• 0

1+1=1 onze software wordt enorm gewaardeerd maar groeit te langzaam

Beste mede higherlevelaars. Ik ben al een tijdje bezig met een redelijk ingewikkeld strategisch vraagstuk en vroeg me af of jullie ideeen hebben.

 

Ons product (ShotCode) wordt gebruikt op een van de snelst groeiende mobiele download sites ter wereld. Meer info staat hier.

Het idee is dat je een stukje software gemakkelijk en direct naar je mobieltje kan downloaden door de ShotCode van dat stukje software met je mobieltje te scannen.

 

Met meer dan 70.000 downloads en een rating van 8.24 (op een schaal van 1 tot 10) gebasseerd op 90 stemmen kunnen we vaststellen dat de software werkt en op prijs gesteld wordt. Nou is mijn uitdaging als volgt:

 

We hebben bereik nodig om goede functionaliteiten te kunnen aanbieden en goede functionaliteiten om bereik te genereren.

 

Als je kijkt naar GetJar zie je dat we het bereik en de functionaliteit behoorlijk in samenwerking hebben, maar hier groeit het gebruik niet snel genoeg... het is duidelijk dat gebruikers de software gaaf vinden, maar return use is te laag. Gemiddeld scant een nieuwe ShotCode gebruiker 4 ShotCodes, maar dan "flatlinen" de statistieken. Normalitair zou je zeggen met software die zo hoog scoort (na opera-mini zijn we een van de highest ranking stukjes software) dat iedere nieuwe gebruiker de totale statistieken doet groeien, dat gebeurt wel, maar te weinig.

 

Volgens mij is het probleem dat we oplossen bij GetJar niet groot genoeg. Mensen zitten immers al achter een computer en zijn dan minder gemotiveerd om iets met hun mobieltje te doen. Binnen GetJar ben ik opzoek naar manieren om return use te motiveren. Daar buiten ben ik opzoek naar een gebruikersgroep met grofweg vergelijkbare eigenschappen als de gebruikers van GetJar met de uitzondering dat ik met ze wil communiceren als ze niet achter hun computer zitten...

 

Iemand slimme ideeen? Bij voorbaat dank :)

HL-er van het eerste uur (& proud of it)

follow me on twitter http://www.twitter.com/dhettema

fuk spelvouten

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

20 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ik heb even op de site gekeken maar snap het niet helemaal geloof ik.. Daarom een aantal vragen..

 

1. Wat is het probleem dat jullie bij GetJar oplossen?

 

2. Is de GetJar gebruiker jullie doelgroep (ik zie GetJar als een downloadsite waar mobiele telefonie-gebruikers 'gebruik van maken')

 

3. Wat zijn de huidige eigenschappen van die gebruikersgroep (in bezit van mobiele telefoon met camera, maar verder?)

Link naar reactie
  • 0

Goeie vragen, het is moeilijk om het allemaal duidelijk uit te leggen.

 

- Het downloaden van mobiele software is vaak een complex process. Door de ShotCode reader te instaleren wordt het process voor de downloads hierna versimpeld. In plaats van eerst naar je PC downloaden en dan naar je mobieltje of een ingewikkelde URL intypen op je mobieltje, hoef je alleen een foto te maken van een ShotCode met je mobieltje en de download start automatisch. Simpeler, maar je moet nog steeds een behoorlijke barriere door...

 

- ShotCode is een zeer gemakkelijke (en goed werkende) manier van mobiele content distributie. Je kan, zoals bij GetJar, mobiele software downloaden, maar je kan ook bijvoorbeeld lid worden van een nieuwsbrief of aankopen doen. GetJar valt dus inderdaad onder onze doelgroep. De toepassingsmogelijkheden zijn echter enorm uitgebreid.

 

- De gebruikers van GetJar zijn mobiel geinteresseerden opzoek naar nieuwe mobiele content. Leeftijd, geslacht, locatie zijn behoorlijk gevarieerd. De voornaamste eigenschappen die ik belangrijk vind zijn dat ze interesse hebben om een nieuwe technologie als ShotCode te proberen en dat de ShotCode related content op een centrale plaats te vinden is (het voordeel van een website en de voornaamste bottleneck voor offline acties).

