• 0

na advertentie incassoburo op m'n dak

Hallo,

 

Ik heb via telefonische verkoper een advertentie laten plaatsen in een 2 pagina grote folder met rubrieken hierin konden bedrijven een aanbieding doen, ze zeiden dat ik kon kiezen voor een advertentie met of zonder alleen recht, ik heb toen gekozen voor alleen recht en zou dus de enige adverteerder zijn in die rubriek, echter toen de folder uitkwam bleek en concurrent met bijna dezelfde advertentie in een andere rubriek naast mij te staan. Hier was ik het niet mee eens omdat je de rubrieken eigenlijk niet eens ziet en iedereen de concurrent duidelijk kon zien naast mij.

 

Ik heb contact opgenomen met die verkoper en gevraagd hoe dat zat, het antwoord was dat zij niets controleerde of iemand eigenlijk in een verkeerde rubriek zit. Nu heb ik gevraagd telefonisch en 2 keer schriftelijk of zij een nieuw advertentie bedrag willen berekenen voor het niet alleen recht hebben. Hier hebben ze niet op gereageerd en nu hebben ze een incassobureau ingeschakeld.

 

Enkele vragen:

 

- Kan een incassobureau beslag leggen op spullen?

- Waarschijnlijk wordt het een rechtszaak volgens de incasso

(het gaat over 194 euro) en wat zijn dan ongeveer de kosten wanneer

ik de zaak verlies?

- Iemand enig idee wat mijn kansen zijn?

 

Ik hoop dat iemand mij wat meer kan vertellen.

 

Mvg,

 

W

 

[titel aangepast - mod]

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

20 antwoorden op deze vraag

  • 0

Don't panic. Een incassoburo kan zonder gerechtelijke uitspraak nooit beslag leggen op middelen.

 

Als je de zaak verliest kunnen de kosten wel oplopen, maar bedenk dat degene die zo'n zaak aanspant zelden al zijn kosten daaruit terughaalt. Het zou me persoonlijk verbazen als ze over die 194 euro naar de rechter gaan, zeker als er nog kans is zat ze verliezen.

 

Overigens vind ik het wel onfatsoenlijk dat ze meteen een incassoburo op je dak sturen, en niet eerst een reactie geven op je verhaal - zelfs al is dat een voor jou nadelige reactie.

Link naar reactie
  • 0

Kijk eens hoe het incassoburo zichzelf presenteert. Als ze van het type zijn die wel even het geld gaan ophalen, dan heeft het geen zin ze tot redelijkheid te bewegen. Zijn ze wat beter dan zullen ze hun klant meer objectief willen informeren over zijn kansen (het incassoburo kan niets doen zonder gerechtelijke uitspraak). In dat geval even bellen, dossier opsturen, en dan ben je er misschien vanaf. Maar... incassoburo's, advokaten en deurwaarders leven van andermans conflikten, dus grote kans dat dit geen zin heeft.

 

Zorg dat je alles zwart op wit hebt. Als het een zaak wordt gaat alles via papier. Als je advokaten en deurwaarders dreigt te moeten gaan betalen wordt het minder leuk. Het is m.i. heel persoonlijk hoe je zoiets aan moet pakken. Het kan je veel energie kosten, maar je kunt je er soms ook lekker in uitleven. Mijn devies (maar ik ben geen jurist): blijf de nette burgerman, schrijf je argumenten zwart-op-wit aan de tegenpartij totdat je niets meer te zeggen hebt. Dan krijg je op een gegeven moment vanzelf een dagvaarding, of niet. Een advokaat is niet verplicht, maar er zijn altijd kosten; als je echt zou verliezen misschien duizend tot vijftienhonderd Euro voor de deurwaarder plus gerechtskosten. Gewoon de rekening betalen zal goedkoper zijn, zeker wanneer je ook je eigen uurtjes telt. Maar het is ook best een interessante casus, dus waarom niet de strijd aangegaan? :)

Bert mijn website>

Link naar reactie
  • 0

Zelf had ik pas een incasso bureau ingeschakeld en zat dus aan de andere kant van het verhaal.

 

Maar een rechtzaak aanspannen voor 194 euro zullen ze niet doen om dat de simpelste weg naar de rechter met gemak het dubbele kost.

 

Als ze slim zijn en nog een gedeelte van hun geld willen zien gaan ze met jouw om de tafel zitten.

