• 0

Wat als een gebruikers forum voor software wegvalt?

Een maand geleden is voor mij een belangrijke site uit de lucht gevallen. www.contactreview.com (doet nu niets meer) Op deze site stonden een aantal forums over CRM software en aanvullende add on's. Ik was vrij actief op dat forum en ook verbonden met een aardige community. Waarom de eigenaar van dat forum de stekker er uit heeft getrokken weet niemand en begrijpt niemand, hij is van de aardbodem verdwenen.

 

Daar ik en anderen veel expertise in dat forum hebben gestopt, baal ik daar behoorlijk van, de kennis die daar op stond was gigantisch, een aantal add on leveranciers hebben nu zelfs een probleem om hun software opnieuw te supporten.

 

Uiteraard ontstaan er nieuwe initiatieven, maar ik moet constateren dat een ieder nu wel even op zijn achterhoofd krabt om weer voor een site te kiezen. Er is geen backup van alle kennis die op de site stond die nogmaals van onschatbare waarde was.

 

Wat ik hiermee wil zeggen is dat kennis delen op een Open Source achtige manier fantastisch is, maar dan moeten er niet dit soort dingen gebeuren. Desalnietemin zie ik weer wel nieuwe kansen liggen.

 

 

Hoe kun je dit voorkomen?

Tja, zou een ieder als gebruiker van een forum backups moeten maken? Misschien wel als service afnemen?

Als je wilt voorkomen dat source code verloren gaat, sluit je een abonnement af voor een backup waar jezelf altijd bij kunt om te restoren. Geen verkeerde gedachte lijkt me.

 

Lastig uitvoerbaar wellicht, maar wil graag delen wat me is overkomen. Het is allemaal niet zo heel erg, maar het knaagt wel aan me, dat je zomaar out of control gezet kunt worden. 123. Alles weg. Is niet leuk :-)

 

Perry

 

[leesbaarheid titel in index verbeterd - mod]

 

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

8 antwoorden op deze vraag

  • 0

Heel algemeen gezegd is het niet goed wanneer iets waar meerdere mensen van afhankelijk zijn door één persoon gedragen wordt. Dat geldt niet alleen voor die open-source website. Ik denk dat ook menig ondernemer zijn of haar zaakjes wat dit betreft niet goed geregeld heeft. Denk aan failisement, onder de tram lopen, ... Dan heb ik meer vertrouwen in open-source omdat daar meestal een groep achter staat.

 

Andersom, als zo'n site belangrijk wordt, dan moet je iets aan de organisatie ervan gaan doen, wanneer niemand anders dat doet. Het feit dat je dat niet doet geeft denk ik overigens ook de kwaliteit aan van open-source organisaties / -sites in het algemeen. Dit is de eerste keer dat ik van zoiets hoor. Wel vaker stopt iemand met een project maar dan is er meestal wel iemand die het overneemt of anders blijft de site tenminste nog vele jaren staan.

 

De provider zal zeker een backup hebben. Als je er een beetje werk van maakt...?

Is de cache van Google nog te plunderen? :D

Bert mijn website>

Link naar reactie
  • 0

Dat is het nadeel van open source software. Je bent afhankelijk van vrijwilligers, in sommige communities functioneert dat goed, in andere niet.Als een commercieel bedrijf de stekker uit een site trekt kun je ze nog aansprakelijk stellen of zo, maar in dit geval niet.

 

Wij hebben zeer wisselende ervaringen met open source. Sommige producten worden prima ondersteund en de makers nemen ook al onze verbeteringen en bugfixes over in het product. Bij andere producten zijn de makers echt horken.

 

Waarom start je zelf niet een nieuw forum? dat is tegenwoordig kosteloos en met weinig moeite te doen.

Link naar reactie
  • 0

Waarom start je zelf niet een nieuw forum? dat is tegenwoordig kosteloos en met weinig moeite te doen.

 

Nee, zo belangrijk is dat forum voor mij nou ook weer niet strategisch gezien. Wel leuk te vermelden is dat na de val van dat forum er gelijk 10 andere initiatieven ontstaan. De hele community ligt nu uit elkaar, waarbij een ieder gelijk weer van allerlei boards aan het aanmaken zijn. Ben benieuwd welk board weer leidend wordt. Het zijn net bijenkorven (of is het bijenkorfen weet ff niet in dit geval) :-)

 

Perry

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Oeps, ik besef dat ik een fout maak in mijn uitdrukking. Titel dan ook even gewijzigd. Het gaat om een groep gebruikers die op een forum elkaar helpen om commercieel software in gebruik te nemen. Dat is toch even iets anders dan open Source Software, maar blijft vervelend.

Link naar reactie
  • 0

Ik heb hetzelfde eens meegemaakt met een andersoortig forum. Daar zijn toen enkele leiders opgestaan, die op een vervangend forum de discussie hebben geleid met de hele community over hun toekomst. Binnen een week was iedereen over op een nieuw forum en was de community hechter dan eerst.

 

Leerpunten:

 

1. Zorg dat je de communityleiders te pakken krijgt en centraliseert. Zij moeten met elkaar afspreken nergens anders te posten, de gebruikers komen dan vanzelf.

 

2. Zorg dat de commnunity overgenomen wordt door een leider (of meerdere) uit de community, of dat deze er tenminste iets mee te maken krijgt. In dit geval is afgesproken in een vast interval backups te maken en die publiekelijk beschikbaar (andere site) te maken in de vorm van een pagina met 'timeless classics'-topics.

 

3. Bespreek enige groundrules voor als de stekker er weer uitgetrokken wordt. In dit geval: als het gaat gebeuren (wat niet likely is), dan horen we dat als community minimaal een maand van tevoren. Ook hebben we afspraken gemaakt over het 'opschonen' van het forum door moderators. Ook dat wordt vooraf aangekondigd.

Link naar reactie
  • 0

maar wellicht is alles er nog

... tenminste, tot Tue Feb 15 2005 12:54 AM, oftewel anderhalf jaar

 

Ja bedankt, zover was ik ook gekomen, maar alles staat of stond volgens mij in een mysql database. Kan me niet voorstel dat de content dan gearchiveerd blijft.

 

Bedankt.

 

Perry

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 183 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.