HL-er van het eerste uur (& proud of it)

follow me on twitter http://www.twitter.com/dhettema

fuk spelvouten

Link naar reactie
  • 0

Goeie vragen, het is moeilijk om het allemaal duidelijk uit te leggen.

 

- Het downloaden van mobiele software is vaak een complex process. Door de ShotCode reader te instaleren wordt het process voor de downloads hierna versimpeld. In plaats van eerst naar je PC downloaden en dan naar je mobieltje of een ingewikkelde URL intypen op je mobieltje, hoef je alleen een foto te maken van een ShotCode met je mobieltje en de download start automatisch. Simpeler, maar je moet nog steeds een behoorlijke barriere door...

 

Ok, dus als ik het goed begrijp moet ik 1x het shotcode programma downloaden en gaat de rest vanzelf (wat ik ook wil downloaden, ik pak een shotcode en het wordt gedownload, geinstalleerd en is ready to go. Toch?

 

- ShotCode is een zeer gemakkelijke (en goed werkende) manier van mobiele content distributie. Je kan, zoals bij GetJar, mobiele software downloaden, maar je kan ook bijvoorbeeld lid worden van een nieuwsbrief of aankopen doen. GetJar valt dus inderdaad onder onze doelgroep. De toepassingsmogelijkheden zijn echter enorm uitgebreid.

 

Misschien is GetJar toch niet helemaal de juiste doelgroep? Het lijkt me een vrij beperkte groep gebruikers die meer naar de applicatie kijken dan naar het gebruik ervan. Voor gebruik moet je volgens mij meer massa hebben. Als het echt zo toegankelijk werkt als je zegt, ligt je winst in het verkopen van je product aan een marketing-afdeling en niet aan een technische afdeling.

 

- De gebruikers van GetJar zijn mobiel geinteresseerden opzoek naar nieuwe mobiele content. Leeftijd, geslacht, locatie zijn behoorlijk gevarieerd. De voornaamste eigenschappen die ik belangrijk vind zijn dat ze interesse hebben om een nieuwe technologie als ShotCode te proberen en dat de ShotCode related content op een centrale plaats te vinden is (het voordeel van een website en de voornaamste bottleneck voor offline acties).

 

Ik zou meer denken in termen van 'wat kan ik met mijn applicatie'. Het klinkt misschien raar, maar het kan mij als gebruiker niet interesseren wat een shotcode is of hoe het werkt. Waar ik in ben geinteresseerd is dat ik zo laagdrempelig mogelijk mobiele content tot mij kan nemen. Het middel is dus ondergeschikt aan het doel en ik zou enkele cases uitwerken die dat doel duidelijk maken.

 

Een voorbeeld: Muziek is mobiele content #1, er is net een speler op de markt waarmee je rechtstreeks mp3's kan downloaden naar je speler, zonder tussenkomst van een computer. iTunes kan dit (nog) niet, maar die maken dan ook geen gebruik van ShotCodes. Ik kan me de volgende situatie voorstellen: Gebruiker ziet poster van concert. Gebruiker kent artiest niet en wil wel wat nummers luisteren. Gebruiker ziet shotcode, download direct muziek naar zijn telefoon en luistert muziek. Gebruiker vindt muziek ok, gebruiker koopt via andere shotcode op poster het kaartje.

 

Ik kan me voorstellen dat zowel Mojo als Apple hierin geinteresseerd kan zijn, want offline media wordt daarmee interactief en dat is natuurlijk goud waard..

 

Wat mijn boodschap denk ik is: bedenk een dienst waarmee je shotcode zo laagdrempelig mogelijk toegankelijk wordt voor veel mensen. Laat deze dienst uitbaten door degene die daar geld mee verdient, zodat hij jouw techniek aan de wereld laat zien.Op die manier creeer je hopelijk een stukje momentum en wordt je techniek opgepikt door andere marketingafdelingen die goede ideeen hebben voor jouw shotcodes...

