• 0

leaseauto eenmanszaak

ik heb een eenmanszaak en heb sindskort een leaseauto op naam van het bedrijf.

 

ik heb altijd in dienst ook een leaseauto gereden en bijtelling kreeg ik altijd aan het eind van het jaar. dit is nu veranderd voor werknemers en dat wordt tegenwoordig gelijk elke maand verrekend met je loon.

 

echter ben ik nu geen werknemer maar de eigenaar van de eenmanszaak. hoe gaat dit voor mij nu allemaal in z'n werk? want ik ben niet in dienst van mijn eenmanszaak.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

15 antwoorden op deze vraag

  • 0

De bijtelling neem je op in de winst van je eenmanszaak(negatieve autokosten). Ook kun je het zelfs nog apart aan blijven geven op je ib-aangifte. Het is maar wat je het makkelijkst vindt.

 

Let in dit verband wel op dat de bijtelling nooit hoger is dan de werkelijke kosten (bezine, verzekering, afschrijving etc).

 

Ook krijg je te maken met een btw correctie van 12%, om de teruggevraagde btw te corrigeren voor privé gebruik.

 

Succes

 

Rob

Link naar reactie
  • 0

Let in dit verband wel op dat de bijtelling nooit hoger is dan de werkelijke kosten (bezine, verzekering, afschrijving etc).

 

Ook krijg je te maken met een btw correctie van 12%, om de teruggevraagde btw te corrigeren voor privé gebruik.

 

Bijtelling is toch gewoon 25% van de cataloguswaarde.

Wat als ik zoveel rij dat ik bijv. veel aan benzine heb betaald en dat dat hoger is dan die 25%, wat is dan het probleem. Ik heb dit namelijk nog nooit eerder gehoord. Misschien begrijp ik je verkeerd.

 

En een btw-correctie van 12%. Ook iets nieuws. Ik ben nu enkel gewend om de factuur gewoon normaal in mij administratie op te nemen en terug te vragen. Vanwaar die 12% correctie?

Link naar reactie
  • 0

22% is de bijtelling.

 

Maar is het niet dubbelop. Je moet de rekeningen al voor die auto betalen en ook nog eens de bijtelling.

 

Kan je dan niet beter een prive-auto aanschaffen en de zakelijke kilometers declareren? Of heb ik het verkeerd?

 

Link naar reactie
  • 0

Zo ziet de regeling voor werknemers eruit:

 

http://www.uwadministratiekangoedkoper.nl/bedrijfsauto.htm

 

Hier staat de regeling privé gebruik auto ondernemers:

 

http://www.uwadministratiekangoedkoper.nl/privegebruik.htm

 

Nog meer informatie over autokosten en bijtellingen:

 

http://www.uwadministratiekangoedkoper.nl/autokostenondernemer.htm

 

De regelgeving rond de auto van de zaak is lastig. Kijk anders de termen waarover je meer wilt weten na op belastingdienst.nl

 

Succes

 

Rob

Link naar reactie
  • 0

Mooi om wat topics te vinden over de bijtelling van een leaseauto met een eenmanszaak. Wij hebben vorig jaar een leaseauto op de zaak genomen. Helemaal scherp heb ik het nog steeds niet.

 

Stel vb 1:

Leaseauto € 40.000

Inkomstenbelasting: 50%

Maandelijkse termijnen: € 1.000

 

Zakelijk: 40.000km

Privé: 0 km

 

Bedrijfsresultaat na kosten: € 100.000

 

Dan neem ik bijtelling als winst: € 0

Ik neem als kosten: 12 x € 1.000 = € 12.000

 

€ 88.000 x 50% is € 44.000

 

 

------------------------------

 

Stel vb 2:

Leaseauto: € 40.000

Inkomstenbelasting: 50%

Maandelijkse termijnen: € 1.000

 

Zakelijk: 38.000km

Privé: 2.000 km

 

Resultaat na kosten: € 100.000

 

Dan neem ik bijtelling als winst: 25% x € 40.000 = € 10.000

Ik neem als kosten: 12 x € 1.000 = € 12.000

Correctie privé km: (2.000/40.000) x € 12.000 = € 600

 

 

€ 98.600 x50% = € 49.300

 

Oftewel die 2.000 privé kilometers kosten mij € 5.300. Dit zou dan € 2,65 per kilometer zijn!

 

Ik maak vast (hopelijk) een rekenfout met de kosten voor privé kilometers. Kan iemand mij uitleggen waar ik fout ga. Ik heb het voorbeeld uiteraard erg gesimplificeerd.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Precies. Zodra je meer dan 500 Km privé rijdt is de bijtelling 25%. Het lijken dus op het eerste gezicht dure privé-kilometers.

