• 0

Snap ik de fiscus nou niet meer of...?

Gast Verwijderd account

Hallo,

 

Op 1 augustus 2005 ben ik met een eigen onderneming gestart, waar ik fulltime in werk. De fiscus heeft mij destijds ook een ziekenfondsverklaring afgegeven. Ik moest toen een schatting maken van de verwachte omzet in de resterende paar maanden in 2005.

 

In februari kreeg ik een voorlopige aanslag voor de Zfw-premie, welke wordt berekend over mijn schatting in 2005. Echter heeft het niet zo mogen zijn en heb ik in 2005 geen euro omzet gemaakt. Dus mijn inziens ben ik ook geen Zfw-premie verschuldigd. Dus ik heb een bezwaarschrift ingediend bij de fiscus en netjes aangegeven dat ik geen omzet heb gemaakt in 2005.

 

Nu krijg ik een brief terug van de fiscus, waarin staat dat ze veronderstellen dat ik in 2005 niet eens ondernemer ben geweest en ze dus die ziekenfondsverklaring weer intrekken.

 

Is dit nou terecht of snap ik die fiscus gewoon niet? Gelukkig draai ik in 2006 nu wel aardig wat omzet, maar kom ik nou niet in de problemen? Ik volg het allemaal niet meer. Wie kan mij beetje uit de brand helpen hiermee?

 

Alvast bedankt,

 

Frank

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

10 antwoorden op deze vraag

  • 0
Nu krijg ik een brief terug van de fiscus, waarin staat dat ze veronderstellen dat ik in 2005 niet eens ondernemer ben geweest en ze dus die ziekenfondsverklaring weer intrekken.

 

Volgens mij moet je hier blij mee zijn. Dit betekent volgens mij namelijk dat je niet het werkgeversdeel van de ZFW-premie ook moet betalen. Je betaalt nu dus alleen het werknemersdeel, en dat is een stuk minder.

Link naar reactie
  • 0
Gast Verwijderd account

Ja, ok. Maar heeft dit nog gevolgen voor 2006 en verder of maakt dat niet zo uit, omdat op 1 januari het ziekenzorgstelsel helemaal is omgegooid?

Link naar reactie
  • 0

Kennelijk heeft de belastingdienst nu geoordeeld dat je geen ondernemer bent en dat heeft eventueel wel gevolgen. In de eerste plaats kom je voor 2005 dan niet in aanmerking voor de ondernemersfaciliteiten zoals zelfstandigenaftrek, startersaftrek en deze aftrekposten.hiervoor moet je overigens wel aan de 1225 ureneis voldoen! De ZFW premie wordt berekend over het belastbaar inkomen (en niet de winst uit onderneming), maar omdat je geen omzet hebt en vermoedelijk wel kosten zou dit nog weleens kunnen meevallen.

Verder wordt er rekening gehouden met de reeds via het loon (jan-aug?) betaalde premies (staat op de jaaropgave van de werkgever).

 

Het is dus een kwestie van rekenen of je wel of geen bezwaar moet indienen tegen het besluit van de fiscus.

 

Heb je vor 2005/2006 een schattingsformulier ontvangen, want dit geeft een "indicatie" hie je in het bestand van de belastingdienst bent opgenomen.

 

Voor 2006 is ziekenfondswet is afgeschaft, maar zal er over het inkomen (winst, overige inkomsten) wel zorgverzekeringspremie moeten worden betaald. Hiervoor zal de belastingdienst in de loop van dit jaar een voorlopige aanslag opleggen. De premie is 4,4% (loondienst is 6,5%) en het maximum inkomen waarover premie wordt geheven is 30.015 Inkomen waarvoor het hoge percentage gaat voor, maar wordt door werkgevers etc. weer vergoed via de loonstrook.

 

Succes,

 

Fred Londema - Administratiekantoor Frelo, Kortenhoef

 

Administratiekantoor Frelo

Link naar reactie
  • 0
Gast Verwijderd account

Aangezien ik pas op 1 augustus ben begonnen is startersaftrek en zelfstandige ondernemersaftrek niet van toepassing, omdat ik lang niet zoveel uren kon maken als dat benodigd is daarvoor.