 

Edit: ik zie net op de demo van je site dat je al op het concertidee was gekomen, maar nog niet met de muziekdistributie. Wat wel duidelijker wordt is, als ik het goed begrijp nu, dat het gaat om distributie van het programma zelf. Misschien een viral marketing campagne van een grote speler die gebruik maakt van ShotCodes, waardoor mensen eerste de applicatie moeten downloaden?

Link naar reactie
  • 0

Nog even verder denkend over viral...

 

Wat nou als je het mogelijk maakt om je applicatie net zoals een vCard in 1x naar iemand anders over te sturen van mobiel naar mobiel.

 

Het zou het mogelijk maken om de daad bij de word-of-mouth te voegen.

 

zonder ShotCode: "Wow, dat is een cool concert zeg, daar wil ik heen"

met ShotCode: "Ow wacht, ik bestel 2 kaartjes"

zonder ShotCode: "Whaaat? wat doe je? hoe werkt dat?"

met ShotCode: "Das shotcode, [insert random marketing rant]

zonder ShotCode: "Klinkt cool man! waar kan ik dat krijgen?"

met ShotCode: "Nou, wacht, pak je telefoon eens, ik stuur hem gelijk, wordt ie direct geinstalleerd"

zonder Shotcode, nu met ShotCode: "thanks man! Kan ik ook gelijk kaartjes bestellen!"

 

 

Link naar reactie
  • 0

Ben niet zo'n actieve mobiele gebruiker. Ik kom die shotcodes overigens weinig tegen moet ik je eerlijk bekennen, maar wellicht geen oog voor.

 

Een paar dingen waar ik aan zou denken:

 

Bekijk de applicaties die de gebruikers uitendelijk gebruiken. Kun je daar niet een aantal functionaliteiten mee vereenvoudigen? Ik denk dan aan adresboeken (met shotcode eenvoudig adres toevoegen), maar ook die webcam's wellicht, met een shotcode sneller contact met de juistewebcam girl. In plaats van een smsje, een shotcode in beeld. Ja, is weer sex gerelateerd maar daar worden wel alle nieuwe media het best mee getest en gelanceerd.

 

 

Shootme on toilet.

Benader die toilet reclame jongens eens. www.altermedia.nl is er één van. Op toilet neemt men wellicht iets meer de tijd om mobieltje te pakken, al hoewel men over het algemeen wel iets anders vast heeft :-)

 

Verder denk ik aan shotcodes op trein stations. Een grote landkaart met shotcodes die de plaatsen weer geven.

Je richt je camera op de plaats waar je heen wilt, je ziet de trein route op je mobiel en je kunt al of niet een kaartje kopen.

Maar ook iets kunnen bestellen in de trein. Kop koffie, krantje kunnen veel effectiever eventueel zelfs bij volgend station worden afgeleverd.

 

Shotcodes op verhuurde strandstoelen. Eenmaal een strandstoel, kun je je mobiel op een shotcode op je stoel richten en je krijgt de lekkernijen te zien die je nu kunt bestellen. Order wordt direct gegeven en no time staat de bestelling er. Je zou er zelf een een sort horeca service van kunnen maken, horeca ondernemers kunnen shotcode stickers bestellen. Bestellingen komen op een website binnen en of direct op mobiel van de ober.

 

Op alle kilometer paaltjes langs de snelweg een shotcode, brengt je in verbinding met diverse services, dichtsbijzijnde benzinepomp, garage, slaapplaats etc..

 

Shotcodes in telefoonboek of ergens op een website . Om snel adressen in je mobieltje te kunnen invoeren.

 

Ik denk ook aan dating services, je komt ergens lunchen en je staat open voor een gesprek met iemand anders. Richt je mobiel op een Shoot Me(verschillende types hangen er. de rode zijn voor business, de groene voor chillen, de gele voor brainstormen, de blauwe voor mensen die wel willen discussieëren) en je ziet de mensen in beeld die in zijn voor een gesprek over een bepaald onderwerp. Als je de tent verlaat, meld je weer af door even je camera op een shoot code te richten.

 

Je hebt vast nog veel meer mogelijkheden op je bureau liggen.

