• 0

Voorbeelden succesvolle subsidie aanvragen

Ik wordt de laatste tijd regelmatig benaderd door adviesbureaus die je mogelijk zouden kunnen helpen aan subsidie. Met namen de WSBO regeling zou voor veel technostarters interessant zijn. Subsidie bestaat dan uit een korting op je loonbelasting. Allemaal mooi, maar die adviesbureaus vragen dan 15% van het bedrag wat je hebt kunnen aftrekken. Op zich ook niets mis mee, een ieder moet doen waar hij/zij goed in is, maar toch ook wel een beetje krom, een overheid die subsidies op de markt brengt en daar een andere markt mee creeërt. De truuk zit hem schijnbaar in de wijze waarop je de aanvraag moet doen, kan me voorstellen dat dit wat schrijftalent vraagt, maar hoeft toch niet zo heel moeilijk te zijn.

 

Misschien zijn hier deelnemers bereid die zo'n aanvraag met succes hebben ingedient als voorbeeld te plaatsen. Waar moet je opletten? Welke woorden wel of juist niet gebruiken?

 

Voor de goede orde, ik heb geen subsidie nodig, zou alleen wat minder gebeld willen worden over dit soort diensten:-)

 

Ook begrepen dat Senter je goed van advies kan voorzien en altijd eerst eens aan zou moeten kloppen als je er dan toch tijd in wilt steken. Het heeft mij inmiddels te veel tijd gekost en zelfs moeten constateren dat je projecten in een la laat liggen...wachten op...en dat is zonde.

 

Er is al meer over gesproken op deze website, een paar links maar die je niet veel verder brengt dan dat het aanvragen van een subsidie goed is of niet, gaat het even niet om.

 

https://www.higherlevel.nl/forum/index.php?board=20;action=display;threadid=9093;start=15

 

Hier nog even het stappenplan wat je zou moeten volgen:

http://www.senternovem.nl/wbso/wbsoaanvragen/index.asp

 

 

Wellicht kunnen praktische voorbeelden anderen inspireren tot het doen van een poging een aanvraag in te dienen, zonder al te ingewikkelde afspraken,tijd verlies en later moeten afdragen van comissies...

 

Perry

 

 

 

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 0

ehm, ik wil dat wel doen, maar dat is wel lastig. WBSO gaat via een diskette (je gelooft het niet) en daar komt een vaag bestand uit dat je indient. Misschien kan ik er een pdf van maken en die hier posten.

 

Ik moet wel zeggen dat voor wbso een deel van het succes bepaald wordt door de "onderhandelingen" die je hebt met Senter-Novem. Die van mij worden altijd in eerste instantie afgewezen, met de opmerking dat ik toch vooral de aanvraag moet herschrijven en opnieuw indienen omdat ze het idee wel erg bij wbso vinden passen. Dat doe je dan, en dan krijg je een deel toegewezen en een deel niet. Ik heb niet altijd een bijzonder hoge dunk van ambtenaren, maar deze mensen, van wbso en tok en zo, zijn erg goed, en zelfs behulpzaam.

 

Ik zit een beetje lastig in mijn tijd dezer dagen maar ik zal 's kijken.

 

 

 

Link naar reactie
  • 0
WBSO gaat via een diskette (je gelooft het niet)

 

Nee, tegenwoordig kun je het ook downloaden. Je krijgt de diskette dan nog wel toegestuurd per snailmail, maar goed.

 

Ik heb niet altijd een bijzonder hoge dunk van ambtenaren, maar deze mensen, van wbso en tok en zo, zijn erg goed, en zelfs behulpzaam.

 

Ondanks dat ze mijn aanvraag afgewezen hebben ben ik het hier wel mee eens. De meneer die ik aan de telefoon had was zelfs zo vriendelijk om aan te geven in welke richting ik het zou kunnen zoeken.

Link naar reactie
  • 0

De MKB mensen van Senter Novem zitten vaak al jaren in het vak. Ze hebben veel bedrijven zien komen en gaan. Ze zijn behoorlijk op de hoogte en hebben een hart voor innovatie en ondernemers.

 

Ik heb wel eens ruzie met overheidsdienaren, maar dat zijn meestal de bazen. De MKB mensen zijn prima. Dat geld ook voor het Octrooicentrum en zo.

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
  • 0

De MKB mensen van Senter Novem zitten vaak al jaren in het vak. Ze hebben veel bedrijven zien komen en gaan. Ze zijn behoorlijk op de hoogte en hebben een hart voor innovatie en ondernemers. Ik heb wel eens ruzie met overheidsdienaren, maar dat zijn meestal de bazen. De MKB mensen zijn prima. Dat geld ook voor het Octrooicentrum en zo.

 

[off topic] Ik heb dezelfde ervaring met medewerkers van Syntens.

 

Link naar reactie
  • 0

Perry,

 

Mijn advies, en ik spreek uit ervaring, vraag om af te rekenen op uren maal tarief en niet op basis van no-cure no pay. Als het adviesburo besluit de aanvraag te schrijven dan weten ze ihgv van WBSO voor 95% zeker dat de aanvraag zal worden gehonoreerd. No cure no pay en/of percentage van subsidieopbrengst is niet voor dit soort zekerheden in het leven geroepen.

 

Als je een projectomschrijving hebt dan wil ik die best even bekijken.

Link naar reactie
  • 0

Perry,

 

Mijn advies, en ik spreek uit ervaring, vraag om af te rekenen op uren maal tarief en niet op basis van no-cure no pay. Als het adviesburo besluit de aanvraag te schrijven dan weten ze ihgv van WBSO voor 95% zeker dat de aanvraag zal worden gehonoreerd. No cure no pay en/of percentage van subsidieopbrengst is niet voor dit soort zekerheden in het leven geroepen.

 

Als je een projectomschrijving hebt dan wil ik die best even bekijken.

 

Een waardevol advies? misschien, misschien ook niet. Als we de adviseur niet kennen kunnen we zijn advies niet op waarde schatten en is het slechts een opinie van een onbekende :-\

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
  • 0

;) zeker een waardevol advies, zonder reclame te maken, ben zelf subsidieadviseur en zeker WBSO is goed te doen op basis van uurtje factuurtje. 15% van de toegezegde afdrachtvermindering zijn een hoop eurootjes voor startende bedrijven. Zo heel moeilijk is het aanvragen van de WBSO niet. Zoals al aangegeven, als de NCNP-bureaus een aanvraag voor je willen schrijven kan je ervanuit gaan dat het project aan de WBSO-normen voldoet. Niets let je om dan verder te shoppen.... De projectadviseurs bij SenterNovem zijn ondernemersgerichte mensen (jawel, echt waar....) en denken heus wel mee. Proberen dus die regeling!

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 149 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.