• 0

Gemengde grootboekrekeningen

Hallo allemaal,

 

Zuivere grootboekrekeningen zijn of balansrekeningen of resultaatrekeningen. Gemengde grootboekrekeningen hebben een gemengd karakter.

 

Bij vooruitbetaalde bedragen is het simpel, bijv.:

 

Op de proefbalans per 31 juni zal ik een debetsaldo hebben van 6000 euro aan Huur (betaald begin juni voor één kwartaal). 2000 euro hiervan heeft betrekking op juni en komt dus voor dat bedrag op de resultatenrekening. 4000 euro is vooruitbetaald voor de maanden juli en augustus en dit bedrag komt dus debet op de balans

 

Maar bij nog te betalen bedragen raak ik het overzicht een beetje kwijt..

 

Op de proefbalans heb ik aan Electra een debetsaldo van 3.486,50 euro en een creditsaldo van 137,95 euro. Op 31 juni is nog te betalen een bedrag van 514,35 euro en dat betekent dus dat dit bedrag credit op de balans komt. Maar hoeveel aan Electra moet ik nu als kosten verantwoorden op de resultatenrekening?

 

Wie kan me hiermee helpen?

 

bedankt alvast!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

1 antwoord op deze vraag

  • 0

Ik vind het knap dat jij weet wat je op 31 juni nog te betalen hebt aan electra, houdt je de standen bij en bereken je zo wat je nog moet betalen? Er even van uitgaand dat je alle nota's geboekt hebt en je ook echt zeker weet wat je kosten zijn die je nog moet betalen op 31 juni over de maan juni is de berekening simpel.

 

Om je balans in evenwicht te houden moet je

3486,5-137,95+514,35=3862,9 naar de kosten zetten en inderdaad credit 514,35 op de balans houden.

 

Bij de meeste bedrijven is het gebruikelijk dat je de maandvoorschotten als kosten ziet en de jaarafrekening ook gewoon boekt in het jaar dat je de afrekening ontvangt. Dus als je de maand nota van december nog niet hebt ontvangen per 31-12 neem je het bedrag van de maandnota op als nog te betalen.

 

 

 

 

Egbert Punter

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 227 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.