 

Ieder concept vereist weer de nodige aandacht, tijd en energie waar je inderdaad uit moet kiezen.

 

Shoot last footbal acts...had momenteel een leuke geweest. Krijg je laatste clips en info te zien, wordt momenteel met sms nummers opgelost. Oranje shotcodes hier te koop....met mogelijkheid om als ondernemer je eigen spullen en diensten er bij te verkopen...

 

Perry

 

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

 

Tja, Pluk van KPN en BarTrack maakt geen gebruik van barcodes maar gewone nummers. Heeft KPN ShotCode weleens getest? Waarom is BarTrack van barcodes overgestapt op nummers?

 

Trouwens, waarom koppel je geen t-shirt shop aan ShotCode? Met ShotShirts kan je de gebuiker identificeren. Of een boodschap overbrengen. Spreadshirt wil het misschien wel opnemen in zijn assortiment: SpreadCode!

 

Boodschappen in code, kan een fashion worden...

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Leuk idee inderdaad, thanks daarvoor. We zijn toevallig met een aantal van dit soort initiatieven bezig. Uiteindelijk zijn er zat leuke ideeen te bedenken, maar de killer zit em in een manier bedenken hoe je mensen de software kan laten instaleren en proberen. Die eerste stap is het moeilijkst.

 

Om het t-shirt verhaal als voorbeeld te nemen: Erg gaaf... Als je de software hebt en weet wat je er mee kan. Maar hoe motiveer je een grotere groep mensen om de software te instaleren en te proberen en daarna ook die t-shirts te gaan dragen...? Wat voor voordeel krijgen zij waardoor ze de moeite zullen nemen? Tot nu toe zijn de ideeen gelimiteerd tot treasure hunt achtige toepassingen... Maar er moet toch een andere motivator kunnen zijn ipv alleen strikt materialistisch?

HL-er van het eerste uur (& proud of it)

follow me on twitter http://www.twitter.com/dhettema

fuk spelvouten

Link naar reactie
  • 0

Ik blijf geloven in het web2.0-concept: shoot & share. Maak je software extreem makkelijk deelbaar. Misschien moet de eerste stap zijn: sms X naar YYYY om automatisch de shotcode lezer te downloaden EN installeren.

 

Maar het makkelijk delen/installeren van je software is stap 2, stap 1 moet inderdaad de 'need' triggeren.

 

Wat betreft stap 1.. Kun je niet proberen om een soort BloggersGame te maken, die reallife adventure integreert met interactie op blogs? Je hoeft maar een paar groten mee te hebben en je kan maar zo een hype creeren... Misschien een leuke en geheimzinnige viral-campagne eromheen?

Link naar reactie
  • 0

Mmmm, misschien moet je mikken op het incrowd-effect. Een soort Lonsdale: het duurt effe voordat iedereen het doorheeft. Of de kontzakdoek van gays. De tekens die zigeuners achterlaten op voordeuren. Het wemelt van de codes, ze hebben iets spannends.

 

Neem eens contact op met Andreas Milles of Lukasz Gadowski van Spreadshirt en suggereer een Spreadshot-experiment waarbij jij een Codeshop* plakt aan hun designer-software (voor tienduizenden affiliates) en software ter beschikking stelt, zodat hun t-shirt community zelf kan spelen met het idee.

 

Is het trouwens mogelijk om toegang tot informatie afhankelijk te maken van voorwaarden? Bijvoorbeeld: ik krijg info over jou nadat ik je code scan, mits ik lid ben van dezelfde code-categorie? Dan kan je nl de info toespitsen op de ontvanger.

 

* Die Codeshop kan verschillende barcode-designs bevatten....

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

de killer zit em in een manier bedenken hoe je mensen de software kan laten instaleren en proberen. Die eerste stap is het moeilijkst.

 

Ja, daar moeten we niet over heen walsen.

 

Ehm, even mezelf analyseren. Nogmaals, ik heb niet zo'n mobiel en als ik hem had, moet je bij mij ook niet met ingewikkelde download en install stappen aankomen. Zou denk ik het meest handige zijn als ik alleen maar een telefoonnummer hoef te bellen die de app op de mobiel installeert. Meest simpele wat ik kan bedenken. Is dat niet mogelijk?

