• 0

Autokeuze prive/zakelijk herzien

Goedemiddig allemaal,

 

Ik ben nieuw hier en heb al veel gelezen over al die regeltjes die gelden voor de auto prive of zakelijk.

 

Nu zit ik met de volgende kwestie:

 

Ik ben 3 maanden geleden gestart met een VOF. We hebben mijn auto op de balans gezet. Nu is het zo dat we de auto minder gebruiken dan we hadden verwacht en wil ik mijn keuze herzien en de auto prive op mijn naam zetten of op die van mijn vriendin.

 

Mijn vraag is:

 

1. Kan ik mijn keuze van 3 maanden geleden nog herzien of is het verplicht dat ik het voorleg aan de belastingdienst?

 

2. Is het ook mogelijk dat ik de auto op mijn vriendin haar naam zet en alsnog 19ct de kilometer declareer, of kan dat alleen als de auto op mijn eigen naam staat.

 

3. Hoe zit het dan met die bijtellingen van 22% en 12%. (het is een marge-auto)

 

Ik weet dat de belasting best moeilijk doet m.b.t. het switchen van keuze prive/zakelijk gebruik, maar het is pas 3 maanden geleden dat ik die keuze heb gemaakt.

 

Zou iemand me hier kunnen helpen?

 

Groeten

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

10 antwoorden op deze vraag

  • 0

Voordat deze vraag echt geod kan worden beantwoord is het van belang het volgende te weten:

1. is de auto aangeschaft t.b.v de VOF en op welke naam staat de aankoopfactuur?

2. staat het kenteken van de auto op naam van de VOF (wat zou moeten)?

3. Is er sprake van een geel kenteken (wat ik verwachty) of een grijs kenteken waarop eventueel BPM van toepassing is?

4. Of is er sprake van (geruisloze) inbreng uit een eerdere eenmanszaak?

 

Of er al dan geen mogelijkheden hangt dus mede af van het antwoord op de bovenstaande vragen.

 

De auto hoort in eerste instantie tot het keuze vermogen en de keuze moet gemaakt worden bij aankoop/inbreng startende onderneming.

Daarna kan de keuze uitsluitend herzien worden bij aankoop/inruil.

 

Als een auto op de balans staat en in het kalenderjaar wordt er naar ratio meer dan 500 km gereden is de bitelling 22% van de oorspronkelijke catalogusprijs incl BPM en BTW. Dit blijft dus ook zo bij een marge auto.

 

Wel is er een lagere BTW afdracht 6% voor een marge auto.

 

Als de auto niet op de balans staat, dan is het mogelijk om maximaal 19 ct per zakelijke kilometer aan de onderneming te declareren.

Let op als de auto grotendeels (75%-90%) voor de onderneming wordt gebruikt is er toch sprake van verplicht ondernemers vermogen.

Advies is om in ieder geval het toaal aantal kilometers bij te houden, zodat vaststaat hoe zakelijk en prive gebruik zich verhouden.

De zakelijke kilometers moeten kunnen worden aangetoond.

 

Fred Londema - administratiekantoor Frelo, Kortenhoef

Administratiekantoor Frelo

Link naar reactie
  • 0

1. De auto is aangeschaft t.b.v. de VOF.

2 Het kenteken heeft eerst 2 dagen op mijn eigen naam gestaan en daarna heb ik hem overgeschreven op de VOF en geactiveerd op de balans.

3. Kenteken is geel.

4. Er is geen sprake van een geruisloze inbreng.

 

Verder had ik vanochtend weer van iemand anders gehoord dat ik de auto wel op mijn naam kan zetten wanneer ik aan mezelf een factuur uit schrijf met als prijs de actuele boekwaarde.

 

Op de balans crediteer ik de auto en debiteer ik prive opname.

 

Het zou dan in orde zijn maar ik kan dan niet nogmaals mijn keuze ''auto prive/zakelijk'' herzien.

 

Wat ik me afvraag is of bovengenoemde ook daadwerkelijk kan en of ik geen problemen krijg met de belasting.

 

Groeten.

Link naar reactie
  • 0

Het staat je Vof vrij om te kopen of verkopen aan wie je maar wil, dus ook aan jezelf. Bedenk wel dat je over de verkoop ook BTW moet afdragen (tenslotte had je die ook teruggevraagd bij de belastingdienst als voorbelasting). Laat 'm dan wel ook op de datum van verkoop weer overzetten op je eigen naam.

 

Wil je inderdaad later nogmaals je mening herzien kun je je auto evt toch weer verkopen aan de Vof als prive-persoon maar dan kun je als VOF geen btw meer aftrekken...

 

.

 

Egbert Punter

Link naar reactie
  • 0

In principe kan je vanuit een VOF/eenmanszaak een auto weer verkopen, maar feitelijk aan jezelf verkopen van aktiva die keuzevermogen is zal de belastingdienst niet zondermeer accepteren. Bij aankoop van in dit geval een bedrijfsauto is een keuze gemaakt. Je mag deze keuze alleen veranderen in bijzondere omstandigheden.

Een omstandigheid zou hier kunnen zijn die een keuzeherziening toelaten. alleen om fiscale redenen veranderen kan nooit. Je zult dus overtuigend moeten aantonen op grond waarvan de keuzeherzieing is gemaakt.

Niet alleen kan de fiscus kan aan de hand van het kentekenregister, maar ook de boekhouding achteraf de keuze wijzging zien.

En let op dat niet alleen de gehele aankoop van de auto moet worden teruggedraaid, maar ook alle kosten die op de autobetrekking hebben, zoals verzekeringen (tenaamstelling polis!),brandstofkosten (btw) onderhoud, parkeren, etc. Daar staat tegenover dat de werkelijk gereden zakelijke kilometers tegen 0,19 (hierin zitten alle kosten incl. parkeren etc.) te laste van de onderneming kunnen worden gebracht.

Tenslotte wellicht van belang, dat de bijtelling (22%) nooit hoger kan zijn dan de werkelijke kosten die ten laste van de onderneming zijn gebracht.

Administratiekantoor Frelo

Link naar reactie
  • 0

De keuze wordt gemaakt bij aanschaf en kan daarna alleen nog in bijzondere omstandigheden worden herzien. Zijn de omstandigheden zodanig anders als op het moment van de keuze en is dit aantoon dan zou je de keuze kunnen herzien. Maar de bewijslast vor het aantonen van de bijzondere omstandigheid ligt bij de belastingplichtige.

Uiteraard speelt hierbij ook mee, wat moet er in de oekhouding worden aangepast.

De belastingdienst zal bij controle altijd afgaan op de werkelijke omstandigheden, waarbij ook gekeken wordt dat de veranderde keuze niet gedaan is om belastingtechnische redenen.

 

Fred

Administratiekantoor Frelo

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 82 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.