• 0

marketing van muziek...

Hoi!;D

Ik ben Jelto van nieuwburg, muziekant/ producer, en ben vorig jaar een kleine platenmaatschapij, Sugarbelly Records, gestart. Dat noemen ze een indie (van independent).

Indie's hebben over het algemeen weinig tot geen marketing budget en richten zich daarom vooral op guerrilla tactieken. de meeste indie's zitten in de hobby sfeer, maar proberen daar uit te komen, net als Sugarbelly Records.

 

We hebben het afgelopen jaar vooral aan ons distributie netwerk gewerkt en niet zonder succes, mag ik wel zeggen. Nu we over de hele wereld te krijgen zijn, in zowel mp3 en ringtone stores als in dj speciaalzaken (met vinyl), dient zich een ander probleem aan, marketing.

 

Produkt: wat we nu willen is de volgende plaat echt als product in de markt zetten. De aandachts spanne voor muziek is erg kort, hooguit een paar maanden. dan moet het verkocht zijn en dien je met een nieuw 'product' te komen. maw: heel veel publiciteit genereeren, gericht op de doelgroep in heel korte tijd. Maar hoe invredesnaam doe je dat?!!

 

wat wij tot nu toe bedacht hebben is:

 

reviews: pers dus, het enige probleem, iedereen doet dat en het blijkt nog al lastig om daat tussen te komen, (tips?).

We worden hier en daar wel geplaatst maar niet op de schaal waar in ik het graag zou zien:S.

 

Interviews: zie probleem hier boven.

 

lowbudgget videoclip (doen we zelf, kost dus bijna niets, profesionele kennis is inhuis). Online verspreiden en veel links op forums posten.

bij succes naar de box muziekzender ed.

 

wedstrijd uitschrijven op online muziek communities (wij geven een paar platen weg inruil voor een banner (beproeft, dit werkt)

 

Optreden (hiermee bereik je alleen een kleine groep, is heel tijdrovend, en erger, onze markt zit in Engeland, US en het oostblock, nauwelijks in nederland.

 

dat laatste is ook meteen ons grootste probleem, hoe invredesnaam

market je een product in het buitenland?

 

tot nu toe is ons antwoord hier op:

We hebben een webradio show op s'werelds grootste web radio voor breakbeat (de muziekstyle). en de mp3 winkels maken een beetje reclame

voor onze muziek (nooit langer dan 1 week)

we worden wel regelmatig op web radio's gedraait.

 

 

het buget is hooguit een paar honderd €.

oja, we hebben ook s'nederlands langst lopende breakbeat communitie overgenomen, www.dutchbreakz.com we hadden vorige maand nog 30000 (niet unieke) hits, de maand daarvoor 20000 dus daar kunnen we ook wat mee. (tips?)

 

Nou, ik hoop dat iemand me wat advies kan geven...... :D

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

19 antwoorden op deze vraag

  • 0

dat is een pijnlijke vraag ;), nee, we hebben geen website.

We hebben het wel in de 'planning' zitten, eind zomer zou hij afmoeten zijn. Alleen het is zo duur om het inelkaar te laten zetten. ontwerp is geen probleem maar het technisch aspect wel..

Het moet namelijk wel knap. dat hebben we door schade en schande geleerd.

een halfbakke website is erger dan geen website.

 

als noodoplossing zitten we nu op myspace.

Link naar reactie
  • 0

 

Hypen. Dat hoeft helemaal niet stupide te zijn, je kan vanalles doen wat bij de muziek past. Twee Russische schoolmeisjes mekaar laten kussen in Britse schooluniforms, meedoen aan Big Brother (deed de zanger van een Britse band). Optreden op het dak van de Bijenkorf is niet origineel genoeg. Bedenk iets dat bij de muziek past, bij de betrokken personen en werkelijk origineel is.

 

Vanmorgen had ik nog zo'n rare hype-gedachte. Je kent die acquaria wel in visrestaurants, met forellen of kreeften. Stel je nou eens iets eenders voor in de vorm van een konijnenhok, een kippenren of een stal met lammetjes. Samen met de kinderen een lief dier aanwijzen, en een half uurtje later ligt het in fraaie mootjes op je bord.

 

:o

 

Waarom doen we dat met vis wel?

 

Enfin, lijkt me dat het giga-aandacht trekt. En wat mij betreft is het ook humor, al kan je daar uiteraard anders over denken. Maar met muziek heeft het niks te maken.

 

Of toch wel?

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

een halfbakke website is erger dan geen website.

als noodoplossing zitten we nu op myspace.

 

Spreekt elkaar een beetje tegen als je het mij vraagt... ;)

 

Misschien kun je het goedkoop houden door een kleine website van enkele pagina's te hebben, die dus ook erg goedkoop in elkaar te zetten is. vanwege weinig werk.