Link naar reactie
  • 0

sterker nog, ik heb ze dus 2 keer schriftelijk verzocht een passend tarief te berekenen, en in de 2e brief heb ik erbij vermeld (omdat ze niet reageerden) dat ik anders zelf een passend bedrag zou maken.

 

Men heeft dus 2 maal niet gereageerd met telkens een reactie termijn van ruim 2 weken. Het totale bedrag was ca 225 en hier heb ik 50 euro vanaf gehaald en dus 175 euro naar hun overgemaakt, dus het bedrag van 194 euro is dus incl rente en incassokosten etc, dus eigenlijk gaat het maar om 50 euro.

Link naar reactie
  • 0

Zo te zien heb je een typische ad-shark aan je broek. Was die brochure en jouw advertentie daarin een beetje de moeite en het geld waard? Heb je vooraf gecheckt of de beloofde verspreiding en het beoogde bereik (de lezers die je wil bereiken) waargemaakt worden? Heb je de toezegging van het alleenrecht zwart-op-wit gekregen?

 

Of heb je zaken gedaan met de zoveelste advertentieverkoper die meer belooft dan-ie klaarspeelt?

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Jammer dat je met die mafkezen in zee bent gegaan, MAARRR ik vind dat je super hebt gehandeld!! ;D

 

Heel goed dat je zelf een volgens jou redelijk bedrag hebt vastgesteld (terwijl je er ook voor had kunnen kiezen om een herstel van je alleen recht te eisen, maar goed soms kan je beter geen energie besteden aan bepaalde dingen) en dat al hebt overgemaakt, zodat er nog minder proceswaardig bedrag hebt overgelaten voor ze. HULDE! :P

 

Echter, ik zou nog 1 stapje erbij maken. Je hebt ze al aangekondigd dat ze een redelijk bedrag moeten vaststellen en dat jij dat anders zou doen. Dat heb je dus gedaan en ook overgemaakt. Maar ik zou als ik jou was ook nog een brief erachteraan sturen (aan die tegenpartij en het incassobureau) waarin je bevestigd onder verwijzing naar je vorige brief dat je dus een redelijk bedrag zelf hebt vastgesteld omdat je niet van hen mocht vernemen binnen de redelijke door jou gestelde reactietermijn en wat dat redelijke bedrag dus volgens jou is en dat je dat dus al hebt overgemaakt naar hen op het rekeningnummer..tnv... etc, dat ze dit dus kunnen "beschouwen als een redelijk aanbod van jouw zijde om te komen tot een schikking van de gehele zaak, ter finale en algehele kwijting, waarbij partijen verklaren verder niets meer van elkaar te vorderen hebben". Dat je daarbij ervan uitgaat dat ze dit redelijke voorstel stilzwijgend hebben geaccepteerd als je binnen de termijn van 7 dagen vanaf dagtekening van de brief niet andersluidend hebben gereageerd. Dan ben je ingedekt.

 

Echter, als ze het al van plan waren gingen ze echt niet procederen. Ze zullen wel vaak incassozaken hebben en het incassobureau een vast bedrag per maand of jaar geven anders gingen ze hiervoor ook niet dat bureau inschakelen.

 

Met een beetje een procedure ben je al een paar duizend kwijt. En de proceskosten en advocaatkosten worden vergoed aan de hand van een 'liquidatietarief' dat is een verouderd puntensysteem waardoor je een deel van je werkelijke kosten terugkrijgt Als je wint en Als de rechter de tegenpartij in die kosten veroordeelt.

 

Sommige advocaten houden overigens automatisch de toegewezen kosten voor salaris gemachtigde zelf maar op zich is dat een vergoeding aan de client. De advocaat kan natuurlijk tevoren wel bedingen dat die vergoeding hem toekomt.

 

Nou dat waren wel weer genoeg zijwegen.

 

Bottomline: goed bezig!! :D

Ondernemingsrecht, ICT-recht, Privacyrecht, Arbeidsrecht

Juridische info: Samenwerkingsovereenkomst niet nodig, wij kennen elkaar goed

Link naar reactie
  • 0

Bedankt Saskia, ik zat al te twijfelen of ik er nog een brief aan moest wagen, maar wist nog niet wat ik er in wilde zetten, jou voorstel is een goed plan en ga gelijk een brief naar ze sturen en naar het incasso bureau.

 

Bedankt en hopelijk hoor ik niets meer van die lui.

 

 

Link naar reactie
  • 0

sterker nog, ik heb ze dus 2 keer schriftelijk verzocht een passend tarief te berekenen, en in de 2e brief heb ik erbij vermeld (omdat ze niet reageerden) dat ik anders zelf een passend bedrag zou maken.

