• 0

Welke rechtsvorm en constructie?

Ik heb een vraag.

Wat informatie.....

Ik ga een contactsite starten op het internet.

De bouwers van de site bouwen deze site op hun kosten maar wensen daarna een aandeel (percentage) in de jaarlijkse nettowinst tot een maximum.

 

Daarnaast ben ik een nogal creatief type en wil ik ook andere projecten gaan doen. Dit kan van het ontwerpen van een nieuw meubel gaan of vaartuig tot een interieur-metamorfose bij iemand of klus.

Het is niet de bedoeling dat de bouwers van de site meeprofiteren van de eventuele winst van deze activiteiten.

 

Ik worstel nu in welke rechtsvorm ik dit moet gieten. Sommige zeggen, start de site als eenmanszaak en laat die andere activiteiten nog even rusten tot de site goed draait en ga dan aan de slag met BV's...

Maar juist in de beginfase als de site wordt gebouwd heb ik veel tijd voor allerlei andere activiteiten. Is het dan niet raar die onder de naam van de site te doen?

 

Een creatief bureau opzetten als eenmanszaak en dan de site als product daarvan zien kan ook. Maar dan krijg je weer problemen met de boekhouding. Want de bouwers hebben alleen recht op een deel van de winst van de site.

 

Ik las net dat 2 eenmanszaken starten niet mag. Iemand nog een idee hoe dit op te lossen? Of inderdaad toch even wachten?

 

Bij voorbaat dank!!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0

Twee eenmanszaken kàn niet, je kunt maximaal één eenmanszaak hebben. Maar je mag als eenmanszaak wel twee handelsnamen voeren, dus één voor je eigen activiteiten, en één voor de website. Dan los je het probleem direct op: twee namen naar buiten toe, maar toch één bedrijf.

 

Verder sluit ik me aan bij het advies met BV's en dergelijke nog te wachten. Als de omzet onduidelijk is, zou ik dat uitstellen en voorlopig als eenmanszaak aan de slag gaan. Maak een deal met de webbouwer dat zij je aan het einde van het jaar een faktuur sturen voor hun deel van de website-omzet, en hou het verder simpel.

Link naar reactie
  • 0

Je moet gewoon zorgen dat je een goede seperate boekhouding voert voor die website, die je uiteindelijk natuurlijk samenvoegt. Dat wil je sowieso om de winstgevendheid e.d. van je onderdelen te bepalen.

Bezoekhetziekenhuis.nl: Eenvoudig bezoeken plannen aan de patiënt en communiceren met patiënt, familie en vrienden. ! Maak een account aan als een familielid in het ziekenhuis ligt en je kunt gezamenlijk de bezoektijden inplannen.

Link naar reactie
  • 0

Ik ben blij dat ik gisteravond dit forum ontdekte. Dank voor jullie reacties en advies. Kan ik veel mee!!

 

Ik heb vanmorgen (op het toilet!!, goede plaats om na te denken ;D ;D na het doortrekken hoor!! :-X) ook alles nog eens op een rijtje gezet en met jullie advies erbij wordt het beeld nu duidelijk. Het is eigenlijk helemaal niet zo'n punt als dat bedrijf zou delen in de winst die mogelijk ook voor een deel door andere activiteiten dan via de site is verkregen. Het gaat maar om 2% van de nettowinst met een maximum van 24.000 euro per jaar. Als ik daarboven kom heb ik de vrije hand. Waar maak ik me dan druk om..... Wel is het logisch dat ik met hen afspreek, dat tot ik dit bedrag kan garanderen ik geen grote risicovolle investeringen doe buiten de site. Dat zal ik toevoegen aan het contract.

 

Nogmaals dank. Dit gaat helemaal goed komen. Ik heb er zin in!!!! 8)

Link naar reactie
  • 0

Twee eenmanszaken kàn niet, je kunt maximaal één eenmanszaak hebben. Maar je mag als eenmanszaak wel twee handelsnamen voeren, dus één voor je eigen activiteiten, en één voor de website. Dan los je het probleem direct op: twee namen naar buiten toe, maar toch één bedrijf.

 

Verder sluit ik me aan bij het advies met BV's en dergelijke nog te wachten. Als de omzet onduidelijk is, zou ik dat uitstellen en voorlopig als eenmanszaak aan de slag gaan. Maak een deal met de webbouwer dat zij je aan het einde van het jaar een faktuur sturen voor hun deel van de website-omzet, en hou het verder simpel.

 

Je bent inderdaad bij de Kvk bekend als eenmanszaak met meerdere handelsnamen.

 

Je mag voor de belastingdienst echter wel meerdere bedrijfsadministraties voeren, je verkrijgt dan ook een extra BTW nummer voor je nieuwe activiteiten.(overigens kan de belastingdienst zelf ook besluiten om een extra BTW-nummer te verstrekken als men daar reden toe ziet)

Op deze wijze verkrijg je wel een zuivere en transparante bedrijfsadministratie die uitsluitend betrekking heeft op de website.

En dat is denk ik gezien de geschetste situatie een goede zaak.

 

Je adviseur voert aan het einde van het jaar de beide balans en resultaatrekeningen voor het fiscale resultaat op de aangifte in en uiteindelijk komt er fiscaal een resultaat uit.

 

Maar administratief hou je zo de zaken wel gescheiden en heb je zuiver inzicht in de cijfers van beiden ondernemersactiviteiten.

 

succes

 

Ted Maton

www.belastingpapieren.nl.

www.erotiekbelastingen.nl

www.opting-in.info

Link naar reactie
  • 0

Helemaal mee eens. Administraties goed gescheiden houden. Je had het zelf al over een contract met de websitebouwers. Zorg wel voor een heel duidelijk contract, waardoor er geen misverstanden kunnen ontstaan over prestaties aan beide kant, inspanningsverplichtingen aan beide kanten en vergoedingen, betalingen en percentages. Heel belangrijk.

 

Als je dus voor een eenmanszaak kiest, waardoor je dus wel prive aansprakelijk bent voor alle activiteiten of je nou 1 of 2 handelsnamen hebt, zorg dan wel voor hele duidelijke Algemene Voorwaarden om jezelf een beetje te beschermen voor prive aansprakelijkheid.

 

Succes! ;D

Ondernemingsrecht, ICT-recht, Privacyrecht, Arbeidsrecht

Juridische info: Samenwerkingsovereenkomst niet nodig, wij kennen elkaar goed

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 223 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.