Link naar reactie
  • 0

Ik vind het onbegrijpelijk dat je niet op het web mikt. Een goede website te duur? Dat geloof ik niet. Zelfs met een gewone html-website kun je in ieder geval al je producties wereldwijd onder de aandacht brengen.

 

Juist voor een product als muziek en juist voor een internationale markt is een website bij uitstek het centrale middel. En ik weet zeker dat er een webbouwer te vinden is die in ruil voor een bak muziek veel goed werk wil doen.

 

Er staan op dit forum veel tips over guerrilla-marketing, maar die zijn veelal lokaal of landelijk toepasbaar. Probeer een deal te maken met vergelijkbare Indies in de landen waar je je pijlen op richt. Dan mogen zij de marketing daar doen, terwijl jullie hun producten hier onder de aandacht brengen.

 

Maar eerst die website!

(als je zover bent dat je een lijst met eisen voor de site hebt mag je me mailen, maar ik denk dat een advertentie op HigherLevel ook wel wat oplevert).

 

www.businessbox.nl | www.zonneveldmarks.nl |

www.tekstschrijverdeventer.nl

Link naar reactie
  • 0

Je zou een netwerk kunnen opbouwen van belangrijke personen in de breakbeat community (platenbazen van andere indies, schrijvers van recensies, dj's en anderen). Als de Plump dj's een van je platen regelmatig draaien is de kans groot dat je binnen een paar weken honderden extra platen hebt verkocht.

 

Je kunt ook samenwerken met andere indies op bijvoorbeeld het gebied van contacten, om korting te bedingen bij drukkers of qua promotie (als je een promocd wilt laten persen met een paar andere indies scheelt het je een hoop centen).

 

En de tip van Twalevel raad ik je ook aan.

Toevallig las ik vandaag het volgende:

Rebecca Loos op nieuwe plaat van Eindhovens technolabel ANTICLUB

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Wauw, dank voor alle reacties!

Een aantal sugesties zijn enorm hulpvol geweest de afgelopen 2 weken. andere ook maar daar waren we zelf al mee bezig.

 

Als dank wil ik jullie graag een up date van de ontwikkelingen geven.

 

Onze plaat 'Oi!' van U-Monks werd opgepikt door een itailaans radio programma en werd een van hun 'tracks of the month' (july 2006)

Het werd en wordt op 40 radiostations uitgezonden + webradio's.

 

Dit had tot gevolg dat een gerenomeerd Italiaanse breaks reviewer contact opnam en een review plaatste op zijn blog wicked style. (100,000 hits p.m/ 20.000 unieke). Hij liet weten niet te kunnen wachten op de volgende release, en plaatste de plaat in zijn wicked style playlist (aug. 2006)

 

Ik heb zelf maar een website gebouwd het afgelopen weekeind.

Hij is nog niet helemaal goed en wordt dus nog niet gepluged maar jullie mogen alvast een kijkje nemen op

www.sugarbellyrecords.com

Annedien Hoen,René Zonneveld en Swing waren mijn inspiratie bron! Tnks:)

 

er is een contest gestart op www.bijoubreaks.com

en er zal een web radio show op het 4 x award winnende BreaksFM komen dat voornamelijk gewijd is aan U-Monks.

 

We zijn in serieuze besprekingen met een internet tv station voor een eigen muziek programa, als dat door gaat wordt het ook op de kabel uitgezonden.

 

Mensen ontzettend bedankt voor de tips, ze waren enorm helpvol:)

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Geen website? Mmm knal een HTML-site in elkaar dan heb je in ieder geval een profi uitstraling.

Zorg natuurlijk ook dat je bedrijfsnaam URL etc hebt.

 

Daarnaast denk ik in eerste instantie aan pluggen. Dus zorg dat alle DJ's je dingen te weten komen. Ga op feestjes langs, bel radiostations (waarom niet Giel B van 3FM.?) Nee heb je/ Ja kan je ze bieden!!!

 

Verder zou ik de heren Tiesto, Jean en al je andere DJ's in jouw doelgroep mailen dat je hun muziek wil sponsoren etc. Even investeren, daarna vruchten plukken.

 

Ga op forums rondhangen die in jouw doelgroep hoort en spam je website. Ga ook bij locale disco's langs etc.

 

Oef...wederom zoveel ideeen....

If it happens it must be possible

Link naar reactie
  • 0

Nou, dat ziet er best goed uit!

 

Ik heb heel kort gekeken.. en heb een paar dingetjes die een aanpassing waard zijn:

 

Een paar plaatjes doen het niet in Internet explorer :

- Op de homepage naast Welcome Home! staat een tekentje van een niet-werkend plaatje

- Dit plaatje helemaal links op de pagina doet het ook niet

http://www.sugarbellyrecords.com/Documents/SBR%20SITE01/CS218189-01B.jpg

 

De tekst is in een erg kleine font. En als ik het goed hebt, wordt voor een goede leesbaarheid van een webtekst geadviseerd een sans-serif font te gebruiken zoals arial of verdana (geen times new roman achtige dingen)

 

En voor een of andere reden moet ik altijd 2x op de knoppen bovenaan klikken voordat de site de pagina opent (eerste klik gaat de mouse-over weg & de tweede klik opent pas de pagina).