 

Men heeft dus 2 maal niet gereageerd met telkens een reactie termijn van ruim 2 weken. Het totale bedrag was ca 225 en hier heb ik 50 euro vanaf gehaald en dus 175 euro naar hun overgemaakt, dus het bedrag van 194 euro is dus incl rente en incassokosten etc, dus eigenlijk gaat het maar om 50 euro.

 

Je hebt het helemaal goed gedaan. Keurig gemaand en de rest van het bedrag wél betaald.

 

Wijs het incassobureau ook steeds keurig op het feit dat hun client geen verhaal heeft, omdat ze niet hebben geleverd en jij wél hebt betaald.

 

Voor beslag hebben ze een gerechtelijke uitspraak nodig. Die kunnen ze best krijgen (raar systeem), maar als jij gelijk krijgt worden zij veroordeeld tot alle kosten. Dus ik vraag me af of ze die kant op willen. Het lijkt me wat belachelijk.

 

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
  • 0

Goede aanvulling voor je brief inderdaad. Dan maar een geheel inhoudelijk verweer aan ze.

 

Nog even over beslag: kan natuurlijk ook conservatoir beslag zijn he, dus voorafgaand aan een gerechtelijke procedure. Dus daar hebben ze 'alleen' verlof voor nodig van de beslagrechter.

 

Indien je een beslag vreest kan je het altijd 'zwartmaken', dus een brief sturen aan de griffie van het gerecht dat bevoegd zou zijn tot dat verlof en aangeven dat indien er verlof voor beslag ten laste van jou wordt gevraagd, dat je gehoord wilt worden. Maar om conservatoir beslag te gaan leggen voor die paar tientjes....

 

;D

Ondernemingsrecht, ICT-recht, Privacyrecht, Arbeidsrecht

Juridische info: Samenwerkingsovereenkomst niet nodig, wij kennen elkaar goed

Link naar reactie
  • 0

Ik schaar mij geheel achter de vorige leden. Bedenk dat het gros van de incassobuireau´s niet meer doen dan domweg instructies opvolgen van jun opdrachtgever. Feedback geven is niet aan hen, dat laten zij aan de opdrachtgever over en wanneer die verstek laat gaan, zullen velen doordrammen tot de incasso geslaagd is onder het motto 0 de aanhouder wint'. Bedenk daarbij dat er ook vele dubieuze debiteuren die hun post nooit openen en deze rechstreeks doneren aan het oud papier. Ergo, de goeden moeten lijden onder de kwaden. De enige remedie: leg een dossier aan en zorg dat je administratie t.a.v. deze crediteur op orde is, dan heb je van het incassobureau weinig te vrezen.

 

 

jurist - interim manager legal - maar bovenal ondernemer 4legal ||legalalert | JuridischActueel |

Link naar reactie
  • 0

Hallo W,

 

Het is fijn als vragenstellers later nog eens terugkomen en op het forum vertellen hoe iets is afgelopen of wat ze met de gegeven adviezen hebben gedaan. Dat is niet alleen leuk voor de deskundigen, maar maakt de diverse draadjes ook een stuk leerzamer voor de vele lezers alhier.

 

Daarom heb je zojuist een reusje gekregen van mij. :)

 

Karen

Ondernemer achter dé lesmethode ondernemerschap voor het MBO www.isondernemenietsvoorjou.nl

Daarnaast die van www.calimeromarketing.nl en www.ondernemersfacts.nl

Link naar reactie
  • 0
Gast Verwijderd account

Ik adviseer je om er vanuit te gaan dat je sowieso gedagvaard wordt, hoe sterk je eigen argumenten ook zijn. Inmiddels heb ik aardig wat ervaring met dit soort zaken en weet ik dat incassobureaus vrijwel altijd dagvaarden als je niet betaalt. Soms zelfs nog enkele jaren na het ontstaan van de vordering. Laat je wat dat betreft zeker geen verhaaltjes van anderen op de mouw spelden; incassobureaus dagvaarden net zo gemakkelijk voor bedragen onder de 100 euro als voor 10.000 euro.

 

Als je de zaak verliest, bedragen de kosten beslist geen 1000 tot 1500 euro. Dat is een volkomen uit de lucht gegrepen bedrag. Reken maar even mee:

 

Hoofdsom: 194 euro (incl. rente, BTW en incassokosten)

Salaris van gemachtigde: 60 tot 180 euro (afhankelijk van de procesduur)

Kosten dagvaarding: 80 euro

Griffierecht: 150 euro

 

In totaal kom ik dan op maximaal 600 euro.

