• 0

besluit 3 aandeelhouders in geschil

Hallo,

 

Ik weet niet goed waar ik dit bericht onder moet scharen dus doe ik het maar hier onder.

Het volgende Ik heb een bedrijf met 2 andere mannen de verdeling in aandelen is 25%,25%,50%. Wanneer er nu een geschil ontstaat en de 2 mensen die 25% hebben samen gaan tegen de persoon met 50% wat zal de uitkomst van het geschil zijn? Is er na het aandelen percentage nog een andere methode om juridisch te kunnen bepalen welke kant het geschil op gaat? Heeft de persoon met de meeste aandelen meer gewicht? of is er iets anders.

 

Alvast bedankt,

Trust the Universe !!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

  • 0

De procedure rondom besluitvorming worden vastgelegd in de statuten van het bedrijf en eventueel de aandeelhoudersovereenkomst. Kijk goed in de kleine lettertjes bij de betreffende artikelen. De besluitvormingsprocedure leg je vast bij de oprichting van het bedrijf en kan je aanpassen door middel van een statutenwijziging.

 

Hoe je stemt bepaal je in princiepe zelf. Meestal gat het om vertegenwoordigd aandelenkapitaal. 50, 25, 25. Als je afspreekt dat bepaalde zaken (investeringen, desinvesteringen en beloning directie) alleen besloten kunnen worden met een meerderheid van 2/3 van de stemmen, kan er niet tegen de grootste aandeelhouder gestemd worden en kan hij ook niet eenzijdig besluiten doordrukken.

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
  • 0

Inderdaad wat staat er in de statuten en evt in aandeelhouders overeenkomst. Als er niets over in staat (wat mij heeeeel vreemd zou lijken) vult de wet de verdeling aan, dus stemrecht per aandeel. Dan kom je dus op een impasse uit. :o

 

Dan moet er toch doorvergaderd worden tot er een compromis wordt bereikt. Als je er helemaal niet meer uitkomt en dit structureel is, kan je uitkopen of uitgekocht worden afhankelijk van jouw percentage en dat van de anderen. Maar een compromis zou moeten lukken als de verhouding nog redelijk is tussen de aandeelhouders.

Ondernemingsrecht, ICT-recht, Privacyrecht, Arbeidsrecht

Juridische info: Samenwerkingsovereenkomst niet nodig, wij kennen elkaar goed

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 261 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.