 

Ik heb wel al een formulier ontvangen, waarin ik een schatting moet opgeven van mijn omzet en winst over 2006. Maar deze kreeg ik al eerder dan de brief waarin staat dat ze mijn verklaring intrekken.

 

Voor 2005 geloof ik het allemaal wel. Ik wil alleen weten of ze me voor 2006 wel gewoon als ondernemer beschouwen.

 

Misschien dat ik maar 's gewoon met de fiscus moet gaan bellen.

Link naar reactie
  • 0

Belangrijk is hoe je voor 2005 wordt aangemerkt in verband met de aftrek van je gemaakte kosten. Zou zeker (elektronisch) aangifte doen met opgave van WINST UIT ONDERNEMING, waaruit uit de winstaangifte een verlies blijkt. dit wordt gelijk verrekend met de inkomsten uit loondienst etc. over de eerste 7 maanden van het jaar.

Ook op het schattingsformulier zou ik uitgaan van WINST UIT ONDERNEMING en op basis van de eerste 6 maanden van dit jaar bepalen of je wel of niet in aanmerking komt voor de zlefstandigen- en startersaftrek (1.225 uren besteden aan de onderneming, let op je moet ze wel kunnen aantonen).

 

Succes,

Fred Londema, Administratiekantoor Frelo, Kortenhoef

Administratiekantoor Frelo

Link naar reactie
  • 0

Belangrijk is hoe je voor 2005 wordt aangemerkt in verband met de aftrek van je gemaakte kosten. Zou zeker (elektronisch) aangifte doen met opgave van WINST UIT ONDERNEMING, waaruit uit de winstaangifte een verlies blijkt. dit wordt gelijk verrekend met de inkomsten uit loondienst etc. over de eerste 7 maanden van het jaar.

Ook op het schattingsformulier zou ik uitgaan van WINST UIT ONDERNEMING en op basis van de eerste 6 maanden van dit jaar bepalen of je wel of niet in aanmerking komt voor de zlefstandigen- en startersaftrek (1.225 uren besteden aan de onderneming, let op je moet ze wel kunnen aantonen).

 

Succes,

Fred Londema, Administratiekantoor Frelo, Kortenhoef

 

Beste Fred,

 

waarom zou je niet gewoon in 2005 'resultaat uit overige werkzaamheden' aangeven op de aangifte IB particulieren (immers mogen hier ook kosten van opbrengsten worden afgetrokken en hoef je geen balans op te stellen)? Voor 2006 dan wel gaan voor het urencriterium en een winstaangifte (ib aangifte ondernemers) indien van toepassing.

 

Groet

 

Rob

Link naar reactie
  • 0

Beste Rob,

 

In het algemeen is hier niets tegen en ben ik het met je eens dat hiervoor gekozen zou kunnen worden. Maar in dit specifieke geval heb ik 2 redenen omdat eigenlijk niet te doen:

1. duidelijke vastelling ondernemerschap, mede t.o.v. 2006

2. in 2005 besteed de fiscus extra aandacht aan de "inkomsten uit overige werkzaamheden" en zo te lezen zit betrokkene nu niet meteen tw wachten op al deze extra aandacht.

 

Groeten,

 

Fred

Administratiekantoor Frelo

Link naar reactie
  • 0
Gast Verwijderd account

Luitjes,

 

Het gaat me allemaal boven mijn pet. Zoals ik al zei geloof ik het voor 2005 wel. Ik wil alleen weten of die intrekking nog gevolgen voor me heeft voor 2006 of ziet de belastingdienst me voor 2006 gewoon weer als ondernemer?

Link naar reactie
  • 0

Naar mijn mening moet je voor 2006 het standpunt innemen dat je ondernemer bent en op basis darvan het schattingsformulier ook invullen. ik ga er daarbij in ieder geval vanuit dat je aan de ureneis zal voldoen en dus in aanmerking komt voor de starters en zelfstandigenaftrek.

Als je naast je onderneming geen andere inkomsten uit arbeid hebt neem ik aan dat je geen moeite zult hebben om aan te tonen dat je minimaal 1.225 hetb besteed, maar houd je uren in ieder geval bij.

 

Fred

Administratiekantoor Frelo

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 141 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.