 

Veel incassobureaus en deurwaarders werken op basis van no cure no pay. Dat betekent dat de schuldeiser in eerste instantie niets aan hun hoeft te betalen, tenzij zij de zaak verliezen. Dat maakt het voor schuldeisers ook zo gemakkelijk om hun akkoord te geven aan een dagvaarding: ze laten zich leiden door de verkooppraatjes van incassobureaus en deurwaarders (die alleen maar meer verdienen aan procedures) en bekijken zaken vaak niet objectief. Als je gedagvaard wordt en goede argumenten hebt tegen de vordering, moet je je beslist niet laten afschikken door het intimiderende gedrag van dit soort bedrijven. Ik heb zelfs rechtszaken gewonnen van advocaten en juristen. En daar liggen zij niet wakker van - zolang de kosten maar gedeclareerd kunnen worden.

 

Voor wat betreft het voeren van verweer bij de kantonrechter: je kunt zelf naar de zitting komen, maar slimmer is het om je hele verhaal op papier te zetten en dat bij de griffie in te leveren. Denk er even om dat je om 4 weken uitstel kunt vragen voor het indienen van een zgn. conclusie van antwoord.

 

Het verdere verloop is dan meestal als volgt:

 

- conclusie van repliek: schuldeiser krijgt de gelegenheid om te reageren op jouw verweer. Meestal vragen zij hiervoor ook weer 4 weken uitstel aan en duurt het in totaal 8 weken voordat de conclusie pas wordt ingeleverd.

- conclusie van dupliek: jij mag nog één keer reageren op het verhaal van de schuldeiser. Ook hiervoor kun je weer uitstel aanvragen, in totaal heb je dan ook 8 weken de tijd.

- vonnis: meestal duurt het 2-4 weken voordat er vonnis wordt gewezen.

 

In totaal kan een procedure dus al gauw een half jaar tijd in beslag nemen. Weeg voor jezelf af of dit de moeite waard is. Zo niet -> schikken.

 

Succes!

Link naar reactie
  • 0

Ik ben het, als advocaat, niet helemaal eens met de voorgaande uiteenzetting die een en ander nogal negatief belicht. Naar mijn mening zijn er vele advocaten die niet zomaar een zaak beginnen als zij denken dat die niet haalbaar is. Een advocaat is zelfs verplicht om te proberen een schikking te bereiken in plaats van zomaar een procedure te starten. Een advocaat is ook maar een mens, dus ook zij vinden het vervelend als het doel (winnen van de zaak) niet wordt bereikt. Het gaat niet enkel om de te declareren uren. Het is voor een advocaat net zo belangrijk dat de factuur wordt betaald als voor iedere onderneming die geen liefdadigheidsinstelling is.

 

Overigens, als het een procedure wordt, wat ik toch betwijfel, dan sta je redelijk sterk gezien de stappen die je al hebt gezet. Ik neem aan in een zaak als deze dat de rechter na de dagvaarding en na de conclusie van antwoord een comparitie na antwoord zal gelasten (een zitting op het gerecht) waarin de rechter zal kijken of er een schikking bereikt zal worden. Het lijkt me sterk dat zonder comparitie repliek en dupliek zal volgen. Anyway, de proceskostenvergoeding zal plaatsvinden volgens liquidatietarief dus de punten van dat puntensysteem kan je gewoon optellen.

 

Tenslotte in sommige zaken moet je principieel blijven, zeker als je al zo een goede weg hebt bewandeld. Dus ik blijf erbij: Goed bezig!!

Ondernemingsrecht, ICT-recht, Privacyrecht, Arbeidsrecht

Juridische info: Samenwerkingsovereenkomst niet nodig, wij kennen elkaar goed

Link naar reactie
  • 0
Gast Verwijderd account

Beste W,

 

Ondanks alle berichten en antwoorden wil ik je melden dat ik in hetzelfde schuitje zit. Echter kwam de dagvaarding geen twee maanden later maar vijf.

 

Is het mogelijk, in een persoonlijke mail, het bedrijf te vermelden?

Heb zelf namelijk negativiteit gevonden over de mijne, dus wie weet?

 

Zelf sta ik sterk, volgens mijn advocaat, net als jij(advocaat weet ik niet), maar het bedrijf hangt!

 

Gijs

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    10 leden, 269 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.