Dan hoef je feitelijk alleen maar dat 0900 nummer in al die shotcodes te communiceren.

 

Ik begrijp dat je het ook met een sms naar je toe kunt halen. Klinkt misschien bizar, maar ik heb nog nooit een sms verstuurt. Gedver begint dat bejaarde gedoe nu al.

 

Maar goed, vermeld je dat sms nummer:

 

SMS the word "Shot" to 4628 and follow instructions. (€0,36 per SMS; you´ll receive one SMS)

 

 

Perry

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Nog twee suggesties (die je waarschijnlijk al lang zelf bedacht had):

 

Shotto Lotto: werk samen met een grote (buitenlandse, offshore) lotto-aanbieder en maak deelname aan de dagelijkse/wekelijkse/maandelijkse loterij mogelijk via codes in de dagbladen. De deelname verloopt dan via het buitenland, maar de activering kan gewoon thuis.

 

Daily Shot: grote kranten zoals de Daily Mail die afhankelijk zijn van losse verkoop, doen continue acties waarbij de lezer iets kan winnen door dagelijks een zegel uit te knippen om die vervolgens in een envelop op te sturen. Enorm veel handling. De uitgever kan daarop besparen dmv shotcodes in zijn krant. Sterker nog: die uitgever kan deelnemers actief reminden dat ze hun dagelijkse portie nieuws nog moeten halen...

 

En nou hou ik weer even op met ideeënshots ;D

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Goede ideeën, heb je hier nou wat aan?

 

Misschien moet je een aantal van die shot shirts verspreiden. Had leuk geweest voor vanmiddag, zit ik op een zeilevenement

 

http://www.ovh.nl/ActivityContent.asp?ActivityID=62&Page=home

 

Shotcode op een zeildoek, wow gaat dat werken denk?

 

Eerdaags doe ik mee met een cross loop in Soest. Ik loop zo hard dat ze me makkelijk kunnen shooten.

 

En nou moet ik weg:-)

 

Perry

Link naar reactie
  • 0

Ik heb besloten om me de komende tijd te richten op de "pink market", met andere woorden de gay-scene. Volgens mij zouden ShotCode shirts, buttons, stickers, kettingen, dogcollars, oorbellen, etc. het erg goed moeten kunnen doen in de gay-scene.

 

Achter je eigen ShotCode kan je content hangen zoals: interesse voor relaties, dating, contacten, feestjes, etc. Dank voor jullie feedback, ik kreeg daardoor weer inspiratie en zin om de stier bij de hoorns (schrijf je dat zo?) te pakken. :)

 

p.s.

Ik zal zelf natuurlijk uitgebreid onderzoek doen, maar als er mensen zijn met ideeen waar het beste te beginnen dan hoor ik dat graag. :D

HL-er van het eerste uur (& proud of it)

follow me on twitter http://www.twitter.com/dhettema

fuk spelvouten

Link naar reactie
  • 0

We moeten ergens beginnen om de sneeuwbal aan het rollen te krijgen. Juist het punt dat je stelt heeft ons enorm vertraagd. Er kan zo veel dat je niet weet waar je moet beginnen...

 

GetJar was een mooie eerste start, nu moeten we proberen de GetJar achtige resultaten in een kleinere geografische omgeving te krijgen. Ik denk dat de pink market zich daar erg goed voor zou kunnen lenen.

 

Het is dus niet een beperking maar een startpunt ;)

HL-er van het eerste uur (& proud of it)

follow me on twitter http://www.twitter.com/dhettema

fuk spelvouten

Link naar reactie
  • 0
Gast Verwijderd account

@zrski

 

Ik las zojuist op de dat jullie een overeenkomst hebben gesloten met Coca Cola Mexico. Nice! Is dit een doorbraak op de internationale markt en zullen er op korte termijn meerdere varianten te verwachten zijn of is het een 'probeersel'?

 

P.s.: Als er ergens anders al wordt gesproken over de deal, dan kan dit berichtje verplaatst worden.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 205 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.