 

Of die privékilometers TE duur zijn hangt af van de beschikbaarheid, praktische uitvoerbaarheid en kosten van eventuele alternatieven, zoals:

  • privé auto voor privé kilometers (en het aantal kilometers is zo laag dat dit alternatief ook een forse kilometerprijs zal opleveren)
  • niet zakelijk leasen maar privé kopen en zakelijke kilometers declareren
  • incidenteel auto huren voor privé kilometers, abonnement greenweels en/of gebruik maken van openbaar vervoer

 

Een goede boekhouder of fiscalist kan voor je uitrekenen wat de gunstigste optie is. En er zijn op HL\administratie & verzekeringen ook wel goede excel-sheets te vinden om dit zelf indicatief te berekenen (m.a.w. het verschil tussen auto zakelijk of privé kopen/gebruiken)

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

Als je slechts 2000km privé rijd, kun je toch wel een beetje creatief boekhouden??

Ik zou adviseren om een rittenadministratie bij te houden en zorgen dat je (op papier) onder die 500km komt. Scheelt je een hoop geld.

 

 

 

Beter een kleine baas dan een grote chef.......

Link naar reactie
  • 0

Als je slechts 2000km privé rijd, kun je toch wel een beetje creatief boekhouden??

Ik zou adviseren om een rittenadministratie bij te houden en zorgen dat je (op papier) onder die 500km komt. Scheelt je een hoop geld.

 

 

 

 

Ja die creativiteit moet nog wat ontwikkeld worden. ;)

 

Met de rittenstaat moesten we sowieso erg wennen. Dezelfde rit van A naar B is namelijk niet altijd even lang omdat de route nogal wordt geteisterd door grote files en ongevallen. De route verschilt daardoor van 50 tot 63 kilometer afhankelik van waar de files staan er hoe lang.

Ik heb geen idee hoe de belastingdient hier tegen aan kijkt. We hebben nu wel voor onszelf duidelijk welke routes dan zijn genomen maar volgens mij hoeft dat niet in de kilometeradministratie te staan.

 

 

Link naar reactie
  • 0

In principe gaat een rittenadministratie uit van de meest gangbare route van A naar B. Als je hiervan afwijkt en regelmatig meer kilometers registreert zou dit vragen kunnen oproepen. Of ze voor die paar km nu zo diep gaan graven (als ze al controleren) is natuurlijk de vraag. Ik zet, bij afwijking van de routeplanner-route meestal een opmerking erbij (omleiding, file o.i.d.) maar ga niet de volledige route beschrijven.

maak eens een buiteling:

www.saltoadvies.nl

Link naar reactie
  • 0

Je moet gewoon een excel-sheet maken waarin je je ritten bijhoud.

Maak er een extra kolom achter voor opmerkingen over de gevolgde route.

 

Vwb creatief zijn: ik had altijd een paar zakelijke adressen die ik opgaf omdat ik daar zeer veelvuldig kwam. Niet tot nauwelijks te controleren of je er ook daadwerkelijk bent geweest. Eventuele verschillen tussen papier en werkelijkheid loste ik op door een privéritje erbij te zetten die exact het aantal kilometers was dat je nog tekort kwam.

 

Let wel op dat de fiscus op diverse zaken controleert, ik zou geen tankpas meer gebruiken (omdat je je km-stand moet invullen).

Garagebeurten worden bekeken, en niet op zondag naar de IKEA want ze willen nog wel eens zo'n parkeerplaats checken met een camera die kentekens inleest. Kentekens worden vervolgens in de database gezet en gecontroleerd of er leasebakken tussen zitten.

 

En trouwens.....als jij een resultaat hebt van 100k na kosten, waar hebben we het dan eigenlijk over ;)

Beter een kleine baas dan een grote chef.......

Link naar reactie
  • 0

Ed, je hebt gelijk natuurlijk maar als ik kosten kan voorkomen dan doe ik dat graag. Voor het kopen van een woning is het als jonge eenmanszaak toch wel handig om eigen middelen te hebben.

 

Met de tankpas was inderdaad een gepuzzel omdat we niet altijd exact aansloten. Inmiddels hebben we dat opgelost.

Overigens hebben we niet meer dan 500km privé gereden maar we hebben de auto een half jaar.

 

Inmiddels contact gehad met de leasemij en die geeft aan dat we de km-stand niet hoeven in te vullen, tenzij wij dat graag willen voor de eigen administratie. Zij doen er niets mee maar vragen twee keer per jaar via mail de kilometerstand door te geven!

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    11 leden, 263 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.