• 0

contract alleenrecht leverancier

Sinds 1,5 jaar hebben wij een vaste leverancier voor een aantal producten die wij verkopen, sinds een half jaar hebben we ook een andere leverancier die soortgelijke producten verkoopt maar dan tegen een goedkopere prijs, we bestellen nu dus bij beide leveranciers.

 

nu wil onze vaste leverancier ons een contract laten tekenen dat we alleen nog maar bij hem mogen bestellen, anders wil hij niet meer aan ons leveren...

 

We hebben nooit geen mondelijke of schriftelijke afspraken gemaakt.

 

Mijn vraag: Mag dit? zijn wij verplicht dit contract te tekenen

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

9 antwoorden op deze vraag

  • 0

Mag dit: ja, in principe wel. Hij mag voorstellen wat hij wil. De vraag is alleen wáárom hij dit zou willen.

 

Ben je verplicht: nee, natuurlijk niet. Je mag uiteraard je eigen keuze maken en besluiten niet te tekenen.

 

Weet je waarom de leverancier een dergelijk contract wil? En zet hij er nog iets tegenover, anders dan "dan lever ik niet meer aan jullie"?

Link naar reactie
  • 0

De reden waarom is duidelijk, als we alleen bij hem bestellen krijgt hij een grotere bestelling en dus meer winst...

 

of hij er nog iets tegenover heeft gezet? nee, alleen het dreigement niet meer te leveren als wij niet tekenen

Link naar reactie
  • 0

De reden waarom is duidelijk, als we alleen bij hem bestellen krijgt hij een grotere bestelling en dus meer winst...

 

Lekkere basis dan voor een samenwerking. Vooral als je al een andere, tweede leverancier hebt, lijkt me dat dit een ernstig geval is van "zichzelf in de voet schieten".

 

Maar ik denk dat niemand je advies kan geven over wat je moet doen, behalve dat, zoals je het nu omschreven hebt, dit niet klinkt als een goede deal. Aan jou om te bekijken of je zonder hem kan.

Link naar reactie
  • 0

Helaas levert de andere leverancier niet alle producten die wij nodig hebben... anders was het inderdaad een stuk makkelijker geweest

 

Wat mis je nog dan, en wil je dat niet kwijt op een openbaar forum.

Er zijn vast wel meer leveranciers voor een vergelijkbaar product.

 

Ik zou dit contract overigens nooit tekenen, je bent dan helemaal met handen en voeten gebonden, nog even en ze gaan je verkoopprijs en andere zaken ook voor je bepalen.

 

Ik heb hier ook een dergelijk contract van een leverancier liggen.

Die gingen zelfs nog een stukje verder, namelijk dat alle ontwikkelingen hier gedaan onder hun IE zouden vallen, dacht het niet. ;D

Link naar reactie
  • 0

Afhankelijk van wat de leverancier precies vraagt, kunnen dergelijke "afspraken" in strijd zijn met het mededingingsrecht.

 

Gevolg daarvan kan zijn dat het inderdaad niet "mag".

 

Wat je met die constatering opschiet is de vraag. Feitelijk blijf je namelijk zitten met de situatie dat je een leverancier hebt die niet aan je wil leveren.Er zijn wel mogelijkheden om toch levering van producten af te dwingen, wederom op grond van het mededingingsrecht.

 

Dit is wel vaak een lange en kostbare weg waarvoor je juridisch advies zal moeten inwinnen.

 

De meest praktische oplossing lijkt mij toch je positie verbeteren door andere leveranciers te zoeken, wellicht ook in het buitenland.

 

Link naar reactie
  • 0

ik zou zeggen, ga op zoek naar nog een andere leverancier. Als je kwijt wilt om wat voor producten het gaat heb je denk ik aan alle leden van higherlevel een goede, want die weten bij elkaar heel veel.

Of misschien kun je met de leverancier waar je wel goed contact mee hebt bekijken of zij hun assortiment niet uit kunnen breiden, vragen kan altijd!

 

Succes

www.hulpplus.nl -groot assortiment hulpmiddelen en comfortproducten!

www.krukkenexpert.nl - kleurrijkste assortiment loopkrukken.

www.flaneerstokken.nl - grootste EN mooiste wandelstokken!

www.slaapvitaal.nl - vitaal wakker worden!

www.1miljoenboeken.nl voor alle schrijvers en boekenliefhebbe

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 263 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.