• 0

FOR vraagje

ik ben een aangifte aan het maken voor een kleine eenmanszaak en nu wil ik graag gebruik maken van de FOR faciliteit.

 

Wat kan ik de ondernemer nu het best adviseren te doen? Ik weet dat ik de reserve kan afromen door er bv een lijfrente aan te koppelen, alleen weet ik niet precies hoe dit in zijn werk gaat. Gaat dat afromen buiten de boeken om? Kan iemand me een beetje uitleg geven omtrent de FOR?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0

Zoals gezegd is de FOR een fiscale faciliteit, waardoor er feitelijk een latente belastingschuld ontstaat. Ider jaar mag er gekozen worden of de FOR wel of niet wordt toepgepast, MITS aan de ondernemerseisen wordt voldaan (dus een ondernemer die onvoldoende uren heeft gemaakt, b.v. door ziekte, kan niet doteren). Ook speelt het eigen vermogen een rol.

Afname kan vrijwillig "tussentijds" door aankoop van een lijfrente en is verplicht bij staking (omzetting van de onderneming in een BV = staking), verhuizing buitenland etc. Dit laatste kan van belang zijn als de onderneming vanuit een eenmanszaak is omgezet in een BV en daarbij een lijfrente is bedongen, omdat de belastingdienst over zowel de lijfrente als de overige reserves een conserverende aanslag oplegt.vanaf 65 jaar mag er niet meer gedoteerd worden.

Of je wel of niet kan doteren is verder zeer afhankelijk van de situatie van de ondernemer en de ontwikkeling van zijn bedrijf. voorkomen moet worden dat er door omstandigheden ineens een vrijwal plaatsvind en er daardoor een (aanzienlijke) belastingclaim ontstaat en er vervolgens onvoldoende liquide middelen zijn. Verder is van groot belang of er al loopende "pensioen/lijfrente" polissen zijn. De dotering heeft namelijk invloed op de premieaftrek.

Succes,

Fred - administratiekantoor Frelo, Kortenhoef

Administratiekantoor Frelo

Link naar reactie
  • 0

Nog een korte aanvulling.

Als je de FOR doteert let er dan op dat de gegevens hiervan op de baslans van de onderneming komen (dotering t.l.v. eigen vermogen) en dat je dit volgens besluit CPP2005/1323M in de winstaangifte verwerkt

 

Succes,

Fred

Administratiekantoor Frelo

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 212 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.