 

Deze links onderaan werken nog niet : HOME ABOUT US SHOP ARTISTS PRESS ROOM CONTACT US

 

Je links in de linkerkolom gaan weg van je website. Ik zou ze in een nieuw venster laten openen, zodat mensen altijd op je site blijven tot ze in de adresbalk een andere url intypen.

 

Verder nog toe te voegen.. nieuwsbrief natuurlijk :) Misschien een poll van het een of ander? Foto's, flyer's, samples van 10 seconden of zo :) Streaming muziek die niet te saven is (vraag me niet hoe het werkt, maar het kan volgens mij wel)

 

Erg goed dat je wat online hebt en internationaal vindbaar bent! Succes!!

 

 

Link naar reactie
  • 0

Nou, dat ziet er best goed uit!

 

Ik heb heel kort gekeken.. en heb een paar dingetjes die een aanpassing waard zijn:

 

Een paar plaatjes doen het niet in Internet explorer :

- Op de homepage naast Welcome Home! staat een tekentje van een niet-werkend plaatje

- Dit plaatje helemaal links op de pagina doet het ook niet

http://www.sugarbellyrecords.com/Documents/SBR%20SITE01/CS218189-01B.jpg

 

De tekst is in een erg kleine font. En als ik het goed hebt, wordt voor een goede leesbaarheid van een webtekst geadviseerd een sans-serif font te gebruiken zoals arial of verdana (geen times new roman achtige dingen)

 

En voor een of andere reden moet ik altijd 2x op de knoppen bovenaan klikken voordat de site de pagina opent (eerste klik gaat de mouse-over weg & de tweede klik opent pas de pagina).

 

Deze links onderaan werken nog niet : HOME ABOUT US SHOP ARTISTS PRESS ROOM CONTACT US

 

Je links in de linkerkolom gaan weg van je website. Ik zou ze in een nieuw venster laten openen, zodat mensen altijd op je site blijven tot ze in de adresbalk een andere url intypen.

 

Verder nog toe te voegen.. nieuwsbrief natuurlijk :) Misschien een poll van het een of ander? Foto's, flyer's, samples van 10 seconden of zo :) Streaming muziek die niet te saven is (vraag me niet hoe het werkt, maar het kan volgens mij wel)

 

Erg goed dat je wat online hebt en internationaal vindbaar bent! Succes!!

 

 

 

Dat klopt, hij is nog niet af. Dank je voor die tip over de tekst en de buttons! op de ene computer doet 'ie het goed en op de andere weer helemaal niet. Ik ben er mee aan het stoeien.

 

Gr J

 

 

Link naar reactie
  • 0

De feesten in die scene zijn meestal ook aardig lowbudget maar ik zou toch eens een paar optredens overwegen, wellicht een soort 'world tour' of wat voor opvallende naam je er ook op wilt plakken.

 

Verder is de scene vrij underground dus ik zit al een beetje te brainstormen richting een underground guerrillamarketing actie.

 

Succes iig.

"The road to success is always under construction"

Link naar reactie
  • 0

Beste forumgangers. Ik vond dit forum via google, ik zoek informatie over marketing in de muziekwereld voor mijn profielwerkstuk (VWO6). Hoe promote je je band? Hoe krijg je publiek enz. Mijn vraag is of er hier misschien mensen zijn die mij kunnen helpen bij het vinden van informatie. Je kunt me mailen op elze666@hotmail.com. Alvast bedankt!

 

Elze

 

EDIT

HigherLevel is geen huiswerkforum !

Link naar reactie
  • 0

Een website is echt van belang. Goed dat je daar meteen op ingegrepen hebt. Misschien is het ook leuk om je website goed onder de aandacht te brengen, want dan zit je niet meer vast aan een bepaald land... zoals Engeland in dit geval.

 

Even nog wat tips voor de website. De lettertype is bij mij absurt klein, en ik kan al begrijpen waarom: .

 

Misschien is het handig om een klein bedrijf in te schakelen voor je website, dit omdat er best toch wat kennis voor nodig is om een goed lopende website in elkaar te steken. Zorgen dat google (en andere zoekmachine's) je website kan doorlopen (insite zoekmachine optimalisatie, ipv tabelen heb je divs etc.). Belangrijk is denk ik ook om een soort van community op te zetten, zodat je website frequenter bezocht wordt (vanwege de doorlopende activiteiten van gebruikers en van jezelf qua nieuws)! Maar er valt nog een hoop te vertellen...

 

Kortom, een website kan je goed gebruiken als marketinginstrument!

 

Ik heb je ook nog even wat via je pm doorgestuurd, misschien heb je er wat aan :)

The cake is a lie!

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    14 leden, 280 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.