de markt wordt voorzien dan zal deze dealer het hoogst vermoedelijk niet nalaten om acties jegens zijn leverancier (lees: fabrikant/tussenpersoon) te ondernemen. Gevolg kan uiteindelijk zijn dat de sales aan jouw leverancier worden gestaakt en dat de exclusieve dealer vervolgens niet langer bereid is om jou te leveren.

 

Bottom line: Lange levertijden hoor ik veel meer mensen over klagen die vanuit China importeren. Of dit korter kan? Geen idee, ga eens praten met professionele partijen in de transport. Daarnaast denk ik dat een goed gesprek met jouw huidige leverancier wellicht veel beter is.

 

Blijft de leverancier ernstig in gebreke dan wordt het wellicht eens tijd om met de fabrikant te gaan praten. Succes.

jurist - interim manager legal - maar bovenal ondernemer 4legal ||legalalert | JuridischActueel |

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 240 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.